דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


טעות של מס הכנסה - עולה לנו השכירים באלפי שקלים בחודש 

מאת    [ 14/10/2009 ]

מילים במאמר: 604   [ נצפה 3768 פעמים ]

ההקלות התשלום המס (זיכויים וניכויים) הניתנים לשכירים המפקידים כספים באופן עצמאי בקופות הגמל השונות ידעו שינויים רבים במהלך השנים האחרונות. הכוונה אומנם הייתה טובה - המחוקק רצה להגדיל את ההטבות המגיעות על הפקדות אלו אך טעות במחשבי מס הכנסה שהובילה לגביית יתר עלתה לשכירים ביוקר.

כאשר שכיר מגיש דוח שנתי למס הכנסה ומצהיר על הפקדות שהיו לו לקופות גמל התוכנה של מס הכנסה עורכת את החישוב בשני שלבים:
בשלב ראשון ניתנת ההקלה בצורה של "ניכוי" ההוצאה - מורידים את הסכום המחויב במס לפני גביית המס. במקרה זה הסכום החייב במס של הנישום מוקטן וממילא גם תשלום המס יהיה נמוך יותר.
בשלב השני ניתנת הטבת מס בצורה של "זיכוי" - לאחר שכבר חושב כמה מס על הנישום לשלם מורידים מהסכום 35% מסך ההפקדות (כמובן שיש תקרות שונות לזיכוי שאפשר לקבל)

אחוז המס המשולם על ידי הנישום נקבע לפי מדרגות מס הנקבעות מדי שנה. נכון לשנת 2008 רק שכיר שהרוויח מעל 36,260 הגיע למדרגת מס של 35%. שכיר שהכנסותיו היו נמוכות יותר אחוז המס השולי שלו היה נמוך יותר.

מחשבי מס הכנסה מחשבים את ההקלה במס רק בצורה אחת ולכן גם נישום שהיה מרוויח יותר לו היו עורכים לו את החישוב בצורה הפוכה - קודם זיכוי של 35% ורק אח"כ ניכוי הפוטר אותם מתשלום מס הנמוך מ35% מקבל חישוב המנוע ממנו את ההקלה המירבית.

רו"ח גסנר אשר חשף את הטעות טוען כי הטעות נובעת בין השאר מכך שהסעיף שבו מציין העמית את הפקדתו כעצמאי נפקד מטופסי מס הכנסה לצורך קבלת זיכוי. משיחות שערך רו"ח גסנר עם בכיר בהנהלת הרשות, נמסר לו כי בכוונת מס הכנסה להוסיף סעיף כזה בשנת 2009 -? אולם עד אז, ולפחות במהלך השנה האחרונה, סבלו נישומים רבים מגביית היתר.

רו"ח גסנר מציין כי קיים פתרון המאפשר לתקן מציאות עקומה זו: "נישום שלא קיבל את מלוא הטבות המס בשל הליקוי בתוכנה יכול לפנות במכתב למפקח מס הכנסה, ולבקש ממנו להכריח את המחשב לערוך עבורו חישוב מיוחד". זה איננו הפתרון הטוב ביותר, מסכים גסנר, "כל זאת בשל החיסרון בסעיף המבוקש - רישום הפקדות כעצמאי לצורך קבלת זיכוי ממס".

אך לא די בכך: גסנר חשף דוגמה נוספת לטעות בתוכנת מס ההכנסה. "במקרים מסוימים נערך חישוב לעמית מוטב (נישום הזכאי להטבת מס), בדרך המיטיבה איתו חצי דרך בלבד - ובסופו של דבר מרעה את מצבו". בדוגמה שמביא גסנר נראה כי תוספת זעירה בהכנסה עשויה להוביל להגדלת המס בסכום לא פרופורציונלי.

כדי לעלות על בעיה זו נדרשת מומחיות גדולה בתחום המיסים ולכן לאזרח מן השורה יהיה קשה מאד ולכן מומלץ לפנות לרואה חשבון אשר יחשב לנישום את הסכום האופטימלי וימליץ לו על בחירה בדרך הכדאית ביותר עבורו.


בכל מקרה ממליץ גסנר לפנות לרואה חשבון כדי לוודא שנגבה הסכום הנכון. "נדרשת מומחיות גדולה בתחום המסים כדי לעלות על הבעיה הזו. לאזרח רגיל יהיה קשה מאוד בסבך הניכויים והזיכויים, ולמעשה גם לחלק גדול ממנהלי החשבונות", הוא אומר, "מס הכנסה איננו יכול לחשב לכל נישום ונישום את הסכום האופטימלי - אבל הוא צריך לכל הפחות לאפשר לנישום לבחור בדרך הכדאית לו ביותר".

תגובת מס הכנסה:

מרשות המסים נמסר כי "תוכנת החישוב המופעלת על ידי מחשב מס הכנסה נועדה להפחית את חבות המס בגין הפקדות לקופות גמל לקצבה באופן המיטיב ביותר. ואכן, עבור מרבית ציבור החוסכים מגישי הדוחות, החישוב נותן מענה. הבסיס לחישוב ההטבה נשען על מתן קדימות לחישוב ניכוי מקסימלי - כך שההכנסה החייבת תהיה מינימלית".

"ברם, ישנם מקרים מסוימים, ובמיוחד בעקבות תיקוני חקיקה שנעשו בנושא הפקדות לקופות הגמל ובשל סוגיות של פרשנות משפטית, בהם החישוב המבוצע על ידי מחשב מס הכנסה אינו מעניק את ההטבה המקסימלית".

"עם זאת, יכול כל מגיש דוח לפנות לרשות המסים ולבקש שחישוב ההטבה ייעשה בדרך המוצהרת על ידיו בדוח, כך שיקבל את מרב ההטבה. עוד ביקשו ברשות המסים לציין כי אצל "רוב השכירים, המפקידים לקופת גמל באמצעות המעביד - בעיה זו אינה מתעוררת



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב