דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הצדעה לחטיבה 188, והמח''ט אל''מ בן שוהם ז''ל 

מאת    [ 01/10/2009 ]

מילים במאמר: 547   [ נצפה 5352 פעמים ]

לרגל צאת ספרו של אבירם ברקאי "על בלימה" - קרב הגבורה הנואש של חטיבה 188 - שבלמה בגופה הטנקיסטי ובגופם של חייליה ומפקדיה את תחילת המתקפה הסורית ברמת-הגולן - במלחמת יום הכיפורים (1973).

החטיבה לא זכתה לתיאור, למיקום, למלחמת הגבורה שלה את התיעוד ההולם - בהיסטוריה של קרבות מלחמת יום הכיפורים. הספר - בא לתקן עוול זה.

* מאת: עו"ד אברהם פכטר, סא"ל (מ)

אל"מ בן שוהם ז"ל, קיבל על מלחמתו כמפקד חטיבה 188 - את עיטור העוז. העיטור הגבוה, ניתן לו בשל מלחמתו העיקשת הבלתי מתפשרת, למרות נחיתות נוראית של 800 טנקים סוריים מול 70 של החטיבה (סה"כ הטנקים הסוריים שהשתתפו בלחימה 1500 טנקים + 1000 קני ארטילריה).

עם פרוץ המלחמה היתה זו חטיבה 188 שעמדה, כמעט יחידה, מול הצבא הסורי שהגיע בגלים אדירים, עם הפתעה טקטית ובעדיפות עצומה - מול קומץ חיילים נחושים, חלקם ללא ניסיון קרבי כלל, תוך הקרבה עילאית, כדי לבלום בגופם ממש את נחילי השריון והחי"ר הסורי.

אל"מ בן שוהם ז"ל מח"ט החטיבה, קיבל את עיטור העוז, על לחימתו ההרואית ועל כך שלמרות שהחטיבה נופצה לרסיסים, תוך 24 שעות - הוא חזר עם שני טנקים חזרה למוקד הקרבות בציר הנפט כדי להשתתף בקרב ולא לסגת כדי להתארגן מחדש.

מוזר ותמוה - שקצין בכיר שמקבל את עיטור העוז כמפקד חטיבה וקצין נוסף צביקה גרינגולד את אות גיבור ישראל, יחידתו לא מקבלת את המקום המגיע לה באזכורים ובהיסטוריה של קרבות מלחמת יום הכיפורים.

יתירה מכך: שרידי החטיבה, שקובצו בחופזה, חזרו ללחימה בראשות יוסי בן חנן (קצין ייחודי בפני עצמו), הצטרפו לכוח של חטיבה 7 - כאשר רוב הכוח והלחימה ההרואית נעשתה ע"י גדוד 77 בפיקודו של סא"ל אביגדור קהלני, על מה שידוע "כקרב עמק הבכא" - קרב שבלם את המתקפה הסורית, תוך אבידות כבדות לסורים בטנקים ובחיילים.

על קרב גבורה זה קיבל אביגדור קהלני את אות "גיבור ישראל" - העיטור הגבוה ביותר בצה"ל - ובכך הצטרף לרשימה הקטנה והייחודית של מקבלי אות גיבור ישראל.

לרשימה ייחודית זאת יש לצרף את סרן צביקה גרינגולד, קצין צעיר בחטיבה 188 שעל לחימתו ברמת הגולן, בשעות קריטיות אלו, בגזרה אחרת, בראש כוח טנק אחד ואח"כ שני טנקים - שכונו ברשת האוגדתית "כוח צביקה" (כדי להטעות את האוייב) - לחם והדף בגבורה את המתקפה הסורית ועל כך קיבל את "אות גיבור ישראל" והצטרף לנבחרת הייחודית של צה"ל.

על לחימתם של אל"מ בן שוהם ז"ל, אביגדור קהלני, צביקה פינגולד ומח"ט 7 - ינוש בן גל, אמר מפקד האוגדה (דאז) - רפאל איתן - רפול את המשפט: "אתם הצלתם את עם ישראל". כוונתו היתה שאילולי הבלימה של הכוח הסורי - ב"עמק הבכא" ובגזרה כולה, היו מאות טנקים ואלפי חיילים שוטפים את הרמה והסכנה היתה גם לירידה לכיוון ישובי הכנרת.

כשמסכמים את ההיסטוריה של הלחימה ברמת-הגולן, מן הצדק לא לשכוח את חטיבה 188 על מלחמתה, גבורתה והישגיה.

טוב עשו לוחמי החטיבה, שהתארגנו ואפשרו את הוצאת הספר של אבירם ברקאי על עוללות החטיבה ובעיקר האנשים, הלוחמים ואת תרומתם לביטחון ישראל.

אנשי הפלדה שבתוך ומחוץ לטנקים כדי שמקומם בהיסטוריה של צה"ל ימוקם במקום הראוי להם.

מאמר זה הוא הצדעה, לחטיבה 188, למפקדה אל"מ בן שוהם ז"ל - בעל עיטור העוז.

גילוי נאות:

הכרתי את אל"מ בן שוהם ז"ל, שנים רבות (וגם חלק מקציני החטיבה), היה חבר ורע, ואיש משפחה. את זוגתו אתי ובנו מתן, ליוויתי שנים גם אחרי נפילתו וחבל ועצוב שלא ראה את בנו גדל והולך בעקבותיו.

הכותב הוא עורך-דין, המתמחה במשפט פלילי, צבאי וציבורי, והיה בעבר פרקליט צבאי, יועץ משפטי, שופט צבאי בדרגת סא"ל, סגן פרקליט מחוז ומשנה ליועץ המשפטי של מועצת העתונות ופרשן משפטי בהווה.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב