דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מיכון אוטונומי 

מאת    [ 21/10/2009 ]

מילים במאמר: 1689   [ נצפה 3257 פעמים ]

       מיכון אוטונומי צבאי

      א.1.      מה זה

הגדרות:

·        כלי אוטונומי : פלטפורמה ממונעת המסוגלת לבצע משימות בדרגות מורכבות שונות, ללא מעורבות אדם. הפלטפורמה תזהה בעיה, תנתח אותה, תקבל החלטה ותפעל לביצועה באופן עצמאי. הפלטפורמה יכולה להיות יבשתית (רכב, רק"מ), אווירית (מל"ט, מזל"ט), או ימית (ספינה, צוללת). הפלטפורמה תישא, בדרך כלל מערכות ייעודיות מסוגים שונים ( אמל"ח, סנסורים[1]).

·        כלי נשלט: פלטפורמה, לרוב לא מאוישת, אשר מערכותיה נשלטות על ידי מפעיל אנושי מחוץ לפלטפורמה.

הרעיון העומד מאחרי מערכות מיכון אוטונומי צבאיות הינו, הרחקת האדם מקו הסכנה. התפיסה העכשווית בניהול קונפליקטים (בעיקר במערב), מתייחסת לחיי האדם (בעיקר בצד שלך) כמשאב שיש להגן עליו בכל מחיר. בשל כך מתבססת כל תורת הלחימה המודרנית על ניהול מלחמות "מנגד". הדרך לביצוע יעד זה הוא על ידי שימוש בכלים המסוגלים להגיע למגע עם האויב ולבצע את משימתם ללא מעורבות של אדם ובעיקר ללא אנשים בסביבתם.

 

כיום קימות בשימוש הן מערכות נשלטות והן מערכות אוטונומיות רבות. בתווך האווירי פעילים מזה שנים רבות טילי שיוט, מל"טים ומזל"טים המבצעים משימות מגוונות באופן אוטונומי (עם שליטה אנושית על חלק מיכולות הכלי). גם בתווך הימי קימות מספר מצומצם של פלטפורמות שטות ותת מימיות. התחום היבשתי הינו הבעייתי ביותר ככל הידוע לי לא קיימת כיום פלטפורמה יבשתית, מבצעית המסוגלת לפעול במגוון רחב של תאי שטח באופן עצמאי וללא שליטה אנושית. הניסיונות של רשות הפיתוח של הצבא האמריקאי מדגישים את מורכבות הבעיה (ראה נספח ב' : תחרות DARPA ).

 

      א.2.      דוגמאות לכלים אוטונומיים

 

  • אוויר:
    • טילי שיוט
    • טילים בליסטיים
    • מל"ט ומזל"ט תצפית
    • מל"ט תקיפה
    • פצצות חכמות

 

  • ים:
    • כלי שייט לא מאוישים
    • טילים מונחית וטילי שיוט

 

  • יבשה:
    • הרדוף לבן: פרויקט של הצבא הישראלי לתכנון וייצור רכב אוטונומי למשימות הבטחת גבולות. קיימים שני גרסאות בשלבי תכנון מתקדמים אחת של אלביט והשנייה של התעשייה האווירית.

 


    •  
    • DARPA Challenge: במסגרת פרויקט מחקר ופיתוח של רכבי שטח רובוטים אוטונומיים הכריזה הסוכנות האמריקאית לפרויקטים מתקדמים בביטחון DARPA על תחרות מבחני שטח שנועדה להדגים את יעילותם של רכבי שטח אוטונומיים בנווט עצמאי בתנאי מדבר קשים ללא נוכחותם של נהגים בשר ודם. באמצעות מבחני שטח אלה מתכוונת סוכנות DARPA להאיץ את המחקר והפיתוח של רכבי שטח רובוטים שיסייעו בהצלת חייהם של חיילים בשדה הקרב. דרפ"א הכריזה על פרס בסך מיליון דולר לרכב הראשון שיגיע מלוס-אנג'לס ללאס-ואגס. בתחרות הראשונה

 


    •  
    • MULE:

                        אחד הפרויקטים המעניינים המבוצעים במסגרת תכנית FCS של הצבא האמריקאי הוא

פרויקט: . MULE- Multifunction Utility / Logistics Equipmentמטרת הפרויקט, לייצר פלטפורמה מודולארית אוטונומית לחיילי חי"ר. כאשר מטרת הפלטפורמה לספק פתרונות תובלה של ציוד ו / או תמיכה באמל"ח במהלך הקרב. כיום נבחנים בפרויקט שלושה יישומים על גבי פלטפורמה זהה שישמשו להובלת ציוד ולוגיסטיקה, הגנה אווירית, פינוי מוקשים ומטענים. הפלטפורמה תשקול כ – 2.5 טון ותכלול את המאפיינים הבאים (מתוך אתר fcs): שלדה אחודה אחת לכמה יישומים, ניווט אוטונומי, יכולות תנועה חצי אוטונומית עם יכולות "עקיבת מנהיג",

בתוצרת התמיכה הלוגיסטית יהיה ה- MULE, מסוגל לשאת 1000-120 לק"ג של ציוד, בתנאי שטח מגוונים, כולל עבירות בשטחים קשים. לביצוע הפרויקט נבחרה חברת –   Lockheed Martin כמובילת הפרויקט[2]:

 

        

      א.3.      משימות הכלים אוטונומיים

·        איסוף מודיעין: בעידן בו כל מטרה שמתגלה מושמדת, התפתחו שני מגמות פיתוח עיקריות. הונאה והסוואה להעלמת המטרות ושיטות גילוי ורכישת מטרות. הכלים האוטונומיים יסיעו בהונאה ויצירת מצג שווא של מטרות דמה. במקביל יופעלו מגוון רחב של מערכות שונות לאיסוף מידע. כלים מעופפים בגדלים שונים, החל במל"טים ענקיים שיחוגו תקופות ארוכות בגובה רב מעל אזורי העימות ועד למיקרו מזל"טים המסוגלים להתגנב לחדר ולדווח על המתרחש בו. גם כלים יבשתיים יתצפתו על שדה הקרב ויעבירו מידע מעודכן לכוחות השונים.

·        בטחון שוטף: לא רק בלחימה, גם משימות בט"ש יתבצעו על ידי כלים אוטונומיים. אין שום צורך בקבוצת מילואימניקים שמנמנמת על רכב סיור. רכב אוטונומי בעל מגוון חישנים יבצע את המשימה טוב יותר. מעניין רק לחשוב מה היה קורה עם רכב אוטונומי היה ניגש לבדוק את חדירת אנשי החיזבאלה באביבים ולא חיילי מילואים.

·        השמדת אויב: מערכות אוטונומיות יסיירו ביבשה, בים או באוויר יתצפתו סביבם, יזהו אובייקטים וינתחו באופן אוטונומי את רמת הסיכון של כל אחד. אובייקט שיזוהה כמטרה לגיטימית (על פי הרשאות שינתנו מראש) יושמד. על ידי הכלי או על ידי הפעלת מערכת נשק אחרת.

·        לוגיסטיקה: כלים אוטונומיים ילוו את הכוחות הלוחמים, יספקו להם תחמושת מזון וציוד נוסף ויפנו את הפצועים לאחור.

·        משימות מיוחדות: פריצת מכשולים הנדסיים, שדות מוקשים, זירות מטענים ומכשולים קרקעיים יטופלו על ידי כלים אוטונומיים ללא המצאות אדם בקו המגע.

 

      א.4.      מוצרים אוטונומיים בשוק האזרחי.

השוק האזרחי נמצא בדרך כלל (לא תמיד) במגמה אחת מאחורי הפיתוחים הצבאיים. כיום לא קימות כמעט  מערכות אוטונומיות כמוצרי צריכה. ספרי המד"ב מלאים תיאורים על מערכות רובוטיות אוטונומיות המבצעות את משימות האדם האנושי ואף מחליפות אותו. ספרי א. אסימוב הם דוגמה מצוינת, אבל הוא אינו יחיד. בפועל, כאמור לא נמצע עדין מוצרים שכאלה במרכול השכונתי, אם כי ניצנים ראשוניים כבר נראים בשטח. מכונות כיסוח הדשא של "פרנדלי רובוטיקס[4]" הישראלית מתחזקות את מדשאות הגינה הביתית ללא מעורבות אנושית.[5] קיימת גם גרסה לשאיבת אבק וברור שזוהי רק ההתחלה בשוק המוצרים הביתיים.

 

תחום הרכב הוא כר נרחב לניסיונות לפיתוח יישומים אוטונומיים. בשל אותם בעיות הקימות בתחום הצבאי, לא נוכל עדין לקנות סוברו אוטונומית אצל סוכן המכוניות, אבל בימים אלו נכנסות לשוק מערכות אשר יהוו אחת מאבני הבסיס החשובות להחדרת יכולות אוטונומיות לשוק הרכב האזרחי. מדובר בטכנולוגיה שפותחה אף היא בישראל על ידי חברת MobiLeye המאפשרת גילוי שונים בכביש על ידי מצלמה וניתוחם בעזרת חומרה ותוכנה ייעודיות. טכנולוגיה זו המותקנת כיום בכלי רכב  כמוצר התראה בטיחותי בלבד תוכל בעתיד הקרוב לפקח על "בקרת השיוט" של הרכב ובעתיד, בשילוב מערכות ניווטG.P.S.) ) לאפשר נהיגה אוטונומית על כבישים.

 


[1] סנסור= חיישן, אמצעי הקולט מידע: מצלמה (יום-לילה), מיקרופון, וכו.

[2] פרסומי Lockheed Martin

[4] http://www.friendlyrobotics.co.il/

[5] יהב יהודית, "רובומו: עושה הכל לבד" ממון,ידיעות אחרונות,  יולי 2005

גד מה-טוב
מנכ"ל
מה-טוב פתרונות המחשה בע"מ
http://www.mathov.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב