דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


רייקי - רייקי יהודי 

מאת    [ 12/09/2006 ]

מילים במאמר: 2031   [ נצפה 6223 פעמים ]

כ-"אדם דתי", עם תעודה של מורה לרייקי מסורתי ומלמד גם סמלים ותוספות יהודיות, אתייחס ראשית לנושא- בדבר האם רייקי הינו עבודה זרה או לא מבחינת היהדות , המסורת היהודית והקבלה.

ראשית יש להבדיל בין "קבלת טיפול" רייקי לבין "לימוד רייקי".
בקבלת טיפול רייקי, ניתן לומר שאין שום בעיה הלכתית וזאת משום שישנם פסקי הלכה ברורים של הפוסקים האחרונים שקבעו במפורש שניתן לטפל בכל יהודי הנמצא בסכנת חיים, בכל דרך גם אם צריך להאכיל אותו שקצים ורמשים.

בקבלתלימוד דרך הרייקי ישנה פרובלמטיות לא קטנה בהבנה של כך מבחינת הדת שלנו.

לפי הקבלה קיימים חמישים שעריםמדרגות טהרה שאנחנו קוראים להם "צד הקדושה". ובמקביל חמישים שערי טומאה שנקראים "סיטרא אחרא" או בתרגום ה"צד האחר".

שני הסוגים של הצדדים הינם יצירה של אלוהים בבחינת "אין טוב בלי רע ואין רע בלי טוב, הטוב מבחין את הרע והרע מבחין את הטוב" ( ספר יצירה - הספר העתיק ביותר לפי המסורת היהודית אשר נכתב ע"י רבי עקיבא ומיוחס לאברהם אבינו).
הקבלה מסבירה את ההיזון והאיזון בין 2 האנרגיות האלה כעבודה משותפת וכאי- יכולת של צד אחד להיות קיים ללא הצד השני, בדיוק כמו ה-יין והיאנג במסורת תורת המזרח.
בצד הטהרה, לדוגמה ישנה נתינה בלבד - צד ימין- חיובי-אקטיבי .
בצד הטומאה-ישנה קבלה (לעצמך) בלבד,שמאל-שלילי-פסיבי.
אם ננסה להמשיל זאת- נוכל לומר שצד הימין האבסולוטי הינו ל"תת בלבד", וצד השמאל האבסולוטי הינו ל"קבל בלבד".
לדוגמה-אם אדם יהיה במצב רק של נתינה בלבד, הרי שהוא גורם להרס עצמי שלו עד כדי ביטול עצמו ומוות.
וכן בצד של הקבלה בלבד (מלשון לקבל לעצמך), אם אדם רוצה רק לקבל לעצמו ולא רוצה לתת,הרי שהוא לא יכול להיות מצב של הולדה חדשה (לדוגמה לא רוצה להתחתן בכוונה על מנת לא לתת - קיצוני) ואז הוא מכרית את עצמו,מקבל עד אשר "מגדיש את הסאה" שלו עצמו ,בלי יכולת לייצר הלאה ולרוקן את עצמו.
כך ששני צדדים אלה , לא יכולים להתקיים אחד ללא השני ותמיד צריך שיהיה היזון ואיזון ביניהם.

תורת ישראל. כפי שקיבלנו אותה מהמסורת מוגדרת היטב.
בתורה מהגויים ישנה בעיה. מאחר ואין בידינו כלי לדעת אם "שבילי האנרגיה" בכלל ושביל האנרגיה בפרט הנקרא "רייקי" או כל שביל אחר, אכן באים מצד ימין או מצד שמאל. ואין זה חשוב כעת אם הוא מיטיב לנו או לא. שכן המסורת היהודית מדברת על תכלית הנשמה ולא תכלית הגוף. ולכן מבחינה זאת , דבר זה יכול להיות "התאבדות" מבחינת הנשמה אם היא תחליט להתעסק עם צד הטומאה ולא הטהרה.
עד היום לא התקבלה דעה אחידה של מקובלים באשר לרייקי ובטוח שרבנים שונים ( שכבודם במקומו מונח) שנתנו פסק הלכה שאסור ללמוד רייקי - עשו זאת מתוך "אי ידיעה ברורה" ומתוך אי יכולת להתעמק בעיניין - וזה לדידי מאוד דומה לכך,לדוגמה, שאני אומר את דעתי על קבוצת כדורגל זו או אחרת - כאשר אני לא מבין בכלל בכדורגל.
ולכן לדידינו- נושא זה פתוח. אבל לא הייתי מייד מאשים את כל הרבנים היהודיים בתעתועי חולשת האגו ואמונה עיוורת,בבורות או בפגיעה בכבודם מבחינת אור לגויים!!. היתי נותן לכל יהודי לחקור היכן שידו מגעת וללכת לפי רפרוף הלב שלו.
אני מבחינתי - לאחר שחקרתי ובדקתי- לא מצאתי שום סתירה או בעיה ללמוד וללמד רייקי ומצאתי כמו מאסטרים רבים אחרים - שאנרגיה זו הינה אנרגיה אלוהית אשר מטיבה ומוליכה את האדם שמתחבר אליה- רק לכיוון הטוב.
כך קרה לי אישית - שהתפתחתי מהבחינה הדתית שלי- מצאתי את עצמי נובר בהרבה ספרי קבלה ומוסר יהודיים, וראיתי למעשה שהדרך הרוחנית ברייקי מוכללת היטב בדת ובמסורת שלנו,וזאת בתנאי שמבינים ו"מלמדים" נכון את הרייקי וכל עוד מבינים שהסמלים המסורתיים אינם בגדר עבודה זרה. אלא בגדר כלי עזר שמכוון אותך למהות האנרגיה המדוברת ואינו האנרגיה עצמה.
בדיוק כפי שסמל של מכונית "מרצדס" מכוון אותך לרכב X עם איכות עבודה X וסמל מכונית
" פורד" מכוון אותך לרכב Y עם איכות עבודה Y (בלי לפגוע ברגשותיהם של מועדוני הרכב שיקפצו עליי עכשיו)? ואתה מבין שסמל המרצדס אינו המכונית עצמה וכן סמל ה-פורד, אינו המכונית עצמה אלא ייצוג של משהו,ובמשך הזמן כשאתה הופך להיות מומחה למכוניות,אתה מזהה מכונית מרצדס או פורד מרחוק גם ללא הסמלים שלהם.
כך אותו הדבר קורה ברייקי המסורתי והסמלים המסורתיים, במשך הזמן אתה מתחבר למהות האנרגיה בצורה טבעית, אתה מתמזג איתה,ואז ממילא אין צורך בסמלים.
אבל איני פוסל דעתם של אחרים - אדם שאינו מרגיש שהוא יכול להתחבר לדרך הרייקי מבחינתי, דומה לאדם שאינו יכול להתחבר לדרך ה"קבלה" במסורת שלנו.
לא כל אחד יכול ,רוצה או חייב להיות מקובל - איני בא לנסות לשכנעו או לומר לו אתה טועה - משום שזה משהו שקשור ברמת הנשמה שלו, שאולי הנשמה עדיין לא בנויה לכך, או אולי סיבות אחרות.

באשר לשאלה: "רייקי יהודי" מה זה??.

ובכן,אני חושב שכולנו מסכימים שהאנרגיה, כאנרגיה הינה יצירה של מעשה הבריאה.בכל מסורת ותרבות,היא מכונה בשמות שונים קי,פראנה,צ'י,וכדו'. גיל האנרגיה הוא ל"פחות" כגיל כדור הארץ שלנו ואנרגיה זו הייתה קיימת בודאי עוד לפני שאוסוי -מפתח שיטת החיבור לרייקי-נולד.
מהות האנרגיה הינו מובן ולא משנה איך נכנה אותה. לא נוכל לשייך אותה לדת או תרבות יהודית,יפנית,טיבטית, מוסלמית, נוצרית וכו'. היא תמיד אותה אנרגיה.ולכן איני נכנס כרגע לשאלה, האם בזמן ברכת כוהנים של העם היהודי הייתה שליחת רייקי, או האם השם "רייקי" או "לייקי" מופיע במקורותינו משום שזה לא משנה כל כך, שכן האנרגיה הינה אלוהית וסטרילית והייתה קיימת תמיד והייתה תמיד נחלתם של יהודים וגויים כאחד, בדיוק כמו החמצן שכולנו נושמים והמים שאנו שותים. לדוגמה אם נקרא בספר תנא דבי אליהו,נמצא שבלעם,נביא הגויים, היה שקול כמשה רבינו-(מדרש רבה,במדבר פרשה יד פסקה יט), ויש אומרים אף יותר גדול ממנו שכתוב על בלעם - "יודע דעת עליון" - רק שבלעם ניסה להשתמש באנרגיה שלו לרעה ולא הצליח משום שזה לא היה רצון ההשגחה האלוהית.
ב"גדול",האנרגיה הזו כפי שאנו מכנים אותה,וכאן לא חשובה הסמנטיקה איך קוראים לה, היא משהו שנמצא בכל דבר,היא הבסיס היסודי והמשותף לכל מה שאתה מרגיש,רואה,שומע וכו'.
מבחינתי היא עוד משהוא מבורך שהקב"ה ברא.משהוא כמו קרני השמש המטיבות לכדור הארץ שלנו.
הרייקי,לא ברא את השמש או את הירח,הקב"ה בראם,אבל הרייקי הוא חלק מהמכלול הזה. ואין לנו כלי שיודע לבודד את שביל האנרגיה שנקרא "רייקי" מכל שבילי האנרגיה האחרים שקיימים, ולומר זה רייקי וזה לא רייקי. ( אני מאמין כפי שהקבלה שלנו כותבת שישנם חמישים כאלה, אשר מרכיבים צד ימין ו-חמישים שבילים אשר מרכיבים צד שמאל.).
עקב כך שאין בידינו שום כלי אשר יכול ל"בודד" ולומר זו אנרגיית רייקי וזו לא אנרגיית רייקי,לא נוכל כיהודים לשפוט דרך רוחנית זו או אחרת, גם אם לא נראית לנו, כל עוד אין בה סגידה לאלוהים אחרים או לתמונה או לפסל, וכל שכן אם היא מתאימה לערכים הנאצלים הנמצאים במסורת שלנו.

בין השאלות שנשאלות מובן, שמה שמפריע לאנשים לפעמים ובעיקר למאסטרים שונים,הוא השימוש במילה רייקי בהקשר "יהודי". אולם מובן שאין הכוונה בשם "רייקי יהודי" להצביע כי האנרגיה הינה "יהודית" כמו שאין בשם "רייקי יפני" לומר כי האנרגיה הינה "יפנית", אלא , לשייך את המקורות,התרבות לצורת ההתחברות לאותה אנרגיה אוניברסלית.

למרות שאני לא מלמד רייקי יהודי כהגדרתו,אלא מדגיש שזהו "רייקי מסורתי" עם תוספות וסמלים יהודיים,איני רואה שום פסול של שימוש במילה רייקי גם לצורך מסחרי וזאת מהסיבה, שאת המילה רייקי לא רשם אוסוי כשם מוגן דהיינו TM-TRADE MARK וגם לו רצה הוא לא יכל לעשות זאת, משום שמילה זו אף שלא הייתה כל כך פופולארית בזמנו,הרי שהייתה קיימת אז וייצגה אנרגיה מכל סוג שהוא- פיזי או מטאפיזי.

גם היום ניתן לדפדף באינטרנט ולמצוא חברות שמוכרות לדוגמה מקררים ומשתמשים המילה רייקי בהקשר של אנרגיית קור (פיזי).
מאחר והמילה "רייקי" נעשתה כיום פופולארית, אין זה אומר שהיא שייכת לקבוצה זו או אחרת שכן שפות מושפעות הרבה מתרבויות שונות בעיקר היום בעידן האינטרנט.
מילים כמו תה,קפה, סוכר ,או קיי,הינן מילים שלא באו ממקורותינו אבל נמצאים בשימוש יום יומי בהרבה שפות.
גם המילה "אנטיביוטיקה יהודית" - כן !! הכוונה למרק עוף הפופולארי שלנו - אין בה להראות שהאנטיביוטיקה היא יהודית, אלא באה להראות את הפאן היהודי לכך. ויש כאן שימוש במילה אוניברסלית על מנת להעביר מסר מסוים.
תחשבו על המילה "הגות" האם מישהוא יודע למה הכוונה. אם אני אפתח קורס ל-"הגות יהודית" האם תבינו שהתכוונתי ל"מדיטציה יהודית"??.
זה לא אומר שמדיטציה אינה קיימת במקורותינו. כל מי שיקרא ספרות קבלית או חסידית ימצא הרבה מאוד חומר בנושא זה, אולם בדבריי לא התכוונתי לומר שהמדיטציה שייכת לדת היהודית אלא השתמשתי במילה זו על מנת ל-"העביר מסר ברור" לנושא הקורס.
ואנני חושב שיש פסול בשימוש במילים לועזיות על מנת להעביר מסר- תוכן ברור. ולכן השימוש במילה רייקי יהודי אינה באה לציין שהאנרגיה הינה יהודית אלא שימוש במילה רייקי (במובן של אנרגיה) אבל ממקורות יהודיים, ומי אני שאפסול התחברות לאנרגיה כזו דרך מקורות יהודיים.

ומדוע מורים מסוימים לרייקי משתמשים במילה רייקי יהודי ולא משתמשים במילה אחרת?, זה משיקול מסחרי,עדיין האקדמיה ללשון לא הוציאה שם עיברי למילה רייקי וממילא גם אם תוציא,הרי שלא בטוח ששם אחר יעביר את המסר- התוכן כפי שמתבקש עתה.

לדעתי נסיון של קבוצות שונות לקחת לבעלותן דברים שבוודאות לא שייכים לאף אחד, ולומר מותר לקרוא רייקי יהודי ,אסור, קיים רייקי יהודי או אין,וכדומה,זה "אולי" השתלטות של אגו, או פחד מפני "איבוד מצלצלין" בכיס שלהם, או פחד לאבד קהל יעד זה או אחר באוכלוסיה.ואני אומר לכולם, כ"שהגשם יורד הוא מרטיב את כולם", הכל מותר כל עוד המורה יודע להסביר לתלמידים בצורה נכונה מה זה רייקי, ולהפריד בין הלימוד המקורי-המסורתי לבין התוספות למיניהן שמשתנות לפעמים ומושפעות מהרקע האישי,דתי,לאומי וכו' של המורה והקבוצה המתרגלת, באזורים שונים על פני כדור הארץ שלנו.
מה שמעניין בתחום הרייקי הם עוד שני דברים.

האחד: שחלק מהאנשים שפוסלים שימוש במילים "רייקי יהודי", מלמדים שיטות כמו "קרונה רייקי" או "סייקם רייקי" או "לייטיריאן רייקי" ,שהן שיטות מדהימות וטובות מאוד, אבל אינן קשורות כלל לשיטת הרייקי המקורית אותה פיתח אוסוי - אוסוי לא לימד זאת !! , אבל הם כן עושים שימוש ציני במילה "רייקי" וזאת על מנת לקדם את עניניהם. הם אינם יוצאים כנגד השימוש במילה "רייקי" בהקשר זה למרות שלדוגמה מפתח השיטה "רייקי קרונה" ויליאם לי רנד ( שאני מאוד מעריך אותו וחושב שפיתח שיטה טובה מאוד),טוען בעצמו שהשיטה לא הובאה מד"ר אוסוי בעצמו אלא הוא פיתח אותה וכן כל הסמלים נאספו על ידו מתקשורים שונים ומאנשים שונים, ולאחר שהפעיל ובדק אותם עם תלמידיו, הוא בחר את הסמלים שהשפיעו הכי חזק.וכן נכון הוא הדבר בשאר השיטות הנילוות.
מדוע אף אחד לא יצא כנגד השימוש המסחרי בשם רייקי כאן על מנת לקדם שיטה זו?? האם אין כאן מוסר כפול??התשובה לדעתי היא-, מי אנו שנוכל לקבוע מה שייך לרייקי ומה לא??
אולי התשובה לכל העניין של הרייקי היהודי,היא המילה "יהודי" או "דת" שיוצרת את המרחק בינינו כיהודים, שלפעמים מתווכחים על "קוצו של יוד" אבל שוכחים דברים הרבה יותר גדולים וחשובים.

אבל כל מי שיודע מה זה רייקי, גם יודע שאנרגיה זו , הינה טהורה ביסודה, וכל הדברים מסביב הם "קשקוש זמני".לכל מי שהמילה "דת" או "יהודי" מפריעה לו, אני מציע למדוט על מילים אלו ולראות כמה אור יש בהן, וירגיש את החיבור בצ'אקרה הבסיסית ביותר שלו.ולא ישאר עם קבעון מחשבתי.

אני הייתי פוסל רק מי שישתמש בשם של אוסוי בהקשר של שיטה אחרת משהוא כמו "רייקי יהודי בשיטת אוסוי" שכן אז ברור שאוסוי לא לימד אנרגיה יהודית.

שנית. היום לאחר שהגיעו ומגיעים ידיעות לגבי ההסטוריה האמיתית של הרייקי, מתחילים להישמע טענות כאילו טקאטה סילפה מדרך הרייקי,טאקאטה שינתה מהרייקי המקורי.משהוא מעין כעס פנימי,אולי אכזבה,וזלזול. ואני אומר שכולנו בלי יוצא מהכלל צריכים לומר תודה רבה מאוד לטאקאטה ששינתה. היא עשתה זאת בכוונה וזה גם ברור מדוע.

זה נבע מהסיבה המסחרית.לולא טקאטה ששינתה והוכיחה לעולם המערבי שרייקי עובד בכל מצב, ללא קשר של דת או תרבות, אזי הרייקי המתנה הנפלאה בעולם הייתה נחלתם של ארגון קטן מאוד עם סממנים של כת (לא כת) ודרך חיים סמי-דתית, ואני מתכוון ל"גאקאי" היפני ששם הלימוד מועבר עם סממנים סמי דתיים כי הוא מושפע מהתרבות ודרך החיים והאמונה היפניים .ולכן לו היינו תלויים ב-גאקאי, הרייקי כנראה לא היה מתפרסם ומשתלב בעולם המערבי ואולי נשאר חסוי כמו הרבה תורות מזרחיות הפזורות במינזרים שונים במיזרח ואשר אין להם את ההזדמנות להגיע אלינו.

לסיכום דברי אומר,שלמרות שאני לא נוהג להשתמש במילה רייקי יהודי ( אלא מדגיש תמיד שהרייקי אותו אני מלמד הינו "מסורתי" עם תוספות וסמלים יהודיים, שמוסיפים למתרגל אותם יכולות ריפוי גבוהות יותר) הרי שלדעתי אין זה יהיה הוגן ונכון לפסול שיטות אחרות, גם אם השתמשו בשם פופולארי כל שהוא כמו רייקי,כל זמן ששם זה אינו מוגן בזכויות יוצרים, וגם אם השימוש בשם זה לא נראה לי.

וזאת מהסיבה שאין לאף אחד מאיתנו כלי למדידת עוצמת אנרגיה או נתיב האנרגיה ולמצוא לאן אנרגיה מסוית שייכת, ולומר זוהי אנרגיית רייקי וזו לא. ואין לאף אחד מאיתנו את הבעלות על שם זה או אנרגיה זו.
ולאנשים שזה כן מפריע, המלצתי להם היא לחשוב על כך שוב, ולנסות למצוא מהיא הסיבה הכנה והאמיתית לכך שזה מפריע להם.
ובאמת, בואו ונתרכז בעיקר, בעבודה הרוחנית שלנו, במטרות הנעלות,שהצבנו לנו בחיים, בבעיות ה-"באמת" אמיתיות ולא בדברים שגם עכשיו וגם בעתיד לא מהוים מהות.

משה בש.
מורה לרייקי מסורתי הכולל תוספות וסמלים יהודיים ומורה רוחני
משה בש, מורה רוחני ומאסטר רייקי מסורתי הכולל סמלים יהודיים, מנהל את קליניקת "המגע המרפא- חדרה"

www.metaplim.co.il/reiki



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב