דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


התמודדות עם שינויים בתחום התעסוקה 

מאת    [ 24/09/2009 ]

מילים במאמר: 438   [ נצפה 2404 פעמים ]

במסגרת עבודתי כמאמנת, אני פוגשת אנשים שפוטרו לאחרונה מעבודתם. רובם ממהרים למצוא עבודה חדשה וחוששים להיכנס לסטטיסטיקת המובטלים ההולכת וגדלה מידי חודש. חלקם מספרים כי במשך שנים לא היו מרוצים מעבודתם הקודמת, מתלוננים על תנאי העסקה נמוכים, ממונה שלא העריך אותם כראוי, חוסר סיפוק ועניין בעבודה ועוד. אך למרות שחשו כך במשך שנים (עוד לפני המיתון הנוכחי) - לא עשו דבר על מנת לשנות את מצבם. גם כעת, כאשר הם נמצאים בחיפוש אחר מקום עבודה חדש, הם מציעים את עצמם רק לתפקידים זהים לתפקיד אותו ביצעו עד כה.

מדוע אם כן, הם אינם עוצרים לרגע ומנסים לבחון אופציות חדשות וכיווני חשיבה נוספים?

מסתבר שאנשים רבים חוששים משינוי. גם כאשר המצב הנוכחי בו הם נמצאים אינו מזהיר, הם אינם ממהרים לנקוט בפעולה חדשה. הפחד משינוי כל-כך גדול עד שלעיתים הוא משתק אותם והם אינם עושים דבר.  אחת הסיבות העיקריות לחשש משינויים הינה הפחד מכישלון. עצם המחשבה שאנסה תחום חדש ואולי לא אצליח, גורמת לחלק מהאנשים לוותר מראש. תחום חדש דורש מאיתנו, פעמים רבות, להפגין מיומנויות ויכולות שלא נבחנו בעבר. אדם שעבד במשך כל חייו כשכיר, עלול לפסול באופן אוטומטי את האפשרות להיות עצמאי. לא אחת אני שומעת את המשפטים הבאים: "אני לא יודע לשווק את עצמי" או "אני חייב לדעת שבראשון לחודש נכנסת לי משכורת קבועה", "אני פשוט לא בנוי להיות עצמאי" או "אין לי חוש עסקי"..

אז איך מתמודדים?

אנשים שהגיעו להישגים משמעותיים בחייהם מספרים כי אלמלא הכישלונות שהיו להם במהלך חייהם המקצועיים, לא היו מגיעים  להישגים שלהם כיום.עלינו ללמוד שמותר לנו לטעות.  מסתבר שכמות סבירה של כישלונות יש בה משהו מחזק, מחשל ומצמיח. היכולת להתמודד עם קשיים, לנסות דרכי פעולה חדשות, ללמוד, לתקן ולהמשיך הלאה, היא שמאפשרת לנו לצמוח מבחינה אישית ומקצועית.

תומס אדיסון, נכשל אינספור פעמים לפני שהמציא את נורת הלהט. הוא בדק למעלה מ- 3000 חומרים שונים לשימוש כחוט הלהט בנורה החשמלית וכולם נשרפו ולא החזיקו מעמד. פנה אליו אחד ממכריו ואמר לו: "נכשלת כבר ב- 3000 חומרים, מדוע אינך מניח לזה?". אדיסון ענה: "לא נכשלתי, פשוט פסלתי 3000 אפשרויות, אני עוד אמצא את החומר המתאים. אינני מתייאש מפני שכל ניסיון שגוי שנזנח הוא צעד נוסף קדימה". ואכן לאחר 5000 ניסיונות, הגיע אדיסון לחומר המתאים ונורת הלהט הומצאה.

רבים חושבים כי הפעולות שהם עושים מגדירות את מי שהם ולכן אם נכשלתי בפעולה מסוימת, משמע 'אני כישלון'. אך למעשה, הפעולות שלכם הן בסך הכל הפעולות שלכם.. חלקן מוצלחות יותר, חלקן פחות. ההגדרה העצמית שלכם אינה קשורה לפעולה כזו או אחרת, היא משהו בסיסי, יציב  ועמוק הרבה  יותר!

לכן, במקום לפסול כל רעיון חדש שעולה, נסו לתת לעצמכם מספר סיבות טובות, מדוע רעיון זה יכול להצליח. ואם החלטתם לתת הזדמנות לרעיון החדש - הוקירו את עצמכם על האומץ לנסות.

רקם דור
פסיכולוגית תעשייתית MSc
מאמנת אישית ועסקית
הכוונה תעסוקתית והכנה לראיונות עבודה
rekemdor@gmail.com טלפון: 054-7235717 , 04-9902116



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב