דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


שוק הדיור בארצות הברית לא צפוי להתאושש 

מאת    [ 22/09/2009 ]

מילים במאמר: 378   [ נצפה 2086 פעמים ]

 

הכותרות מבשרות על בוא האביב. מחירי הבתים החלו לעלות בחודשים האחרונים, גידול במכירות בתים חדשים וקיימים וגם התחלות הבניה תוספות תאוצה. השבוע אף פורסם שביטחון הקבלנים בארה"ב הינו בשיא של מספר חודשים. נראה שאולי הגענו לתחתית בשוק הדיור, ומכאן חוזרים לשיגרה.

נדב אלון

 

הגל הראשון בצונאמי שעבר על שוק הדיור בארה"ב החל עוד בשלהי 2005. משבר ה-סאבפריים הוא נקרא, על שם מליוני המשכנתאות שנתנו ללווים חסרי יכולת החזר, ואשר הביאו לעיקולים רבים ומחיקות במאזני הבנקים מ-2007. מספר בנקים וחברות בתחום אף קרסו בשל כך: קאנטריוויד, ביר-סטרנס, ליהמן ברדרס, ואקוביה, ועוד עשרות בנקים קטנים. גם הסוכנויות הממשלתיות פרדי-מק ופאני-מיי הולאמו סופית בעקבות המשבר.

 

אלא שכעת מתברר שהגל החדש יבוא מבעלי המשכנתאות המבוססים יותר, אלו שקרויים לווי Alt-A ו-פריים. לווים אלו היו במועד קבלת ההלוואה איכותיים יותר, בעלי הון עצמי או הכנסה יציבה, ולכן המשכנתאות שלהם גדולות יותר מאלו שבמשבר ה-סאבפריים. בהרבה מן המשכנתאות הלווים לא נאלצו לשלם מקדמה מהונם העצמי, או שהונם נשחק לגמרי עקב ירידת מחירי הבתים בשנים האחרונות. הערכות מומחים ב-דויטשה בנק מדברות על כ-16 מליון משכנתאות, אשר מצויות "מתחת למים", כלומר, שגודל המשכנתא גבוה מן הערך הנוכחי של הבית. בנוסף שיעור "הבראת" המשכנתאות, כלומר, החזרת לווים שמפגרים בתשלומים למסלול תקין ורגיל ירד מ-30% ב-2006 ל-4% ב-2009. המשמעות היא שלווה, אשר החל לפגר בתשלום בתשלומי המשכנתא החודשיים ככל הנראה לא יעמוד בכל התשלומים הנותרים, ועל הבנק למחוק את יתרת ההלוואה פחות שווי הבית.

 

שיעור האבטלה בארה"ב ממשיך לעלות מחודש לחודש, ומוסיף לווים חדשים למעגל המובטלים. התביעות השבועיות החדשות נותרו ברמה של מעל 500 אלף בשבוע, דבר שככל הנראה יביא את שיעור האבטלה ב-2010 אל מעל 11%, כפי שכבר הזהיר הכלכלן פול קרוגמן רק השבוע. מובטלים אלו, אשר רואים את שכניהם מפסיקים לשלם את המשכנתא, צפויים לעשות כמותם ובכך להביא לשיא את שיעור העיקולים והמחיקות של הבנקים. מידי חודש מקבלים כ-350 אלף לווים התראות על פיגורים ועיקולים צפויים, כך שנראה שמלאי הבתים למכירה יישאר ברמות גבוהות מעל 4 מיליון בתים זמן רב. מלאי גבוה שכזה ימשיך ללחוץ על מחירי הבתים וימנע כל התפתחות של שוק הבתים החדשים ועימו תעשיית הבנייה.

 

אנליסטים מעריכים את שוק המשכנתאות שנותרו בכ-11 טריליון דולר. בהתאם לנתונים הללו קל להעריך שכ-2 טריליון מתוכם צפויים שלא לעמוד בתשלומיהם ובכך להפסיד את בתיהם. הבנקים צפויים למחוק בשל כך עוד למעלה מ-600 מיליארד דולר, דבר שיעיב על המשך נסיונות ההתיצבות שלהם.

 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב