דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הלהטוטן והקפטן - על יצירת איזון בחיים 

מאת    [ 16/09/2009 ]

מילים במאמר: 663   [ נצפה 4311 פעמים ]

החיים, בדרך כלל, מורכבים מהמון משימות ותפקידים, הן בחיים האישיים והמקצועיים. בהרבה מקרים אנחנו כמו להטוטן שמג'נגל עם כמה כדורים בו זמנית - הבית, המשפחה, הזוגיות, הילדים, העבודה, החברים ו..אני. כל כך הרבה משימות ותפקידים שנדמה שהכדורים רק ממשיכים להתווסף ולהתווסף. הדבר יוצר עומס שמזמין אותנו לעשות סדר בדברים ובהתנהלות שלנו ולהגיע לאיזון. לחיים מאוזנים. אז, מהו האיזון הזה? וכיצד מגיעים אליו?

ראשית, יש להבין שחיים לא מאוזנים הם כאלה שבהם האדם, כאמור, מרגיש בעומס. אין לו מספיק זמן. הוא לא מספיק הכל. וגם את מה שהוא כן מספיק - הוא לא עושה הכי טוב או לא סבור שעשה מספיק טוב. נוסיף לכך גם רמת מתח וחרדה גבוה. וכמובן, חוסר יכולת ליהנות מהעשייה. להרגיש סיפוק ו/או תחושת הישג. החיים הופכים לשורה של מטלות - משימות שיש לעמוד בהן. וכך גם סידור הבית, ארוחה משפחתית משותפת, או אפילו יציאה לאירוע או ישיבה בבית קפה, הופכים להיות עוד משימה. משהו תובעני שדורש מאיתנו. שצריך להספיק אותו - לסיים אותו ולהמשיך הלאה למשימות הבאות. ממש רבקה מיכאלי בשירה: "אין לי רגע דל!". מוכר?!

ברגע שכל המשימות והתפקידים משתלטים על האדם. "קובעים בשבילו" ומנהלים אותו ושעשייתם כרוכה בריק גדול, או אז ניתן להגדיר את חיו של האדם כלא מאוזנים. אין בהם באלאנס. יש עומס ותחושה של חוסר שליטה בחיים. הדבר קיים גם בחייהם של אלה שעל פניו נראים שאצלם "הכל בסדר". הם כל כך פעילים, ויוצרים ותורמים. עדיין, בירור מעמיק יגלה שהעשייה השתלטה עליהם, לא מאפשרת להם מנוח, מנהלת אותם ובעיקר אין בצידה סיפוק ונחת. יש המון כדורים באוויר, אבל הם להטוטן במתח. לא להטוטן קליל, מחייך ונהנה.

ושוב, יצירת איזון בחיים מתגלה כמשימה לא פשוטה כלל. משימה שדורשת הרבה אחריות אישית ומחויבות לעניין. יש גם לקחת בחשבון שאין איזון אבסולוטי אחד עבור כולם. לכל אדם האיזון שלו וגם אז איזון בחיים הוא דבר "נזיל" ומשתנה. יש תקופה בה איזון הוא Xובתקופה אחרת מתאים דבר אחר - איזון מסוג Y.

השלב הראשון ביצירת איזון בחיים, מתחיל מההגדרה האישית של כל אדם "מהם עבורו חיים מאוזנים?". "איך נראים חיים מאוזנים עבורו?". זה קשור קשר הדוק למה חשוב לאותו אדם? ומה חשוב יותר. ישנם אלה שעבורם החיים המקצועיים הם בעדיפות עליונה וישנם אלה שדווקא חיי המשפחה. לא משנה מה הכי חשוב עבורך בנקודה מסוימת בחייך, חשוב שתגדיר אותו! שתדע אותו ותשים אותו על השולחן. "כן, כעת הכי חשוב לי למצוא זוגיות" או "כן, כרגע הכי חשוב לי לגדל את הילדים". וכדומה.

בשלב הבא, מתחילים לבנות את החיים סביב זה. הדבר מצריך מהאדם, לקבל החלטות ולבצע בחירות - לעשות סדר. לא מספיק רק לדעת, צריך גם לפעול בהתאם. שהרי, לדוגמא, אם חשוב למישהו למצוא זוגיות, זה לא יקרה אם הוא יצלול לתוך הקריירה. אם-כן, על האדם ללמוד לאזן בין מה שהוא מצהיר עליו (-הכוונות שלו) לפעולות שלו בשטח. כך הופך האדם למכוון מטרה. לשולט ומכוון על פני נגרר.

בשלב הבא, ייתכן שעל האדם לשכלל מיומנויות שונות - ניהול זמן, תקשורת בינאישית, העצמה אישית וכדומה. כל הכלים שיעזרו לו לקיים את האיזון בחייו. איזון שיביא עימו מסוגלות גבוהה, מיקוד ובהירות, תחושת הישג ובעיקר הרבה סיפוק והנאה - מה שנקרא: איכות חיים!

לסיכום, במובנים רבים, איזון בנוי משלושה אלמנטים: לדעת מדוע אתה עושה משהו, מהעשייה עצמה ומסיום המשימה. לדוגמא: הורה שמחליט שחשוב לו לבלות עם ילדיו. מבין מה חשוב לו ולמה. בעת הבילוי יהיה עם ילדיו בגופו ובנפשו ולא עסוק וטרוד בנושאים אחרים ואחר כך בסוף הבילוי, יוכל לחזור למשימות ונושאים אחרים שעל סדר יומו. כך הלהטוטנות עשויה להיות מוצלחת יותר ולא מכבידה. יש בה החלטה, בחירה, ויתור, מיקוד, פשטות והנאה. או אז הופך האדם שלם יותר עם המכלול של חיו. הוא לא טרוד ועמוס כל הזמן במשימות מקבילות בו זמניות.

ביצירת איזון בחיים, אנו הופכים להיות הקפטן של ספינת חיינו. אנחנו מחליטים לאן אנחנו רוצים לשוט, אחר -כך, בוחרים את הנתיב האפקטיבי ביותר עבורנו לשם (-הכי מהיר, הכי בטוח, הכי יפה וכד') בעת השיט עצמו מתאימים את עצמנו למציאות - רוח, גלים גבוהים וכד'.

באיחולי שיט נעים,

אסנת ברושי-חן (M.A). מנהלת "קונספט - תקשורת בינאישית ומנהיגות". מרצה, מנחת סדנאות, מפגשים אישיים וקבוצתיים. מפתחת שיטת "הקונספט", מודל "מרחבים" ו-"קישורים/כישורים" לפיתוח ושדרוג תהליכים אישיים וארגוניים. סמדר עלית, יבנאל. טלפקס: 04-6708161, 050-7806354. www.conn.co.il

אסנת ברושי-חן (M.A) מנכ"לית קונספט. יועצת אסטרטגית, אשת שיווק, מיתוג וקריאייטיב. מומחית בניהול משברים בתיירות. יועצת משרד התיירות ומשרד הכלכלה. מנהלת הדף "הצלחה ניהולית ועסקית" chenoy@inter.net.il 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב