נח איש צדיק תמים היה בדורותיו לשבח או לגנאי?
דף הבית  >> 
 >> 
הרשם  |  התחבר
מאמרים

נח איש צדיק תמים היה בדורותיו לשבח או לגנאי? 

מאת    [ 13/10/2009 ]
מילים במאמר: 722   [ נצפה 4470 פעמים ]

 
 
נח איש צדיק תמים היה בדורותיו , אומר רש"י ...בדורותיו , יש מרבותינו דורשים לשבח שאם היה בדור של צדיקים היה צדיק יותר ויש דורשים אותו לגנאי, לפי דורו היה צדיק אילו היה בדורו של אברהם לא היה נחשב...שהרי 120 שנה בנה התיבה והיו שואלים אותו אנשים על מעשיו ואמר להם נח שיבוא המבול על ידי הקב"ה, אולי ישובו בתשובה.
אומר הרב מאיר שמחה הכהן מדווינסק בעל משך חכמה(פ-נח)המצטט את מדרש רבה, רב ברכיה אומר- חביב משה מנח , נח נקרא "איש צדיק" אך נקרא גם " איש אדמה". משה נקרא "איש מצרי"(שמות יב- יט)וכן "איש אלוקים"(דברים לג-א). יש שתי דרכים לעבודת ד- אחד המייחד עצמו ומתבודד בעבודת ד ויש מי שעוסק בצרכי ציבור ומבטל עצמו בשביל הכלל- מפקיר עצמו עבורם.
ניתן היה לחשוב שזה המתבודד יעלה מעלה מעלה. אלא שנח המתבודד לא הוכיח את בני דורו, לכן אמרו עליו שאף היה ראוי לכליה.אך נאמר עליו על נח המתבודד בכל זאת "איש צדיק" אך הוא ירד מדרגתו "לאיש האדמה".
משה שהיה בדרגת"איש מצרי" שהוכרח לגלות דבר המראה על פחיתות נפש, אך הואיל ומסר עצמו על ישראל בהריגת המצרי, נקרא הוא" איש האלוקים" שהגיע לתכלית השלמות.
בהקדמת יורה דעה- שו"ת החתם סופר כתוב על אברהם בבראשית, "כי ידעתיו למען אשר יצוה את בניו אחריו ושמרו דרך ד וגו " זו הזכות שעמדה לאברהם, שלא כמו דור המבול , לא השאיר לאנשי דורו תרבות אנשים חטאים ומכעיסי ד.
אברהם היה עסוק ומוטרד תמיד בלימוד התלמידים והיה מעורב בין הבריות להכניסם תחת כנפי השכינה, בהתחלה הם היו במדרגה נמוכה ופחותה עד שהיה צריך להכניסם לאט לאט ללמדם ולהרגילם לעבוד את ד, לכן נאמר הלוא זה עבדי אברהם, גם אם לא הגיע למדרגה נפלאה... שהרי כל שעושה הוא לכבודו ולמענו של הקב"ה.פעולתו החשובה והנפלאה בקרב אנשים חשובה ולכן כתוב המכסה אני מאברהם, שהוא אברהם יצוה את ביתו ואת בניו..
ראו כמה דברי חז"ל אמיתיים ונכונים- "הרבה למדתי מרבותי ויותר מחברי ומתלמידי יותר מכולם". אדם צריך ללמוד ולהשכיל ולהוסיף תורה, לקבוע עיתים לתורה , לפלפל בתורה וללמוד דבר מתוך דבר.אך עליו לשלב ובמלוא במרץ עמל לחברה , ללמוד וללמד הדור הבא, להנחיל תורה לבניו ולתלמידיו.
יצירת חיי חברה והכנסתם ללימוד תורה הם מבסיסי היהדות.כך נהג משה שבכל עשייתו דאג לעם ישראל , עיצב דמותו והיה האב הרוחני לבנייתם - כעם. זאת בתקופה קשה ביותר בהפיכתם מעבדות לחרות החדרת עול מצוות לקבלת תורה ולעבודת ד מתוך יראה ואהבה.
בכל פעם שעם ישראל נפל ברוחו ואיבד עשתונותיו היה משה הסנגור הגדול שדאג להחזירם בתשובה.החברה האיכותית התורנית עמדה לנגד עיניו אך הבין משה שיש להשקיע עבודה רבה כדי להגיע להישגים תורניים ולאמונה באל אחד.
2
כך אברהם אבינו לפניו ישב בפתח האהל כדי לקבל אורחים, הבין חשיבות החברה בעוצמתו. הוא ושרה אשתו החזירו אנשים ונשים בתשובה.אברהם בגדלותו ובדאגתו לציבור- לחברה, סינגר על רשעותם של אנשי סדום עד כדי ויכוח עם בורא עולם כדי לנסות למנוע "הפיכת סדום". שמא יש שם מספר צדיקים.
אנו רואים חשיבות עצומה ומרתקת של אבות האומה אברהם ומשה . הם ראו השילוב הנכון של לימוד תורה בדאגה לחברה, לסביבה , הבינו חשיבות השילוב. יש זמנים שחשוב להיות כמו נח, שטוב להיות בתיבה , להתבודד ולהתעצם מבחינה תורנית לבד, כדי להגביר תורה ולשמור עליה מפני גורמים זרים הרוצים להכחידינו. אך תמיד צריך לפתוח "חלון התיבה" הצוהר כדי לראות האם הגיע הזמן לצאת מן התיבה אל הארץ שהוא המקום הטבעי שלנו, הפתיחות ולא הסגירות חייבים להנחות אותנו בדרכנו. הארץ מכילה אנשים שאותם צריך להנחות , להוביל ולהגביר תורה, לא רק לעצמך -לטובתך, אלא למען הבריות, ליצור חיי חברה מאוחדת באמונה ובעשיה למען תורת ישראל.
הציבור בכללותו מצפה למנהיגים, למובילי הדור שבתפקידם הם חייבים לראות המרחב כולו ולא רק את עצמם, שישפיעו על אחרים, על חברים על הציבור כולו כמנהיגים אמיתיים.
המנהיגים שיהיו שותפים בכל העשיה , חייבים לעיתים לוותר על לימוד אקדמי מזהיר לטובת הציבור. המוכשרים, החכמים והנבונים חייבים להשקיע בעצמם באישיותם ובחכמתם שלהם אך מתוך ראיית הציבור והשקעה בו.
פיתוח היחיד הינה מצוה חשובה ביהדות אך מתוך ראיית האחדות, כל אדם חייב בתפילה ובתורה אך במניין ותוך קביעת עיתים לתורה בחברותא.
שואל תנא דבי אליהו- אותם שבעים אלף שנהרגו בגבעת בנימין מפני מה נהרגו? לפי שהסנהדרין היה להם לילך בכל עיירות ישראל, יום אחד ללכיש, יום אחד לבית אל, יום אחד לחברון , יום אחד לירושלים וכך בכל מקומות בישראל ויילמדו כולם דרך ארץ עד שיתישבו בארץ ישראל ויתגדל שמו של הקב"ה.הם לא עשו כן, כל אחד נכנס לכרמו ליינו ולשדהו ואומרים שלום עליך נפשי.
צריך לשלב תורה עם דרך ארץ , צריך ללמוד תורה ללא הרף אך לשלב בלימוד את עם ישראל להנחות להם הדרך בה ילכו עם מידות טובות.
- תואר ראשון ושני במדעי הטבע-ביולוגיה

- תואר שלישי בחינוך במנהיגות

משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי

בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם

ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.
מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

שליחת המאמר שלח לחבר  הדפסת המאמר הדפסת המאמר  קישור ישיר למאמר קישור ישיר למאמר  דווח מאמר בעייתי דווח על מאמר בעייתי  כתוב לכותב המאמר פניה לכותב המאמר  פרסום המאמר פרסום המאמר 

©2017
כל הזכויות שמורות

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
רשימת כותבים
כותבים מומחים
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים
פרסם אצלנו
לכותבי מאמרים: פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
לבעלי אתרים:



מדיה חברתית:
חלון מאמרים לאתרך
תנאי שימוש במאמרים
ערוצי מאמרים ב-RSS Recent articles RSS


מאמרים בפייסבוק מאמרים בטוויטר מאמרים ביוטיוב