דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


אימון אישי והחלטות לשנה חדשה 

מאת    [ 18/09/2009 ]

מילים במאמר: 508   [ נצפה 2498 פעמים ]

בארצות המערב מקובל מאוד המנהג הקרוי 'החלטות לשנה חדשה' (New Year's Resolutions). ערב החלפת שנה (אזרחית) מתיישבים להם ידידינו לרגע של חשבון נפש, ומחליטים איך ומה ישפרו בחייהם ובעצמם בשנה הבאה. החלטות מקובלות עוסקות בהפחתת משקל, בילוי זמן רב ואיכותי יותר עם בני המשפחה, שיפור ההתנהגות כלפי אבא שלך וכו'. רוב מוחלט ומוחץ מבין החלטות אלו לעולם אינן מתממשות.

 

מאמנים רגילים לאנשים המחליטים החלטות שאין הם מצליחים לקיים. למעשה, רבים מבין אלו שמגיעים להתאמן עושים זאת לאחר שהכירו בכך שהם אינם מצליחים לעמוד בהחלטות שקיבלו על עצמם, ולפיכך אינם מצליחים ליצור את השינוי הרצוי בחייהם.

 

יש סיבות רבות לכך ושונות לכך שהחלטות אינן מתבצעות. השלוש הנפוצות ביותר שאני מכיר הן אלו:

 

- ההחלטה אינה באמת מייצגת את מה שהאדם רוצה, אלא את מה שהוא חושב שמצפים ממנו. במקרה זה, אין למעשה בעיה אמיתית באי-מימוש ההחלטה. הבעיה,אם קיימת, היא בכך שאותו אדם מנסה להפנים דעות או רצונות של הסביבה, אשר מנוגדים לערכיו שלו. תהליך של הבהרת ערכים פותר, בדרך כלל, את העניין.

 

- המחליט מעוכב על ידי השפעתו של חסם הצלחה (או 'גרמלין' כפי שמכנים אותו לעתים) המחבל בעקביות ביכולתו לממש את מה שהוא היה רוצה לעשות. מקרים כאלו נפוצים מאוד, והם מחייבים התייחסות נקודתית ובניית אסטרטגיות פעולה אפקטיביות להתמודדות עם החסם. אימון של אדם כזה יתמקד בהבנת אופן הפעולה של החסם, זיהוי השיח הפנימי של המתאמן שדרכו מופעל החסם הזה, ובניית שיח חלופי, ואופני פעולה חלופיים, שיאפשרו למתאמן להתמקד בתוצאות הרצויות לו.

 

- ההחלטה היא כללית, ערטילאית, ואינה מלווה בהגדרה ברורה של יעד ותוכנית להשיג אותו. בעיה זו נפוצה מאוד גם אצל אנשים פרטיים וגם בארגונים. יש החלטה, יש כוונה, אבל אין ביצוע. המתאמן או המנהל אינו לוקח אחריות למימוש ההחלטה, לא נקבעת דרך פעולה, אין מעקב שמשהו קורה, והתוצאה היא שהלחצים השוטפים של החיים גוזלים את כל הזמן והמשאבים הפנויים וההחלטה אינה מתממשת. הפתרון, במקרה זה, הוא בהגדרה ברורה ומדידה של התוצאה הרצויה, ובעיקר בהטלת אחריות ברורה להשגתה. מתאמן שרוצה לשפר את כושרו הגופני, למשל, האם הגדיר בסדר היום שלו מועדים קבועים לעשות זאת? אם לא, הרי שלא לקח אחריות אמיתית על החלטתו, לא עשה את המינימום הראשוני הנדרש, ואין סיכוי שהחלטתו תתממש. במקרה כזה על המאמן לשקף זאת למתאמן, ולסייע לו להטמיע בחייו אופן פעולה שיסייע למימוש ההחלטה.
גם בארגונים – אם התקבלה החלטה בדיון, אבל לא יצא סיכום כתוב, או שהסיכום אינו מבהיר מי אחראי לביצוע, עד מתי, ומתי הנושא יעלה לבדיקת סטטוס, הרי שאין סיכוי רב שמשהו יקרה. המנהל האחראי לקיום הדיון ולקבלת ההחלטה חייב לוודא שדברים אלו נקבעים, מתועדים ומתוקשרים, זהו תנאי בסיסי למימוש ההחלטה. אותו מנהל גם אחראי לקבל דיווח על ההתקדמות, לקיים מעקב ולוודא שהאחראים לביצוע עומדים במשימה. מפליא לגלות עד כמה ארגונים ומנהלים לא עוקבים אחר כללים פשוטים אלו.

רוצה לדעת עוד על אימון אישי וניהולי הירשם לתפוצת האימייל שלי ותקבל מייד וללא תשלום את "אימון ברבע שעה" ואת "איך לבחור את המאמן שלך", שני פרסומים מועילים שלא תמצא בשום מקום אחר, ותתחיל לקבל הישר לתיבה שלך את המידע המעניין והעדכני ביותר על אימון, ניהול ומה שביניהם.
שמעיה דוד הוא מאמן אישי וניהולי מוסמך (MCI/EMCI), מלמד ומדריך מאמנים בקורסי אימון, מפתח כלי אימון והכשרה למאמנים ולמנהלים בתחומים מקצועיים ועסקיים.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב