דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


ראש השנה הרוחני 

מאת    [ 14/09/2009 ]

מילים במאמר: 652   [ נצפה 2085 פעמים ]

צנצנות דבש מובחר כבר מסודרות על המדפים לקראת ראש השנה, תפוח העץ הישראלי מקבל שוב מעמד לאומי מיוחד, ורימונים טריים ממלאים את השווקים. ראש השנה יחול, אמנם, בעוד מספר שבועות, אבל כבר עכשיו ניתן לחוש באווירת ההתחדשות שמביאה עימה השנה החדשה.

מה צופנת בחובה השנה החדשה שבפתח? במה היא תהא יפה ושונה מהשנים שקדמו לה? והכי חשוב, כיצד נוכל לנצל את שעת הכושר ולפתוח דף חדש של חיים מלאי משמעות ושמחה? התשובות - מיד, אבל קודם הסבר קצר על משמעותו הרוחנית של לוח השנה העברי ועל משמעותו המיוחדת של ראש השנה.
לוח השנה הרוחני
מי קבע 12 חודשים בשנה וחילק כל חודש ל-30 יום? מדוע חל ראש השנה דווקא ב-א' בתשרי וליל הסדר ב-י"ד בניסן? ומהו השורש של לוח השנה העברי המוכר לנו?

את חגי ישראל ומנהגיהם הנהיגו גדולי המקובלים. הם קבעו את החגים כסימנים, המצביעים על החוקים הרוחניים, שאותם גילו במהלך חקירתם את המציאות הרוחנית. במילים אחרות, לוח השנה העברי הוא לוח שנה רוחני.

החג הראשון או התחנה הראשונה בדרכו הרוחנית של האדם, נקראת "ראש השנה". בשלב זה האדם כאילו נולד מחדש. הוא מתחיל לשאול: למה דברים קורים כך ולא אחרת? מי מנהל את המציאות? ומהי תכלית הקיום? ראש השנה מסמל, למעשה, את לידתו הרוחנית של האדם.

ראש השנה הראשון אי פעם
ראש השנה הראשון "נחגג" בפעם הראשונה כאשר בן אנוש שאל שאלות כאלה ודומות להן. זה קרה לפני 5,770 שנים בדיוק. שמו של האיש היה "אדם", מלשון "אדמה לעליון" (ישעיהו יד, יד), כלומר השם "אדם" ניתן לו על שם רצונו לגלות את הסיבות למתרחש בעולם הזה, דבר שמתאפשר בכך שהוא מדמה את עצמו לכוח הטבע העליון.

אדם אכן עשה זאת וגילה את הכוח העליון, כוח האהבה והנתינה, שמנהל את כל המציאות וקובע את המתרחש בעולם שלנו ובעולמות עליונים. אדם היה הראשון שלמד כיצד ניתן להיות בקשר עם הכוח העליון ולשנות את המציאות לטובה, לכן הוא מוכר לנו היום בשמו המלא: "אדם הראשון".

ואיך כל זה קשור ללוח השנה העברי?
מניין השנים בלוח השנה העברי מתחיל באותו גילוי היסטורי, גילוי שהיווה את "יריית הפתיחה" להתפתחותה הרוחנית של האנושות, ראש השנה לאנושות, אם תרצו. שנת התש"ע שאליה אנו נכנסים בימים אלה, מציינת את 5770 השנים שחלפו מאז.

בקרוב נחגוג את ראש השנה, ונציין, כאמור, הן את תחילת דרכה הרוחנית של כלל האנושות, והן את ההזדמנות הפרטית של כל אדם ואדם לגלות את סוד החיים.

דברים היוצאים מן הלבהכמיהה לדעת לשם מה אנו חיים מכונה בפי המקובלים בשם התעוררות "הנקודה שבלב". מושג ה"לב" מסמל בקבלה את הרצונות האגואיסטיים שבאדם. רצונות אלה הולכים ומתפתחים, החל מהרצונות הבסיסיים ביותר - למין, למזון ולמשפחה, ועד לרצונות מפותחים יותר - לכסף, לכבוד ולידע. ה"נקודה שבלב" היא הרצון המפותח ביותר באדם, הרצון לרוחניות.

כשהנקודה שבלב מתעוררת באדם, היא מפיחה בו רוח חיים חדשה, ונותנת לו אפשרות למימוש עצמי מלא. כאשר דבר זה קורה, עדיין האדם אינו יודע כיצד לממש את רצונו החדש. "הנקודה שבלב" במהותה דורשת מילוי שונה, והאדם כבר אינו יכול להסתפק בכסף, בכבוד או בידע. הוא רוצה לדעת בשביל מה הוא חי, מהי המטרה של החיים האלה, ואיך לחיות אותם נכון.

על שאלות אלו בדיוק, עונה חכמת הקבלה. היא פותחת בפנינו צוהר, שדרכו ניתן להתחיל להבין את הסיבות למה שקורה בחיינו. היא מלמדת אותנו כיצד לחיות את חיינו מתוך הכרה של חוקי המציאות, ומראה לנו כיצד לכוון אותם לטובה.

אז איך עושים את זה?
חכמת הקבלה היא שיטה לגילוי הכוח העליון המנהל את המציאות. על-פי המקובלים, הכוח העליון הוא כולו נתינה ואהבה. במהלך לימוד הקבלה אנו מגלים כיצד להידמות לאותו כוח, להיות אוהבים ונותנים כמוהו. כל מי שמפתח את הנקודה שבליבו לכדי רצון שלם לחיות בהרמוניה עם האחרים, משתווה לכוח העליון בכוונותיו וכתוצאה מכך, מרגיש תענוג עצום שנשאר עמו לנצח. כלומר הוא הופך ל"אדם" ברוחניות, אדם הדומה לעליון, ואז מסתיים אותו התהליך שהחל ב-"ראש השנה הרוחני" שלו.

סוד ההתחדשות של ראש השנה
חודש אלול הוא הסנונית הראשונה המבשרת את ההתחדשות שעתידה להתחיל בבוא השנה החדשה. מדובר על השתוקקות פנימית וחבויה להיוולד כ"אדם". לכן, דווקא עכשיו, רגע לפני שאנו חוגגים את ראש השנה ניתנת לכולנו ההזדמנות לגלות את סוד החיים ולהתקדם אל חיים מלאי טעם ומשמעות.

ראש השנה הרוחני
קבלה לעם אתר התוכן הגדול והמקיף ביותר בנושא קבלה: שיעורי קבלה און-ליין, למתחילים ולמתקדמים, סרטים, תוכניות וקליפים מערוץ הקבלה"מתחברים לטוב" 66 ב-YES וב-HOT
ספרי קבלה



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב