דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


דופק- מדידה ובקרה על האימון 

מאת    [ 13/10/2009 ]

מילים במאמר: 490   [ נצפה 3214 פעמים ]

בפועל, ניתן לבנות תכנית אימון מונחית דופק. דגשים בבניית תכנית: הגדרת טווח דופק לאימון- לפי מטרה. למשל- אם מדובר בתכנית למתחילים, ניתן לבנות אותה שתתאים לתחומי דופק נמוכים יחסית, בין 75-85% מהדופק המקסימאלי. אם מדובר בתכנית למתקדמים בעלי רמת כושר טובה, ניתן לבנותה כך שתתאים לטווחי דופק של 80-85% מהדופק המקסימאלי, ולשלב בה אינטרוולים בדופק גבוה יותר. למתקדמים, ניתן גם לבנות אימון אינטרוולים המונחה זמן או דופק, למשל, כל אינטרוול מהיר יותר נמשך 2 דקות, ולאחריו הפוגה של דקה, או לחילופין, האינטרוול המהיר מבוצע בדופק 90%, ולאחריו יש התאוששות אקטיבית עד לדופק מטרה. מומלץ לתת הנחייה למתאמנים לעבוד לפי אחוזי דופק- המדד הטוב ביותר לעצימות האימון. בתום האימון, מעקב אחרי דופק ממוצע ישמש כנק' בקרה על עצימות האימון.
בנוסף, כאשר למתאמן יש מטרת הרזיה, ניתן לכוונו לדופק מתון שיעזור לו בשריפת שומנים.
אחת הפונקציות בעלות הערך הגבוה ביותר למתאמנים היא פונקצית ה- OWNZONE הקיימת בשעונים. מדובר במבחן המזהה את עצמת האימון היעילה ביותר והבטוחה ביותר עבור המתאמן בהתבסס על מצבו באותו רגע. במבחן זה, נמדדת שונות הדופק במהלך חימום קצר, והשעון מזהה את סף האימון. פונק' זו נועדה לעזור בוויסות טווח עצימות האימון לפיצוי על השפעות כגון עייפות, לאות, לחץ או מחלה, ומונעת עומס יתר/ תת-עומס.
אחד הדברים החשובים ביותר בפעילות הגופנית הוא מוטיבציה להתאמן. מבחינת המתאמן, ראיית תוצאות לאימונים באופן מידי הינה גורם מוטיבציה חשוב מאוד. תוצאות אימונים יכולות להיות כערך קלורי שנשרף במהלך אימון, או כציון כושר. הקלוריות המחושבות בשעון הדופק מבוססות על מין, גיל, משקל, גובה, דופק מקסימאלי, דופק במנוחה, VO2MAX ודופק נתון. ניתן לכמת מטרות אימון שבועיות במונחים של הוצאה קלורית, או לקבוע מטרה קלורית לאימון בודד.
מבחינת ציון כושר- כל מתאמן רוצה לדעת האם יש שיפור בכושרו הגופני. הערכת הכושר הגופני בשעוני הדופק והכושר מנבאת את ציון VO2MAX -מדד המבטא הספק אירובי. ציון VO2MAX מבטא נפח חמצן מקסימאלי שניתן לנצלו ללא קשר לעצימות המאמץ. ציון זה תלוי במס' גורמים- רמת כושר, משקל, מסת שריר. המבחן בשעון מודד למעשה שונות דופק במנוחה. מחקרים רבים מראים כי שונות דופק במנוחה הוא פרמטר נבואי למדידת כושר אירובי. ככל שרמת הכושר טובה יותר- תיראה שונות דופק גדולה יותר במנוחה. ההסבר לכך הוא תפקוד המערכת הסימפטתית/ פראסימפטתית. ככל שהלב בכושר טוב יותר, כך גדלה היכולת שלו להגיב לגירויים שונים- הורמונליים, צלילים מהסביבה, ריחות, וכו'. אגב, ככל שהאימון יתבצע בעצימות הקרובה יותר לדופק המקסימאלי, תקטן משמעותית השונות בדופק, וזה מכיוון שכחלק מיעילות המערכת, הלב "יתרכז" בפעילות המאומצת בלבד. מומלץ להנחות מתאמנים לבצע את מבחן הכושר בתדירות של 4-6 שבועות, ולתעד את ציון הכושר שלהם.
דרך נוספת היא תיעוד האימונים לאורך זמן ביומן אימונים ממוחשב. באמצעות התיעוד, יכול המתאמן לראות התקדמות בכושר שלו, הבאה לידי ביטוי בפרמטרים של דופק ממוצע, דופק מקסימאלי באימון (שני פרמטרים אלה יהיו נמוכים יותר עבור אותו אימון כתלות בהתפתחות הכושר), מס' קלוריות נשרפות, משך הפעילות ותדירות אימונים. את המידע משעוני הדופק ניתן לפרוק לתוך תכנה ייעודית או לאתר אינטרנט ייעודי.
לסיכום- מדידת הדופק מהווה כלי בקרה יעיל ופרקטי על עצימות האימון, ומכמתת את האימון לתוצאות אותן המתאמן מבין. תוצאות אלה ישמשו כגורם מוטיבציה עבורו להמשיך ולהתאמן.











MarCom4U שיווק באינטרנט עם תוצאות: פרסום ויחסי ציבור ברשת, להגיע לקהלי יעד ממוקדים ורלוונטים, למדוד תוצאות ושלם הרבה פחות.
שיווק באינטרנט עם תוצאות

www.marcom4u.com



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב