דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מי מפחד מהחזרה ללימודים 

מאת    [ 10/09/2009 ]

מילים במאמר: 645   [ נצפה 1979 פעמים ]

החזרה ללימודים הנה מעמד מרגש לכל בני הבית צעירים כבוגרים, אך בן בית נוסף אשר הרגלי יומו משתנים כתוצאה מהחזרה ללימודים הנם ידידנו על 4, ידינו על 4 הנם בעלי חיים אשר דפוסי התנהגות קבועים ,כזמן אכילה,זמן טיול, נוכחות אחרים סביבם,הנם חלק בלתי נפרד מבריאותם הגופנית והנפשית.
בעיות התנהגות המתעוררות אצל ידידנו על 4 ,גם בגילאים מאוחרים הנם לרוב כתוצאה משינוי שגרת יומם של ידידנו,בהנחה שאין כל בעיה רפואית אחרת/נוספת אשר עלולה להחמיר את דפוס ההתנהגות הפסול אשר מתרחש מולנו .כל שינוי בהרגלי החיים והסביבה של ידידנו על 4 מהווים אפשרות להתפתחות בעיות התנהגות,שינוי שכזה הקורה כשילדנו שעד כה במשך חודשיים (החופש הגדול)רבצו,נכחו,צחקו,ושחק במשך כל היום בבית ,פתאום נעלמים לידידנו.כל שינוי אחר בנוכחות בני הבית,מעבר דירה,תינוק חדש, כל אלו עלולים להביא לשינוי התנהגותי.
מצבים שבהם ידידנו הורגל (חודשיים הם זמן ארוך) לנוכחותם של בני הבית סביבו ולאורך התקופה לא הורגל להעסיק את עצמו או לחילופין להישאר לבד בבית, עלול לפתח תופעה הנקראת חרדת הנטישה. כלבים כמו חתולים הסובלים מהתופעה ילכו בעקבות בעליהם לכל מקום בבית,וגם בטיולים ישארו תמיד לצד הבעלים,כלבים הסובלים מהתופעה עלולים להראות סימני מצוקה עוד בזמן שבעלי הבית נמצאים בבית ורק מתארגנים ליציאה, כלב הסובל מכך עשוי לגרום לנזקים רבים, ע"י לעיסה של חפצים (דלתות, קירות, או חפצים בעלי ריח חזק של הבעלים, כגון נעליים, בגדים או רהיטים), עשיית צרכים בבית, במיוחד במקומות בהם יש ריח חזק של הבעלים (מיטות, ספות, בגדים, נעליים וכדומה). חלק מהכלבים הסובלים מבעיה זו מאוד ווקאלים,דבר העלול להטריד את השכנים,הם נובחים או מייללים במשך זמן ממושך,ואפילו כל הזמן בו בעליהם נעדרים מהבית. ישנם כלבים אשר מצליחים לפרוץ כל מחסום העומד בדרכם החוצה, ולגרום לנזקים אשר מסתכמים בפגעים בגוף, ואף יותר מכך.
מהם הטיפים הטובים ביותר בזמן ההכנות ליציאה ע"מ למנוע מידידנו את מצבי העקות הנלוות ליציאתנו מהבית ?
? יש ליצור את הרגלי הבית השגרתיים מחדש- מאחר וידידנו חרד לאי הימצאותכם בבית יש לבנות לו מחדש הרגלי בית אשר אינם קשורים לנוחכותכם בבית. יש להרגילו מחדש מתי הוא מקבל תשומת לב ,זמן הטיולים היומיים( בוקר, צהריים, ערב) אפילו קצרים,זמני האכלה,זמני הליטוף ,וכן מתי הוא לא מקבל תשומת לב, זמני הארוחות שלנו,זמן עשיית השיעורים, זמני החוגים אחה"צ,זמני השינה שלו, וזמני המשחקים שלו ,
? יש לספק לידידנו את כל הצרכים הסביבתיים שלו וזאת ניתן לעשות ע"י צעצועים המיועדים רק לו,פעילות גופנית קבועה ,וטיולים קבועים.
? ניתן לבנות דפוסי התנהגות לידידנו הבנויים על חיזוקים חיוביים (חטיפים,ליטוף) לגבי התנהגויות אשר אנו חפצים בהן.ז"א לחזק התנהגות רצויה ולדכא התנהגות לא רצויה .
? יש ליצור לידידנו אזור מחיה שבו התרגל לישון ,ירגיש בו בטוח,מקום כזה עם הזמן יהווה את מקום המפלט בשבילו ,ולנו יאפשר להרגיעו במקום שכזה. ניתן להרגילו לרדיו או טלויזיה ,כרעשי רקע המהווים בשבילו ידיעה על נוכחות אחרים בבית ,או על ריחות מסוימים אשר יקשרו אצלו לבני הבית.
? יש לזהות שינוי התנהגותי בידידנו בהכנות שאנו מבצעים לפני היציאה,כגון נעילת נעליים,לקיחת מפתחות,לבישת מעיל,וכו. במצבים אלו עלינו לשנות את דפוס ההתנהגות ע"י חיזוקים חיוביים לנוכח הפעולות שאנו מבצעים לפני היציאה, ליטוף,חטיף מילה טובה,נתינת משחק .
? לפני היציאה עצמה יש לוודא כי לידידנו סופקו כל האמצעים ע"מ שיבלה את השעות הקרובות לבד.
? יש להתחיל עם יציאות קצרות מהבית ,אפילו למס רגעים,ע"מ להפיג את חששו מפני אי חזרה,ולתגמלו בגין התנהגות טובה,(אין הרס, אין נביחות וכו.),אין לצאת מהבית כאשר ידידנו מבקש תשומת לב, יש להושיבו או לשולחו למקום מרבצו, עם צעצוע,ליטוף, הוראה(במקרה של אילוף).יש לצאת מהבית ולהרגילו ליציאות רק כאשר הוא שקט .
? מטרת הלימוד מחדש הנו הקניית הרגלי בית חדשים מבחינתו (ישנים מבחינתנו), דבר הלוקח זמן .
בחוזרנו הביתה ומצאנו הפתעות אין מה לעשות ,לא יעזור לכעוס ולהעניש ,כי ידידנו לא יבין את הקשר בין כעסנו על הנזק שביצע ובין אי נוכחותנו בבית ,או לחילופין נוכחותו בבית.,יש להמשיך ולאמנו לאי נוכחותנו בבית גם בזמנים נוספים וכך לאט לאט דפוס ההתנהגות הלא רצוי ישתנה, וידידנו יחזור לחיות טוב גם כשאנו לא בבית.
בכל מקרה שבו אנו רואים החרפה בהתנהגות, או אי הצלחה יש לפנות לרופא הוטרינר אשר ימליץ על אפשרויות הטיפול ע"מ שנוכל לחזור מהעבודה/ביה"ס ולא נמצא את כל הבית הפוך.
ד"ר ישראל זילברמן
רופא וטרינר
חבר בעמותת הרופאים הוטרינריים לחיות מחמד
http://www.vetcare.co.il





מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב