דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


כיצד לבחור בצורה נכונה מוסד לימודי להכשרה בתחום ההייטק?! 

מאת    [ 09/09/2009 ]

מילים במאמר: 1705   [ נצפה 2908 פעמים ]

מטרת מאמר זה היא לעזור לאנשים שמחפשים עבודה בתחום ההייטק או קידום בתחום ההייטק לבחור את מוסד הלימודים המתאים להם ביותר. לעיתים קורה שאנשים סיימו מסלול לימודים אך חייבים להמשיך את ההכשרה שלהם בכדי לרכוש את הניסיון הנדרש בחברות, על מנת להתחיל לעבוד.

חלוקה גסה של הקורסים הקיימים מראה שני סוגים עיקריים של קורסים להכשרה ולקידום בקריירה בתחום הפיתוח בהייטק:

-          קורסים קצרים – אלו יכולים להיות קורסי מבוא לתחום מסויים או קורסים מרוכזים בתחום ספציפי.

-          קורסים ארוכים – אלו קורסים מקיפים, שמטרתם להעניק ידע נרחב בשילוב עם ניסיון מעשי במקצוע, ואף עזרה בקבלה לתפקידי פיתוח בהייטק או קידום בתפקיד נוכחי.

 

..(ראה גם סמינרים וידאו מוקלטים בכתובת:

http://www.chipdesigncollege.com/?Ln=0&MenuItem=3&SecOn=1

)

 

להלן רשימה מפורטת של הדברים החשובים ביותר שמומלץ לבדוק לפני שנרשמים למוסד לימודי ומשלמים עבור ההכשרה. הבהירות והחדות חשובות מאד על מנת  למנוע את אי הבנות שעלולות להיות נפוצות מאוד במוסדות השונים. האופן שבו משווקים ומוכרים את הקורסים מטעה לעיתים קרובות, וחשוב שתדעו כיצד להבחין בין תוכנית לימודים שמתאימה לכם לבין תכנית שלא תתרום לכם מאומה.

 

ברשימה שלפניכם מצויים הפרמטרים החשובים ביותר לבחירת מוסד לימודי לפי סדר חשיבות (החשוב יותר מופיע תחילה):

  1. מידת הרלוואנטיות של המוצר!
  2. תוצאות מוכחות של קורסים קודמים באותו מוסד.
  3. הרמה האקדמית של הקורסים.  
  4. מחיר הקורסים.
  5. שיטת הלימודים וכלי הפיתוח הזמינים ללומדים הן במעבדה והן בבית.
  6. האם חומר הלימוד שייך למוסד הלימוד, ועד כמה יש התאמה בין חומר הלימוד לבין צורכי הסטודנטים.
  7. איכות המרצים והניסיון המעשי שלהם.
  8. רמת המיקוד של המכללה בתחום שחשוב לך.
  9. ארגון הקורסים ברמת האדמיניסטרציה: מיקום ,מספר מפגשים בשבוע ,זמן ותנאי הלימוד.

 

 

לנוחיותכם נפרט לגבי כל אחד מהסעיפים:

  1. מידת הרלוואנטיות של המוצר!

זהו התנאי החשוב ביותר כדי להגיע להחלטה. תסכימו איתי שלא חשוב אצל מי יותר זול או מי גדול יותר או מי מפרסם יפה יותר כאשר המוצר שלו לא רלוואנטי או לא רלוואנטי מספיק. לדוגמה: כאשר אתם מחפשים פתרון למציאת עבודה ורכישת ניסיון, עד כמה יהיה זה חשוב עבורכם האם המכללה גדולה יותר או זולה יותר?

הגורם היותר משמעותי, ואפילו המשמעותי ביותר הוא היכולת של הקורס להביא לתוצאות טובות במובן הניסיון הפרקטי, והיכולת לסייע במציאת עבודה ובבנייית קריירה בתחומי הפיתוח בהייטק.

לכן, הדבר הראשון שתבדקו במוסד הלימוד הוא את היכולת של הקורס  לספק לכם ניסיון מעשי ולשפר את סיכוייכם למצוא עבודה. בדקו גם את האופן שבו הקורס מכין אתכם לאפשרויות קידום בקריירה גם לאחר שהתקבלתם לעבודה בתחום. באם לא תקבלו תשובה ברורה, דעו שזה לא המקום עבורכם.

 

2. תוצאות מוכחות של קורסים קודמים

עובדות בשטח מדברות בעד עצמן. עובדה היא הדבר הבטוח ביותר!  ולכן, בבואכם לבחור מוסד לימודים להכשרה בתחום ההייטק, עליכם לבחון את העובדות. יש לדרוש ולבקש פרטים של בוגרים שבזכות התוכנית מצאו עבודה בפיתוח. לא מדובר באלו שכבר עבדו במקצוע לפני כן, אלא אך ורק באלו שלא הצליחו להיכנס לתחום הפיתוח, והקורס הוא זה שעזר להם להשתלב בתחום הפיתוח בהייטק. באם אותו מוסד לימוד לא יספק לכם שמות של ממליצים ממקור ראשון, או אז תדעו שהקורסים שלהם אינם עובדים או לפחות אינם עובדים מספיק טוב.

 

  1. הרמה האקדמית של הקורסים

נושא זה אף הוא מהחשובים ביותר לבדיקה.

איזו רמת לימוד אתם צפויים לגלות בקורס? דבר זה יהיה תלוי במידה רבה בטיב התלמידים שהתקבלו ללימוד, ובנושא זה יש הבדל רב בין מוסדות הלימוד השונים ומכאן חשיבותו הרבה. שימו לב שדרישות הקבלה חייבות להיות מותאמות לאלו הנדרשות כמינימום בחברות ההייטק למקצוע הספציפי. אין שום טעם שבקורס מסוים ילמדו אנשים שיש להם את הרקע הנדרש ביחד עם אנשים בלי הרקע, כי אז ברור שאיכות הקורס תהייה ירודה. לכן, חשוב שתבדקו האם דרישות הקבלה מתאימות למצופה לקורס שכזה.  כמו כן, חשוב לבדוק את תכנית הלימודים. לדוגמא: אי אפשר ללמד פיתוח שבבים או מעלים מודפסים גם אנשים בלי רקע  הנדסי, ואם להיות לגמרי ברור, ללימודים אלו נדרש תואר מהנדס אלקטרוניקה או מחשבים. חשוב מאוד לבדוק את תוכנית הלימודים ולוודא מי יכול להשתתף בתוכנית. אם תראו שמשתתפים גם אנשים שאינם מתאימים לתפקיד לפי הדרישות של חברות ההייטק, תדעו שאתם הולכים לסכן את עצמכם ולהיכנס לתוכנית עם רמת אנשים מאוד מגוונת, קצב ואיכות הלימוד ינסה להתאים את עצמו לכלל המשתתפים, וברור שתיגרם לכם עוגמת נפש ושלא תקבלו את התמורה הראויה בעבור מה ששילמתם.  

 

4. מחיר הקורסים

מחיר הקורסים בפני עצמו הוא גורם חשוב בבחירת ההחלטה היכן ללמוד, אם כי הדבר המשמעותי ביותר כאן הוא היחס בין המחיר לבין התמורה שתקבלו. כאשר אתם באים לרכוש ניסיון שיכול לשנות את חייכם ולאפשר לכם קריירה בתחום מאוד מכניס, המחיר בפני עצמו אינו כה קריטי לעומת המחיר ביחס לתמורה שתקבלו. בכל זאת, מדובר בדרך כלל בסכומים גבוהים יחסית, וחשוב לדאוג לקבל תמורה מלאה לתשלום.

קורס במחיר מוזל, שאינו עוזר לכם להשיג את ההכשרה שתשלב אתכם בעולם ההייטק, הוא קורס יקר בעצם, כי הסכום כולו הולך לאיבוד. לעומת זאת, קורס שנראה יקר, אבל שמביא לכם החזר השקעה כמקום עבודה בהייטק, הוא למעשה זול מאוד ביחס לתמורה. הדרך הנכונה לבחון קריטריון זה היא בעבור כמה משכורות של הייטק ניתן להחזיר את ההשקעה, לעומת כמה משכורות שלא בהייטק נדרשות בכדי להחזיר את הוצאות הקורס שאינו מקרב אתכם לעבודה בהייטק.  

 

5. שיטת הלימודים וכלי הפיתוח

גם זה תנאי חשוב להחלטה. הבעיתיות בקריטריון זה היא שישנו קושי להעריך את שיטת הלימודים ואת איכות כלי הפיתוח בדיוק מאחר וחסר לנו הנסיון הרלוונטי. איך בכל זאת נעריך את האיכות?

כאן אין ברירה אלא לסמוך על החושים שלנו, לבקש מאנשי המכללה להסביר לנו איך שיטת הלימוד שבה עובדת, להראות את תכנית הלימודים לחברים שעובדים בהייטק ולבקש מהם חוות דעת ולבדוק עם מכרים מההייטק את דעתם לגבי כלי הפיתוח. האם כלי הפיתוח שישמשו לצורך הלימוד ורכישת הנסיון, אלו באמת הכלים בהם משתמשים בתעשייה? בהרבה מקרים, הכלים שבהם משתמשים בתעשייה הם יקרים מאוד ולא כל מוסד לימודים יכול לרכוש ולהשיג את אלו הנדרשים. לכן, בידקו גם זאת ובמידה ולא קיבלתם תשובות מספקות – תשכחו ממוסד לימודים זה ותמשיכו לחפש.

 

6. האם חומר הלימוד שייך למוסד הלימוד, ועד כמה יש התאמה בין חומר הלימוד לבין צורכי הסטודנטים

אני יכול להעיד על עצמי כאיש מנוסה בתחום הפיתוח בהייטק ובהדרכות עוד מימי הקבוצה שניהלתי בחברת M-Systems (כיום SANDISK). גם כיום אני מעביר הרצאות  במחלקת הנדסת חשמל ומחשבים באוניברסיטת בן גוריון. וממקום זה, אני יכול  לספר ולהעיד על כך שכשלמוסד יש בעלות על  חומר הלימוד, המוסד רציני. יהיה זה בלתי אפשרי לבנות תוכניות לימוד איכותיות עם אסטרטגיה מנצחת כאשר כל קורס נבנה על ידי קבלן כזה או אחר עם ההבנה שלו בהדרכה ובתהליך הפיתוח. מכיוון שכאשר אין כיוון יחיד ואין מתודולוגיה יחידה - גם אין איכות ותוצאות. לעומת זאת, כאשר אתם מגיעים למוסד לימודים שכל הקורסים שייכים לו וכולם בעלי אותה שיטת לימוד ודרך לימוד וכל הקורסים נוסו ונבדקו על ידי מספר מומחים ואפילו מספר מרצים – הרי לכם מוסד לימודים רציני.

 

  1. איכות המרצים והניסיון המעשי שלהם

ראשית, מרצה חייב להיות איש פיתוח בכיר שמגיע מחברות הייטק. אולם, עובדה זו אינה  מספיקה. המרצה חייב להיות מקצוען! מרצה טוב שקול למנהל פרויקט / מנהל קבוצה טוב! הוא חייב להיות אדם שמתייחס לקבוצת התלמידים שלו כפי שהיה מתייחס לקבוצת הפיתוח שלו כאשר הוא אחראי על התוצאות של הפרויקט, ואחראי "לגדל" אנשים טובים לצוות שלו. אל תקנו "חתול בשק", דרשו להגיע לשיעורי ניסיון ותתרשמו בעצמכם מהמרצה. בדקו עד כמה הוא מרגיש שייך לאנשים ולפרויקט ועד כמה חשובה לו ההצלחה של התלמידים שלו.

  1. רמת המיקוד של המכללה

כולנו יודעים שבכדי להצליח וליצור מוצר איכותי חשוב להתמחות ולהיות ממוקד. המנכ"ל שלי מ- M-Systems, מר דוב מורן תמיד אמר שבכדי להצליח חייבים להיות מאוד מפוקסים!!! אני למדתי זאת היטב ונוכחתי עם הזמן עד כמה הוא צדק. תמיד תבדקו מה מלמדים במכללה וממה הרווחים של בעליה ומכאן גם תלמדו הכי חשוב להם... האם המכללה ממוקדת או שמלמדים בה מכל וכל... הייטק ולא הייטק, פיתוח ולא פיתוח, תוכנה וחומרה ולא רק.

אם אתם רוצים למצוא לכם תוכנית התמחות מאוד מקצועית בתחומי הפיתוח הגדולים  ביותר, בידקו באם זהו העסק העיקרי של אותו מוסד לימוד, ושאין קבלנות בפרויקטים או קורסים קצרים שמשולבים זה בזה. בידקו גם אם לא מערבבים שם קורסים בתחומי הייטק מתקדמים עם קורס טכנאי PC, או קורסים לגרפיקה, זה לא יכול לעבוד טוב ביחד... חישבו ובידקו את זה. אני חושב שזה מאוד ברור והגיוני.

בנוסף לרמת המיקוד, כדאי גם לבדוק האם הקורסים השונים נבנו במטרה רק ללמד, או באמת להכשיר אנשים לעבודה, האם יש הכנה לעבודה בתעשיית ההייטק, האם יש קשרים אישיים עם גורמים בענף ההייטק ומה באמת הסיכוי של מוסד הלימוד לעזור לכם למצוא עבודה בסיום הקורס.

 

9. ארגון הקורסים ברמת האדמיניסטרציה:

נושא זה יכול להיות קריטי עבור חלק מהאנשים. עד כמה נוח מבחינה פיזית להגיע למכללה לצורך הלימוד? אם הגישה היא ברכב פרטי, מה קורה בשעות הפקקים? האם יש תחבורה ציבורית נוחה שמגיעה לשם? האם יש קירבה לתחנות רכבת ואוטובוס מרכזיים וזמינים? מה עלות ההגעה ללימודים? האם לצורך הכנת הפרוייקט, יש אפשרות לעבוד מהבית ולחסוך נסיעה?

לשעות הלימוד יש גם לעיתים חשיבות רבה, בעיקר אם אתם גם לומדים או עובדים במקביל. האם הקורס מרוכז לזמנים הנוחים לכם? לאחר שעות העבודה?

 

כל הנושאים שהועלו כאן הינם פשוטים והגיוניים. חשוב להתייחס אליהם בתשומת לב מתאימה ולהתייחס לעניין הקריירה שלכם באופן רציני ושקול, ואז אין לי ספק שתצליחו.

 

אני מאוד מקווה שעזרתי לכם ושכעת יהיה לכם קל יותר למצוא את המוסד הלימודי שמתאים לכם ביותר ושיביא אתכם ביעילות להשגת מטרתכם – למצוא עבודה בתחום ההייטק המועדף על ידיכם.

 

לייעוץ קריירה הרשם כאן:

http://www.chipdesigncollege.com/minisites/005/?course=2

 

לעזרה בחיפוש עבודה הרשם כאן:

http://www.chipdesigncollege.com/minisites/005/?course=3

 

בהצלחה

אלכסיי מולצ'נוב.

מהנדס פיתוח בהייטק עם 14 שנות ניסיון

      מנהל מחלקת VLSI לשעבר של חברת M-Systems

      יזם ומייסד של צ'יפ דזיין קולג', המוסד הראשון להתמחויות למהנדסים בתחומי הפיתוח
      בהייטק.

 

אלכסיי מולצ'נוב - מהנדס אלקטרוניקה עם תואר שני, איש הייטק בכיר, מנהל מחלקת פיתוח VLSI בחברת M-Systems לשעבר, מרצה באוניברסיטה בן גוריון הרבה שנים, איש עסקים, יזם ומאמן. היום אלכסיי מנכ''ל של Chip Design College - חברה הראשונה בעולם לסטאג' והתמחות למהנדסים בהייטק עם שימוש באימון אישי כמפתח להצלחה. http://www.chipdesigncollege.com>




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב