יועצת למעמד האישה תפקיד ממשי או הטעייה - חלק ג' סוף
דף הבית  >>  >>  הרשם  |  התחבר
מאמרים

יועצת למעמד האישה תפקיד ממשי או הטעייה - חלק ג' סוף 

מאת    [ 24/09/2006 ]
מילים במאמר: 712   [ נצפה 2820 פעמים ]

 
 
איתור והכשרת יועצות
מכל האמור לעיל, ברור כי לתפקיד "יועצת למעמד האישה" יש להתייחס כאל פרופסיה דהיינו היועצת היא דמות מקצועית בעלת תפקיד של "סוכנת שינוי". בשני היבטים אלה מקומה של ההכשרה לתפקיד נחוצה.
שאלה מרכזית היא עצם איתורה של הדמות המתאימה לתפקיד. על פי החוק ההתאמה נקבעת באמצעות מספר פרמטרים, חלקם מינהלים:
1. עובדת הרשות
2. באחת מארבע הדרגות הבכירות הנהוגות באותה רשות.
ולגבי כישורים מקצועיים קיימת התייחסות מעורפלת ביותר - שעבדה בנושא נשים לפחות שנתיים.
מעצם הכפפתה ,בתפקיד היועצת, לראש הרשות, מסתמן פרמטר התאמה נוסף, פרמטר פוליטי- ארגוני, שאינו כתוב- הכרות מצד ראש הרשות והיותה שייכת למאגר האנשים המוגדרים כ"אנשי אמונו/שלומו".
למעשה אף לא פרמטר אחד מבין הארבעה הללו איננו פרמטר של מקצועיות.
החוקרים נוהגים לכנות "סוכנת שינוי" כמנהיגת שינוי ומגדירים שני תחומים מרכזיים הנחוצים לעבודתה: יכולת לנהל פרויקטים ויכולת להניע אנשים.( Recklies 2001 ).
שני תחומים אלה מתחלקים לחמש מחלקות וחמישה עשר תת- מחלקות ( Buchanan & Boddy 1992 ) :
1. הצבת מטרות ויעדים -
א. רגישות גבוהה למתרחש ולדרכי השפעתם על תהליך ויעד השינוי.
ב. יצירת מערך יעדים ברורים ומציאותיים.
ג. גמישות בהתנהלות מול המטרות ביחס למציאות.
2. בניית מערך תפקידים -
ד. יכולת בניית צוות עבודה יעיל, תוך האצלת סמכויות והגדרת תפקידים ברורה.
ה. יכולת יצירת מערך קשר רשתי ותחזוקתו, בתוך ומחוץ לארגון.
ו. יכולת תפקוד יעילה בסביבה של חוסר ודאות, תוך גילוי הבנה וקבלה.
3. תקשורת -
ז. כישורי תקשורת טובים, מסוגלות לתקשר עם קולגות וכפיפים כאחד.
ח. כישורים בינאישיים נרחבים הכוללים - הקשבה, איסוף מידע נחוץ, זיהוי צרכים וניהול ערוצי הקשר.
ט. התלהבות אישית בביטוי תוכניות ורעיונות.
י. יכולת להמריץ ולטעת מוטיבציה ומחויבות באחרים
4. משא ומתן -
יא. יכולת מכירה ושיווק תוכניות ורעיונות לאחרים, ע"י יצירת עניין ותחושת אתגר.
יב. יכולת לקיים משא ומתן עם דמויות מפתח לגבי משאבים, פתרון קונפליקטים ותהליכי שינוי.
5. כישורי ניהול -
יג. מודעות פוליטית רחבה וזיהוי קואליציות אפשריות, תוך איזון בין מטרות או תפישות להן יכול להיות פוטנציאל של קונפליקט.
יד. יכולת השפעה לשם השגת מחויבות מצד מתנגדים או חסרי אמונה בפרויקט.
טו. יכולת ראייה מרחבית שתאפשר קביעת סדרי עדיפויות נאותים.

על כן מרכיבי הכשרת סוכנות השינוי צריך להתמודד עם מספר נקודות הבולטות מעצם התפקיד:
1. התפתחות של זהות מגדרית, כחלק מפיתוח זהות אישית, שתוביל לזהות מקצועית. מי שעתידה להיות סוכנת שינוי חשוב שתתנסה במפגש בין עמיתים שווי כוח, במטרה לעבד את הנושא באופן אישי ולהכיר חלק מהתופעות והתהליכים האופייניים למפגש המיגדרי.
2. תיאוריות על זהויות בקונפליקט מנקודת מבט פסיכולוגית חברתית תוך עיסוק במצבי "נאמנות כפולה" בין הזהות המיגדרית לזו המקצועית והיחס ל"אחר".
3. רכישת כלים לניתוח תהליכים בקבוצות קונפליקט ועבודה במצבים של יחסי כוח מלווים בתחושת איום, תוך העלאת דילמות מחיי השטח האישיים והמקצועיים כאחד.
4. התנסות בדיאלוג בין הקבוצות (גברים - נשים), המפגש בין נשים לגברים הוא מפגש קבוצתי בין שתי זהויות ולא בין יחידים. המטרה - פיתוח מודעות של המשתתפים, לקונפליקט בין המינים ולתפקידן/ם של המשתתפים בקונפליקט זה.

קיימות מס' הנחות יסוד מנחות את ההכשרה של סוכנות השינוי:
1. התפיסות והאמונות עליהן בנויה זהותה והתנהגותה של האישה. אלו תפיסות יציבות ועמוקות ולרוב קשה לשנותן, על כן חשוב לחשוף אותן כדי שניתן יהיה להתמודד איתן.
2. המפגש הוא בין שתי קבוצות ולא בין יחידות/ים כשהקבוצה היא משהו מהותי, מעבר לסך כל היחידים המרכיבים אותה בהיותה מיקרוקוסמוס של המציאות.
3. קבוצת המפגש היא קבוצה פתוחה הקשורה למציאות החיצונית ומושפעת ממנה.
4. רק הבנה של התהליך האישי יכולה לאפשר פתיחות אל התהליכים שעברו או צריכים לעבור נשים/גברים אחרות/ים בדרך אל השינוי העתידי.




ביבליוגרפיה
דהאן?כלב הנרייטה ד"ר (1999)/ מנוחשלות: עיוורון מיגדרי בתיאוריות פוליטיות ושקיפותן של נשים מזרחיות/, סוציולוגיה ישראלית כרך ד חוברת 2 , עמ'265-287

וויקיפדיה

חוק היועצות , אוגוסט 2000

חוזר מנכ"ל משרד הפנים מס' נוב' 2005

סדן אלישבע/ העצמה ועבודה קהילתית חברה ורווחה, ינואר 1996, כרך טז, מס' 2, עמ' 162-143.

Buchanan D & D. Boddy (1992): The Expertise of the Change Agent: Public performance and backstage activity. Prentice Hall.
Canterucci Jim: Are You a Change Leader in http:// www.corpchange.com /archives/article_archive
Kanter Rosabeth Moss: The Enduring Skills of Change Leaders. In Leader to Leader; Nr. 13 Summer 1999. available at http://www.pfdf.org/leaderbooks/l2l/summer99/kanter.html

Recklies Dagmar, October 2001/ What Makes a Good Change Agent?
Stiegelbauer&Fullan 1991
Tan Amy and Dr. Uwe H. Kaufmann/ Making Good Change Agents: Attitude, Knowledge, Skills
Wheelan Belle(2002), in Schroer-Lamont Anne C./ Women as Change Agents, Virginia Network for Women Leaders in Higher Education State Conference held on the University of Richmond campus on February 22
הכותבת היא יועצת למעמד האישה בעיריית ראשון לציון מזה שש שנים ודוקטורנטית למגדר וחינוך באוניברסיטת אלטה בבודפשט.
מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

שליחת המאמר שלח לחבר  הדפסת המאמר הדפסת המאמר  קישור ישיר למאמר קישור ישיר למאמר  דווח מאמר בעייתי דווח על מאמר בעייתי  כתוב לכותב המאמר פניה לכותב המאמר  פרסום המאמר פרסום המאמר 

©2017
כל הזכויות שמורות

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
רשימת כותבים
כותבים מומחים
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים
פרסם אצלנו
לכותבי מאמרים: פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
לבעלי אתרים:



מדיה חברתית:
חלון מאמרים לאתרך
תנאי שימוש במאמרים
ערוצי מאמרים ב-RSS Recent articles RSS


מאמרים בפייסבוק מאמרים בטוויטר מאמרים ביוטיוב