דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


נפתח שלב התקיפה הקרקעית בנושא ניוד החסכון הפנסיוני 

מאת    [ 10/09/2006 ]

מילים במאמר: 1937   [ נצפה 4024 פעמים ]

המלחמה על זכויות האזרח בנושא החיסכון הפנסיוני נכנסה לשלב ההפגזות , נפתח המעבר בין פוליסות ביטוח החיים והניוד החופשי בביטוח הפנסיוני יוצא לדרך :
המפקח על הביטוח באוצר, ידין ענתבי , פרסם
טיוטת תקנות המאפשרות מעבר חופשי בין כל המסלולים, הפוליסות החברות והקרנות העוסקות בביטוח הפנסיוני , הנפגעים - חברות הביטוח , סוכני הביטוח , המרוויחים - ציבור האזרחים והיועצים הפנסיוניים .
מאת דני טל
רבות דובר לאחרונה אודות החקיקה במסגרת וועדת בכר , התקנות והחוקים שפורסמו ע"י המפקח על הביטוח מר ידין ענתבי ,אך לצערי הציבור הרחב אינו חשוף הן למידע בנושא הרפורמה בתחום הכשרת ורישוי סוכני הביטוח והן בנושא הפרדת ייעוץ הביטוח והפנסיה מסוכני השיווק של מוצרים אלה , דהיינו הסוכנים .
במסגרת החוקים החדשים ניתן לעבור מכל פוליסת ביטוח בחברה אחת לכל פוליסת ביטוח או קרן פנסיה , בשלב זה פורסמו טיוטת התקנות וההערכה היא שהתקנות תכנסנה לתוקף בתחילת 2007.
חשוב לומר שהאוצר עקב העדפתו להפניית הציבור למסלולי חסכון המסדירים את נושא הפנסיה, מאפשר מעבר מכל פוליסה הונית לכל תכנית הונית או קיצבתית בחברה אחרת אך אינו מאפשר מעבר מתוכניות קצבתיות ( פנסיה חודשית ) לתוכניות הוניות ( המאפשרות משיכת כל החסכון בגיל הפרישה ).
מהלך זה הינו בעח חשיבות עליונה שכו או סותם את הגולל על שנים רבות בהן פעלו חברות הביטוח כמונופול ובעצם לא אפשרו ללקוחות יכולת ממשית של מעבר בין המוצרים הביטוחים השונים.
האדם אשר יזם את המהלכים הנוכחיים היה המפקח הקודם בן ?שלוש ובכך השאיר משימת היישום לממשיכו ענתבי אשר בהחלט ביטא על כל במה את חשי ליבו ומשימותיו הברורות ביצירת הכלים המתאימים שיאפשרו מצד אחד אפשרות הניוד החופשי, אשר בעקבותיו עלולות להפגע חברות הביטוח בעולות המוצרים הנחותים יותר ובעלות התשואות הנמוכות יותר ( ולכן עוד צפויה מלחמה מצדן בנושא זה ).
ומצד שני מתן ייעוץ אובייקטיבי לאחר הגדרת נאמנות ללקוח בעזרת יועציים אובייקטיבים ,
זאת לאחר שנקבעו בחוק הבדלים ברישוי המפרידים בין סוכני הביטוח אשר לדעת האוצר "אינם גורם אובייקטיבי אשר יבחן עבור הצרכן ..והאינטרס הכלכלי של הסוכן בשיווק מוצרי ביטוח שאינו עולה בקנה אחד עם טובת הצרכן"
היועצים האמורים להיות אובייקטיבים יתחלקו מעתה ליועצים פרטיים ובמסגרת הבנקים אשר יוכלו לקבל עמלת הפצה מהגופים הפנסיונים מצד אחד , ומצד שני ליועצים וחברות ייעוץ אשר יוותרו על דמי ההפצה המותרים בחוק ותמורת תשלום מהלקוח בלבד יספקו ייעוץ אובייקטיבי מקצועי עם חובת נאמנות טוטאלית ללקוח ולא ליצרן .
אין ספק שציבור הסוכנים המשווקים יהיה הצד הנפגע ישירות עקב הנהירה של הציבור לחברות הייעוץ והיועצים האובייקטיביים, לא עוד מכירה תחת מסווה של "ייעוץ" ולא עוד רכישה של מוצרים ביטוחיים תוך ניגוד אינטרסים ו"תקיעה" עם כיסויים ביטוחיים שלא בהכרח נחוצים לך , כפילויות ביטוח, שירות גרוע , תשואות נחותות ודמי ניהול גבוהים.
טוב אם ישכילו הסוכנים המשווקים להבין שכללי המשחק שונו ומהיום עליהם לחבור ולהמליץ בפני לקוחותיהם על ייעוץ אובייקטיבי ע"י יועצים מוסמכים ולהנות מאמון מחודש של הלקוחות תוך מילוי צרכיהם האמיתיים ומתן שירות נאות.

רבות השאלות החוזרות בנושא זה ולהלן ריכוז חלק מהתשובות בנושא העברות הכספים והייעוץ
האם רצוי להעביר את כספי החיסכון הפנסיוני שלי?
הסיבות העיקריות לרצון להעביר כספים אלה עשויות להיות אי שביעות רצון מאופן ניהול הכספים או מהשירות שנותן הגוף המנהל או חוסר התאמה בין סוג המוצר הפנסיוני (קופת גמל, פוליסת ביטוח או קרן פנסיה) לבין צרכיו או העדפותיו של הלקוח.
בכל מקרה, לפני העברת כספים מומלץ לפנות לקבלת מיועץ פנסיוני בעל רישיון..

מהם היתרונות במתן האפשרות להעברת החיסכון הפנסיוני בין המוצרים השונים?
היתרון שיוצרות האפשרות לנייד את החיסכון הפנסיוני הוא הרחבת אפשרויות הבחירה של הלקוח.
העברת החיסכון הפנסיוני בין סוגי המוצרים השונים מאפשרת ללקוח שחסך למשל בקרן פנסיה לרכוש בגיל הפרישה פנסיה מובטחת בחברת ביטוח, או ללקוח שחסך במכשיר הוני (המקנה סכום חד פעמי בגיל פרישה) להמיר את החיסכון שלו לפנסיה חודשית.



איך אדע לאן כדאי לי לעבור?
ראשית, כאמור, מומלץ לפנות לייעוץ מקצועי אצל חברת ייעוץ או יועץ פנסיוני לעזרה בקבלת את ההחלטה הנכונה.
כמוכן קיימים מקורות נוספים לקבלת מידע כגון אתרי האינטרנט של אגף שוק ההון, ביטוח וחיסכון במשרד האוצר (www.mof.gov.il). או חברות העסקות בייעוץ ביטוח (www.forsure.org (
האם ניתן להעביר את החיסכון הפנסיוני מכל מוצר פנסיוני לכל מוצר פנסיוני אחר?
בהחלט פרט למעבר מתוכנית קצבתית ל- הונית וזאת משום הרצון לעודד הציבור לחסכון פנסיוני במסלול קצבתי , ניתן להעביר כספים בין פוליסות ביטוח לקצבה או קרן פנסיה וכספים בין פוליסות ביטוח הוניות או קופת גמל, וכן ניתן להעביר כספים שנחסכו במכשיר הוני לקופה / ביטוח קצבתי,
האם המעבר ממוצר פנסיוני אחד לאחר כרוך בתשלום?
העברת כספי החיסכון הפנסיוני אינה כרוכה בתשלום כלשהו, כך שמי ששוקל להעביר כספים שצבר ממוצר חיסכון פנסיוני אחד לאחר, או מגוף מנהל אחד לאחר אינו צריך לקחת בחשבון שיקולים הנובעים מעלות המעבר עצמו.

האם קיימים קנסות משיכה בהעברת החיסכון הפנסיוני ?
במעבר מקרן פנסיה או מקופת גמל הסכום המועבר שווה לסכום החיסכון שצברת עד אותו יום, כלומר אין הפחתה של כספי החיסכון עקב הבקשה להעברת כספים. במעבר מפוליסת ביטוח חברת הביטוח רשאית לנכות מהסכום המועבר קנס בהתאם לתנאי הפוליסה (קנסות משיכה (קבלת הכספים לפי ערכי פדיון) קיימים בחלק מפוליסות הביטוח).

כל כמה זמן ניתן להעביר מקופה לקופה ?
בהתאם להוראות החדשות, ניתן להעביר את כספי החיסכון הפנסיוני בכל עת. יחד עם זאת, יש לזכור כי כשמדובר במוצרי חיסכון פנסיוני מומלץ לבחון את ביצועי הגוף המנהל לאורך זמן.

מה צריך לעשות כדי להעביר את כספי החיסכון הפנסיוני שלי?
מי שמבקש להעביר את כספי החיסכון הפנסיוני שלו צריך לפנות לגוף המנהל החדש אליו הוא מעוניין לעבור ולבקש טופס בקשת העברה. הגוף המנהל החדש יבדוק אם הלקוח עומד בתנאים הנדרשים, ולאחר מכן יחתום כי הוא מתחייב בהתחייבות בלתי חוזרת לקבל את הכספים של הלקוח המבקש לעבור, וכי הוא מתחייב לשאת באחריות הביטוחית לגביו. הגוף המנהל הקודם יעביר את הכספים לגוף המנהל החדש תוך 15 ימי עסקים מהיום שהלקוח הגיש את טופס בקשת ההעברה או מהיום בו התקבלה ההפקדה הראשונה בגוף החדש, לפי המאוחר.

האם הגוף המנהל של המוצר אליו אני רוצה לעבור חייב לקבל אותי?
לא. כפי שקיים בהצטרפות רגילה, גם הצטרפות במסגרת העברת כספים דרושה הסכמת הגוף המנהל. הגוף המנהל החדש זכאי לבדוק עמידה בתנאי ההצטרפות. ורשאי לערוך חיתום.

11. למה הכוונה במונח "התחייבות בלתי חוזרת"?
הכוונה היא שההחלטה של הגוף המנהל המקבל, לפיה הוא מקבל את הלקוח אליו, היא סופית ומחייבת. כאשר לקוח פונה לגוף מנהל ומבקש להעביר אליו כספים מוטלת על הגוף המנהל החדש החובה לבדוק כי הלקוח עומד בכללי ההצטרפות למוצר הפנסיוני אליו החוסך מבקש להצטרף. בנוסף, אם המוצר כולל גם כיסויים ביטוחיים למקרה מוות או נכות והגוף המנהל מעוניין להטיל סייגים לגבי הכיסויים הביטוחיים הללו, עליו ללקוח מהם הסייגים שיחולו על הלקוח כבר בעת מתן טופס בקשת ההעברה.
הסיבה להתחייבות הבלתי חוזרת היא מניעת מצב של חוסר וודאות מצד הלקוח לגבי הגוף האחראי על החיסכון הפנסיוני שלו ולגבי היקף הכיסוי הביטוחי.

12. האם אני יכול להתחרט ולבטל בקשה שהוגשה?
מי שהגיש בקשה להעברת החיסכון הפנסיוני יכול, בכל עת, להגיש בקשת העברה חדשה ולחזור למוצר הפנסיוני ממנו עבר או לעבור לכל מוצר אחר, כרצונו (ובכפוף להסכמתו של הגוף החדש לקבל אותו). .
1. 13. האם המעביד שלי יכול להחליט להעביר את כספי החיסכון הפנסיוני שלי למוצר או לגוף מנהל אחר?
לא. ההחלטה על המוצר הפנסיוני ועל הגוף המנהל נתונה ללקוח עצמו ולא לאף גורם אחר, ורק הלקוח עצמו יכול לחתום על טופס בקשה להעברת כספים.

14. אני עובד שכיר, האם אני צריך את הסכמת המעביד להעברת כספי החיסכון הפנסיוני שלי?
בחירת המוצר הפנסיוני או הגוף המנהל לחיסכון הפנסיוני היא של הלקוח בלבד, ולפיכך הסכמת המעביד אינה נדרשת גם בעת העברת כספים לגוף או למוצר חדש. יחד עם זאת, במקרים מסוימים נדרשת הסכמת המעביד להעברת כספי החיסכון הפנסיוני שנצברו לפני שנת 2006. במקרים אלו, הגוף המנהל המעביר מחויב לפנות למעבידך הקודם ולבקש את הסכמתו להעברת הכספים. אם מעבידך הקודם לא יתנגד להעברת הכספים, הכספים יועברו תוך 60 יום.

15. החיסכון הפנסיוני שלי הוא בהתאם לקבוע בהסכם קיבוצי, האם ייתכן שיעבירו את החיסכון הפנסיוני שלי מבלי שאדע?
לא. בכל הקשור להעברת כספי חיסכון פנסיוני ההוראות מחייבות חתימה אישית של כל אחד ואחד, והדבר נכון גם לגבי מי שהצטרפותם לחיסכון הפנסיוני נעשתה במסגרת הסכם קיבוצי או כל הסכם אחר.

16. התחלתי לעבוד במקום עבודה חדש, האם אני חייב להעביר את החיסכון הפנסיוני שלי בעקבות שינוי מקום העבודה?
לא. כאמור, ההחלטה על המוצר הפנסיוני ועל הגוף המנהל נתונה ללקוח עצמו, ולכן אתה יכול לבחור לעבור או לא לעבור בהתאם לתנאים המוצעים לך ולהעדפותיך האישיות.

17. לאחרונה התחלתי לעבוד במקום עבודה חדש המשלם עבורי כספים לקופת גמל מסוימת. לפני מספר שנים שילמתי כספים לקופת גמל אחרת, כאשר עבדתי במקום עבודה אחר, האם אוכל להעביר את הכספים שנצברו שם לקופת הגמל הנוכחית?
כן. ניתן לאחד כספי חיסכון פנסיוני שנחסכו במוצרים שונים או אצל גופים מנהלים שונים, ובלבד שהעברת הכספים תעשה למקום בו הוותק של החיסכון הפנסיוני הוא הנמוך ביותר. לאחר ההעברה הוותק של הכספים המועברים יהיה בהתאם לקופה אליה הם הועברו.

18. תוך כמה זמן מהיום שבו חתמתי על טופס בקשת העברה עוברים הכספים בפועל?
הגוף המנהל הקודם יעביר את הכספים לגוף המנהל החדש תוך 15 ימי עסקים מיום הגשת טופס בקשת ההעברה על ידי הלקוח או מהמועד בו התקבלה בגוף החדש ההפקדה הראשונה, לפי המאוחר.

19. מה יקרה לכיסויים הביטוחיים שלי בתקופה שלפני העברת הכספים לגוף החדש?
המועד בו עוברת האחריות הביטוחית מהגוף המנהל הקודם לגוף החדש נקרא המועד הקובע. עבור מי שמפקיד כספים לחיסכון הפנסיוני באופן שוטף מדי חודש, המועד הקובע הוא מועד ההפקדה הראשונה לגוף החדש לאחר החתימה על טופס בקשת ההעברה. לעומת זאת, עבור מי שאינו מפקיד כספים באופן שוטף, המועד הקובע הוא מועד החתימה על טופס בקשת ההעברה. החל מהמועד הקובע אתה מבוטח בגוף החדש לכל דבר וענין, גם אם הכספים עדיין לא הועברו בפועל מהגוף המנהל הקודם לגוף המנהל החדש.
לפיכך, אתה מוגן לכל אורך התהליך ואין סכנה של "נפילה בין הכסאות" והישארות ללא ביטוח.

20. איך ניתן לדעת מה הסכום המועבר מהקרן הקודמת?
הגופים המנהלים (החדש והקודם) מחויבים לשלוח לך הודעה בדבר הסכום שהועבר והסכום שהתקבל, ומומלץ כמובן לבצע מעקב אחר הודעות אלה ולהשוות ביניהן.

21. האם הגוף המנהל של הקופה אליה אני מבקש לעבור רשאי לעשות לי חיתום רפואי מחדש?
כן. הגוף המנהל החדש יבדוק קודם כל האם אתה עומד בתנאי ההצטרפות, בדומה לבדיקה שהוא מבצע לגבי כל מצטרף חדש. לאחר מכן, אם החיסכון בגוף החדש כולל גם כיסויים ביטוחיים לנכות או מוות, הגוף החדש רשאי לערוך חיתום ואם יש צורך בכך לקבוע, בהתאם לתוצאות החיתום, סייגים לגבי הכיסויים הביטוחיים שלך. אם הגוף החדש החליט לקבוע סייגים עליו ללקוח אותם בטופס הגשת הבקשה להעברת כספים. מובן כי במידה והוחלט לקבוע לך סייגים אתה רשאי לבחור שלא לבצע את העברת הכספים, מבלי לפגוע בתנאים שלך בגוף הקודם.

22. במוצר החיסכון הנוכחי שלי יש לי ותק של חמש שנים, האם במוצר החיסכון החדש יתחשבו בוותק שצברתי?
א. לענין המס, בהעברה של כספי החיסכון הפנסיוני הוותק של הכספים נשמר
ב. לענין מתן כיסויים ביטוחיים גם במקרים הנובעים ממחלות שהיו לפני המעבר לקופה החדשה (תקופת אכשרה):
במעבר לקרן פנסיה, מי שהיו לו כיסויים ביטוחיים במסגרת המוצר ממנו הוא מבקש לעבור ומעוניין בכיסויים ביטוחיים גם בקרן הפנסיה אליה הוא עובר, לא יידרש לצבירת תקופת אכשרה מחדש בקרן החדשה, כל עוד לא הגדיל את הכיסוי הביטוחי במסגרת המעבר. על כל הגדלה של כיסוי ביטוחי מעבר ל- 10% תידרש תקופת אכשרה חדשה.
במעבר לחברת ביטוח, החברה החדשה תתחשב בוותק של כיסויים ביטוחיים קודמים לצורך ספירת התקופה הנדרשת למתן כיסוי למקרה של התאבדות או לצורך בחינת תוקף של סייג בשל מצב רפואי קודם.

ג. לענין קביעת גובה שיעור הכיסוי הביטוחי בקרנות פנסיה, ראה את התשובה לשאלה הבאה.

23. אני מבוטח בקרן פנסיה כעשר שנים ויש לי שיעור כיסוי ביטוחי גבוה לנכות ולשאירים המתאים לגיל ההצטרפות שלי. האם בגלל העברת כספי החיסכון הפנסיוני שלי לקרן פנסיה אחרת אקבל שיעור כיסוי ביטוחי שמתאים לגילי במועד המעבר?
לא. קרן הפנסיה המקבלת תקבל מקרן הפנסיה הקודמת פירוט של כל רצף ההפקדות שלך, ובהתחשב בהן תקבע לך כיסוי ביטוחי כאילו הופקדו אצלה באותם המועדים שהופקדו בקרן הקודמת ובהתאם לתקנונה.
לעומת זאת, הכיסוי הביטוחי בחברת ביטוח נקבע ביחס לכל הפקדה והפקדה ללא תלות בהפקדות קודמות, ולכן במעבר מקרן פנסיה לחברת ביטוח או להיפך שיעור הכיסוי הביטוחי עשוי להשתנות.

24.האם גם פנסיונרים יכולים לעבור?
לא. מי שמקבל פנסיה חודשית, בין אם פנסיית זקנה ובין אם פנסיית נכות, אינו יכול להעביר את כספי החיסכון הפנסיוני שלו

דני טל, יועץ פנסיוני מוסמך להגשת חוות דעת עד מומחה בבית משפט
מנכל חברת פורשור מומחים העוסקת בייעוץ ביטוח ופניסה , בדיקת פדיון פוליסות ושדרוד פיננסי



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב