דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


תזונה נכונה גם בבית הספר - פירות, ירקות ומים מינרלים 

מאת    [ 21/10/2009 ]

מילים במאמר: 717   [ נצפה 2949 פעמים ]

אמנם החופש הגדול מאחורינו ואיתו הבילויים והזלילות האינסופיות, אבל בשביל להחזיר את ילדינו לשגרת תזונה נכונה בבית ובבית הספר, צריך לעשות סוויץ' אצלנו ואחר כך גם אצלם.חשוב לדעת, בייחוד בתהליך הגדילה, מזון הוא מקור אנרגיה חשוב מאין כמוהו. אנרגיה זו נדרשת להתפתחות תקינה ולתפקוד יום יומי ואף להצלחה בלימודים.אז איך משליטים משטר של תזונה נכונה הכוללת גם שתייה נכונה כגון שתיית מים מינרלים? כפי שרמזנו לעיל, ראשית -דוגמה אישית! 

ארוחת בוקר: משלושת ארוחות היום העיקריות, ארוחת הבוקר נחשבת לחשובה מאד. זו בעצם שבירתו של  צום הלילה הנמשך בין 10 ל-12 שעות (וזה גם משמעות המילה באנגלית: break- שבירה, fast- צום). ארוחה זו מספקת לגוף את האנרגיה הראשונית הדרושה לו להתעוררות. מחקרים מלמדים כי ארוחת בוקר מגוונת משפרת את ההרגשה הכללית, את יכולת הריכוז והלמידה ומונעת עייפות ועצבנות. מומלץ לפתוח בארוחה קלה כמו חלב עם דגני בוקר (לא ממותקים וללא צבעי מאכל), כריך עם גבינה, חומוס, טחינה או אבוקדו. מומלץ גם לגוון עם יוגורט או מעדן חלב. אם קצרים בזמן - חטיפי דגנים או גרנולה ופרי לדרך גם יעשו את העבודה, העיקר לתת לילדינו אנרגיה לפתוח את היום.

ארוחת עשר: או כפי שאנו מכנים אותה, ארוחת ה" איך להכין את הכריך כך שהם גם יאכלו אותו?" הכינו טבלה שבועית יחד עם ילדיכם, ממש כמו מערכת שעורים וחוגים. יחד תבחרו בכל יום את הכריך האהוב עליהם. טבלה זו תחסוך הפתעות בוקר נעימות בסגנון "... אבל הבטחת לי שוקולד היום! רוצה חדש!" חשוב כמובן, שארוחת העשר תהיה טעימה לילדכם, אך לא פחות חשוב שתהיה גם מזינה. הנה מס' רעיונות לגיוון הארוחה: כריך עם גבינה או קוטג' עם מלפפון, כריך עם חומוס ועגבנייה, אפשר לגוון עם ממרח אבוקדו או טחינה. אחת לשבוע ניתן לגוון עם חלבה, חמאת בוטנים או שוקולד חרובים. נסו גם להשתמש בלחמים מדגנים מלאים. מומלץ להוסיף לארוחה גם חטיפים בריאים כגון פירות, פירות יבשים, וחטיפי גרנולה או דגנים.  

תזונה נכונה היא לא רק אוכל. מים הם מרכיב עיקרי של גופנו ובייחוד בגופם של ילדים. גופו של ילד מכיל כ- 75% מים ומוחם לבד מכיל כ- 85% מים. בכל מערכות הגוף מים משחקים תפקיד חשוב. הם מסייעים בעיכול, מובילים חומרי מזון וחמצן לכל האברים, מווסתים את טמפרטורת הגוף, משמנים מפרקים, מגינים על איברים ומסלקים פסולת. לכן, בשמירה על התפתחותם התקינה של ילדינו, חשוב לשמור על כמות ואיכות המים אותם הם שותים. מים מינרליים טבעיים כמו מי עדן עומדים בכל הקריטריונים שלהם זקוקים הילדים: מים טבעיים, נקיים מכל זיהום ומופקים ממקור תת-קרקעי. הרכבם המינרלי קבוע ויציב, והם אינם עוברים כל טיפול. הם נארזים ישירות ללא מגע יד אדם, כפי שהם בטבע.

לשתות לאורך כל היום גופינו מאבד מים בכל רגע נתון. לכן, עלינו לחדש את אספקת הנוזלים לגוף במשך כל שעות היום. חוסר מודעות לשתיית מים יכולה לגרום להתייבשות, בייחוד בקרב ילדים. השפעות התייבשות יכולות להתבטא בקשיי ריכוז, כאבי ראש, או סחרחורות. לדוגמה, איבוד נוזלים בשיעור של 1% בלבד ממשקל הגוף, יכול לגרום לירידה של 5% בכושר התפקוד. כמות מים תקינה חשובה גם לשיפור ההישגים הלימודיים. במחקר שנערך בבאר שבע נבדקה השפעת התייבשות על תפקודים קוגניטיביים בקרב ילדי בית ספר. בקבוצת הילדים שהתחילה את הבוקר במצב נוזלים תקין, נרשמו הישגים גבוהים יותר באופן משמעותי לעומת אלו שהחלו את יומם במצב של התייבשות.

 אז מה עושים? הטמעת שגרה נכונה. כהורים, חשוב לנו לחנך את ילדינו ולהשפיע עליהם לאמץ הרגלי תזונה נכונים ובריאים. מכיוון שאנחנו כהורים מכירים את ילדינו הכי טוב, חשוב שנמצא את הדרך להשפיע עליהם לאמץ את הרגלים אלה בכלל ושתיית מים נכונה בפרט. כאן המקום להזכיר שוב את נושא הדוגמה האישית. בדיוק כפי שלא תחצו במעבר חציה באור אדום כדי שהם ילמדו, גם כאן חשוב להקפיד בעצמנו על שתיית מים מרובה בבית ומחוצה לו וכך ללמד גם אותם.

עזרו לילדיכם לשמור על אורח חיים בריא טיפים לשתייה נכונה:

בכל יציאה מהבית- ציידו את ילדיכם בבקבוק מים מינרליים.

אותנו תראו וכך תנהגו - ההורים הם סוכני השינוי הגדולים ביותר: כאשר הילדים רואים שההורים שותים רק מים, גם הם נוהגים כך. שתייה תכופה- הרגילו את ילדכם לשתות מים מינרלים לעיתים תכופות, בין אם הם מרגישים צמאים או לא. משמעות תחושת הצמא, שתהליך ההתייבשות כבר החל.

משקאות קלים זה לא שתייה- משקאות קלים ממותקים ו/או מוגזים העשירים בסוכרים, תורמים להתפתחות עששת והשמנה, לכן עודדו את ילדכם להימנע מהם.

ילדים אוהבים הסברים - לכן הסבירו להם למה חשובה שתיית מים לבריאותם.

הקנית הרגלי תזונה נכונים לילדכם כבר בגיל צעיר היא בסיס מצוין להרגלי חיים בריאים.

לחיים! ממי עדן

פורסם לראשונה באתר מי עדן - http://www.meyeden.co.il/article.asp?page=goodnutrition

הדס יריב, טכנולוגית מזון ומנהלת תחום בריאות בחברת מי עדן (Bsc.Agr,MBA) http://www.meyeden.co.il/>




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב