דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


שיווק תרופות ללא מרשם: ראיון עם אורלי תור, אחראית מוצרי OTC בחברת טבע 

מאת    [ 25/10/2009 ]

מילים במאמר: 977   [ נצפה 5169 פעמים ]

פורסם לראשונה במדור השיווק של ד''ר אסף בקר בירחון אותות של איגוד המפרסמים 1993, בתוספת יחודית לשנת 2010: מאמר זה אולי יוסיף לך ידע ואולי גם יביא לך רווחים משיווק באינטרנט - פרטים בהמשך

איך שיווקו בישראל בתחילת שנות התשעים? מה נשאר אותו דבר ומה השתנה? מה היו השיקולים והרעיונות של טובי המשווקים בארץ שהובילו את רוב הענפים במדיה ובפעילות השטח, והניעו את גלגלי הכלכלה? חשוב לזכור שמדובר בעידן שבו הערוץ המסחרי רק נולד, האינטרנט היה משהו חדש ועתידי, ושיווק באינטרנט עוד לא היה אפילו בגדר חלום. על כל אלה, בסדרה של 100 ראיונות קצרים שקיים אסף בקר עם מנהלי שיווק, מנכ"לים וסמנכ"לים של חברות רבות ממגוון ענפים. הראיונות פורסמו במסגרת המדור של אסף בקר "מן השווקים" בירחון אותות של איגוד המפרסמים. מותר לחייך בנוסטלגיה מול חלק מן המחשבות, אך לא מעט מן הרעיונות לא נס ליחם והם מהווים גם היום חומר מעניין למחשבה ולהפעלה מחודשת. חשיבותם הפוטנציאלית של ראיונות אלה לאנשי ניהול ושיווק, אינה רק המבט הרטרוספקטיבי: יש כאן הזדמנות להיחשף לפעילות שיווקית של מוצרים רבים במגוון ענפים, מזווית שמראה כי שיווק זה שיווק ואין חדש תחת השמש, ובכל זאת, לכולנו יש מה ללמוד מן האחרים שעשו זאת לפנינו.

חלפו כמעט עשרים שנה, והיום השיווק עובר בקצב מדהים לאינטרנט. אומרים שכולם עושים המון כסף באינטרנט, אבל מי זה כולם ואיפה הכסף? זה רק נותן לנו תחושה שאנחנו מפספסים את הרכבת. כך הרגשתי גם אני וכל המאמרים שקראתי רק בלבלו אותי, עד שמצאתי באינטרנט את הספר של הארווי סגל. אחרי כל כך הרבה זמן (וכסף) שבזבזתי על כל מיני מדריכים באינטרנט, בסוף מצאתי את המדריך הכי טוב למתחילים (ולמתקדמים) שלקח אותי צעד אחר צעד אל העולם החדש. יותר מזה, מתוך הכרת נפש המשווקים, הארווי קודם כל מלמד איך להשיג מכירות שיכניסו את הדולרים הראשונים להרמת המוראל, ואחר כך השמיים הם הגבול.
כן, ועוד משהו: את הספר קיבלתי חינם, כולל רשות להעביר אותו חינם לקוראים שלי. אז הנה בבקשה, לרשותכם המדריך שעזר לי ויעזור לכם, אבל עדיין אל תלחצו על הכתובת: קודם תקראו את הראיון, במשבצת למטה מחכה לכם הלינק לספר ולעוד כמה הפתעות.

http://www.supertips.com/ultimate/x/?id=4499



מה אומרת לך כותרת כמו ''כאב ראש כחול''? כמובן, כמו כל סיסמת פרסום ברור שיש כאן נסיון למשוך תשומת לב, לעורר מחשבה, אולי סקרנות, אולי חיוך מהבנת היקש אסוציאטיבי. עולם התרופות תמיד היה עולם קריאטיבי, אבל התפתחות תחום התרופות ללא מרשם (OTC) העלה אותו כיתה. בעבר אמרו שאם זה לא כחול זה לא אקמול. בשנה שעברה אמרו: בוא נעשה סדר בכאבים. והחורף הזה: - אקמול מומלץ בחום... ובכאבים. מה שקורה בעולם בנושא מכירת תרופות ללא מרשם ''מעבר לדלפק'' מתחיל לקרות גם בישראל, ויש כאן כמה היבטים מעניינים.

ראיון עם אורלי תור, אחראית מוצרי OTC בחברת טבע
''קודם כל יש כאן התייחסות אל הלקוחות כאל אנשים אינטליגנטיים המסוגלים להבין ולקבל החלטה אפילו בתחום הרפואי. יחד עם זאת יש כאן התחשבות בעובדה שלא כל תרופה ניתן לצרוך ללא הנחיות רופא, וזה מחייב פעילות הסברה מאוד בסיסית בקרב הציבור.

התשובה של ''טבע'' מתמקדת במתן תשובות מקצועיות בצורה פופולרית. שאלתי כיצד וקיבלתי מאורלי עלון הסברה אשר אכן עושה סדר בכאבים, ואולי גם בראשו של ההיפוכונדר המתחיל. מבחינת המוצרים, מתוך המודעות, שילוט החוצות והעלון, נראה שהכוכב הוא האקמול.

אמרתי כוכב? משפחה של כוכבים, ולכל אחד השיר שלו: אקמול טבליות - אלו הכדורים הרגילים ללא ציפוי. אקמול קפליות - עם ציפוי, למניעת טעם לוואי, באריזת מיכל פלסטי הרמטי (קפליות - מושג משולב של קפסולה וטבליה, באישור האקדמיה ללשון). קוד אקמול פורטה - טבליות עם מרכיב נוסף לשיפור יעילות שיכוך הכאב. פתילות - לתינוקות (''נרות''). אקמול סירופ - לילדים.

אפרופו סירופ, לפני שלושה כאבי ראש בערך, לא היו לי כדורים ולגמתי מהסירופ של הילד. הטעם היה מתוק נוראי עד בחילה. שאלתי את אורלי תורי וקיבלתי הסבר על מחקרים שהוכיחו שחוש הטעם של הילדים שונה מזה של המבוגרים, ועובדה זו משמשת את יצרני התרופות ואת יצרני המזון כאחד. ואכן ילדים מאוד אוהבים אקמול סירופ.

אז אמרנו שאקמול מומלץ בחום ובכאבים. ואם זה לא עוזר? כאן מצטרף כוח קוד אקמול פורטה, ואם גם הוא לא עוזר, הנשק הסודי הוא אופטלגין.

עכשיו, אחרי ההסברים המאלפים של אורלי ועיון בעלון, כשאני מחליט לקחת כדור אני מתייחס אל עצמי בכבוד הרפואי הראוי, כי אני ''יודע'' שהכאב הוא ''תחושה פיסית ורגשית הנגרמת בשל נזק לריקמה באזור, אשר בעטיה מופרשים פרוסטגלנדינים המעלים את רגישות קצות העצבים המשדרים את תחושת הכאב אל מרכז הכאב למוח''. טריוויאלי, לא?

חשוב מאוד לעצור את הפרוסטגלנדינים האלה (איך? לא כתוב בעלון, אולי עם אקמול? אולי באיומים?) כי אם לא עוצרים אותם, בנוסף לתחושת הכאב יתפתח תהליך דלקתי מקומי, ואז האקמול הקונבנציונלי ואפילו האופטלגין אינם עוזרים. במקרה כזה שולפים את התכשיר החדש - ארטופן 200 מיליגרם שהינו משכך כאב ונוגד דלקת לא סטרואידי, המעכב את יצור הפרוסטגלנדינים כמעט ללא תופעות לוואי.

המשימה של טבע, לחנך את הציבור כיצד לצרוך נכון תרופות ללא מרשם וכיצד לקבל החלטות בנושא, מוגבלת על ידי פיקוח של משרד הבריאות. עקב כך מוגבל ואף מדוכא האלמנט הקריאטיבי והקופירייטר כפוף לאיסור שימוש בסופרלטיבים. על אף המגבלות, ולפעמים בגלל המגבלות, יש למערך הפרסום וההסברה של טבע נופך רציני וענייני הראוי לנושא זה, באופן המנטרל יצרים של קופירייטרים שקשה להם לגמור משפט בלי איזה גימיק מתוחכם.

המגמה הקיימת בארצות רבות, מעודדת צריכת תרופות ללא מרשם. הממשלות מעודדות מגמה זאת תחת תנאים מאוד מדוקדקים של ועדות הקובעות מה בטוח לשימוש על ידי הקהל ולא יגרום להרעלות ולנזקים מצטברים.

למגמת שיווק התרופות ללא מרשם יש אפקט כלכלי מרשים, המוביל לחיסכון ניכר בהוצאה הלאומית לבריאות. הדינמיקה פשוטה: כאשר מדובר בתרופות רגילות ולא יקרות, הלקוח מוותר על הליכה לרופא וקבלת מרשם, ואפילו על זכותו לקבלת תרופות על חשבון קופת החולים בה הוא חבר. בארץ יש התחלות בכיוון זה, אך בשלב זה התחלות בלבד, ובינתיים ללא עידוד מגבוה.

טבע מתכוונת להמשיך בכיוון זה כדי שהלקוח יוכל לקבל החלטות נכונות ללא עזרת רופא, במקרים המתאימים לכך. אפקט שיווקי נוסף אני רואה באריזות המעוצבות בתפיסה שהוצגה בפני בעבר על ידי המעצב דן רייזינגר. העיצוב משתמש בשפה של צורות וצבעים אשר בנוסף למימד האסתטי היא יוצרת קוד של שיווק וזיהוי תרופות לפי משפחות וקבוצות של תרופות, אשר לדברי רייזינגר נתפסים בתת ההכרה של הלקוח כקבוצות המוכתבות על ידי היצרן.
שיווק המכשיר למניעת הזעה בכפות הידיים והרגליים https://www.nosweat.co.il/
הטיפול היעיל להפסקת זיעה בידיים וברגליים ללא כאבים וללא תופעות לוואי.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב