חובת השמחה
דף הבית  >> 
 >> 
הרשם  |  התחבר
מאמרים

חובת השמחה 

מאת    [ 13/10/2009 ]
מילים במאמר: 771   [ נצפה 3117 פעמים ]

 
 
אנו מבינים חשיבות הקניית היידע לאדם מקטנותו, יידע המוסיף חכמה ודעת , המפתח מוחו של היצור האנושי ומאפשר לו ליצור קשר עם הזולת. ברור לנו היום חשיבות שילוב האינטלגנציה הריגשית והחינוך היעיל והחכם בדרך זו.
היהדות מאז ומתמיד השכילה להעמיד בראש מעייניה את שילוב שתי האינטלגנציות כדי לשפר עולם טוב יותר, העוצמה וההדגשה של תכונות הקשורות לרגש קיבלו מימד של עומק עצום.חנוך לנער על פי דרכו ומיצוי יכולתו של כל אדם מבחינת כישוריו האינטלקטואליים ברורים וצודקים. היינו- עלינו לטפח כל ילד וכל אדם לשיא יכולתו בכישוריו השכליים. ראוי שנמצא כל דרך חוויתית כדי שהלמידה תהא משמעותית ומופנמת.
ככל שהינך מעמיק בלימוד תורה הינך מבחין בחשיבות החינוך בתחום הרגש עד כדי חובה.אנו מצווים לאהוב . אהבה היא תכונה ריגשית לחלוטין ועלינו לשלוט בה ולהשתמש בה באהבת האדם - החבר- כפי שכתוב בתורה " ואהבת לרעך כמוך " ..וכן"ואהבת את הגר היתום והאלמנה" ...ואהבת את ד אלוקיך" . עלינו להרגיל עצמנו לשלוט על תכונות ריגשיות ולהופכן לרצוניות.
תכונה נוספת הקשורה לתחום חשוב זה היא השמחה. השמחה היא תופעה המתפרצת לעיתים בגין ארוע חיובי נחמד ןמרנין. מפגש בין אנשים, נצחון על אוייב, התגברות על בעיה או מחלה, הצלחה לאחר מבחן או קושי. שמחה זו חשובה אך היא לרוב זמנית. מתרחשת מיד לאחר ארוע ומסתיימת כעבור פרק זמן מסויים.חווית השמחה נמוגה. הרגשת השמחה נעשית עמומה ככל שמתרחקים מגורם השמחה.
יש שמחות ממושכות יותר כמו אדם הנשוי באושר, או שמחת גידול הילדים או בעל גישה חיובית ונכונה לחיים , שמחה זו שונה מארועים משמחים מפתיעים אלא שלשמחה זו אין לרוב סממנים חיצוניים, אין התפרצות של שמחה.
כשאדם מצליח ומאושר הוא שמח.כתוב בדברים כו,א, " ושמחת בכל הטוב אשר נתן לך ד אלוקים לך ולביתך " ...זו שמחה שאנו חייבים לבצעה אף על כורחנו. שמחה המביעה הכרת הטוב. שמחת הצדיקים עולה על כל צורת השמחות , שמחה זו אינה על הכרת הטוב , הצדיקים שמחים במציאותו ובהוויתו של הקב"ה ולא בגלל סיבה גשמית. כפי שכתוב בדברים יב, יב, " ושמחתם לפני ד אלוקיכם" .
שמחת האדם צריכה להיות בכל מצב ועל כן עלינו לברך כל הזמן. דוד המלך נעים זמירות ישראל אומר עבדו את ד בשמחה בואו לפניו ברננה, זו שמחה של מצוה. בדברים כח, מז, כתוב חשיבות ביטוי השמחה " תחת אשר לא עבדת את ד אלוקיך בשמחה ובטוב לבב",,,






2
חג הסוכות המאופיין בהדגשת שמחה מיוחדת " ושמחת בחגך והיית אך שמח". פעמיים מדגישה התורה החשיבות העמוקה של השמחה, כן כתוב בויקרא כג, מ, " ולקחתם לכם...ושמחתם...ארבעת המינים מסמלים את כל עם ישראל על גווניו ואיתם (ולקחתם) צריך


לשמוח עם כולם. שמחה שצריכה להשרות שמחה למשך כל השנה. כפי שמציין בעל שפת אמת שיעבוד הגוף אל הנשמה ושילובם יחדיו זו מהות השמחה. על פי מדרש ויקרא רבה ל, יד, אתרוג דומה ללב, לולב דומה לשדרה, הדס לעין וערבה לפה. צריך לשעבד כל האיברים לעבודת ד- מתוך שמחה . רבי עקיבא התיחס לארבעת המינים המייצגים את הקב"ה. הרמב"ם מציין בהלכות לולב- פה, כי מצוה להרבות בשמחה במשך כל חול המועד. המצוה של השמחה מיועדת לכולם ובעיקר לגדולי חכמי ישראל, ראשי הישיבות והסנהדרין, החסידים , הזקנים ואנשי המעשה- הם המנהיגים של הדור צריכים לשמוח, מהי השמחה? מהי מהות השמחה?...שהיו מרקדין ומספקין ומנגנין בכינור בנבלים, במצלתיים ובכל כלי שיר ובפה מוחאים כפיים מקרקרים ואומרים שירות ותשבחות.
כל זאת במשך 24 וארבע שעות ביממה. כל היות שרו ורקדו שרו וניגנו. כך עשה דוד המלך כשפיזז לפני ספר התורה- שמחה לשמה. השמחה היא כלי להערכת המצוה וכלי למדידת הנכונות לשמחה.השמחה דרך כלי הנגינה , דרך המוסיקה והשירה. כמה חשוב לחנך ילדינו לשיר ולנגן מקטנות. ראוי שכל שיעור יועבר בליווי רקע מוסיקלי ומתוך שירה. הנגינה מוסיפה שמחה המביאה לחווית לימוד.
השמחה בחג הסכות היא גם על סיום ימי הדין- מתוך תקוה שזכינו בימי הדין. כל העם היו עומדים מסביב , היו באים לראות ולשמוע על פי הרמב"ם. המנהיגות של העם היו צריכים להנחות הדרך לשמחה לכל העם. הישיבה בסכה על פי הרמב"ם של כל העם - גדולי ישראל ופשוטי העם היא המצוה ועליה להיות בשמחה," וכל המונע משמחה זו ראוי להיפרע ממנו"...
דרך מצויינת למניעת אלימות וללמידה מעמיקה שהרי היא נעשית מתוך שמחה. הרמב"ם ממשיך ומבהיר כי מה שמונע את השמחה - היא הגאוה. חובה לשמוח לפני ד אך לא מתוך גאוה. צריך להזהר מתכונה זו.כאשר חל בו זמן האסיף יכול אדם להתגאות בתוצרים הנהדרים שהוא אסף מיבולו ואז , "וישמן ישורון ויבעט" ו "כוחי ועוצם ידי "... או אז הגאוה שולטת.היא הגורם הדומיננטי במניעת שמחה אמיתית. על כן, ראשי הציבור ומנהיגיה צריכים לתת דוגמא אישית ומובילה בשמחה, הם ראשי הרוקדים, השרים והמנגנים מהם ילמדו כל העם.
כאמור רואה היהדות חשיבות גדולה בתחום הרגש הקיים באדם, עלינו לשלוט בהם ולהובילם לנתיב הנכון. חובה עלינו לשמוח כי השמחה היא לב כל העשיה הנכונה במצוות שבין האדם למקום ובין אדם לחברו. היהדות מדגישה החובה לשמוח לאהוב לכבד להתיחס לזולת - תכונות ריגושיות החייבות להיות נישלטות על ידי האדם ועלינו לנתבם ליעדים ולנתיבים המועילים והחשובים.
- תואר ראשון ושני במדעי הטבע-ביולוגיה

- תואר שלישי בחינוך במנהיגות

משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי

בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם

ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.
מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

שליחת המאמר שלח לחבר  הדפסת המאמר הדפסת המאמר  קישור ישיר למאמר קישור ישיר למאמר  דווח מאמר בעייתי דווח על מאמר בעייתי  כתוב לכותב המאמר פניה לכותב המאמר  פרסום המאמר פרסום המאמר 

©2017
כל הזכויות שמורות

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
רשימת כותבים
כותבים מומחים
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים
פרסם אצלנו
לכותבי מאמרים: פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
לבעלי אתרים:



מדיה חברתית:
חלון מאמרים לאתרך
תנאי שימוש במאמרים
ערוצי מאמרים ב-RSS Recent articles RSS


מאמרים בפייסבוק מאמרים בטוויטר מאמרים ביוטיוב