דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


העידן הפוסט ישראלי... העיקר, שיהיה לבריאות! 

מאת    [ 14/09/2006 ]

מילים במאמר: 1435   [ נצפה 3281 פעמים ]

כאשר נשיא אירן, מחמוד אחמדי-נג'אד אומר, שזוהי תחילת סופה של ישראל... למה הוא מתכוון? הוא בוודאי היה שמח אילו לא היינו כאן כלל, האומנם? שאלה זו עוד תעלה לנו בבריאות!

האם פעם עלה בדעתכם שכל המלחמות בעולם כלל לא קשורות לכך, שרשמנו פטנט על "ספר הספרים". חלק משלהוב ההמון במדינות שונות בעולם דומה יותר למפגש בין שני בעלי הכלבים, שלא ממש החליטו למי הגינה ירוקה יותר, ועתה הם נותנים לכלבים לפתור את המחלוקת. פעם זה מים, פעם זה נפט ופעם זה השפעה על נכסים כלכליים של העולם. אף פעם אין למחלוקות קץ, כי אנו בני האנוש, (ולא חשוב מאיזה דת, גזע או עדה) לא למדנו מכלבים להרים רגל ולסמן טריטוריה, בלי לקרוע את השכן לגזרים או לוותר על איזה עץ ביער.

בלי לשים לב הפכנו ל"כלבי השמירה של הדמוקרטיה", המתעשרת מהספקת נשק למטבחי הברווזים. ואל תהיו לי פתאום צדקנים, שכל מה שקורה בארץ הוא תוצאה של מלחמת קיום הציונית. מאז הקמתה של מדינת ישראל על שארי הפליטה, ממשרפות הנאצים ועולים מארצות ערב לא הפסקנו מלהעתיק הצלחות וטעויות של "הפטרונית הגדולה". זו שביד אחת נותנת וביד השנייה מסמנת ל"שדה המוקשים". לא, שלא הייתה ציונות... היא הייתה, כאשר העלייה לארץ הביאה איתה עבודה עברית. עבודת כפיים שישרה שדות ויבשה ביצות, שנלחמה בסכנות, אך שמרה על דבר - הגיון ללמוד מטעויות ולתקנם מיד וביחד. בימים אלה הם לא היו צריכים להעתיק לא פטנטים ולא במבחנים. לצערי כמו לצער כולנו, העידן המודרני לא ממש מבשר טובות.

תשאלו בוודאי, האם לא נוח לך שהעבודה נעשתה קלה, ובמקרים הקשים יש את הערבים, הרומנים והפיליפינים? אם, לא נאה לך שכל מה שאתה חפץ בו נימצא על המדפים ואינך חייב לשבור את הגב מבוקר עד הערב בשדות? - לא, לא לזה התכוונתי. הקידום עשה חיים קלים ונוחים. אך הוא עשה עוד משהו הוא הפך אותנו ליהירים, עצלים, ושאננים. האמרה "יהיה טוב!" או "לי זה לא יקרה!" קובר כל יום קורבנות של אותם הטעויות וחוסר המחשבה, הנובעים מהעתקת כישלונות "הדמוקרטיה המתקדמת".

אמרו לי בבקשה, האם יש עוד תחום בארץ שלא ניפגע מטעויות העתקה?
הכל התחיל בהעתקת במלחמת התרבויות של מזרח ומערב. אותה "מלחמת עצמאות", שהייתה אמורה להבדיל בינינו לבין שכנינו. אך במקום להרים רגל ולסמן טריטוריה, החליטו מדינות בעלות השפעה לשנות את נתיב המלחמה ולהעלות אותה לפסים חדשים. כך מהרו מעצמות העל רוסיה וארה"ב לחלק ולשעבד ביניהם את מזרח התיכון, בדיוק כפי שחילקו הגרמנים והרוסים את פולין. מרגע זה, פרט למלחמה מחוץ לישראל, מתחילה גם אחת בתוכה. היות ונפלנו במזל או בטעות בחלק של הדמוקרטיה הקפיטליסטית, שלא יכלה לסבול את מבנה שלטוני הקיים, הפכנו בני ערובה לשיטת התפשטותו. הקומוניזם הישראלי (של אותם הימים ומחזיק הנכסים העיקרי) המצהיר על שמירת שזכויות הכלל והמקדם את בגלוי את זכויות נבחריו, התחיל את מלחמת הנסיגה מול "הקפיטליזם הפרטני", - המשפיל את זכויות הפרט לשם טובות הנאה הפרטיות. מלחמה, שעדיין לא תמה. הרי איך תוכל הפטרונית "הקפיטל דמוקרטית" להזקיק במושכות?

אבל לא הם אשמים... האשמים האמיתיים זה אנחנו. אנו שהמשכנו לקבל נדבות במקום, לקדם תוצרת ישראלית, קברנו יוזמות, קידמנו רק מה שמביא רווח מידי למערב, הפרטנו מערכות לטובת רווח פרטי, ב"מסווה של שיפור השירות לאזרח". אך לא מדובר כלל בשיפור השירות, כאם בהעמקת התלות, העתקת עבדות שנעלמה מהעולם במתכונת גזענית ושבה אליו במתכונת של עבודה זולה או זרה. איך זה קרה שביום בהיר אחד, כולם מקבלו זיכיונות מהמדינה ומתחרים זה בזה. כדי לתת שירות טוב וזול לאזרח...? כן, בהחלט לאזרח אחד, הבעלים.

שימו יד על הלב ואמרו לי בבקשה, האם יש משהו בעולם זה שאתם לא משלמים עליו? תקשורת? - פעם היה "בזק- נזק", וערוץ הראשון בטלוויזיה, שקבעו חוקים בלעדיים והיום... יש עוד כ-100 חברות, שיחד עם מערכת הכבלים והלוויין גורפות רווח הגדול פי 100000 מרווחים של המונופולים של פעם, והכול בשם שירות לאזרח. בנקים? - האם יצא לכם פעם לבדוק כמה כסף כל אחד מאיתנו שילם לבנק מרגע בו הוא עבר לידיים פרטיות, וכמה הרוויח כל בנק מאז... מעניין מי הפך אותם לכל כך מוצלחים? אבל למה ללכת רחוק לתוך האקונומיה המדינית, - על חוק חינוך חובה חינם, - מישהו אולי שמע?! יום לימודים ארוך?! הסעות? הסעדה? - האם יש סעיף כלשהו בחוק זה שההורים לא משלמים עליו? שיטות לימוד מתוחכמות מארצות המערב, שטפו את החינוך הישראלי, גם אחרי שהוכחו לכישלון חרוץ באותן המדינות. פתאום כמה חכמים נזכרו ב"שיטה הסינגפורית" המצטיינת, שיטה שאותה המורים הישראלים לימדו את סינגפורים בשנת 1973 , כאשר ההישגים בארץ עוד היו בין הגבוהים בעולם. ולמרות זאת, שוב דגל שיפור השירות, מקדם תוכניות הלימודים, שכל שנה מדפיסה מעל 1000 עותקים של ספרי לימוד חדשים המבוססים על "טובי המוחות", השוללים בבוז את קודמיהם. התעשייה של "המורים הפרטיים" פורחת לה, כי המשכורות והיחס אל המורה והמחנך עברו את העקומה לצידה השלילי. והם מעדיפים להשלים הכנסות, גם לטובת שיפור השירות, באופן פרטי. נו, כולו עוד כמה גרושים, הרי מה זה כבר יזיק... רק שהילד ילמד... זה ממש תורם ל-1600000 ילדים רעבים, שלא יכולים להרשות זאת לעצמם לא רק בתחום החינוך, אלה גם ברווחה, ובריאות. המדינה התנערה מאחריות בהעברת שליטה לבעלי הממון. לשכות רווחה הפכו ל"שנוררים" של בעלי הממון, ולשכות תעסוקה למקדמי המכירות של "שוק העבדים". מדינה פשטה את הרגל, מה להמשיך?
האם יצא לכם להתחתן או להתגרש בלי לשלם, אפילו למות עולה כאן כסף.
צה"ל? עוד הרבה שנים יקברו ועדות השונות את הטיוח של פשלות האחרונות...
טוב לפחות משרד הפנים בסדר, יש דרכונים בזמן... אבל הפשע המאורגן והלא מאורגן, דומה להתנהלות בכבישים. בתחום המשפט, שמעתם פעם, של"חיימקה" או ל"יוסוף" עשו עסקת טיעון, כמו לכמה מקורבים לצלחת? מוזר, כי דווקא בסינגפור לא שמעו על בעיות אלה, אולי כי לימדנו אותם טוב מידיי. המון כשלים למדנו מהפטרונית, ולא השכלנו לבדוק, האם היא כבר הספיקה לתקנם או... שאנו העתקנו גרסה לא משודרגת.
... ומה קורה בבריאות?! חוק בריאות ממלכתי!!! - איזה מילים?! אני מקווה שאתם מבוטחים, - כי גם זה עולה כסף לכם, ולפעמים יותר... הרבה יותר, ממה שחברות הביטוח משלמות ברגע האמת. תשאלו למה סיימתי בנושא הבריאות? - למעשה התחלתי בו. וזה הקטע המפחיד...
עז הידקו חגורות, כי ממסע זה תצאו מחוסנים! ... או תרוצו ותמהרו להתחסן?!

כמו בשאר החזיתות של "העתקת כשלים", גם מערכת הבריאות התחילה ב"זקפת הדגל" של קידום השירות ובימים אלה הולכת לסיים אותו ב"אימפוטנציה ציבורית". זה לא סוד, שמעז קום המדינה תחום הבריאות הוציא כספים רבים על בריאות הציבור. אך עז, מישהו הבין, שחסינות העם תלויה בביקורת פיזית על מערכת הבריאות ובחיסונים, שהעם מקבל (במיוחד העם, שנמצא כל השנים בסכנת קיום). דבר שלא ניתן לעשות אם האנשים שלך, שלא נמצאים בשטח, אלה רק מפקחים מבחוץ. אך מיהם חכמי העבר... הרי אנו דור הקדמה והטכנולוגיה. אנו טובים יותר, למה שלא נעביר את השירותי הבריאות לגופים הפרטיים? - שוב דגל קידום השירות. לנו תהיה פחות אחריות ומישהו אולי יעשה מזה גם כסף!
"קניית מנתחים " - אין פיקוח... למה לא?, " קניית אברים!!" - שלרוב היה ניתן להציל אותם לפני כן עם תרופות, אבל משהו התעקש, שלא יהיו בסל. וכאשר מגיע הרגע לקבל איבר, תמיד יש מישהו, שמשלם יותר כדי לקבל קודם, - שוב אין פיקוח. ולמה שיהיה, - למה מי מת?!
"תרופות בלתי חוקיות" חופשי בכל פיצוציה, - "מזון כלבים מורעל", "רמדיה"? - נו מי נפגע כבר? כמה כלבים, בני טיפש-עשרה ותינוקות? בכולם היתה בריחה מאחריות ואוזלת יד מבקרת. (הרי אך ניתן לבקר בלי אנשי שטח, - אחיות רופאים ומדענים רפואיים שעובדים בשביל ולמען האזרח במשרד הבריאות.) וכאשר העולם רעש על מחלת הפרה המשוגע, האנטרקס, הווירוס שפעת העופות ועוד..? - מה לא זוכרים? הפאניקה של השאלות, איפה משרד הבריאות? איך מקבלים חיסון? למה אין חיסון במלאי ומתי יהיה? - זה היה מזמן. שכחנו?!
אך קובעי המדיניות לא שכחו, הם ממשיכים בתוכניתם המקורית של בריכה מאחריות גם זאת עוד טעות, שהעתקנו מ"הפטרונית" בתחום הבריאות, רק הפעם הם הגיעו למצב "על חזור!" - אותו מצב עליו דיבר אחמדי-נג'אד.
מצב בו הם מערכת בריאות הציבור עוברת לידיים פרטיות. תחילה צומצם ביקור האחיות בבתי הספר, ורופאים... מישהו אולי זוכר ביקור רופאים, שמקשט את ההוראות המנכ"ל גם במשרד הבריאות ובמשרד החינוך?
עתה אותו חלק של אחיות השייכות ל"אגודת האחיות" (שתמיד היה רק חלק ממשרד הבריאות) הפך לארגון פרטי, שקיבל תקציב גדול אף יותר משקיבלו כולם יחד. עתה ארגון זה, שראה את ה"מצלצלים בעיניים" עם מספר אחיות מועט ייתן את אותו השירות שכולן ביחד לא יכלו לתת. - הנראה לכם? שלב הבא הוא ברור, - פחות אחיות מחסנות בטיפות חלב - קיצוץ בתקציב. קיצוץ בתקציב - אין שירות טוב. אין שירות טוב, - הסיבה לסגירת תחנות טיפת חלב ומעבר לידיים פרטיות, כדי לתת שירות טוב יותר! ומי ישלם, - אחמדי-נג'אד?!
הוא יודע, שכאשר שירות בריאות הציבור והחיסון הציבורי יהיה בידיים פרטיות, הוא יחוסל! - ואיתו גם המדינה. כי הרי למה לנותני שירותי הבריאות הפרטיים לשלם על חיסונים, כשניתן לקבל כסף על הטיפול?! ומי שלא ירצה לשלם?! - "ינתקו אותו מצינור החמצן", - כמו שמנתקים תקשורת, חשמל, מים ושאר זכויות האדם. עבדים הרי ניתן לקנות בכל מקום, לא?

לא חייבים להשמיד אותנו באטום, זה עולה כסף. חוץ מזה אנו יודעים לעשות זאת טוב יותר בעצמנו, תחת הדגל של שירות טוב יותר לציבור... ואם לא יהיו "עבדים עבריים"? - מי יבכה?
מריאן קפלון. 14.9.2006
סופר, משורר וצייר.
פעיל בתחום החינוך והבריאות.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב