דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


קצין מבחן וההליך הפלילי 

מאת    [ 20/09/2009 ]

מילים במאמר: 331   [ נצפה 5226 פעמים ]

לעיתים קרובות, אנשים המופנים לראשונה בחייהם לשרות מבחן מגיבים בחשש לקראת הפגישה הצפויה עם קצין המבחן. חשש זה מלווה באופן טבעי בחשש שמקורו בחוסר ודאות, פחד וחוסר הבנה מצידם לגבי מהות הפגישה הצפויה להם. כמובן תגובות הינן טבעיות מאחר ולאדם שמופנה לראשונה אין מספיק מידע ו/או הבנה ביחס לתהליך הצפוי לו מול קצין המבחן ולקשר שבין מפגש זה להליך הפלילי.

שרות מבחן למבוגרים הינו שרות סוציאלי, כפוף למשרד הרווחה. מדובר בשרות חברתי פועל על פי חוק בסביבה משפטית מהתחום הפלילי. במדינת ישראל כל קציני מבחן הינם עובדים סוציאלים בעלי הסמכה אקדמאית, בוגרי תואר ראשון ומעלה, מועסקים על פי מינוי ישיר של שר הרווחה. טעות נפוצה היא לחשוב כי קציני מבחן הינם קצינים במשטרה או בשרות בתי הסוהר. כאן המקום לציין כי קצין המבחן הינו איש טיפול בעל הכשרה וניסיון מקצועי מתחום השיקום בעבודתו בתחום הפלילי הינה ניאטרלית ללא שיוך לתביעה או הסנגור.

מרבית האנשים המופנים לשירות מבחן למבוגרים מגיעים לפגישה עם קצין המבחן בשלב שלאחר הכרעת הדין (במצבים בהן קיימת הודאה בעברה או לאחר הרשעה בתום הליך הוכחות) ולפני מתן גזר הדין. קציני מבחן עורכים גם תסקירי מעצר בהם נדרשים לתת חוות דעתם גם לעניין המסוכנות ולבחון אלטרנטיבות לפיקוח במסגרת אפשרות שחרור הנאשם למעצר בית בתנאים מגבילים ו/או מתן הקלות בתנאי מעצר הבית.

מטרת חוות הדעת - תסקיר קצין המבחן, הינה לעזור לבית המשפט להכיר את עובר העברה טוב יותר. באמצעות התסקיר בית המשפט מקבל חוות דעת מקיפה אודות נסיבות חייו, הרקע האישי, המשפחתי והחברתי של הנאשם. כמו כן קיימת התייחסות לגורמים שהובילו להסתבכות בפלילים (אישיים, נפשיים, משפחתיים, חברתיים וכדו') ומובאת עמדת הנאשם לחלקו בביצוע העברה והבנתו ביחס לאחריות שנוטל לביצועה. קצין המבחן נדרש גם לבחון אלטרנטיבות שיקומיות ולהביא בפני בית המשפט תוכניות טיפול שבאמצעותן ניתן יהיה לטפל בקשיים שהובילו להסתבכות בפלילים ולהקטין את הסיכוי להישנותה של התנהגות עבריינית בעתיד. תפקידו המשמעותי של קצין המבחן והמשקל הרב שיש לתסקיר המגובש אודות הנאשם על תוצאות ההליך הפלילי נובע איפה מהאפשרות שבית המשפט ימצא לנכון לאמץ את המלצת שרות המבחן על סיום ההליכים המשפטיים בדרך של שיקום על פי תוכנית הטיפול שגובשה.
לילך אדרת, עו"ס (m.s.w), קצינת מבחן לשעבר, הינה מנהלת תחום פלילי במרכז ד"ר טל. אחראית על הגשת חוות דעת לבתי משפט, יעוץ לסנגורים לגבי הפן הסוציאלי והשיקומי של הלקוח וגיבוש תוכניות טיפול במסגרת ההליך הפלילי.
חוות דעת פסיכיאטרית
שירות מבחן
קצין מבחן







מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב