דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


חוות דעת פסיכיאטרית לרישיון נהיגה-ד''ר חיים שם דוד,פסיכיאטר מומחה 

מאת    [ 03/10/2009 ]

מילים במאמר: 509   [ נצפה 3237 פעמים ]

חוות דעת פסיכיאטרית לרישיון נהיגה

חוות דעת פסיכיאטרית היא חוות דעת רפואית שעורך פסיכיאטר ממומחה. כמו כל חוות דעת רפואית, גם חוות דעת פסיכיאטרית היא מסמך רפואי ומשפטי שבו המומחה הרפואי נותן את חוות דעתו לגבי מצבו הרפואי-נפשי של הנבדק. על פי פקודת הראיות, כל עניין שברפואה מחייב המצאת חוות דעת רפואית. חוות דעת פסיכיאטרית מוכרת בעיקר בהקשר הפלילי שלה, בעיסוק בעניין שמכונה "שפיות" ועד כמה היה הנאשם או החשוד אחראי למעשיו בעת קיום העבירה לכאורה. מקרים נוספים שבהם נדרשת חוות דעת פסיכיאטרית הם בעת הדיון על נכות נפשית ואז הפסיכיאטר המומחה מתייחס לפגיעה התיפקודית שקיימת אצל הנבדק ביכולתו לתפקד ביום יום. חוות דעת פסיכיאטרית משמשת לכל המקרים שבהם יש צורך בהוכחת יכולת נפשית, קוגניטיבית, אישיותית או התנהגותית. מי שאמור לערוך את החוות דעת הוא פסיכיאטר מומחה.

על פי חוק חלה חובת דיווח על כל איש טיפול שהובא לידיעתו מי שהינו בעל רישיון נהיגה ושעלול בגלל מצבו הרפואי או הנפשי, לסכן את עצמו או את הזולת. בכלל חובת הדיווח למכון הרפואי לבטיחות בדרכים, נמצאים גם מקרים שבהם אנשים משתמשים בסמים או בחומרים אחרים העלולים לפגום בערנות או על שיקול הדעת בעת שהם נוהגים.

המכון הרפואי לבטיחות בדרכים הוא הגוף שאמור להעריך את הנהגים שמופנים אליו לצורך ההחלטה האם הם במצב רפואי או נפשי המאפשר להם להמשיך לנהוג. בידי המכון הרפואי לבטיחות בדרכים הסמכות לקבוע סייגים לרישיון נהיגה, להמליץ על נטילת רישיון הנהיגה כולו או חלקו (למשל, המכון יכול להמליץ על פסילת רישיון לרכב ציבורי בלבד אולם הרישיון לרכב פרטי ישאר על כנו).

כאשר מגיע אדם אל פסיכיאטר מומחה לשם עריכת חוות דעת פסיכיאטרית עבור רישיון נהיגה הפסיכיאטר מתייחס למספר משתנים שיקבעו האם הנהג רשאי להמשיך ולנהוג ברכב. היות האדם סובל ממחלה נפשית או הפרעה נפשית אינה פוסלת אותו מלהחזיק ברישיון נהיגה. יש אנשים רבים הסובלים ממחלת נפש או הפרעה נפשית, נוטלים תרופות פסיכיאטריות מסוגים שונים ועדיין מחזיקים ברישיון נהיגה. באופן כללי, הפסיכיאטר צריך להתייחס ליכולותיו השונות של הנבדק לנהוג, לא להיות מוסח בנהיגה ולהחליט את ההחלטות הנכונות כשהוא נוהג.

פסיכיאטר מומחה מנוסה יודע לערוך חוות דעת פסיכיאטרית לרישיון נהיגה כשהוא לוקח את כל המשתנים הנוגעים ליכולת האדם לנהוג, לנתח את המשתנים הללו ולהסיק את המסקנות הנכונות. לעתים, בנוסף על הבדיקה הפסיכיאטרית, ישתמש הפסיכיאטר בבדיקות משלימות לשם הצגת התמונה הכוללת והשלמה של מצבו של הנבדק ואז הוא יפנה אותו לבדיקות שונות כגון בדיקות שתן, בדיקות דם, בדיקות נוירופסיכולוגיות והערכה אישיותית יותר מקיפה.

חוות דעת פסיכיאטרית לרישיון נהיגה מבטיחה את הדיון הענייני במקרה שמובא בפני הועדה הרפואית של המכון הרפואי לבטיחות בדרכים, מדגישה פרטים חשובים שמפאת חוסר הזמן עלולים שלא להיות נדונים בפני הועדה, ולא פעם עוזרת לועדה להגיע להחלטה הראויה במקרה המוצג בפניה.

היום, רישיון נהיגה אינו עניין של מותרות ובעיקר עבור נהגים מקצועיים. חוות דעת פסיכיאטרית לרישיון נהיגה אמורה להיות, ככל חוות דעת רפואית, מבוססת, עניינית, אמינה ומקיפה, ערוכה לפי הנהוג במוסד שאליו היא מיועדת ובמידת הצורך, תשתמש בבדיקות עזר לשם כך. חוות דעת פסיכיאטרית עבור רישיון נהיגה שערוכה בצורה חסרה, גם אם היא מגיעה למסקנה שהנבדק יכול לנהוג ללא מגבלות כלשהן, עלולה שלא להתקבל כחוות דעת מקצועית ומסקנותיה לא יתקבלו. רק פסיכיאטר מומחה בעל ניסיון והבנה של ההליך יוכל לערוך חוות דעת פסיכיאטרית איכותית עבור רישיון נהיגה.



ד"ר חיים שם דוד,פסיכיאטר מומחה. מורשה לאיבחון וטיפול באמצעות היפנוזה. עורך חוות דעת פסיכיאטרית לצרכים שונים. לאתר הבית הקלק:
פסיכיאטר
פסיכולוג
וכן תוכלו לקרוא על תפקידו של פסיכיאטר בעריכת חוות דעת פסיכיאטרית



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב