דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


יום הרכישה בנכס שנתקבל במתנה או בירושה מחול 

מאת    [ 10/09/2006 ]

מילים במאמר: 616   [ נצפה 6063 פעמים ]

סעיף 89(ב) לפקודת מס הכנסה (להלן: "הפקודה") קובע כי תושב ישראל יהיה חייב במס על רווח הון שנצמח או הופק בישראל ומחוץ לישראל ותושב חוץ יהיה חייב במס על רווח הון שנצמח או הופק בישראל.
סעיף 88 לפקודה שהינו סעיף ההגדרות של החלק הרלוונטי לרווחי ההון (חלק ה' לפקודה) מגדיר בין השאר את יום הרכישה של הנכס הנמכר וקובע שיום הרכישה יהיה היום בו הגיע הנכס לידי הנישום או שהנישום נעשה זכאי לו, לפי המוקדם.
הסעיף מוציא מהכלל שני מקרים - נכס שנתקבל במתנה ונכס שנתקבל בירושה, כאשר לגבי שניהם כפי שיפורט להלן משתמש המחוקק במנגנון ה"הכניסה לנעליים":
1. לגבי נכס שנתקבל במתנה, קובע הסעיף כי אם המתנה נתנה לפני 1 באפריל 1968 או לאחר מכן, אך בפטור ממס לפי סעיף 97(א)(4) או (5) ייחשב יום הרכישה כיום שבו הגיע הנכס לרוכש האחרון שרכשו שלא כמתנה פטורה ממס (כניסה לנעליים).
2. לגבי נכס שהגיע לנישום בדרך של ירושה ממוריש שנפטר לאחר 31 במרץ, 1981 ייחשב כיום רכישה היום שהיה נחשב כיום רכישה אם המוריש היה מוכר את הנכס.
מטרתו של המחוקק הייתה למנוע כיבוס מס עקב הענקת מתנה או ירושה, כאשר השימוש בתאריכים שלעיל נובע מתחולת מס רווחי הון (תיקון מס 6 מ- 1.4.65) (תאריך 1.4.68 איננו קשור לתחילת תחולת רווח הון אלא לתיקון שקבע זאת) ומביטול מס העיזבון (31.3.81).
המחוקק לא הבחין בין מקרים בהם היורש או נותן המתנה היה חייב במס בישראל בעת מתן הירושה/מתנה לבין מקרים בהם לא הייתה חבות במס על המוריש נותן המתנה משום שלדוגמא היה תושב חוץ ונכס הירושה מתנה היה בחו"ל (למעט לעניין מתנה לאחר 1.4.68 שהייתה פטורה ממס, אך נוצרה לקונה לגבי "העדר חבות" כמו במקרה של נכס בחו"ל אצל נותן מתנה תושב חו"ל שאיננו "פטור" אלא "לא חייב" במס).
האבחנה מקבלת משנה תוקף במקרה של ירושה של נכס שנמצא בחו"ל שנתקבלה ממוריש תושב חוץ שנפטר לאחר 31.3.81, או נותן מתנה תושב חוץ, שכן לפי לשון הסעיף במקרה זה מפעילים את מנגנון הכניסה לנעליים וממוסים על כל עליית הערך מיום רכישתו על ידי המוריש.
הדבר יוצר אבסורד ולרשות המס בישראל אין שום זכות מיסויית לגבי עליית ערך זו, שכן פקודת מס הכנסה (גם בנוסחה לפני תיקון 132), אינה ממסה תושבי חוץ על מכירת נכס בחו"ל.
לדוג', אם בשנת 2003 קיבל תושב ישראל ירושה של נכס בחו"ל שנרכש ע"י המוריש שהינו תושב חוץ, בשנת 1973 בסכום של 100,000 - ואשר שוויו (הבלתי מעורער לצורך העניין) ביום ההורשה היה 1,500,000 - ובשנת 2006 החליט למכור את הנכס בסכום של 1,600,000 - - לפי לשון החוק יחויב תושב ישראל במס רווח הון (שיחולק ליניארית) על סכום רווח תאורטי של 1,500,000, כאשר בפועל הרווח ש"שייך" לישראל הינו 100,000 - בלבד.
לא זו ואף זו, תושב ישראל המקבל נכס בירושה משנת 2003 ואילך יוצא מקופח שכן רווח ההון שלו ימוסה באופן ליניארי (עד 2003 - מס שולי) במקום שימוסה ב- 20%-25% מס לאור העובדה שקיבל את הנכס לאחר 1.1.03.
לאור האבסורד שנוצר כאמור לעיל, לאור הליכתם של בתי המשפט לכיוונים של פרשנות כלכלית (ר' פס"ד האחרון בעניין מלונות צרפת) וכן לאור עקרונות המשפט הבינלאומי אנו בדעה כי במידה ולתושב ישראל המקבל נכס בחו"ל בירושה מתושב חוץ, יש אפשרות להוכיח את שוויו של הנכס ביום קבלתו, ניתן לשלם מס אך ורק על חלק הרווח שנצמח מיום הקבלה ועד למכירה ובשיעור המס הרלוונטי (אם נתקבל בירושה לאחר 1.1.03 - 20%-25% ללא ליניאריות).
הדבר נלמד גם מהיקש מההיפוך מסעיף 100א לפקודה הקובע כי במקרה של תושב ישראל המהגר לחו"ל, נכסי חו"ל (ולעיתים נכסים בישראל שתושב חו"ל פטור במכירתם) שבבעלותו יחשבו כאילו נמכרו. יצירת חבות במס ובסיס עלות חדש לישראלי שהיגר מחייבים על אותו משקל יצירת בסיס דומה לישראלי שירש או קיבל מתנה.
גם הפטור לעולה חדש ותושב חוזר תומך במסקנה זו. לגבי שני אלו נקבע בסעיף 97 כי במידה והנכס הנמכר היה ברשותם בתקופה שמלפני עלייתם/חזרתם לישראל יחול במכירתם פטור במהלך 10 השנים הראשונות לעלייה/חזרה.

(30.5.2006)
גיא רשטיק, רו"ח (משפטן);
דר' אברהם אלתר, עו"ד.avi@altertax.co.il
משרד דר' א. אלתר ושות' - ייעוץ בנושאי מיסים http://www.altertax.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב