דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


סיפורים וטרינריים - סיפור ליום כיפור - בקשת סליחה מכלב 

מאת    [ 27/09/2009 ]

מילים במאמר: 1406   [ נצפה 3588 פעמים ]

יום אחד, בעת שעמדתי לסיים את יום העבודה במרפאה, נכנס לחדר הקבלה בחור צעיר ונחמד, שאל אותי אם אני הרופא, ואם אוכל לקבל לטיפול פציינט בשעה כל כך מאוחרת. השבתי בחיוב. הבחור יצא מן המרפאה וחזר כעבור דקה כשהוא אוחז בידו חבל מסמורטט.

החבל היה ארוך למדי ולקח לבעל החיים זמן ניכר להיכנס.

כאשר הופיע החיה בפתח המרפאה נעתקה נשימתי בגועל ובתיעוב. אל החבל היה קשור הכלב האומלל ביותר שראיתי בימי חיי, עד אז ומאז ועד בכלל.

הכלב היה כולו עור ועצמות, פשוטו כמשמעו, עיניו שקועות בחוריהן, פרוותו מדובללת, מלאה בקרחות ורוחשת פרעושים , קרציות, קרדיות, וגם רימות של זבובים שזחלו בעשרות בפצעים פתוחים במקומות רבים בגופו.

חשתי מיידית בזעם עצום עולה בי, ופניתי לבחור, תוך שאני משתוקק בכל מאודי לכלות בו את זעמי.

הוא כנראה ניחש את מחשבותיי לפי מראה פניי, ומיהר לספר כי זה איננו הכלב שלו, וכי הוא מצא אותו במצב כזה ברחוב לפני מספר דקות, והביא אותו ללא דיחוי ישר למרפאתי.

נתתי לבחור כפפות ניילון, העטיתי גם על ידיי, ובכוחות משותפים, העלינו את הכלב הזומבי על שולחן הנירוסטה.

לפלא בעיני כיצד כלב כל כך מורעב יכול היה עדיין לשאת את עצמו, ולעמוד בקושי על הגפרורים ששימשו לו רגליים, וכיצד על אף כל מה שלבטח עבר, היה ידידותי להפליא, והניח לי לבדוק אותו ללא שום בעיות מיוחדות.

בתחילת הבדיקה הפיסיקאלית, הבחנתי בקרעים של חבל משתלשלים בין הטוחנות האחוריות של היצור האומלל, ומזה הסקתי שהוא לעס את החבל שקשר אותו והצליח להשתחרר ולהסתובב ברחובות, עד שנמצא ע"י הבחור שהביאו אליי.

לא ידעתי במה להתחיל לטפל, היו כל כך הרבה בעיות שדורשות פתרון מיידי בעת ובעונה אחת , קחקציה (רזון קיצוני/פתולוגי) , התייבשות, אויטמינוזיס, דרמטיטיס קשה ביותר, וכל זה עוד לפני שנלקחה בדיקת דם או שתן.

לפיכך החלטתי קודם כל להקל על כאביו, ונתתי לו זריקת הרגעה ל"שריר", או למה שפעם היה שריר.

תוך שניות קרס הכלב לחלוטין, מה שאפשר לי לחבר אותו לקטטר תוך ורידי בווריד הצפאלי המצומק, ולהתחיל בהזלפה מתונה של רינגר לקטט באינפוזיה. לאחר מכן הוספתי לתוך השקית תמיסת גלוקוז, סודיום ביקרבונאט ותמיסת אשלגן כלורי.

לאחר שכל הפרוצדורות הללו בוצעו לשביעות רצוני, החלטתי לרחוץ את הכלב. תוך כדי כך הבחור נשאר לעזור לי במרפאה. במהלך השיחות בינינו פלטתי באקראי כי מה שיציל את הכלב במצבו הנוכחי הנה תרומת דם מיידית. הבחור התנדב לפיכך להביא מן הבית את כלבו שלו, הפרטי, לצורך תרומת דם.

לא יכולתי שלא להרהר על הקיצוניות שבהתנהגות אנשים שונים, מחד אדם המתעלל בכלב בצורה כזו, ומאידך הבחור החביב שיצא מגדרו לעזור ליצור אומלל.

בזמן ששטפתי את הכלב והמתנתי מספר דקות בכדי שהשמפו הרפואי יעשה את שלו, טלפנתי הביתה להודיע לאשתי שכנראה אני נשאר הלילה במרפאה.

הבחור חזר עם כלבו, גולדן רטריבר יפהפה, "התרמתי" ממנו 400 סמ"ק דם, ולאחר בדיקת התאמה קצרה, חיברתי קטטר נוסף לרגל הקדמית השנייה והתחלתי בהזלפה איטית של הדם לווריד.

כעת הכלב הישן נראה כמו ניצול של מסע בין כוכבים, עם שני צינורות האינפוזיה, ומשחת הפולידין שמרחתי בנדיבות בכל חלקה פגועה בעורו. בשלב זה גם הזרקתי תת עורית כמות קטנה של איברמקטין כנגד טפילים פנימיים וחיצוניים שונים , ובכדי להתמודד עם בעיית הרימות.

בצד השני של הגוף הזרקתי תמיסת שפע- ויט, מולטי-וטמין יעיל ביותר. כאשר הסתימה ההזלפה האיטית של תרומת הדם, חיברתי לאותו קטטר בקבוק של תמיסת דופאלייט, מעין הזנה תוך ורידית. הכלב היה במצב כל כך טרמינאלי, שנאלצתי להשתמש כמעט בכל ארסנל התרופות שברשותי באותה עת.

נזכרתי בסיפורי השואה עליהם גדלנו כולנו כאן בארץ, וכיצד אנשים רבים מתו בשעות הראשונות לאחר שמחנות הריכוז שוחררו כיוון שקיבלו מזון לאכול ע"י הלוחמים הצעירים ששחררו אותם, בעוד שמזון זה ממש הביא למותם כיוון שמערכת העיכול שלהם הייתה פגועה באופן נואש.

לפיכך, להבדיל כמובן, החלטתי להחזיק את הכלב במרפאה למשך שבוע לפחות על נוזלים בלבד והזנה תוך ורידית עד שיתאושש כמעה, ויוכל לקבל טיפין טיפין מזון כלשהו דרך הפה.

כל אותו זמן ניסיתי לפתור את התעלומה, מי למען השם, יכול לגרום עוול כל כך גדול ליצור חי.

לאחר כל העבודה הזו גררתי את הכורסה מחדר הקבלה, והסתדרתי ככל יכולתי לשנת לילה מקוטעת, עין אחת עצומה והשנייה פקוחה בהשגחה על הכלב הנם.

בבוקר התעוררתי עם גב תפוס, כמובן, אבל שמחתי להיווכח כי הכלב עדיין חי, ואף מביט בי בעניין.

הורדתי אותו בזהירות מן השולחן והכנתי לו מצע שמיכות עבה בכלוב האשפוז התחתון המרווח, כשמעליו מתנוססות כל העת שתי שקיות הנוזלים המערות לוורידיו נוזלים מחיים.

בימים הבאים, טיפלנו בו לחילופין כל צוות המרפאה, כשאנחנו מקפידים להחליף כל העת שקיות אינפוזיה ולוקחים אותו על הידיים החוצה בכדי להתפנות, מזליפים אנטיביוטיקה לווריד שלוש פעמים ביום ודואגים לסלק את פיסות העור והפרווה הפגועות בכדי לאפשר לשכבת עור חדשה ובריאה לצמוח מלמטה.

לאחר שבעה ימים, נתנו לו לראשונה לשתות מים בכוחות עצמו, לאחר מכן מי אורז, ולאחר שוידאנו שהוא לא מקיא את הנוזלים הללו, העזנו ונתנו לו לאכול מעט אורז מבושל. תפריט זה הוא קיבל במשך 3 ימים, פעם ביום. לאחר מכן העזנו ונתנו לו חזה עוף מבושל, חתוך לקוביות קטנות ומעורב באורז. הכלב אכל ברעבתנות, ומעט מעט החל להעלות בשר על עצמותיו השדופות.

כעשרה ימים אחר כך הגיע לבקר הבחור שמצא את הכלב (בעוונותיי אינני מצליח היום להיזכר בשמו...), הוא ביקש רשות לקחת את הכלב לגינה הסמוכה בכדי לשחק עם כלבו שלו וגם לנשום קצת אויר צח, ולחוות מעט מרחבים לאחר האשפוז הממושך במרפאה.

לאחר כשעה הבחור חזר למרפאה, מלווה בשני הכלבים ונראה נסער ביותר. נלווה אליו בחור נוסף לבוש כחרדי.

התברר כי בעת שהכלבים שהו בגינה, עבר שם הבחור החרדי, וטען כי הכלב שייך לו. התפתח דין ודברים, והם החליטו לבוא למרפאה ולבדוק את העניין.

שאלתי במה דברים אמורים, ואם זה אכן הכלב שלו הכיצד הוא נתן לדברים להתדרדר עד כדי כך . הבחור הנבוך הסביר שלא מזמן החליט לחזור בתשובה, והרבי שלו אמר לו כי כלבים הם דבר טמא, וכי מי שמחליט לחזור בתשובה ראוי לו כי לא יטפל ויחזיק בכלב.

לפיכך, מכיוון והיה עסוק רובו של הזמן בצלילה למעמקיה של היהדות, שכח כליל לדאוג לכלב. משום מה הוא סבר שאמו דואגת לכלב, אולם לא טרח לוודא סוגיה זו על בוריה. לפני מספר ימים חזר לביתו מן הישיבה, שאל את אמו מה שלום הכלב, והיא השיבה בתמיהה כי אינה יודעת על איזה כלב כלל מדובר...

הבחור מיהר, לטענתו לחצר האחורית של ביתם שם היה הכלב אמור להיות קשור וגילה רק את קרעי החבל .., לפיכך החל לחפש את הכלב בכל השכונה ומצא אותו בגינה הציבורית, וכך הגיע אליי למרפאה.

אני הקשבתי להסבריו בספקנות רבה, כמו כן טענתי בפניו כי לא ייתכן שרב בישראל יאמר או ימליץ על התנהגות כזו, שתגרום למותו הוודאי של יצור תמים, שתלוי כל כולו בחסדיו של אדוניו.

יתרה מכך, בזמן לימודי הווטרינריה באוניברסיטה הוקדש חלק ניכר מן הלימודים ללימודי יהדות, הלכות כשרות וצער בעלי חיים, אותם למדנו מן הרב יגאל שפרן, הרב של בתי הספר לרפואה בישראל.

על פי מה שלמדנו, ולפי מה שבדקתי בספרות ותוך התייעצות עם רבנים נוספים, היהדות הנה הדת הראשונה העוסקת, בכתובים, בהלכות מניעת צער בעלי חיים. כמו כן, מנהיג בישראל חייב בין יתר המעלות המכשירות אותו להנהגה על העם, להבין, לדעת ולטפל בבעלי חיים ולראיה, שני המלכים הראשונים, שאול ודוד באו מן האתונות ומן הצאן.

הבחור הקשיב בשימת לב רבה, לפתע, עיניו התמלאו דמעות, הוא מלמל משהו סתום סב לאחוריו ונמלט מן המרפאה...

למחרת שב אליי, וסיפר כי נועץ עם רבו, והלה אכן אישר בפניו כי מעולם לא המליץ להתעלם מן הכלב.

הדבר הראוי לו ביותר לעשות, גם על פי השכל הישר כמובן, היה לנסות ולמצוא לכלב בית אחר, או למצער לנסות למסור אותו לצער בעלי חיים, ש אגב, הייתה די בסמוך למקום מגוריו.

להפתעתי ולתימהוני, פרץ לפתע הבחור בבכי תמרורים, וביקש ממני כי אסלח לו ואמחל לו. הוא ממש קרס על הרצפה, הליט את פניו ביד אחת וביד השנייה ליטף את הכלב בכל גופו.

ניסיתי להרגיע אותו ככל יכולתי, הושבתי אותו על הכורסה והבאתי לו כוס מים להשיב את נפשו הנסערת.

לאחר שנרגע קמעה אמרתי לו כי לעניות דעתי, לא ממני הוא צריך לבקש סליחה, בי אישית הוא לא פגע, פרט לזעם הרב שהרגשתי עקב ההתעללות הברורה בכלב.

מבחינתי,אם האיש באמת ובתמים ניחם על מעשהו, העניין לגביי סגור.

אולם עדיין סברתי כי עליו לבקש סליחה מן הכלב ובוודאי מבורא עולם על שכך התייחס, בין אם במזיד או ברשלנות לאחד מברואיו.

סופו של דבר, הבחור חזר בערב עם ידיד החברותא שלו מן הישיבה, שילם את עלות הטיפול, ביקש ממני לדאוג לכלב לבית חם, והלכו לדרכם.

הכלב אומץ ע"י ידידה של הבחור הראשון שמצא אותו והביאו אליי, ושם חי ימים טובים ומאושרים עד לשיבה טובה ומכובדת.

בשיחותיי הרבות עם לקוחות ותלמידים, אני שם דגש רב על העובדה כי מי שמחליט לאמץ חיית מחמד חייב לקחת בחשבון שזו התחייבות ארוכת טווח, שאין ממנה חזרה. עדיף לא לאמץ כלל מלכתחילה, מאשר לנטוש בעל חיים לאנחות כאשר נתקלים בקשיים כלשהם. כל המאמץ חיית מחמד חותם על חוזה ארוך טווח , הכולל קשיים ודאגות רבות מחד, אולם גם סיפוק עמוק ויתרונות רבים מאידך.


ד"ר אבי ליליאן
רופא וטרינר
מנהל מיכללת מגן דוד ירוק
יו"ר מפלגת הירוקים ברמת גן
יו"ר סיעת רמת גן הירוקה
חבר מועצת העיר בר"ג



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב