דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


ציפיות, מיתוסים ואמונות על אמהות 

מאת    [ 24/09/2009 ]

מילים במאמר: 519   [ נצפה 4188 פעמים ]

אם את אחרי לידה ואת מרגישה שהמציאות היא לא בדיוק מה שחשבת, את בחברה טובה.

נהוג לחשוב שעם הלידה נשים הופכות לאמהות. ובכן, זה נכון באופן חלקי. רובנו מתחילות לחשוב על אמהות, לדבר על אמהות, לתכנן אמהות עוד הרבה לפני שתכננו בפועל להיות אמהות.

לאורך השנים אנו סופגות מסרים רבים על חשיבות מוסד המשפחה, על תפקיד האמהות, רגשות האמהות, על החינוך ה"נכון" לילדים ואנו גם נעשות אקטיביות עם השנים לגבי חלק מהמידע שאנו שומעות.

עם התבגרותנו, אנו מחליטות בינינו לבין עצמנו , באופן מודע או לא, אילו אמהות אנחנו רוצות להיות, איך היינו רוצות לחנך את ילדינו ואיך היינו רוצות להרגיש כלפיהם.

האמונות, הדעות והמיתוסים על האמהות שאנו נחשפות אליהם, רבים ושונים, אך לכולם יש מכנה משותף יחיד ומיוחד- הם משפיעים על רגשותינו לאחר הלידה.

כאשר התינוק מגיח לחיינו ואנו מתחילות להיות איתו, לטפל בו ולגדל אותו, עולים בנו מגוון רגשות, שרבים מהם קשורים לציפיות שלנו לגבי האמהות והמציאות האימהית.

תוך כדי הטיפול בתינוק עולות בנו מחשבות שונות, הקשורות למה שחשבנו שיהיה, למה שחשבנו שנכון שיתבצע בתקופה הזו שאחרי הלידה וכמובן- האם המציאות והתפקוד שלנו תואמים את הציפיות הללו -

כאשר אנו מגלות שהאמהות שלנו, התפקוד, ההתנהגות, הרגשות, התינוק והזוגיות אינם כפי שחשבנו שיהיו, מתחילות להתעורר בנו ספקות. אנחנו מתחילות להרגיש שמשהו "לא בסדר" אצלנו, שמשהו "אינו כשורה", ש"משהו חסר", שזה "לא אמור להיות ככה".

התחושות הללו גורמות לחוסר נחת, תסכול, אכזבה, חוסר ביטחון, חוסר מוצלחות, כעס, חרדה חוסר אונים וייאוש ומטשטש את האינסטינקטים הבסיסיים שיש לנו כאמהות.

אילו ציפיות רווחות קיימות על האמהות ?
"אהבה ממבט ראשון" - אמהות מרגישות חיבור אוטומטי לילדיהם מרגע הלידה או בימים הראשונים לאחר הלידה ומוצפות ברגשות אהבה ואושר מילדיהן.

"אמהות מאושרות לטפל בילדיהן"- האמהות ה"טבעיות", ה"אידיאליות" הן אמהות המוצאות הנאה, סיפוק, אושר והגשמה עצמית בבילוי של ימים רבים עם תינוקן ואוהבות להיענות לצרכיהם ולטפל בהם. נשים ההופכות לאמהות הן נשים המגיעות לשיא המיצוי העצמי שלהן.

"קודם כל הילד"- אהבת האם נטולת עצמיות ועל אמהות להקריב את רצונותיהן למען הצרכים והרצונות של ילדיהן, מכיוון שצרכיו של התינוק קודמים לצרכיה של האם.

"אהבה ללא תנאי"- אמהות טובות אמורות לאהוב את ילדיהן אהבה מתמשכת, ללא תנאי, בכל מצב- ללא קשר לאופיים, לצורתם החיצונית ולמעשיהם. אמהות צריכות להיות תמיד סבלניות, מבינות ומכילות כלפי התינוק וצרכיו ולמעט בביטויי כעס כלפיו.

"אמא יודעת"- האמהות היא מולדת, טבעית, אינסטינקטיבית ועל כן אמא יודעת באופן טבעי כיצד לטפל בתינוקה. מייד עם לידת התינוק האם יודעת כיצד להיענות לצרכי התינוק, לטפל בו, להרגיעו ולנחם אותו.

"אמא מבינה את צרכי התינוק"- אמהות טובות מבינות היטב ומייד את איתותי המצוקה או הבכי של ילדיהן.

"ההנקה טבעית ומהנה"- ההנקה היא צורת האכלה שמקורה ביולוגי, ועל כן טבעי שהאם תדע כיצד להניק ושהתינוק יידע כיצד לינוק. ההנקה גורמת להנאה רבה לאמהות ומספקת להן תחושת הענקה ונתינה.

"אין כמו אמא" - אמא היא המטפלת הטובה ביותר לתינוק מכיוון שהיא המטפלת הטבעית, הטיפול שלה הוא המסור והטוב ביותר לתינוק. אין מי שייטפל טוב כמוה בתינוק.

"טבעי שתסתדר"- אמהות יכולות להסתדר גם בלי עזרה או תמיכה בתקופה שלאחר הלידה, מכיוון שזה התפקיד הטבעי שלהן. האמהות מסתדרות ללא עזרה רבה ומצליחות בכך היטב.

אנחנו גדלות על הציפיות, המיתוסים האלו ומצפות שלהרגיש ולפעול לפיהם. ומה קורה כשהציפייה שלנו שונה מהפנטזיה -
האם התחושות האלו מוכרים לך ?

לימור לוי אוסמי, מנהלת אתר התוכן לאמהות, 'נשים מדברות אמהות', מלווה נשים בתהליכן הפנימי לקראת הלידה ובאמהות.
גרה בחיפה 052-2835020



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב