דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


תסמינים שכיחים בגיל המעבר- חלק א' 

מאת    [ 15/09/2009 ]

מילים במאמר: 512   [ נצפה 3229 פעמים ]

במאמר זה נמנה את התסמינים העיקריים המזוהים עם גיל המעבר ונסביר מהם הגורמים להופעתם לפי הרפואה הסינית המסורתית.
בגיל המעבר מופיעים מספר סימפטומים אופייניים, כגון: גלי חום, הזעות לילה, נדודי שינה, מצבי רוח, עצבנות, עצירות/ שלשולים, יובש וגינאלי, ירידה בחשק המיני ועוד.
   חשוב לציין, כל אישה תחווה את גיל המעבר בצורה אחרת- חלקן יחוו מספר סימפטומים בעוד שאחרות יחוו סימפטום אחד אם בכלל. במילים אחרות, רשימת הסימפטומים הנ"ל אינה רומזת כי כל אישה בגיל המעבר תחווה את מכלול הסימפטומים.

גלי חום:
זהו הסימפטום השכיח ביותר בתקופת גיל המעבר. לפי הרפואה הסינית גלי חום נובעים מחסר יין של הכליות והכבד ומעליית יאנג הכבד לפלג גוף עליון ובמיוחד לפנים, לחזה ולגב.
גל חום הוא למעשה עלייה של יאנג כתוצאה מהתרוקנות היין, בדומה ללהבת הנר (יאנג) המתחזקת ככל שהשעווה (יין) נמסה ויותר פתיל נחשף.
כפי שהוסבר תפקיד היין בגוף הוא להכיל, לשלוט, להוות שורש ועוגן ליאנג. כאשר יין הכליות חלש היאנג נעשה חסר שורש ולכן יכול לעלות לפלג גוף עליון, בדומה לאויר חם הצף למעלה.

הזעות לילה:
הזעות לילה קשורות לצ'י הנמצא בשכבות החיצוניות הנקרא Wei qi. Wei qi או הצ'י המגן אחראי על ההזעה ועל הדיפת פתוגנים חיצוניים כגון: חום, קור, רוח, יובש ולחות. בשעות היום הצ'י המגן נמצא בשכבות החיצוניות של הגוף לעומת זאת בשעות לילה כאשר הסיכון מפני חדירה של פתוגנים יורד הצ'י המגן נסוג אל מרכז הגוף ומחמם ומגן על האיברים הפנימיים.
כאשר הצ'י המגן נע בשעות הלילה בשכבות החיצוניות של הגוף הוא מושך איתו את נוזלי הגוף המופרשים בצורת זיעה. זיעה ספונטאנית (זיעה שאינה נובעת מאקלים חם או ממאמץ) ברפואה הסינית נחשבת לגורם העלול להחליש את הגוף מאחר ויש הפרשה של נוזלי הגוף שלא לצורך.
בגיל המעבר הזעות לילה מופיעות כתוצאה מחולשה של יין, בדומה לגלי חום. בנוסף לכך, ייתכן שמעורבת גם חולשה של יאנג צ'י שאינו מצליח לכווץ את הנקבוביות ומאפשר בריחה של נוזלי הגוף. 
ברופאה הסינית ישנה התייחסות גם לזמן בו מתרחשת ההזעה- יום/ לילה, בוקר/ ערב. מאחר והיין מזוהה עם הלילה והחשיכה, כאשר קיימת חולשה של היין הסימפטומים יופיעו בעיקר בשעות הערב, לדוגמא: קושי להירדם, הזעות לילה, כאבי גב תחתון, כאבי ברכיים, תחושת חום בחזה ובכפות הידיים.

נדודי שינה, אינסומניה:
מרבית הנשים בגיל המעבר מייחסות את היקיצות בלילה להזעות הכבדות המאלצות אותן לפשוט את בגדים ובמקרים חמורים להחליף מצעים. אולם לפי הרפואה הסינית, נדודי שינה בגיל המעבר אינם בהכרח נובעים מהזעות לילה ולכן עשויים להופיע גם ללא קשר להזעות.
הרפואה הסינית רואה קשר בין הפרעות השינה לבין הלב  והכבד (כאיבר ותפקוד ברפואה הסינית). הלב מאכסן את הנפש Spirit והכבד מאכסן את הנשמה האתרית Hun, ביחד אספקטים אלו משפיעים על  היכולת להירגע ולהיכנס למצב שינה. כאשר ישנה פתולוגיה המערבת את הלב ו/או הכבד הנפש- Spirit אינה מקבלת את התנאים הדרושים לה ונעשית חסרת מנוחה ולעיתים עצבנית.
בנוסף לתפקוד הלב והכבד, שלוות הנפש תלויה בתפקוד הטחול והכליות, כאשר איברים אלו נחלשים (בעקבות תזונה לקויה, מחלה כרונית, סטרס וכד') אספקת הדם ללב נפגעת. יתרה מכך, בחולשה של האיברים הנ"ל לאורך זמן היין ייחלש ולא יוכל לשמש כעוגן ליאנג. במקרה כזה, היאנג  עלול לעלות (כמו אויר חם) ולהפריע לשינה.

המשיכי לקרוא על תסמינים שכיחים נוספים בחלק ב' של המאמר.

עדי אספינו ברגמן
רפואה סינית Dip.Ac, B.A
http://www.ady.co.il
052-6146854



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב