דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


אתר האינטרנט שלך הוא בעצם... מכונה. האם הוא עובד? 

מאת    [ 25/09/2006 ]

מילים במאמר: 628   [ נצפה 2948 פעמים ]

כשפונים אלי לעיצוב או בניית אתר אינטרנט, השאלה הראשונה שאני שואל היא "מה אנחנו רוצים שהאתר יעשה?".
"יעשה?" שואלים אותי (בדרך-כלל בתימהון). כן, יעשה.

לכל אתר אינטרנט יש מטרה ותכלית. אנחנו רוצים שהאתר יעשה משהו - יגרום לגולש לבצע פעולה או פעולות כלשהן.

הבה נשווה את אתר האינטרנט שלנו למכונה שצריכה לבצע משימה.
בואו נניח שהאתר שלנו הוא, נאמר, מכונה שחולצת חרצנים מתוך זיתים. זוהי המטרה שלשמה אנחנו בונים את המכונה.

גם לאתר אינטרנט יש מטרה: יש אתרי תוכן ואתרי תדמית, יש אתרים שיווקיים ואתרי אינטרנט מכירתיים, יש בלוגים ופורומים - לכל אתר יש מטרה.

המכונה שלנו צריכה "לייצר" תוצאה: אנחנו שופכים מצד אחד דלי זיתים ומקווים לקבל מהצד השני דלי ובו חרצנים, ודלי אחר ובו זיתים שלמים ללא החרצנים. זו התוצאה.

ובאתר האינטרנט שלנו? כאן אנחנו צריכים לדעת מהי התוצאה המבוקשת. יש אתרים שתפקידם לספק לגולש מידע על החברה או המוצר שלנו. יש אתרי אינטרנט שצריכים למכור און-ליין מוצרים ולגבות תשלום עבורם. יש אתרים שמטרתם לגרום לגולש למלא טופס רישום ולהצטרף לקהילה, ויש אתרים שצריכים לגרום לגולש ללחוץ על באנרים או פרסומות באתר.

כשאנחנו מתכננים את המכונה שלנו - לכל חלק יש מטרה. יש חלקים "יצרניים" (צירים, גלגלי שיניים, קפיצים, וכו'), יש חלקים תפעוליים (מפסקים, כפתורים, ווסתי מהירות, וכו'), ויש חלקים אחרים (מגן מפני התזה של חרצנים, מנגנוני קירור וכו'). אבל אף-פעם אנחנו לא נוסיף למכונה חלק שאין לו תפקיד - סתם, בשביל הכיף.

גם באתר האינטרנט שלנו לכל מרכיב יש תפקיד: לכל כותרת, לכל מקטע טקסט, לכל תמונה או אימג', לכל טופס וכפתור. גם לאלמנטים עיצוביים יש תפקיד: לצבעי האתר יש השפעה על תפקודו, לבחירת הפונטים והגדלים, מרווחי השורות, עובי הקווים, גודל ומיקום הלוגו וכו'.

כשאנחנו מתכננים את המכונה - יש חשיבות לסדר התהליכים: קודם שוטפים את הזיתים, אחר-כך חולצים את החרצן ואחר כך ממיינים ומפרידים בין הזיתים לחרצנים.

גם באתר שלנו יש תהליך אותו עובר הגולש. ראשית הוא מתרשם מהאתר (הרושם הראשוני הקובע את יחסו וגישתו של הגולש לאתר - נחרץ בשתי עשיריות השניה הראשונות של הביקור באתר. הידעת?). יש חשיבות למיקום האלמנטים בדף הבית. מה למעלה ומה מתחת. מה מימין ומה משמאל. מה גדול ומה קטן. יש גם חשיבות לאירגון האתר: מה בדף הראשון, מה נמצא במרחק של שני קליקים ומה מוחבא בדף שלעולם לא יגיעו אליו (חוקי השימוש והאזהרות המשפטיות, למשל).

כשסיימנו לתכנן את המכונה ולבנות אותה, אנחנו סוף-סוף מפעילים אותה לראשונה ובודקים: האם היא באמת מצליחה לבצע את העבודה? האם היא תצליח להפריד את החרצנים מהזיתים?

גם האתר שלנו צריך לתפקד. קודם כל טכנית: האם כל הדפים עולים, האם הטפסים עובדים? האם המיילים נשלחים? וגם מגיעים? האם פעולת התשלום בכרטיס האשראי תקינה? האם כל הלינקים מובילים למקום הנכון?

אבל הוצאת החרצנים עדיין לא מספיקה. אנחנו רוצים שהמכונה תוכל לעבוד 100% מהזמן שתופעל - בלי הפסקות או מעצורים. שלא תתחמם, שלא תתפרק. שלא ישארו שברי חרצנים בתוך הזיתים, שלא יגיעו חרצנים לדלי של הזיתים, או להיפך.

גם האתר שלנו צריך לעמוד במבחן, אך כאן המבחן מורכב יותר ואורך זמן רב יותר. אנחנו צריכים לבדוק: האם הגולשים מבצעים את הפעולות שרצינו שיעשו. כמה מהם עושים זאת? כמה לא? גולשים שלא מבצעים את הפעולות - למה הם לא מבצעים אותן? כמה זמן שוהים הגולשים באתר? מה מסלול השיטוט שלהם באתר? האם הם חוזרים לאתר שלנו? האם הם מוסיפים אותו לסימניות שלהם? האם הם ממליצים עליו לחבריהם? מהיכן מגיעים גולשים חדשים? מהמלצות? מאתרים אחרים? ממנועי חיפוש? מאילו מנועי חיפוש? רשימת השאלות במבחן הזה היא ארוכה, ומשתנה מאתר לאתר בהתאם למטרה אותה הגדרנו בתחילת הדרך.

כמו במכונה - כך גם באתר: אם תוצאות המבחן לא משביעות את רצוננו, אנחנו צריכים לתקן, לשנות - ולשוב ולבחון. שוב ושוב - עד לתפקוד מלא לשביעות רצוננו.


עכשיו, כשהכל עובד ודופק כמו שצריך, והמכונה שלנו עובדת ועושה בדיוק מה שרצינו שהיא תעשה - אפשר סוף-סוף להתרווח בכורסה ולנשנש צלוחית זיתים.
בלי חרצנים, כמובן.

----------------------------
במאמר הבא: מה הגורמים המשפיעים על עיצוב האתר? וכיצד?
י' קורן הוא מנהל קריאטיב במשרדי פרסום כבר כ-20 שנה.
מרצה וכותב על פרסום, ועל קריאטיב בפרסום. מתמחה בבניית מותגים, ובטיפול, שיקום ותחזוקת מותגים.
מחבר Traffic Booster - מדריך קידום אתרים במו ידיך - זה קל ופשוט!



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב