דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


בעסקה בינלאומית - מי אחראי על הובלת המטען? 

מאת    [ 30/09/2009 ]

מילים במאמר: 715   [ נצפה 2251 פעמים ]

לכל עסקה בינלאומית יש תנאי מכר ותנאי סחר בינלאומי שמטרתם להגדיר מי אחראי על המסמכים, על ההובלה ועל כיסוי הסיכון (ביטוח). הצדדים יכולים להסכים על תנאים שלפיהם המוכר אחראי על כל העיסקה עד שהטובין מגיע ליעד (למשל, עד בית הלקוח). בקצה השני יש עסקאות שהקונה אחראי עליהם ברגע שהמטען עוזב את דלתות הספק. כמובן יש עסקאות שיש אחריות של המוכר עד מקום מסוים באמצע הדרך ואחריות של הקונה ממקום זה.

השאלה היא, איך אתה, כקונה או מוכר, יודע אילו תנאים הכי מתאימים לעסק שלך?

בתור התחלה, חשוב להכיר את המונחים העיקריים. ארגון ההובלה הבינלאומי בשם International Council of Commerceקבע בשנת 1936 רשימה של הגדרות בינלאומיות בשם Incoterms שמגדירה לעוסקים בסחר בינלאומי את חלוקת העלויות ותחומי האחריות בעסקה הכוללת הובלה בינלאומית. רשימת ההגדרות עודכנה שבע פעמים מאז אבל עקרון המונחים לא השתנה.

מדוע צריך Incoterms?
הם הופכים את הסחר הבינלאומי לקל יותר ועוזרים לסוחרים במדינות שונות להבין מי משלם על מה ומי אחראי על מה. הם קובעים 5 נושאים:
1. באיזו נקודה המוכר מעביר את הסיכון (לדוגמא מאבידה, גניבה או ירידת ערך) לקונה. זה מאפשר למי שנושא באחריות לבטח את עצמו בהתאם.
2. מי מארגן ומשלם על מסמכי השינוע (במיוחד שטר המטען).
3. חלוקת עלויות השינוע וטיפול במטען בשלבים שונים בין המוכר והקונה.
4. מי אחראי על אריזה, סימון הסחורה, טיפול בנמלים, פריקה וטעינה ובדיקת המטען.
5. קביעת אחריות על הוצאת ושליחת המסמכים ותשלומי מיסי יצוא ויבוא.

יש סה"כ 13 מונחים אבל רוב העסקאות משתמשות בששת המונחים הבאים:

מונח 1 - ex-works. במקרה הזה הספק מספק את הסחורה בשער המפעל, לא על משאית ולא משוחרר ממכס מקומי. הקונה צריך לדאוג לכל ההוצאות וכל הסיכונים מנקודה זאת. הספק צריך לספק חשבון ותעודת בדיקה או תעודת אנליזה וגם תעודת מקור, לפי בקשת הלקוח, ותו לא.

מונח 2 - FOB. במקרה הזה הספק מספק את הסחורה על האוניה בנמל המוצא. הטובין משוחרר ליצוא. הקונה צריך לדאוג להובלה בינלאומית עד היעד, למסמכי השינוע ולביטוח הסחורה בהובלה הבינלאומית.

מונח 3 - CIF. במקרה הזה הספק מספק את הסחורה בנמל היעד כולל הובלה בינלאומית וגם משלם את ביטוח ההובלה עד נמל היעד. הקונה צריך לדאוג לשחרור המטען מהמכס והובלה יבשתית עד היעד.

מונח 4 - CFR. כמו CIF אבל האחריות והתשלום על ביטוח ההפלגה בים חלים על הקונה.

מונח 5 - DDU. במקרה הזה הספק מספק את הסחורה עד היעד אבל התשלום עבור שחרור הטובין בנמל היעד וכל המסים וההיטלים חלים על הקונה.

מונח 6 - DDP. במקרה הזה הספק מספק את הסחורה עד היעד כולל כל עלויות השחרור והמכס.

האם עדיף לקונה להטיל את עלות ואחריות ההובלה על המוכר?
במבט ראשון נראה ברור לקונה שכדאי לבקש מהמוכר להוביל את הסחורה אליו הביתה כדי לא להתעסק בטיפול בשינוע הבינלאומי וגם כדי לחסוך לעצמו את עלויות ההובלה היבשתית, שחרור מהמכס, שינוע בים וטיפול בנמלים.

אם כך הקונה חושב לעצמו, כדאי לו לזכור שסביר להניח שהמוכר יוסיף את כל העלויות הנ"ל למחיר הפריט. במקרה הזה היבואן ישלם בגין השינוע ויתר העלויות ובנוסף לא תהיה לו שליטה על העלויות ועל ההליכים הללו. אם המוכר אחראי על השינוע ועל השחרור הוא גם יחליט מי יהיה המשלח ומי יהיה עמיל המכס.

לפני שתחליט, תשווה מחירים
תשווה את מחיר השינוע שהמשלח שלך יכול להשיג עם עלויות השינוע של הספק. לצורך כך, דרוש מהספק הצעת מחיר בתנאי ex-works (בשער המפעל - ואז עלויות ההובלה לא חלות עליו) או FOB (בנמל המוצא) וגם הצעה בתנאי CIF (בנמל היעד). את הפער בין ההצעות תשווה להצעה של המשלח לטפל במשלוח.

הקפד לבדוק גם את הפרטים הקטנים
בבדיקה, הקפד לקחת בחשבון את כל העלויות שמסביב לשינוע. לדוגמא, נפח הסחורה משפיע על עלות השינוע בים, לא רק המשקל ולכן צריך לחשב את עלות הובלת המטען בתוך האריזה הסופית. שנית, בדוק עלות הובלה יבשתית מהמפעל לנמל. שלישית, כמה יעלה הטיפול בנמלים כולל עלות אישורים והיטלים במידה ויש? האם יש עלות נוספת להוצאת מסמכים?

אם החלטת שהספק ידאג להובלה, במקרה הזה עליך לבדוק היטב שהמחיר הסופי, כולל כל העלויות הנוספות בגין ההובלה, נקבע מראש ובכתב. סכם עם הספק את מקום תום האחריות שלו כדי למנוע ויכוחים מיותרים איתו.

בחר לעצמך משלח בעל נסיון
במידה ולאחר בדיקת כל העלויות נראה לך יותר זול להוביל בעצמך דרך משלח שעליו אתה סומך, קח על עצמך את ההובלה כדי להוריד עלויות ולהגדיל את שליטתך על התהליך. בעת בחירת המשלח, וודא שאתה יכול לסמוך עליו בטיפול בהובלת הסחורה בתוך הזמן הדרוש ובמחיר שנקבע ללא תקלות מיותרות. משלח אמין ומנוסה יכול למזער תקלות וליעל תהליך השינוע וכך לחסוך לך הרבה כסף.

*הכותב: ג'רמי וייל, כלכלן ומהנל רכש בינלאומי מנוסה. הבעלים של חלון לחו"ל ?
יעוץ וליווי בסחר בינלאומי לעסקים דוא"ל: jwindoworld@gmail.com
אתר: http://www.windowonworld.com



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב