לומדים כל הזמן
דף הבית  >>  >>  הרשם  |  התחבר
מאמרים

לומדים כל הזמן 

מאת    [ 07/09/2009 ]
מילים במאמר: 1109   [ נצפה 3472 פעמים ]

 
 
עולמנו הסובב אותנו - מרתק בהתפתחותו המתמדת, מתחדש ומשתנה כל הזמן, כדי להתמודד ולהצליח בעולם זה - עלינו ללמוד כל הזמן. לאמן את המוח - להרגילו לחשוב ולהיות יצירתי - כדי להיות הטובים ביותר אל מול סביבה המשתפרת ללא הרף.
ככל שהאדם רוכש ידע, מיומנויות וחכמה כל הזמן - הרי התמודדותו תהא מוצלחת ואיכותית. מדובר על כל אדם ובכל מקצוע.
באופן מיוחד מושג עקרוני וחשוב זה "לומדים כל הזמן" נכון חשוב ועקרוני כלפי מנהלים ומורים במערכת החינוך. כדי להקנות לילדים חינוך איתן מרשים ומעודכן , ראשית עלינו לפתח עצמנו המורים, כדי לזקוף קומתנו האינטלקטואלית שתוכל להתמודד אל מול עולם מתחדש.
העיקרון החשוב ביותר הוא בהפיכתו של כל מנהל ומורה למשכיל בעל תואר שני, תענוג לשבת בישיבה לדיון בעקרונות חינוכיים עם צוות שכולם אקדמאיים - משכילים. תהליך קבלת ההחלטות, עוצמת החשיבה, הויכוחים, הדיונים, ההקשבה והשאלות הם ברמה איכותית גבוהה ומעולה.
צריכים המנהלים והמפקחים לדאוג להשכלתם האקדמית הגבוהה של כל המורים בשלב הראשון בעולמנו המתקדם, תהליך ההתמודדות אל מול התלמידים חייב לכלול למידת מורים מתמדת.
השתתפות בהשתלמויות חוץ מוסדיות הן חשובות ומועילות, המנהל חייב לעודד המורים להשתלב בשפע ההשתלמויות שמחוץ למוסד. אך לעקוב אחריהם בלימודיהם, לעודדם ולהחמיא להם כל הזמן.
בתום ההשתלמות, חובה על כל מנהל שהוא מנהיג לתת "במה" למורה המשתלם במסגרת חדר המורים, כדי שהוא יפגין את אשר למד, מעורבותו של המנהל ועידודו לכך יגבירו את הרצון והמוטיבציה של כל המורים ללמוד וללמוד. יחס אישי לכל מורה לומד ועידודו בכך מהווה מוקד חשוב ביותר בהצלחה בדורנו, שהרי יש מנהלים שמתוך צרות עין, טיפשות, חוסר הבנה, מקשים על מורים ברכישת השכלתם או בהליכתם להשתלמויות החוץ מוסדיות. חובה על כל מנהל לדווח לממונים עליו, מי ומי לומדים? היכן מקום לימודיהם? ועד כמה לימודיהם היו בהשפעתו?
בהיותי מפקח מחוזי דאגתי שכל המפקחים והמדריכים ובהמשך כל המנהלים ילמדו לתואר שני, הייתה זו אחת מהכלים החשובים ביותר להפיכתו של המחוז לבעל ההישגים הטובים בארץ בכל פרמטר שנבדק.
עיקרון שני וחשוב ביותר באותה מידה ועוצמה היא העצמתם של המורים בין כותלי המוסד החינוכי. בקיומם של ימי עיון והשתלמויות מוסדיות.
ישיבות המורים חייבות להיות לימודיות ואיכותיות ברכישת ההשכלה שבהם. בכל הישיבות צריך להדגיש וליישם המשפט: "לומדים כל הזמן".
חובה על כל מנהל לפעול עם מוריו כצוות חושב, מלוכד ומגובש, להקנות לכל אחד תחושת שייכות למוסד החינוכי ולהפעיל שיתופיות בכל העשייה העשירה והמגוונת. השותף והשייך חש עצמו כחוליה חשובה בשרשרת הניצחון.
חשוב שכל מנהל יאתר כישוריו האישיים של כל מורה וידאג לפיתוח יכולות אלו לשיאים האפשריים. העידוד והפירגון כל הזמן מועילים מאוד למיצוי היכולת האישית. ראוי לבנות צוות מקשיב. החלטות המגובשות על ידי כל הצוות יביאו אותנו לתוצאות הטובות ביותר.
הלמידה בחדר מורים צריכה לכלול מרצים אורחים, מדריכים, מפקחים, בעלי מקצועות שונים ומגוונים. אך חובה עלינו לאפשר למורים מתוכנו, מקרב הצוות להתמקצע ולהוות גורמים דומיננטיים המובילים צוות המורים לרום הפסגה.
חשיבה משותפת, קביעת סדרי עדיפויות, קבלת אחריות לביצוע משימות, חניכת מורים חדשים, מרכזי מקצוע, מרכזי שכבות גיל, נתינת במה למורים יצירתיים.
כל אלה מהווים גורמים חשובים ב "לומדים כל הזמן".
להלן מספר אמירות ממקורותינו המדגישות למידה המביאה לחכמה:
ראשית חכמה - קנה חכמה (משלי ד', ז')
קנה חכמה, קנה בינה (משלי ד', ה')
חכמת אדם תאיר פניו (קהלת ח', א')
אם חכמת - חכמת לך (משלי ט', י"ב)
בחכמתך ובתבונתך עשית לך חיל (יחזקאל כ"ח, ד')
יתרון לחכמה מן השכלות, כיתרון האור מן החושך (קהלת ב', י"ג)
קנאת סופרים - תרבה חכמה (ב"ב כ"א)
אין הקב"ה נותן חכמה אלא למי שיש בו חכמה (בו' נ"ה)
חכם - לכשיר זה ... (גיטין ס"ז)
הווי מתחמם כנגד אורם של חכמים (אבות ב', ט"ו)
חכם בלא ספרים - כאמן בלא כלים (מפי העם)
איזהו חכם - הלומד מכל אדם ( אבות ד', א')
הווי מתאבק בעפר רגליהם של החכמים והווי שותה בצמא את דבריהם (אבות א', ד')

להלן כמה רעיונות, כלים ומשימות חשובות בקיומם של העקרונות החינוכיים ב "לומדים כל הזמן", במסגרת המוסד החינוכי - בימי עיון, בהשתלמויות מוסדיות, בישיבות מורים.
1)חלוקת מאמרים כל הזמן
2)ביצוע משימות על כל מאמר
3)קיום דיונים על כל מאמר
4)שאילת שאלות המתכון החשוב ביותר לרכישת חכמה. לאפשר - לשאול על כל מאמר ועל כל עשייה.
5)פיתוח מורים מובילים
6)עידוד ... כל הזמן ... "ספר טוב שקראתי"
7)לומדים יחד את החזון הבית ספרי - המשתנה מדי פעם
8)קובעים יחדיו את הכלים והתהליכים ליישום החזון
9)חובה על כולם - לבנות כלי הערכה מוסדיים, כלי נפלא חשוב ועקרוני כדי להגיע לרום הפסגה
10)כיצד לשווק
11)כלים למתן הרצאה טובה
12)כיצד הופכים לרטוריקן
13)כיצד לפתוח בהרצאה?
14)כלים ודרכים לשכנע
15)המתמטיקה כמשל להצלחת כל מקצוע
16)מהי אינטליגנציה ריגשית?
17)אופטימיות ומשמעותה
18)מהות הנתינה
19)מהו שיעור טוב?
20)מיהו מורה טוב?
21)איפיוני מוסד חינוכי איכותי
22)משמעות העידוד
23)לא להיות קמצן במחמאות
24)הדוגמא האישית
25)עבודת צוות - כלי חשוב בהצלחה
26)מתכננים הכלים לכיבוש החזון
27)אין קיצורי דרך בחינוך
28)חשיבות התהליך
29)מקור ההצלחה - התירגול, השינון
30)לומדים שיטות בדרכי הערכה
31)מורים בונים כלי הערכה לעצמם
32)חשיבות השכלה כללית למורה
33)פיתוח המצויינות
34)חנוך לנער על דרכו
35)מהי כיתה הטרוגנית וכיצד מטפלים בה כיאות
36)עידוד הקריאה
37)קיום דיאלוג מתמיד
38)כיצד יוצרים יחס ... כבוד ... אהבה
39)החשיבות בתחושת השייכות
40)מהות השיתופיות
41)לכל אדם יש שביל
42)למידה דרך מוסיקה, אומנות, דרמה, משחק
43)חשיבות היחס האישי
44)מחקרי המוח
45)למידה מתוך מחקרים
46)הקשר עם האקדמיה ומחקריו
47)שיח שחרית
48)מנהל כמנהיג
49)מורה כמנהיג
50)מנהיגות נוער
51)פיתוח אישיות מנהיגותית
52)ההבדל בין מורה מצוין למנהיג
53)חדשנות בעולמנו ודרכי התמודדות
54)מהות ההקשבה
55)בית מדרש למורים - כל הזמן
56)פיתוח כל מורה על פי כישוריו
57)פיתוח כל תלמיד על פי כישוריו
58)השתלמויות מקצועיות
59)קביעת עיתים לתורה
60)עידוד ליוזמות
61)בניית תשתית ליצירתיות: יצירתיות מורים ויצירתיות תלמידים
62)כיצד מעצימים מורים - כל הזמן
63)פתיחות מול סדר ומשמעת
64)כתיבה יצירתית
65)תקנון בית ספרי, כן או לא?
66)כבוד ותפארת - בלבוש
67)חשיבות חיזוקים חיוביים
68)מדוע לטפח זקיפות קומה ודימוי עצמי חיובי
69)איך יוצרים נחישות... העזה... מוטיבציה... רצון עז לנצח
70)התמודדות עם תהליכי שינוי
71)עונש - כן או לא
72)בית ספר בניהול עצמי
73)ההורים כלקוחות
74)בית ספר קהילתי - מהו?
75)מעורבות והתערבות הורים
76)מהו הורה טוב?
77)הטיול והסייר - חשיבותם
78)הטיול בתכנון והנחיית מנהיגות הנוער
79)ניהול כיתה על ידי מנהיגות הנוער
80)חשיבות המנהיג השמח ... המאושר
81)ההומור - כלי נפלא בהצלחה
82)היושר - עיקרון משמעותי
83)מהי העצמת אנשים
84)כיצד מחדירים אמונה בעצמך... ביכולתך... בכישוריך...
85)היש כלים לבנות צוות - "פורצי דרך"
86)פיתוח מורים, מחנכים, מקצועיים, מרכזים, מדריכים
87)מהי "אחריות" - מילת המפתח בהצלחה
88)קליטת מורים חדשים
89)קליטת תלמידים חדשים
90)כיצד יוצרים חיי חברה
91)"ספר טוב שקראתי" - דרכים לעידוד קריאה
92)כיצד בונים תיק כיתה, תיק מקצועי, תיק מורה
93)הוראת חגי ישראל = מתוך חוויות
94)כיצד יוצרים שיעורים חווייתיים
95)הלימוד בישיבה - דגם למצוינות
96)שאילת שאלות - כלי לבניית חכמה
97)חינוך לשאילת שאלות
98)ללמוד מהם סוגי שאלות
99)כיצד להאהיב תורה
100)איך הופכים שיעור פרשת שבוע למרתק
101)שילוב ילדים בתכנון שיעורים
102)תכנון כל טיול - דרך מנהיגות נוער
103)מהי אסיפת הורים איכותית
104)דרכים לאיתור כישורי כל ילד
105)"אסיפת תלמידים", כיצד?
106)כיצד להאהיב קריאת ספרים?
107)לימוד בדרך משחק
108)משמעות "ואהבת לרעך כמוך"
109)התמודדות עם דילמות
110)דרכים להקניית אמונה פנימית
111)הלחץ מנוף להצלחה
112)למידה מהצלחות
- תואר ראשון ושני במדעי הטבע-ביולוגיה

- תואר שלישי בחינוך במנהיגות

משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי

בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם

ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.
מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

שליחת המאמר שלח לחבר  הדפסת המאמר הדפסת המאמר  קישור ישיר למאמר קישור ישיר למאמר  דווח מאמר בעייתי דווח על מאמר בעייתי  כתוב לכותב המאמר פניה לכותב המאמר  פרסום המאמר פרסום המאמר 

©2017
כל הזכויות שמורות

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
רשימת כותבים
כותבים מומחים
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים
פרסם אצלנו
לכותבי מאמרים: פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
לבעלי אתרים:



מדיה חברתית:
חלון מאמרים לאתרך
תנאי שימוש במאמרים
ערוצי מאמרים ב-RSS Recent articles RSS


מאמרים בפייסבוק מאמרים בטוויטר מאמרים ביוטיוב