דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


קוים לדמותו של מנהיג מתנדבים 

מאת    [ 24/09/2009 ]

מילים במאמר: 677   [ נצפה 3855 פעמים ]

 בבסיס מאמר זה אני מניחה מספר הנחות:   

 1. המשותף לכל המתנדבים, באשר הם, היא התחושה שהעשייה שלהם תורמת, חשובה ומשמעותית.   

 2. מתנדבים מגיעים להתנדב כדי למלא צרכים שונים, צרכים המשתנים בעוצמתם במהלך הזמן.          

 3. שאיפתו של כל מנהיג בארגון, וודאי בארגון מתנדבים,  היא שהאנשים יהיו מחויבים לארגון, בעלי מוטיבציה גבוהה ויתנו את המירב למשך תקופה ארוכה. 

  4. המנהיגות היא חלק מהעבודה הניהולית הניתנת מתוקף סמכות פורמאלית ואשר אותה ניתן לרכוש / לאמץ.

ברנס (1978) אמר: "מנהיגות היא אחת התופעות הנצפות ביותר והבלתי מובנות ביותר עלי אדמות". נשתמש במאמר זה בהגדרה מוסכמת של התופעה: "מנהיגות היא הנעת אנשים לביצוע משימות לאורך זמן תוך מיצוי אמצעי ההנעה ותוך שימוש מזערי באמצעי כפיה". מנהיגות, אם כן, מתייחסת לדינמיקה בין המנהל ואנשיו.

סוד המנהיגות טמון ביכולת המנהל ליצור קשר רגשי עם המתנדב בשלושה מישורים: במישור הערכי רעיוני של הארגון, במישור האישי בין המנהיג לאנשיו ומישור הפעילות והחיבור לקהל היעד.

תנאי ראשוני, הכרחי, עוד לפני העשייה עם המתנדבים הוא המנהיג מהווה דוגמה אישית ומפגין סטנדרטים אתים ומוסריים גבוהים.

מה עושים?

השראה - המנהיג מהווה גורם השראה, מלהיב ומעורר רגשות שנובעים מהחזון ומהמטרות של הארגון. מדבר על ערכים, אידיאולוגיה המנהיג נותן משמעות לעשייה שחורגת מהכאן ועכשיו. המנהיג מעביר תחושה של שליחות אופטימיות וגאווה.  

התייחסות אישית –  המנהיג זמין ונגיש ומיטיב להכיר את אנשיו. מכיר את היכולות והצרכים שלהם לצד החולשות שלהם. הוא נותן תשומת לב, מתעניין, מקשיב, מראה שאיכפת לו. מתחשב כשצריך, מעודד, נותן משוב חיובי, מכוון ומייעץ.

שייכות -  עפ"י אדלר שייכות הוא צורך בסיסי קיומי, רגשי ונפשי. זוהי ההזדהות עם הארגון, תחושת ה"ביחד", הידיעה שאני חשוב למישהו, שאכפת ממני. חשוב מאוד  לשים דגש על תהליך הסוציאליזציה בקליטה של מתנדבים חדשים. ובנוסף ליצור מפגשים של החדשים  עם הותיקים, לעשות אירועים חברתיים, לייצר מנגנון שמקפיד על תשומת לב אישית  כמו ברכה ליום הולדת / לחגים. לערוך טקסים וכד'.

תחושת ערך עצמי – תחושת הערך העצמי גבוהה מושגת הן על ידי כך שהפרט מרגיש שהוא שותף לעשייה משמעותית שמקדמת ערכים ראויים ונכונים לתפיסתו והן על-ידי הישגים והצלחות. המנהיג ידגיש בכל הזדמנות את חשיבות העשייה היומיומית שגם אם היא אפורה, היא זו שמקדמת את הארגון למטרות ולחזון. המנהיג ייתן לכל מתנדב להרגיש שבזכותו קהל היעד מקבל מענה. המנהיג יתגאה בהישגים של הארגון וידגיש בכל הזדמנות שההישגים הם תוצר של העשייה המשותפת וללא התרומה הייחודית של כל אחד, היא לא היתה מושגת.

העצמה – המנהיג מציב יעדים אתגריים ומגדיל אחריות של הפרט בהתאם ליכולתו. בנוסף, נותן הזדמנויות ללמידה וצמיחה מקצועיים באווירה תומכת. המנהיג משתף את המתנדבים בנעשה בארגון, נותן הזדמנויות להעלות רעיונות, הערות והארות ומתחשב בהם.

הוקרה והערכה – המתנדב נותן לארגון את הזמן שלו ואת רצונו הטוב  ואת העשייה בארגון. ראוי להיות נדיב בתודה והוקרה. בנוסף למשוב והתודה האישיים כדאי למסד טקסים פומביים בהם יש שקיפות ופרמטרים ברורים המכוונים למצוינות.

 

אני שותפה לדעתם של קרנץ וגילמור (1990) הטוענים, שמנהיגות אפקטיבית חייבת לצרף לאספקטים ה"מנהיגותיים" גם אספקטים "ניהוליים". כלומר, התפיסה צריכה להיות כוללנית ומכילה הן את הצדדים המניעים ויוצרי ההשראה, והן את החלקים האדמיניסטרטיביים של בניית תכניות, מעקב, שליטה ובקרה, פתרון בעיות וכיו"ב.

בתמורה לנ"ל נקבל מתנדבים מחויבים רגשית, שבעי רצון, חדורי מוטיבציה, מוכנים לתת את המיטב והמירב, מגלים אחריות ומזוהים עם הארגון וחשים שהצלחת הארגון היא הצלחתם.

לסיכום, מנהיגות היא תהליך דינמי של הנעת אנשים על-ידי סיפוק צרכים אנושיים בסיסיים היוצר מחויבות רגשית אצל המונהגים. המנהיג חייב לעמוד בסטנדרטים אתים ומוסריים גבוהים ולשלב שימוש בכלים ניהוליים סטנדרטים.

 

 

כל הזכויות שמורות

נאוה בן-אריה
בעלת נסיון עשיר בניהול מתנדבים
M.A בניהול משאבי אנוש
יועצת ארגונית, מנחת קבוצות ומאמנת אישית



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב