דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


במה אנו מחתלים את ילדינו? 

מאת    [ 22/10/2009 ]

מילים במאמר: 874   [ נצפה 3179 פעמים ]

רוב התינוקות הנולדים בעולם המודרני מבלים את מרבית שעות היממה בשנות חייהם הראשונות בחיתולים. רגע לפני שאתם בוחרים חיתולים עבור תינוקכם, כדאי לשקול את המחיר הבריאותי הכלכלי, והאקולוגי של החיתולים בהם תשתמשו.

ההיבט הבריאותי:

אנו בוחרים עבורם את המזון הכי איכותי. רוכשים עבורם תכשירים עדינים במיוחד, שומרים עליהם מפני מחלות, תאונות, קרינת השמש. אך לאילו חומרים אנו חושפים את ילדנו כאשר הם עטופים כ23 שעות ביממה בשנתיים וחצי הראשונות לחייהם בחיתולים חד פעמיים? מכיוון שחיתולים חד פעמיים נמצאים בשימוש בעולם רק החל משנות ה-60, קשה לאמוד את ההשלכות הבריאותיות רחוקות הטווח של השימוש בחיתולים אלו. אולם, ניתן לבחון את החומרים מהם מורכבים החיתולים כיום מול ההשפעות הבריאותיות הידועות של חומרים אלו.חיתולים חד פעמיים מכילים שרידי דיוקסין ופוראן, רעלנים אשר משתחררים כתוצר לוואי של תהליך הלבנת סיבי העץ מהם מורכב החיתול ואשר מוכחים מחקרית כגורמים בין היתר לסרטן, פגיעה במערכת החיסונית ובמערכת הרביה.בנוסף, על אף נסיונותיו של הארגון הבינלאומי גרינפיס למנוע זאת, מכילים החיתולים גם רעלן בשם tributyltin, הנספג דרך העור וגורם בין היתר למחלות הורמונליות בבני אדם. אולי המזיק ביותר מבין מכל מרכיבי החיתולים החד פעמיים הוא הפוליאקרילט Sodium Polyacrylate - גבישי הפלא המאפשרים את יכולת הספיגה של החיתולים הללו והמסוגלים לספוג פי 100 מנפחם. חומר זה נאסר לשימוש בטמפונים לאחר שהוכח כגורם       ל TSS - תסמונת הלם רעלני. בנוסף עשוי חומר זה לגרום לתפרחת חיתולים, דימומים באיברי המין, ספיחת נוזלים מהרקמות, כוויות כימיות ועוד. חומר זה קיים גם בחיתולים החד פעמיים "האקולוגים" הקיימים כיום בשוק. מחקר אשר פורסם במאי 2000 (the Archives of Disease in Childhood) מצא טמפרטורת אשכים גבוהה יותר בקרב בנים המחותלים בחיתולים חד פעמיים, וששימוש ממושך בחיתולים אלו יפגע או יהרוס לחלוטין את מנגנון קירור האשכים אשר הכרחי ליצור זרע.

ההיבט הכלכלי:

תינוק ממוצע צורך כ-6000 חיתולים חד פעמיים בשנתיים וחצי הראשונות לחייו.כל חיתול עולה בממוצע שקל ליחידה, כך שהחתלה של ילד אחד, בהנחה שנגמל בגיל שנתיים וחצי, תעלה לכם כ-6000 ש"ח.   לעומת זאת, באם תבחרו לחתל את ילדכם בחיתולי בד, תדרשו להשקיע בין 1500 ש"ח למערכת החתלה בסיסית, ועד כ4000 ש"ח לחבילת החתלה מקיפה ביותר. בכל מקרה, תחסכו לפחות 2000 ש"ח על הילד הראשון. את הילדים שאחריו תוכלו לחתל בחינם, בחיתולים שכבר רכשתם, ולחסוך כ-6000 ש"ח לכל ילד שתחתלו!

ההיבט האקולוגי:

סוגיית המים: תהליך היצור של חיתולים חד פעמיים מצריך יותר מים מכביסת חיתולי בד במכונה ביתית. (פי 37% ) כביסה ביתית של חיתולי בד לתינוק אחד צורכת כ0.2 קוב מים כל 3 ימים - כמות זהה לזו שצורך אדם מבוגר אשר מדיח את האסלה 5-7 פעמים ביום. במידה ומקפידים על שימוש בחומרי כביסה אקולוגים, ההשלכות הסביבתיות של שימוש זה במים הינם יחסית בלתי מזיקות. לעומת זאת, מי השפכים המיוצרים בתהליך היצור של חיתולים חד פעמיים מכילים כימיקלים מומסים, מתכות כבדות, פולימרים ורעלנים אשר מזהמים את מי התהום. על פי נתוני המשרד לאיכות הסביבה לשנת 1995, בארץ מיוצרים מידי שנה כ- 550,000,000 (חמש מאות וחמישים מליון) חיתולים הנזרקים לאשפה, ובהמשך מועברים להטמנה באתרי פסולת, שם הם תופסים נפח עצום. חיתולים חד פעמיים מרכיבים כ-5% מהרכב הפסולת במזבלות, והנם מרכיב הפסולת הביתית השלישי בנפחו, אחרי עיתונים ומיכלי שתיה.

אפשר לשאול: איך כל הנתונים האלו קשורים אלי ואל התינוק הפרטי שלי?
הרי כ-85 % מהתינוקות הנולדים במערב מחותלים בחיתולים חד פעמיים. מה כבר יקרה אם גם אתם תשתמשו בחיתולים חד פעמיים, ותשאירו את סוגיית חיתולי הבד למישהו אחר? על מנת לקרב את הנושא האקולוגי אל סף ביתכם, נסו לדמיין שאתם כורתים את חמשת העצים הקרובים ביותר לבית שלכם, בכדי לייצר מהם כ-1000 ק"ג עיסת עץ גולמית הנדרשת ליצור החיתולים שילדכם יצרוך בשנתיים וחצי הראשונות לחייו. בכדי להפוך את עיסת העץ הזאת לחומר הלבן והבוהק של החיתולים החד פעמיים, ידרש שימוש בגז כלורין, אשר יפיץ רעלנים כגון דיוקסין ופוראן אשר ישתחררו לאוויר בשטח שכונתכם. הוסיפו את גבישי הפוליאקרילט אשר מספקים את כושר הספיגה המופלא של חיתולים אלו (זוכרים את הפרסומת של התינוק עם טיטול שסופג את הים?) - חומרים שהוכחו כגורמים לתגובות עור חמורות, דימומים, חום, הקאות, כוויות כימיות וספיחת נוזלים מגוף התינוק, ואשר נאסר לשימוש במוצרים סניטרים לנשים בשל הקשר המוכח בינו לבין תסמונת ההלם הרעלני-TSS . הוסיפו עוד כ2,800 קוב של גז טבעי הנדרש בכדי לייצר 325 ק"ג של פלסטיק בלתי מתכלה, לצורך איטום החיתולים ולאריזות. ואת הכמויות האדירות של דלקים ומים הנדרשות להפעלת המכונות המייצרות את החיתולים. לאחר שעה עד שלוש שעות עד החלפת החיתול כאשר ילדכם יעשה בו את צרכיו - אתם מסירים את החיתול ואז.... האם תגשו לאסלה ותפנו את הצואה לביוב בטרם השלכתו לפח, לפי המלצות היצרן ועל פי הנחיות משרד הבריאות? לא? אם כך, אתם מוסיפים, בשנתיים וחצי של החתלה, כ-100 ק"ג חומר צואתי גולמי אל אתרי הפסולת אשר אינם מצויידים באמצעים לטיפול בצואת אדם - ובכך משחררים אל סביבתכם כ- 100 סוגי חיידקים, ביניהם חיידקים חיים אשר מופרשים על ידי תינוקות מחוסנים ואשר מופצים במי התהום ובאמצעות חרקים ובעלי חיים, חזרה אל האוכלוסיה. אז עטפתם את החיתול לחבילה יפה ומהודקת, והוספתם אותה לאשפה הביתית שלכם. החיתולים ירכיבו כ-50% מהפסולת הביתית אשר תפנו מן הבית כל שבוע, ושיצטברו לכטון אשפה בלתי מתכלה הנערמת באתרי האשפה המתמלאים שלנו. עכשיו, דמיינו לעצמכם, שאתם צריכים לטמון 1000 קילו חיתולים בחצר הפרטית שלכם, שם הם ישכבו כ-500 שנה מבלי להתכלות ובתקווה שהם לא ימשכו את כמות החרקים והמזיקים הנמשכים לאתרי הפסולת.

הביטו לרגע על השכונה שדמיינתם לכם - אוויר מורעל, עצים כרותים, והררי פסולת. כי, רוב רובם של השכנים שלכם החליטו להשאיר את ההחלטה האקולוגית הזו למישהו אחר.

 

רובין אנדראוס היא בעלת "רובינא"
בית מלאכה למוצרים אקולוגים לתינוקות ולילדים.

http://www.robyna.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב