קידום יזמות פנים ארגונית - חלק א'/ מיכל שמר - דהן
השינויים בסביבה העסקית, בעיקר בתעשיית ההיי טק, והתפוצצות החלום משליכים כיום על ההשקעה של ארגונים בעולם ביצירת אווירה ותרבות ארגונית המעודדות יוזמה וחדשנות - זאת, במטרה לשרוד את התקופה הנוכחית המאופיינת באי-ודאות ומיתון קשה.
על מנת להגיע לתוצאות עסקיות טובות יותר, מצפים ארגונים מעובדיהם להיות, בנוסף לתפקידם הפורמאלי, מעין יזמים פנים ארגוניים, בעוד שמועמדים חדשים נדרשים להוכיח את יכולתם לייצר הזדמנויות עסקיות, ולהביא עימם Added value לארגון.
נורמות נפוצות בתעשיית ההיי-טק, כגון: "עבודה סביב השעון" ו"עמידה בלו"ז" אינן מספיקות עוד. העובד כיום נדרש למיומנויות נוספות כגון מכירות, שיווק ומו"מ והעלאת רעיונות חדשניים כתרומה עסקית לארגון. המגמה החדשה מדגישה, שבנוסף לכך שעובד צריך למלא את תפקידו הרשמי בחברה - ולא משנה עד כמה הוא מורכב, קשה ומצריך ידע ומומחיות - הוא נדרש לייצר עסקים, ולחפש כל הזמן רעיונות וחידושים במטרה לשפר ולהתייעל.
אולם, יזמות פנים ארגונית איננה נובעת אך ורק מצרכי הארגון, אלא גם מצרכי הפרט. כיום, גורמי ההנעה המוכרים טרם פרוץ המשבר (בונוסים שמנים, אופציות, רכבים מפוארים ..) כבר אינם רלוונטיים כמעט, וצריך לחשוב על דרכי תגמול והנעה אחרות.
פיתוח תכנית יזמות פנים ארגונית עשוי להיות אחת הדרכים להנעת עובדים ועשוי להוות קטליזאטור להעלאת רמת המוטיבציה - דבר שיתרום לתחושת השייכות של העובדים לארגון. שכן, עידוד יוזמה אישית עשויה לתרום לתחושת השליטה ויכולת ההשפעה על הנעשה בצוות, בפרויקט ובארגון.
הדגש הוא על כך, שמשבר יכול להפוך להזדמנות בעזרת חשיבה גמישה, יוזמה ויצירתיות.
מנהלי משאבי אנוש צריכים היום, יותר מתמיד, להתחבר לפן העסקי של הארגון ולקיים תהליכים התומכים בהשגת היעדים העסקיים, במינימום משאבים, ובאופן שיהיה ככל האפשר מדיד.
יזמות פנים ארגונית עשויה לתרום הן לפן העסקי, והן לפן האנושי בארגון, ודורשת בעיקר הון אנושי ורמת מודעות מספקת. בניגוד לתהליכים "רכים" אחרים בתחום משאבי אנוש, שבדרך כלל אינם ניתנים לכימות ומדידה ונחשבים "בזבזניים", תהליך עידוד יזמות פנים ארגונית ניתן למדידה ותפוקתו ניתנת לכימות - דבר שיעזור לנו ב"שיווקו" להנהלת הארגון (שהרי ללא תמיכת הנהלת הארגון בתהליך הוא מיועד מראש לכישלון).
בהמשך, אציג תמצית עבודת מחקר שערכתי בנושא זה בקרב חברות היי טק בארץ. תכלית עבודת המחקר היא לחשוף האם ארגוני היי-טק מעודדים יוזמה פנים ארגונית מצד עובדיהם, האם עובדי היי-טק הם בעלי נטיות יזמיות, באילו תנאים יטו עובדי היי-טק לנקוט ביוזמה פנים ארגונית, ומהם הגורמים שיבלמו אותם מלעשות כן.
כמו כן, אציע תכנית אופרטיבית לעידוד יוזמה פנים ארגונית.
מטרתי בסדרת מאמרים אלה היא לסייע להנהלות של ארגונים להכיר את פוטנציאל היוזמה הגלום במשאב האנושי המצוי בחברתם והקשר שלו לשיפור התוצאות העסקיות של הארגון, ולסייע למנהלים בכירים ובעלי עניין בארגון להציג את רעיון קידום היזמות הפנים ארגונית הן בפני ההנהלה והן בפני העובדים.
בפרק ב': יזמות מהי?
-------------------------------------------------------------------------------
מיכל שמר-דהן בעלת ניסיון רב בניהול משאבי אנוש, יועצת ארגונית ומרצה בתחומי ניהול ומשאבי אנוש.
M.A.במנהל ומדיניות ציבורית, אוניברסיטת תל-אביב
B.S.W בעבודה סוציאלית, אוניברסיטת תל-אביב
לימודי LL.B במשפטים, מכללת שערי משפט
בוגרת ניהול משאבי אנוש, היחידה ללימודי חוץ, אוניברסיטת בר-אילן
לקשר עמה יש לכתוב לדוא"ל mshemerd@gmail.com
הדברים הכתובים במאמריה מבוססים על הניסיון והידע המקצועי הרב שצברה כמנהלת, במסגרת תהליכי ייעוץ ארגוני ופיתוח מנהלים בחברות ובארגונים בתחומי ההיי טק והתעשייה, ובעבור אנשים פרטיים. הדברים מיועדים להעשרת הידע בלבד, אינם מהווים תחליף לייעוץ מקצועי אישי המתאים למידותיו של כל אדם ואדם, ואין להסתמך עליהם ככאלה.
השינויים בסביבה העסקית, בעיקר בתעשיית ההיי טק, והתפוצצות החלום משליכים כיום על ההשקעה של ארגונים בעולם ביצירת אווירה ותרבות ארגונית המעודדות יוזמה וחדשנות - זאת, במטרה לשרוד את התקופה הנוכחית המאופיינת באי-ודאות ומיתון קשה.
על מנת להגיע לתוצאות עסקיות טובות יותר, מצפים ארגונים מעובדיהם להיות, בנוסף לתפקידם הפורמאלי, מעין יזמים פנים ארגוניים, בעוד שמועמדים חדשים נדרשים להוכיח את יכולתם לייצר הזדמנויות עסקיות, ולהביא עימם Added value לארגון.
נורמות נפוצות בתעשיית ההיי-טק, כגון: "עבודה סביב השעון" ו"עמידה בלו"ז" אינן מספיקות עוד. העובד כיום נדרש למיומנויות נוספות כגון מכירות, שיווק ומו"מ והעלאת רעיונות חדשניים כתרומה עסקית לארגון. המגמה החדשה מדגישה, שבנוסף לכך שעובד צריך למלא את תפקידו הרשמי בחברה - ולא משנה עד כמה הוא מורכב, קשה ומצריך ידע ומומחיות - הוא נדרש לייצר עסקים, ולחפש כל הזמן רעיונות וחידושים במטרה לשפר ולהתייעל.
אולם, יזמות פנים ארגונית איננה נובעת אך ורק מצרכי הארגון, אלא גם מצרכי הפרט. כיום, גורמי ההנעה המוכרים טרם פרוץ המשבר (בונוסים שמנים, אופציות, רכבים מפוארים ..) כבר אינם רלוונטיים כמעט, וצריך לחשוב על דרכי תגמול והנעה אחרות.
פיתוח תכנית יזמות פנים ארגונית עשוי להיות אחת הדרכים להנעת עובדים ועשוי להוות קטליזאטור להעלאת רמת המוטיבציה - דבר שיתרום לתחושת השייכות של העובדים לארגון. שכן, עידוד יוזמה אישית עשויה לתרום לתחושת השליטה ויכולת ההשפעה על הנעשה בצוות, בפרויקט ובארגון.
הדגש הוא על כך, שמשבר יכול להפוך להזדמנות בעזרת חשיבה גמישה, יוזמה ויצירתיות.
מנהלי משאבי אנוש צריכים היום, יותר מתמיד, להתחבר לפן העסקי של הארגון ולקיים תהליכים התומכים בהשגת היעדים העסקיים, במינימום משאבים, ובאופן שיהיה ככל האפשר מדיד.
יזמות פנים ארגונית עשויה לתרום הן לפן העסקי, והן לפן האנושי בארגון, ודורשת בעיקר הון אנושי ורמת מודעות מספקת. בניגוד לתהליכים "רכים" אחרים בתחום משאבי אנוש, שבדרך כלל אינם ניתנים לכימות ומדידה ונחשבים "בזבזניים", תהליך עידוד יזמות פנים ארגונית ניתן למדידה ותפוקתו ניתנת לכימות - דבר שיעזור לנו ב"שיווקו" להנהלת הארגון (שהרי ללא תמיכת הנהלת הארגון בתהליך הוא מיועד מראש לכישלון).
בהמשך, אציג תמצית עבודת מחקר שערכתי בנושא זה בקרב חברות היי טק בארץ. תכלית עבודת המחקר היא לחשוף האם ארגוני היי-טק מעודדים יוזמה פנים ארגונית מצד עובדיהם, האם עובדי היי-טק הם בעלי נטיות יזמיות, באילו תנאים יטו עובדי היי-טק לנקוט ביוזמה פנים ארגונית, ומהם הגורמים שיבלמו אותם מלעשות כן.
כמו כן, אציע תכנית אופרטיבית לעידוד יוזמה פנים ארגונית.
מטרתי בסדרת מאמרים אלה היא לסייע להנהלות של ארגונים להכיר את פוטנציאל היוזמה הגלום במשאב האנושי המצוי בחברתם והקשר שלו לשיפור התוצאות העסקיות של הארגון, ולסייע למנהלים בכירים ובעלי עניין בארגון להציג את רעיון קידום היזמות הפנים ארגונית הן בפני ההנהלה והן בפני העובדים.
בפרק ב': יזמות מהי?
-------------------------------------------------------------------------------
מיכל שמר-דהן בעלת ניסיון רב בניהול משאבי אנוש, יועצת ארגונית ומרצה בתחומי ניהול ומשאבי אנוש.
M.A.במנהל ומדיניות ציבורית, אוניברסיטת תל-אביב
B.S.W בעבודה סוציאלית, אוניברסיטת תל-אביב
לימודי LL.B במשפטים, מכללת שערי משפט
בוגרת ניהול משאבי אנוש, היחידה ללימודי חוץ, אוניברסיטת בר-אילן
לקשר עמה יש לכתוב לדוא"ל mshemerd@gmail.com
הדברים הכתובים במאמריה מבוססים על הניסיון והידע המקצועי הרב שצברה כמנהלת, במסגרת תהליכי ייעוץ ארגוני ופיתוח מנהלים בחברות ובארגונים בתחומי ההיי טק והתעשייה, ובעבור אנשים פרטיים. הדברים מיועדים להעשרת הידע בלבד, אינם מהווים תחליף לייעוץ מקצועי אישי המתאים למידותיו של כל אדם ואדם, ואין להסתמך עליהם ככאלה.
מיכל שמר-דהן בעלת ניסיון רב בניהול משאבי אנוש, יועצת ארגונית ומרצה בתחומי ניהול ומשאבי אנוש.
M.A.במנהל ומדיניות ציבורית, אוניברסיטת תל-אביב
B.S.W בעבודה סוציאלית, אוניברסיטת תל-אביב
לימודי LL.B במשפטים, מכללת שערי משפט
בוגרת ניהול משאבי אנוש, היחידה ללימודי חוץ, אוניברסיטת בר-אילן
לקשר עמה יש לכתוב לדוא"ל mshemerd@gmail.com
הדברים הכתובים במאמריה מבוססים על הניסיון והידע המקצועי הרב
M.A.במנהל ומדיניות ציבורית, אוניברסיטת תל-אביב
B.S.W בעבודה סוציאלית, אוניברסיטת תל-אביב
לימודי LL.B במשפטים, מכללת שערי משפט
בוגרת ניהול משאבי אנוש, היחידה ללימודי חוץ, אוניברסיטת בר-אילן
לקשר עמה יש לכתוב לדוא"ל mshemerd@gmail.com
הדברים הכתובים במאמריה מבוססים על הניסיון והידע המקצועי הרב