דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


שיווק מזון מהיר: ראיון עם רון לפיד וניבה פנאי, מנכ''ל וסמנכ''לית בורגראנץ' 

מאת    [ 24/10/2009 ]

מילים במאמר: 1322   [ נצפה 2821 פעמים ]

פורסם לראשונה במדור השיווק של ד''ר אסף בקר בירחון אותות של איגוד המפרסמים 1993, בתוספת יחודית לשנת 2010: מאמר זה אולי יוסיף לך ידע ואולי גם יביא לך רווחים משיווק באינטרנט - פרטים בהמשך

איך שיווקו בישראל בתחילת שנות התשעים? מה נשאר אותו דבר ומה השתנה? מה היו השיקולים והרעיונות של טובי המשווקים בארץ שהובילו את רוב הענפים במדיה ובפעילות השטח, והניעו את גלגלי הכלכלה? חשוב לזכור שמדובר בעידן שבו הערוץ המסחרי רק נולד, האינטרנט היה משהו חדש ועתידי, ושיווק באינטרנט עוד לא היה אפילו בגדר חלום. על כל אלה, בסדרה של 100 ראיונות קצרים שקיים אסף בקר עם מנהלי שיווק, מנכ"לים וסמנכ"לים של חברות רבות ממגוון ענפים. הראיונות פורסמו במסגרת המדור של אסף בקר "מן השווקים" בירחון אותות של איגוד המפרסמים. מותר לחייך בנוסטלגיה מול חלק מן המחשבות, אך לא מעט מן הרעיונות לא נס ליחם והם מהווים גם היום חומר מעניין למחשבה ולהפעלה מחודשת. חשיבותם הפוטנציאלית של ראיונות אלה לאנשי ניהול ושיווק, אינה רק המבט הרטרוספקטיבי: יש כאן הזדמנות להיחשף לפעילות שיווקית של מוצרים רבים במגוון ענפים, מזווית שמראה כי שיווק זה שיווק ואין חדש תחת השמש, ובכל זאת, לכולנו יש מה ללמוד מן האחרים שעשו זאת לפנינו.

חלפו כמעט עשרים שנה, והיום השיווק עובר בקצב מדהים לאינטרנט. אומרים שכולם עושים המון כסף באינטרנט, אבל מי זה כולם ואיפה הכסף? זה רק נותן לנו תחושה שאנחנו מפספסים את הרכבת. כך הרגשתי גם אני וכל המאמרים שקראתי רק בלבלו אותי, עד שמצאתי באינטרנט את הספר של הארווי סגל. אחרי כל כך הרבה זמן (וכסף) שבזבזתי על כל מיני מדריכים באינטרנט, בסוף מצאתי את המדריך הכי טוב למתחילים (ולמתקדמים) שלקח אותי צעד אחר צעד אל העולם החדש. יותר מזה, מתוך הכרת נפש המשווקים, הארווי קודם כל מלמד איך להשיג מכירות שיכניסו את הדולרים הראשונים להרמת המוראל, ואחר כך השמיים הם הגבול.
כן, ועוד משהו: את הספר קיבלתי חינם, כולל רשות להעביר אותו חינם לקוראים שלי. אז הנה בבקשה, לרשותכם המדריך שעזר לי ויעזור לכם, אבל עדיין אל תלחצו על הכתובת: קודם תקראו את הראיון, במשבצת למטה מחכה לכם הלינק לספר ולעוד כמה הפתעות.

http://www.supertips.com/ultimate/x/?id=4499

ב-15 ביולי 1979 נפתח בחגיגיות צנועה למדי, סניף מקדונלדס בעיירה הנידחת אוקנמווק (OKANAMOWOK) שעל שפת אגם לה-בל אשר במדינת ויסקונסין בארה''ב של אמריקה. השילוב הצפוף של שם אמריקאי-סקוטי עם השם האינדיאני של העיירה והשם הצרפתי של האגם, מבטאים בנשימה אחת את מורשת המערב התיכון של ארצות הברית. בהמשך נוספו שם עוד הרבה יוהנסונים משבדיה ובולנצייביץ' מפולניה כדי ליצור את בליל הצלילים המאפיין את מישורי התירס והפרות החולבות של האזור. העיירה אוקנמווק אינה גדולה, ובשלט הירידה מ-HIGHWAY 94 כתוב מספר התושבים: 8,891 (ג'ונסון הזקן מת בדיוק בשבוע בו נולד נכדו, כך שלא היה צורך לשנות את השלט).

התושבים יודעים לספר שהשם המוזר של העיירה הינו על שם דבריו של הצ'יף האינדיאני הזקן, אשר התיישב בסוף נדודיו על שפת האגם, נאנח ואמר: OH, I CAN NO MORE WALK. אבל ביולי חם ולח, ובפתיחת הסניף באותו בוקר נכחו מעט מאוד אנשים. מכיוון שכך, לא הייתי מודע למעמד ההסטורי כאשר נכנסתי היישר אל מול הקופה וביקשתי ביג מק, פרנץ' פרייז וקולה. מנהל הסניף הנרגש, שניגש אל שולחני בישר לי שזכיתי להיות הלקוח הראשון של הסניף הראשון בעיירה. התגובה הטבעית שלי היתה משהו כמו - נו שוין. אבל עובדה, אני זוכר את האירוע עד היום.

מה שזכור לי עוד יותר מהסניף ''שלי'', זה הקטע שעמד לדעתי על הגבול בין טמטום לגאונות: באחד הימים הזמנתי מנה (לא זוכר איזו) וביקשתי קטשופ. נעניתי בסירוב אדיב אך החלטי. אין לכם קטשופ? דווקא יש. אז למה לא תתנו לי? כי המנה שהזמנת לא הולכת עם קטשופ. לא עזר לי כלום: הקטשופ מונח מול עיני על המדף ואני נשאר עם תאוותי לאדום המתוק הזה, כי כך החליטו עבורי במרכז הרשת.

לימים, הפכתי להיות לקוח קבוע של סניף אחר - סניף בורגראנץ' במדרחוב בן יהודה בירושלים. אחד הרגעים הנעימים של היום-יום שלי אז, היה סביב עוגת תפוחים חמה אחרי ראנץ' רגיל (או בומבה) בלי בצל, עם צ'יפס וקולה. רגע המבחן הגיע ביום בו ביקשתי להשאיר את העוגה עוד כמה שניות בשמן הרותח, מתוך העדפה אישית למצב הקריספי של ציפוי הבצק סביב רסק התפוחים.

אני לא יכול, אמר לי הנער, בהפעילו את שעון העצר מעל בועות השמן המבעבע. אלה הן ההוראות. בבת אחת חזרתי לזכרונות ויסקונסין, לשאלת הגבול הדק בין גאונות לטמטום, אבל רק לשניות ספורות, כי הנה בא רגע ההבדל הישראלי: נוסיף אולי 10 שניות, הציע הנער, ותגיד לי אם זה בדיוק כמו שאתה אוהב, כדי שנדע לפעם הבאה. בהמשך הסתבר לי שגם זה כלול בהוראות: אם הלקוח רוצה קצת אחרת, יש מקום לגמישות.

ראיון עם רון לפיד וניבה פנאי, מנכ''ל וסמנכ''לית השיווק של בורגראנץ'
על רקע מלחמות השיווק בין רשתות המזון המהיר, רציתי לשמוע את נקודת מבטם של אלה שהביאו לנו את בורגראנץ'. ''שוק ההמבורגרים רחוק מלהיות רווי. מה שקרה בענפים אחרים, יקרה בעתיד גם בענף זה. המגזר הצרכני הופך להיות ''מרושת'' ולכן ברשתות בכל הענפים תהיה הצלחה, במידה ויעמדו בדרישות ובסטנדרטים גבוהים. השוק יגדל ואיתו גם בורגראנץ'. יש בהחלט מקום לרשתות נוספות לא רק בתחום ההמבורגרים אלא גם בתחומי מזון אחרים ואני מאמין שנראה רשתות נוספות מצליחות. סך הכל יותר אנשים יאכלו יותר פעמים מחוץ לבית ברשתות בעלות סטנדרט גבוה.

אנחנו שמחים להיות בענף שמתפתח ולהיות הראשונים שהניחו את אבן הפינה לסטנדרטים גבוהים ברשתות. זה נכון שתהיינה 3 רשתות, אך זה לא לגמרי מדוייק שהיתה עד עכשיו רק רשת אחת - בורגראנץ'. במהלך השנים האחרונות נכנסו ויצאו בענף ההמבורגרים מספר חברות ומותגים שניסו את מזלם. מסיבות שונות, כולם נפלטו מן הענף. וונדיס - שהיו לה עד לא מזמן 7 סניפים - כיום 2 מהם הפכו להיות סניפים של בורגראנץ' (ברעננה ובירושלים). גוליבר - אותה הקים יאיר תמיר (מנכ''ל רשת בורגר קינג החדשה) שהגיע לשלושה סניפים בתנופה ונפלטה מהענף. ג'פריס, קינג דונלד, צ'יף בורגר - שהיו ואינם.

ההבדל בין בורגראנץ' הישראלית לבין הרשתות הבינלאומיות הינם בחמישה תחומים עיקריים: 1. גמישות - אין לנו תכתיבים מחברה-אם הנמצאת בחו''ל. אנחנו גמישים בתהליך קבלת החלטות החל בהוספת מוצרים, שינוי טעם ושינוי מדיניות בכל תחום שהוא. 2. היכרות ארוכת טווח (22 שנים) עם הטעם הישראלי והרגלי הצריכה של הציבור הישראלי. 3. שיטת ההכנה של ההמבורגר. 4. פרוסה ארצית מעולה של 55 נקודות ברחבי הארץ. 5. סניפים בגודל ריאלי המסוגלים להחזיר את ההשקעה ולספק פרנסה למשפחות רבות ולטווח ארוך.

סוד ההצלחה של בורגראנץ' נובע מסידרה של תכונות. ראשית, אנחנו התפתחנו ביסודיות ובאיטיות יחסית. הרשת קיימת 22 שנים והיום היא בת 55 סניפים. למדנו את השוק ואת הצרכים והתפתחנו בהתאם ליכולת שלנו ולצרכים של הקהל. ניתן לומר שהקפדנו לרוץ קדימה בזהירות. שנית, הצוות המנהל והפעיל של הרשת, החל מהצוות במרכז (יחידת המטה) ועבור דרך זכייני הרשת ומנהליה הצעירים ועד העובדים הנפלאים שלנו, כולנו מרגישים את גאוות היחידה ואת ההרגשה הנהדרת של ''חלוציות'' בכל יום עבודה ברשת.

שיטות הניהול שלנו מבוססות על שיתוף של העובדים בתוך הסניפים ושל הזכיינים עצמם בתהליך קבלת ההחלטות. אנחנו גם עובדים עם יועצים מהמדרגה הראשונה המלווים אותנו באופן קבוע ושוטף בכל תהליכי קבלת ההחלטות של הרשת. במיוחד ברצוני לציין את פרסום או קיי ואת מרגלית טולדנו - מנהלת יחסי ציבור ויועצת התדמית והתקשורת שלנו. מכיוון שאנחנו מאמינים בניהול משתף ובעבודת צוות על כל ההיבטים שלה, הקמנו לפני כ-3 שנים את ועדת הייעוץ לשיווק של הזכיינים. ועדה זו מונה 5 זכיינים המשתתפים בה באופן קבוע לפחות שנה שלימה ואז מתחלפים, ובנוסף יושבים בוועדה זכיינים ''אורחים'' המשתתפים בה ברצף של 4-5 פגישות ומתחלפים ב-3 זכיינים ''אורחים'' חדשים.

הפגישות של הוועדה נערכות מדי 3 שבועות ומשתתפים בהן 8 זכיינים ועוד 6 אנשי מטה של הרשת. בפגישות מדווחת הרשת לזכיינים על חידושים והתלבטויות ומתייעצת איתם באשר לנושאים החשובים העומדים על הפרק בכל תחום, החל ממוצרים חדשים, דרך מחירים לצרכן, שיטות עבודה, ציוד, מבצעי קידום מכירות, פרסום ועוד. הוועדה מאפשרת לזכייני הרשת ומנהלי המסעדות לקחת חלק באופן שוטף בתהליכי קבלת החלטות ולתרום מהידע המצטבר שלהם.

ומה לגבי הדיווחים בתקשורת על מגעים ביניכם לבין רשת בורגר קינג? נכון שהציעו לנו לקבל את זכיון בורגר קינג, ונכון שההיגיון מחייב שרשת בורגר קינג תיתן את הזיכיון לרשת קיימת ומבוססת בת 55 מסעדות. במהלך כל המו''מ עם בורגר קינג הדגשנו שאנו מעוניינים בזכיון בורגר קינג אך לא בכל מחיר. התפקיד שלנו כרשת זכיינים הוא להגן על האינטרס העיסקי של זכייני הרשת ולהשיג עבורם עיסקה כדאית. התנאים שבורגר קינג העמידו בפנינו לא התאימו לתפיסה זו ולכן דחינו את הצעתם.
שיווק המכשיר למניעת הזעה בכפות הידיים והרגליים https://www.nosweat.co.il/
הטיפול היעיל להפסקת זיעה בידיים וברגליים ללא כאבים וללא תופעות לוואי.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב