מדוע הפכנו לחכמים ביותר
דף הבית  >> 
 >> 
הרשם  |  התחבר
מאמרים

מדוע הפכנו לחכמים ביותר 

מאת    [ 13/10/2009 ]
מילים במאמר: 781   [ נצפה 1597 פעמים ]

 
 
מאז ומתמיד ידעו כולם כי היהודים הם החכמים ביותר. היהודים שחיו בערים הגדולות והיו בעלי עמדות מכובדות, וכן היהודים ששכנו בעיירות קטנות ונידחות.
מה הפך את היהודים לחכמים בכל אתר ואתר?
מה גרם למוח היהודי להיות פורה ויצירתי?
כיצד החכמה הוטמעה בראשו של היהודי?
הייתכן שמקטנות הוקנו לילדים כלים מחכימים?
מה אפיין את היהדות לעומת עמים אחרים?

הרב ישראל לאו תיאר באחת מהרצאותיו סיפור מעניין ומרתק. הרב לאו אירח כ- 30 פרופסרים מאירופה שביקרו בארץ, ובמסגרת ביקורם בארץ הם נפגשו עם "לומדי הדף היומי". הבחינו האורחים המכובדים כי כל הלומדים מרוכזים בלימודיהם, ערניים, שואלים , מתווכחים מתוך פנים מאירות ושמחות.
שאלו המלומדים מאירופה את לומדי הדף היומי:
לאיזה תואר הנכם לומדים?
השיבו הלומדים לא...לא.. לשום תואר
המשיכו הם בשאלה נוספת
אז לאיזה גמול השתלמות?
השיבו הלומדים אנו לא לומדים לשום גמול השתלמות
אם כן, המשיכו הם להקשות אז בשביל מה הינכם לומדים?
השיבו "לומדי הדף היומי" אנו לומדים לשם לימוד...לומדים כדי ללמוד...תורה שהרי על פי היהדות קיימת מצווה חשובה ללמוד, ללמוד תורה.
התפעלו הפרופסורים מאירופה הנכם לומדים רק כדי ללמוד? איננו מכירים "לימודים" מדי יום כאלה בכל אירופה.
אכן לימוד לשם לימוד תורה מדי יום כל החיים מאפיין את העם היהודי
הלימוד מוסיף יידע "יידע הוא כוח" היידע הוא בסיס איתן וחשוב האגור במוח האדם לחכמה.
אנו יודעים ממחקרים רבים שה"חכמה" נובעת בעיקרה משאילת שאלות,
כמובן שאין סיכוי לשאול שאלות אם לא קיים יידע- מלימוד מתמיד במוח.
הגמרא על כל 2700 הדפים שבה מבוססת כולה על דיונים, ויכוחים, מחלוקות שקלא וטריא היינו על שאילת שאלות. כאשר לומדים "דף יומי" מתרגלים מדי יום לימוד המבוסס על שאילת שאלות, ובכך מטמיעים בתוכנו מתודה נפלאה וחשובה זו. אנו מודעים גם לדרך לימוד הגמרא המאפשרת ללומדים כל הזמן לשאול שאלות.
שאלו פעם את אמו של מקבל פרס נובל לכימיה,
הכיצד זכה בנך בפרס היוקרתי הזה?
וכיצד הפך להיות חכם ויצירתי כל כך?
כיצד רכש חוכמה בחייו בביתך?
השיבה האם בעוצמה ובזקיפות קומה, מאז קטנותו הייתי שואלת את בני מדי יום בחוזרו כבר מגן הילדים "מה שאלת היום את הגננת", כך חקרתי מדי יום בחינוכו במוסדות החינוך כולל בהגיעו לאקדמיה. חינוך ילד מקטנות לשאול שאלות, לאו דווקא להשיב תשובות שגם להם יש חשיבות, אך תשובות מבוססות בעיקר מיידע האגור במוח.
הרמב"ם מדגיש שקיימים שבעה תחומים חשובים בחינוך נכון ואיכותי, הראשון והעיקרי שבהם הוא ה"תרגול", חלק ניכר מהלמידה נשכח, ככל שאנו מתרגלים הרי הנלמד מוטמע יותר במוחנו. אנו בתפילתנו מדי יום מדגישים המושג "ושיננתם לבניך", חשיבות השינון- החזרה, התרגול. כך נוהגים אנו ללמוד "הלכה יומית" "משנה יומית" "רמב"ם יומי" "הלכות לשון הרע יומי" ועוד...
המתודה הנפלאה שאיפיינה את דרך הלימוד של העם היהודי היה
"הלימוד בחברותות" לימוד בו המתודה הנפוצה היא לימוד בעמידה, בהליכה, בתנועה, בהפעלת איברי הגוף השונים, רגליים, ידיים, פנים, מירב החושים, הדיבור, הלימוד בקול רם לרוב במוסיקה ובעיקר ויכוחים ושאלות בין הלומדים דבר המביא כאמור לחכמה.
ה"ביולוגים" יודעים כי תנועה מתמדת של איברי הגוף גורמת לזרימה מואצת של הדם, כתוצאה מכך מוזרמת כמות גדולה יותר של חמצן למוח. היינו הלמידה האקטיבית עם איברי גוף רבים מקנים בסופו של דבר חכמה למוח.
הלמידה" היהודית" מאז ומתמיד מלווה במתודות מרתקות ובאמצעים דידקטיים מעניינים ומגוונים. שאילת שאלות והויכוחים ככלי דידקטי חשוב מאפשר "במה" לכל לומד. הבמה הינה אופציה לדבר, להביא לידי ביטוי את הידע הטמון במוח ולהופכו לחכמה ולתבונה. "הבמה" האישית מוסיפה בטחון עצמי, דימוי עצמי חיובי, אומץ לב, נחישות, העזה ועוצמה אישית לנסות להתגבר על כל בעיה. "הבמה" הופכת את האדם לאופטימי, לשמח ולמאושר.
דרכי הלמידה ב"חברותות", מתן אופציה לשאול שאלות, הלימוד העצמי מקטנות של כל ילד מעגנת בו היטב את הנלמד במוחו. "הבמה האישית" מאפשרת ניצול הידע שכאמור "ידע הוא כוח" להפיכתו לחכמה ולתבונה.
להבין דבר מתוך דבר, לנסות ללמוד משהו חדש מתוך הבסיס הקיים במקום חיינו מתוך הידע האצור במוח יכול להתבצע רק אם אני מאפשר לנצל ולתרגל הנלמד והמוטמע במוחי. שיטת הלימוד ביהדות המאפשרת ללמוד מתוך ויכוחים ושאלות, מאתגרת את הלומד במתודה זו ומטפחת בו רצון לנצל את הידע ולהופכו לחכמה. למדנו במסכת חגיגה- "אין בית מדרש ללא חידוש" היינו הלמידה של חומר מאפשרת לחשוב על משהו חדש. התשתית האיתנה להצלחה לאורך שנים מבוסס על תהליכי שינוי.
יוזמה ויצירתיות הם עיקר ההצלחה בכל תחום, ככל שאנו הורים ומורים נאפשר לדור הצעיר ביותר "במה" ליזום ולהיות יצירתי, כן נזכה לריבוי החכמה באדם.
בביתי אני נוהג לאפשר לכל נכד מקטנותו "במה" לאמירת דברי תורה בעת הארוחות, בכך אנו מצליחים לפתח בו את כל התכונות שציינתי המבססות כאמור- חכמה. היהדות מאז ומתמיד מאפשרת בדרך הלימוד "במה" לכל אדם. היצירתיות של החכמה מאופיינת במגוון עצום של תחומים.
כתיבת ספרים מתבצעת על ידי אנשים חכמים, שהרי הספרים שונים הם אחד מן השני. "ארון הספרים היהודי" הינו הגדול והמפואר ביותר בין כל הארצות. נמצא במחקר כי ביחס לכמות האוכלוסייה שלנו אנו גם כיום במקום הראשון בעולם בהוצאת ספרות חדשנית.
ערן כץ בספרו "סוד המוח היהודי" מפרט בצורה נפלאה את הכלים המתודיים המעשיים שהפכו את היהודים מאז ומתמיד להיות החכמים בעולם.
- תואר ראשון ושני במדעי הטבע-ביולוגיה

- תואר שלישי בחינוך במנהיגות

משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי

בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם

ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.
מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

שליחת המאמר שלח לחבר  הדפסת המאמר הדפסת המאמר  קישור ישיר למאמר קישור ישיר למאמר  דווח מאמר בעייתי דווח על מאמר בעייתי  כתוב לכותב המאמר פניה לכותב המאמר  פרסום המאמר פרסום המאמר 

©2017
כל הזכויות שמורות

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
רשימת כותבים
כותבים מומחים
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים
פרסם אצלנו
לכותבי מאמרים: פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
לבעלי אתרים:



מדיה חברתית:
חלון מאמרים לאתרך
תנאי שימוש במאמרים
ערוצי מאמרים ב-RSS Recent articles RSS


מאמרים בפייסבוק מאמרים בטוויטר מאמרים ביוטיוב