דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


המשמעות הפנימית רוחנית של ראש השנה 

מאת    [ 17/09/2009 ]

מילים במאמר: 709   [ נצפה 2016 פעמים ]

"כשעם ישראל יבין מדוע זכה לתואר 'העם הנבחר', לא יהיה עוד צורך לחשוש מפני המלחמות הבאות או האיום הקיומי הנשקף לנו." ראיון מרתק עם המקובל, ד"ר מיכאל לייטמן.

הרב לייטמן, כיצד היית מסכם את השנה שחלפה?

"השנה שחלפה הייתה שנה מאוד מיוחדת לישראל. בשנה זו החלה מהפיכה פנימית בנוגע ליחס לחכמת הקבלה. אנשים הפסיקו לפחד ממנה. הם מוכנים היום לעזוב את הסטריאוטיפים ואת הסטיגמות שלהם על חכמת הקבלה. הם התחילו להרגיש שאולי הם טועים: שחכמת הקבלה היא לחלוטין לא כפי שתיארו אותה. קבלה היא לא עסק בקמעות ולא במיסטיקה, אלא יש בה צופן פנימי, שהוא מאוד אישי לכל אחד, ומאוד חשוב לכל אחד. שיש בה חכמה שקשורה מאוד לעתידו האישי של כל אחד ואחד, באמצעותה הוא יכול לשנות את עתידו, ולממש את עצמו. ולכן כדאי לו להתעניין בה.

"המהפך הזה החל עוד בשנות התשעים, מ-1995. משהו התחלף, משהו קרה בעולם, רעיונות הקבלה החלו לעניין הרבה אנשים. אפילו את אלה שלא מבינים בה, ולא יודעים עליה דבר, ואף רחוקים ונמצאים אי שם בקצה העולם, גם הם התחילו להתעניין בקבלה, ולדבר עליה.

"למרות שאני עוסק בחכמת הקבלה זה 30 שנה, ולמדתי את החכמה הזו פה אל פה ממורי ורבי, המקובל האלוקי הרב ברוך שלום הלוי אשלג זצ"ל, בנו בכורו של בעל הסולם וממשיך דרכו, אני עדיין נדהם מעוצמת השינוי שחל בציבור, שהחכמה הפכה להיות למרכז התעניינותם של הרבה אנשים, ולדרך כל-כך מבוקשת. על המהפך הזה ידוע לנו מהזוהר ומהתיקונים, ומכתבי מקובלים רבים אחרים, ובמיוחד מפי בעל הסולם (בשיחה עם תלמידיו בשנת 1945 הוא הזכיר את שנת 1995) וגם מפי הגר"א, הגאון מווילנא (בספרו 'קול התור' מצויינת השנה 1991)".

הימים לפני ראש השנה ועשרת ימי התשובה הם זמן לחשבון נפש אישי. האם לדעתך יש מקום גם לחשבון נפש לאומי?

"כותב בעל הסולם, שהאורות בכל חג וחג מסוגלים לקרב את האדם לתכלית חייו עד מאוד, ולכן בזמן חודש אלול נכון לעשות חשבון נפש כללי, לכל האומה. גם האנושות נמצאת בשלב מאוד מיוחד, שבו היא מגיעה לחשבון נפש כללי. היא מתחילה לגלות שכל התפתחותה משך אלפי שנים, היא שגויה, שלא הניבה שום תוצאות טובות, והדבר ניכר. האנשים עייפים. אפילו הדור הצעיר עייף. עוד לפני שהתחילו לחיות, הם כבר מיואשים, נופלים לסמים, ורוצים לשכוח מהחיים. כלום לא מעניין אותם, והם לא רוצים דבר, אפילו לא שגשוג והתקדמות.

"אבל דווקא המצב הזה הוא קרקע פורייה לחשבון נפש נוקב שמתחיל בשאלה: "בשביל מה באמת אני חי?", כי האדם כבר לא רודף אחרי כל מה שהחברה מציבה לו אלא האדם נמצא לבד עם עצמו, וכך צעירים רבים בדורנו. וכל זה קורה בגלל האגו שגדל באדם והבדיל את האדם, הפריד כל אחד ואחד מהאחרים, וכל פרט מרגיש את עצמו בודד, אפילו שנמצא בין שבעה מיליארד איש.

"לכן חשבון הנפש יהיה עכשיו אינטנסיבי, ומועיל מאוד. כי האדם יצטרך לתת לעצמו תשובות על קיומו ממש, ולא רק לאיזה כיוון ללכת, איזה מקצוע לרכוש, ובמה להצליח. במצב הנוכחי לא מדובר כבר על הצלחה, אלא על השאלה: "האם יש לי בשביל מה לחיות?". לכן אני שמח ומלא תקווה שהפעם חשבון הנפש יהיה אמיתי.

מה להערכתך צפוי לנו בשנה הקרובה?

"עם ישראל קובע את מה שיקרה בכל העולם. אני שומע את כל החששות, והפחדים, את החרדות מפני המלחמות, פצצות האטום שאיראן מפתחת וכן הלאה, אך אין לנו מה לפחד. אם נקיים את המוטל עלינו, להביא את העולם לתיקון, אז כל הדברים המפחידים האלה, לא תהיה להם שום אפשרות לצאת אל הפועל, לא כלפינו ולא כלפי כל האנושות, כי דווקא בנו תלוי העתיד הטוב של האנושות. על שום זה נקראנו 'העם הנבחר' ו'אור לגויים'. לכן עלינו לא רק לשים לב לבעיות שמעסיקות אותנו כאן במדינתנו, אלא להתחשב בראש ובראשונה בחובתנו ובאחריותנו לשלום העולם. על כך שופטים אותנו מלמעלה.

"החשבון עם עם ישראל הוא חשבון כולל - לא עבור עצמו אלא עבור כולם. ואם נבין את זה ונתייחס לזה ברצינות, אז פתאום נגלה שהחיים על פני כדור הארץ הם גן עדן ממש. וזה תלוי רק בנו.

מה היית מאחל לעם ישראל לקראת השנה החדשה?

"בסופו של דבר הכל תלוי ברמת המודעות של העם כלפי תפקידו בעולם, ואם נוכל להביא לעם את הידיעה הזאת, שיוכל לקלוט אותה, אז ודאי שבזה נשנה את העולם ממש. אני חושב שהשנה הקרובה, היא שנת התגלות המודעות, התגלות תכלית הבריאה, תכנית הבריאה. התגלות חובותינו כלפי העולם, במה אנחנו העם הנבחר, ומה אנחנו צריכים להביא לעולם כדי לממש את הציווי: 'להיות אור לגויים'".

אני מקווה שהשנה שתבוא, תניב הפצה רחבה מאוד של חכמת הקבלה. אני תולה בה את העתיד הטוב שלנו בישראל.

ראש השנה
קבלה לעם אתר התוכן הגדול והמקיף ביותר בנושא קבלה: שיעורי קבלה און-ליין, למתחילים ולמתקדמים, סרטים, תוכניות וקליפים מערוץ הקבלה"מתחברים לטוב" 66 ב-YES וב-HOT,



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב