דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


איתור חלבונים בדם בעזרת מדבקה 

מאת    [ 14/10/2009 ]

מילים במאמר: 437   [ נצפה 2315 פעמים ]

חוקרים אמריקאיים מבוסטון ניסו לבדוק האם ניתן לאתר חלבונים בדם שירמזו על התקף לב מתקרב. מסקנתם, שפורסמה ב-JAMA: ממש ממש לא

מאת: רועי שני ועופר מאיר



המדבקה הפלאית שמסוגלת לחזות התקפי לב חצי שעה לפני התרחשותם, שיגעה את המדינה לפני שבועות אחדים - עד שהתברר, למרבה הצער, שמדובר בעורבא פרח ובסיפורי אלף לילה ולילה, שהגיעו ממוחו הקודח של עבריין מרמה מורשע.

אבל ה"חלום הרטוב" לצפות מראש התקפי לב ואירועים מוחיים הוא לא רק נחלתם של בדאים - אלא לגמרי נחשב ל"גביע הקדוש" של תעשיית הטכנולוגיה הרפואית. בעשרות מעבדות מובילות ברחבי העולם שוקדים על פיתוח של כלי קליני שכזה, שיוכל לעשות מהפכה של ממש בטיפול הרפואי המציל חיים באירועי לב.

אולם, חרף הממצאים המבטיחים לכאורה של מחקרים קודמים - במדע כמו במדע - מחקר עדכני מתפרסם וטורף את כל הקלפים.

חוקרים ממכון הלב של ביה"ח הכללי של מסצ'וסטס (MGH) גילו כי מדידת רמות חלבונים שנחשבו עד כה לאינדיקציה להתקף לב עתידי - אינה מספיק מהימנה בכדי לאפשר לרופאים לבחור בסוג הטיפול המניעתי היעיל ביותר.

לדברי החוקר הראשי, ד"ר תומס וונג, השימוש בסמנים ביולוגיים לניבוי התקפי לב אינו תקף לכל המטופלים, "אך אנו עדיין אופטימיים ומקווים שטכנולוגיות חדשות יובילו לגילוי סמנים ביולוגיים אשר יסייעו לרופאים להחליט בוודאות, ובאופן אישי לכל מטופל, על דרך הטיפול במחלת הלב הנכונה ביותר עבורו".

המחקר הנוכחי, שממצאיו פורסמו לאחרונה בכתב העת הנחשב JAMA - Journal of the American Medical Association, התמקד בשני חלבונים ידועים אשר נחקרו רבות: N-BNP ו CRP (חלבון מגיב-C), ובעוד ארבעה חלבונים אשר זוהו רק בשנים האחרונות כקשורים למחלות לב וכלי דם והם: Cystatin C, Lp-PLA2, MR-proADM ו MR-proAN.

מממצאי המחקר עולה כי זיהוי החלבונים N-BNP ו MR-proADMאכן עזר באופן מובהק בניבוי התקפי לב ומחלת לב איסכמית, אך כשנותחו המדדים הרפואיים של כל מטופל במטרה לבחור טיפול מנע מיטבי- השפעת זיהוי הסמנים הביולוגים היתה מזערית וכמעט שלא תרמה לשקלול הכללי.

במילים אחרות: מדובר בכלים סטטיטיים חשובים - אבל שיש להם משמעות רק באוכלוסיות גדולות, ואינם יכולים לשמש, לעת עתה, ככלי קליני ניבויי.

"בחירת הטיפול תלויה ברמת הסיכון בה נמצא המטופל, ולכל רמת סיכון קיים טיפול מיטבי שונה" אומר ד"ר כריסטופר ניוטון-כהן מצוות החוקרים, ומוסיף "אנו עדיין זקוקים למצוא סמן ביולוגי חדש שיהווה אינדיקציה מדוייקת וודאית באשר לרמת הסיכון של המטופל ללקות במחלה קרדיווסקולרית".

אז מה אפשר לעשות בינתיים, עד שיצליחו לפתח את אותה מדבקה פלאית? קודם כל - לנהל אורח חיים בריא, הכולל תזונה נכונה ועיסוק בספורט. שלב מניעתי נוסף, למי שנמצא בקבוצת סיכון, כולל טיפול בסטטינים ובחוסמי בטא.

ואם כל זה לא עזר - שווה להכיר את הסימפטומים של התקף לב, ולגשת (לא ברכב הפרטי!) למיון כמה שיותר מהר. חשוב להכיר גם את הסימפטומים הנשיים של התקף לב, היכולים להיות שונים באופן דרמטי מסימפטומים "גבריים" קלאסיים. ו... העיקר הבריאות.
שחל טלרפואה - רפואת העתיד פועלת כבר היום, בעשרות אלפי בתים בישראל

עשרות אלפי המנויים של שחל מצוידים במכשור טלרפואי מהמתקדמים בעולם, ההופך את האבחון מהבית לפשוט וידידותי. האמצעים הטכנולוגים העומדים היום לרשות הטלרפואה מאפשרים לצוות הרפואי מעקב שוטף אחרי מצבו של המנוי, בארץ או בעולם.
התקף לב | מחלות לב



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב