דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


האם יש לכלול בהסכמי ממון, תנאים לגבי תינוק אשר טרם נולד??? 

מאת    [ 18/09/2009 ]

מילים במאמר: 737   [ נצפה 2579 פעמים ]

האם יש לכלול בהסכמי ממון, תנאים לגבי תינוק אשר טרם נולד???


הכלל

במאמרי זה אתייחס להסכם ממון מהסוג אשר נערך בטרם נישואי הצדדים. בהסכם מהסוג הזה, למעשה, אין לכלול עניינים הקשורים לילדים אשר טרם נולדו, לרבות מזונותיהם ומשמורתם. שכן, ממילא בתי המשפט ו/או בתי הדין לא יתנו כל תוקף להסדרים הקשורים לילדים אשר טרם הגיעו לעולם.

זאת מהסיבה המאוד פשוטה, לפיה, כל הסדר שנוגע למזונותיו ומשמורתו של תינוק שטרם נולד, אינו בעל ערך בעולם המשפט.

שכן, בתי המשפט ובתי הדין בישראל אינם מעניקים משקל מעשי להסכמים מעין אלו, המכתיבים הסדרים באשר למזונות ולמשמורת של ילד אשר טרם הגיע לעולם. זאת מאחר והכלל הרווח בבתי המשפט ובבתי הדין הוא כי, טובת הקטין היא מעל לכל.

טובת הקטין, כשמה כן היא, למעשה, דורשת בדיקה עמוקה ומקיפה בכל הקשור לצורכי הילד, לגופו של עניין. משכך, יוצא אפוא, כי כל הסדר הקשור בעניינים של קטין אשר טרם הגיע אל אוויר העולם ונחתם מראש בין הוריו, עלול לבטל את טובתו ולכן אין הוא רלוונטי בעליל.

מכל האמור עד כאן, הכלל הוא כי, לא ניתן להסדיר בהסכמי ממון שנערכו לפני הנישואין את כל אותם העניינים אשר מסדירים את צורכיהם של ילדים אשר טרם נולדו והסיבה לכך נעוצה בכלל הידוע והמניע את בתי המשפט ובתי הדין. הכלל של טובת הילד. ותפקידם של בתי המשפט ובתי הדין הוא לבחון את צורכי הילד כשכלל זה עומד לנגד עיניו.
כאמור, בתי המשפט ובתי הדין, אינם יכולים לבחון את טובתו של ילד אשר טרם נולד, כמו גם, הוריו אשר לא יודעים ולא יכולים לדעת אילו צרכים יש לו, לרבות צרכים הנחשבים לצרכים מיוחדים.

יוצא מן הכלל

חרף כל האמור, יש לציין גם כי, לכל כלל יש יוצא מן הכלל, מאחר וישנם מצבים בהם כן ניתן להסדיר עניינים במסגרת הסכם ממון, בכל הקשור לילדים משותפים עתידיים. אולם הסדרים כאלו, אשר בהם כן ניתן בסופו של יום תוקף להתחייבויות בנוגע לילדים אשר טרם נולדו, הם אינם פשוטים משפטית ואף בחלק מהמקרים ידרשו ערבויות חיצוניות.
כאן המקום להוסיף ולציין כי, גם במקרים בהם בתי המשפט ובתי הדין יאשרו הסכמים בקשר להסדרים הנוגעים למזונותיהם ו/או למשמורתם של ילדים אשר טרם נולדו, הרי שהם לא יאשרו הסדרים כאלה ו/או אחרים ללא הצהרת הצדדים להסכם, לפיה הן ידוע להם והן מובן להם, כי הילדים לא קשורים ו/או כבולים בתנאי ההסכם.

הסברים ופרשנויות

זאת מאחר, ויכול מאוד להיות למשל, כי דמי מזונות אשר נקובים בהסכמי ממון כאמור, בעבור ילד אשר טרם נולד, לא יספקו את צרכיו האמיתיים כפי שהם באים לידי ביטוי במציאות.

כך גם יש לזכור כי, קשה מאוד יהיה לקבוע הסדרים בכל הקשור למשמורתם של ילדים אשר טרם נולדו. מהסיבה המאוד פשוטה לפיה היחסים בין ההורים והילד אשר טרם נולד עדיין לא מעוצבים ומבוססים. ובכל מקרה, במידה ולא תהיה הסכמה לגבי משמורתו של הילד אשר טרם נולד, גם לאחר שנושא זה הוסדר בהסכם טרום נישואין, הרי שאי הסכמה מעין זו, תיבחן בצורה מקיפה, במסגרת הליך שיפוטי, בליווי של פקידת סעד שמומחיותה הנה לקבוע למשל, היכן מוטב יהיה לילד לגדול.

מסקנה

מסקנה מתבקשת היא, שאם כל כך קשה לקבוע בהסכם ממון שנערך לפני הנישואין, הסדרים בעניינים הקשורים במשמורת של תינוק אשר טרם נולד, הרי שקביעת הסדרים בעניינים הקשורים במזונות של תינוק אשר טרם הגיע אל אוויר העולם, היא כמעט בלתי אפשרית בעליל. שהרי, פרמטרים נוספים אשר נלקחים בחשבון, בבואם של בתי המשפט ובתי הדין לקבוע מזונות בעבור קטין, מעבר לצרכיו ההכרחיים, הינם מצבם הכלכלי של ההורים, מספר הילדים וכל אותם הפרמטרים אשר מן הסתם לא ניתן לצפות אותם מראש.

בסופו של דבר, המצב המשפטי בכל הקשור להסכמי ממון שנערכים טרם הנישואין והכוללים בחובם הסדרים הקשורים בענייניו של ילד אשר טרם נולד, הוא שכל מקרה נבחן לגופו ועל פי נסיבותיו. שכן, יכול מאוד להיות מצב בו כל ערכאה תראה את ההסדרים שנקבעו לגבי אותו ילד שטרם נולד בצורה שונה כך שיווצר מצב בו שתי ערכאות לא רואות את המצב המשפטי לגבי אותם הסדרים, עין בעין.


פיתרון

לאור כל האמור, ועל מנת שניתן יהיה לאשר הסדרים בהסכמי ממון, הקשורים בענייניו של תינוק אשר טרם נולד, הרי שניתן ליצור אי אילו מנגנונים אשר יקבעו את הדרך לקביעת גובה המזונות, קביעת המשמורת וכן קביעת הסדרי הראיה. כך למשל, ניתן לקבוע שיחס החלוקה בין הצדדים להסכם בכל הקשור למזונותיהם של ילדים אשר טרם נולדו, יהיה לפי גובה ההכנסה בפועל של מי מהצדדים אשר תהיה במועד הפרידה.

***המידע במאמר זה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו, ואינו מהווה המלצה לנקיטת אי אילו הליכים או לאי נקיטתם של אי אילו הליכים. הסתמכות על האמור במאמר זה הנה על אחריות הקורא בלבד וכפועל יוצא, האחריות לכל תוצאה, ישירה או עקיפה, בשל הסתמכות על האמור במאמר זה, תחול על הקורא בלבד.






עוה"ד סטרוגנו הינה בעלת תואר ראשון במשפטים, סיימה את התמחותה בבית משפט לענייני משפחה בחיפה וכן סיימה השתלמות בנושא דיני משפחה ודיני ירושה במכון להשתלמות של לשכת עורכי הדין.

עוה"ד שלומית סטרוגנו מטפלת במגוון נושאים בתחום המשפחה והירושה וביניהם : ניהול תיקי גירושין, לרבות תביעות בענייני מזונות, משמורת ורכוש וניהול תיקי ירושות וצוואות בכללותם, לרבות התנגדויות לצווי ירושה ולצווי קיום צווא. כמו כן, עורכת דין שלומית סטרוגנו עורכת הסכמים בין בני זוג בענייני גירושין, ממון, מזונות, חזקה, שלום בית וכד' ומגישה בקשות לצו ירושה ולצו קיום צוואה.

כתובת: שד' ירושלים 3 (ליד בנק מזרחי), קרית ים.
טל': 077-2115151
פקס': 077-2115152
נייד : 050-8560253
דואר אלקטרוני : str_law@zahav.net.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב