דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מערכות מידע - עשה זאת בעצמך, האומנם? 

מאת    [ 21/10/2009 ]

מילים במאמר: 547   [ נצפה 2440 פעמים ]

אני רוצה לפתוח בקלישאה: בעשורים האחרונים התגבש לו העולם בעידן המידע. לכאורה, כמעט כל דבר שמשהו רוצה ניתן להשיגו בלחיצת כפתור ברשת האינטרנט. למה קלישאה? זה, עוד יתברר בהמשך.

זו לא תהייה תגלית גדולה אם נאמר שבארגון עסקי אי אפשר ,היום, לנהל ולהתנהל ללא עזרת מערכת מידע כלשהי. הנטייה ,הטבעית יש לומר, היא שלא צריך להיות מומחה גדול כדי להתקין כמה מחשבים ,בעסק, להתקין עליהם תוכנת לעריכת טקסט, גליון נתונים ותוכנה להנהלת חשבונות. וגם, לא ממש צריך מומחה מחשבים כי כל תקלה שיכולה לקרות במחשב יש משהו שכבר נתקל בה ומן הסתם כתב, תיעד הציע פתרון ואפילו יישם אותו בהצלחה והעלה את הפתרון לאתר מתאים באינטרנט.

האם זה באמת נכון? האם באמת "כל אחד יכול"? נבדוק את השאלה הזו תוך הסתכלות על ארגונים רב לאומיים - ניקח ,לדוגמא, יצרן רכב.

עיסקי הליבה של יצרן הרכב שלנו היא ייצור ומכירה של כלי הרכב מתוצרתו. עוד בליבה העסקית שלו נמצא את מחלקת הפיתוח, שתפקידה לפתח את רכבי העתיד ואת דגמי העתיד. בכל רכב מודרני נושא המחשוב מפותח מאוד וכמעט ואין מערכת ,בכלי הרכב, שאיננה מפוקחת על ידי מחשב, על כן: היצרן שלנו גם צריך לפתח, לכתוב קוד לבדוק אותו , ליצר את מחשבי הרכב וכמובן ,בכל המעגל הזה, לבצע את זה במינימום הוצאות ובמקסימום יעילות.

מכל סיפור המעשה הזה ,של יצרן הרכב שלנו, סביר להניח שאין פעולה אחת שמבוצעת בקווי הייצור ובמשרדי החברה שלא נעשית בעזרת מערכת מחשוב ומן הסתם משהו דואג שמערכת המחשוב הזו תיתן את התפוקות והתמורות הנדרשות ממנה. אם נניח שאנחנו ,עכשיו, בעליו של יצרן הרכב הרי ברור לנו שיש צורך במחלקה שלמה של אנשי מקצוע ומומחי מחשב ,ממספר גדול מאוד של סדפלינות ממדעי המחשב והמתמטיקה, על מנת שינהלו, יפעילו ותחזקו את מערכות המידע שלנו.

עכשיו, בואו נבדוק מה יש לנו: יש לנו יצרן שמומחיותו בייצור רכב. יש לנו תאגיד שללא מערכת מידע לא מסוגל ליצר את מוצריו. יש לנו מערכת מידע שאיננה חלק מהליבה העסקית אבל בלעדיה לא ייצור אפילו כלי רכב אחד. אנחנו רואים שיש קשר סימביוטי בין עסקי הליבה של התאגיד לבין מערכות המידע שהופכות להיות כלי בשרשרת הייצור או חלק אינטגראלי מהליבה העסקית.

איך עובדות חטיבות ה IT בחברות שכאלה? האם מדובר באנשים שהם עובדי התאגיד וכמו שיש פועלים ברצפת הייצור יש פועלים בחדרי המחשב הקרירים? או אולי אותם אנשים שנמצאים בריצפת הייצור התאגידית נוגעים במערכות המידע מתחזקים אותן, וכשיש בעיה "בלחיצת כפתור" מוצאים לה פתרונות? הרי ברור שלא כך פני הדברים. למרות הקשר הסימביוטי בין מערך המחשוב למערך הייצור, המכירה הפיתוח וגו', מחלקות ה IT בארגונים שכאלה הם אנשי מקצוע שלא בהרכח יש להם קשר או ידע לדספלינה הנדרשת לייצור רכב, אבל בהחלט יש להם את הידע הנדרש להפעלת מערכות המחשוב הקשורת בייצור שבליבה העסקית של התאגיד.

לא צריך להיות תאגיד רב לאומי לייצור רכב. כל עסק שמיצר משהו, משווק משהו או נותן שירות כלשהו לא יכול לסמוך על מערכת מידע שאיננה מתוחזקת על ידי אנשי מקצוע, על ידי מי שהתמחותו המקצועית היא בתחזוקה, הקמה ותפעול של מערכות מחשב, גם אם מדובר בעסק קטן ,ואפילו עסק בבית, צריך שיסמוך על איש מקצוע שלא רק יבוא בכל פעם שצצה בעיה אלא יתחזק, יעדכן וישמר את רמת הזמינות של מערכת המידע על בסיס קבוע, לאורך זמן ותוך כדי כך שאותו אדם או גוף מעודכנים בהתפתחויות הטכנולוגיות, בגרסאות התוכנה החדשות, במערכות ההפעלה על שלל גרסותיהן ועל שלל האיומים המאתגרים את מאגר המידע העסקי. כל דרך אחרת, אולי חסכונית ביום יום, היא מתכון בטוח - לכשלון.
למנחם לוריא תואר ראשון במנהל עסקים מטעם מכללת רופין במסגרת התוכנית "BA למנהלים".מנחם לוריא עסק בחקירת עבירות מחשב כקצין חקירות במשטרת ישראל.
בחברת פלאפון עסק בחקירת מעשי הונאה,במסגרת זו הקים מערכות מידע שתפקידן לאתר ולסכל מעשי הונאה סלולרית. מתמחה בחקירת חוסנם של אתרי אינטרנט כנגד התקפות DOS או סוסים טרויאניים ובהשגת מידע עסקי מאתרי אינטרנט של לקוחות עסקיים. ניסיון רב בהקמת שרתי לינוקס הכוללים שרתי אינטרנט,הטמעת מערכות מידע עסקיות על גבי שרתי הלינוקס ומערכי גיבוי המבוססים על תוכנות קוד פתוח ובכלל.
אתר האינטרנט Cyta



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב