דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


קורס Cisco או Microsoft בארץ? היזהר, עובדים עליך בעיניים! - חלק א' 

מאת    [ 05/09/2009 ]

מילים במאמר: 1350   [ נצפה 23463 פעמים ]

רוצה לקחת הקורס כגון: CCNA, CCNP, CCIP, MCSA, MCSE  במוסד כלשהו בארץ? תחשוב פעמיים!
החלטתי לכתוב מאמר זה כדי לשתף אתכם במצב העגום השורר היום בתחום הקורסים מתחום תקשורת הנתונים וה-IT.
אם אתם מחליטים להוציא מכיסיכם אלפי שקלים על קורס כלשהו, כדאי שתחשבו טוב טוב לפני שאתם עושים זאת כי יש הרבה מוסדות שישמחו לקחת את הכסף שלכם ובתמורה לתת לכם במקרה הטוב רק תחושה שלמדתם משהו.
קצת רקע
אחד התפקידים שאני מבצע בשנים האחרונות במסגרת השירות ללקוחות הוא עזרה בגיוס טכנאים לצוותי ה-Networking וה-Security שלהן. מדובר בחברות תקשורת מובילות בארץ שדורשות טכנאים ברמה בינונית ומעלה (Professional Level). החלק שלי בתהליכי הגיוס הוא הערכה טכנית של המועמד. כל מועמד נבחן הן ברמת הידע התיאורטי (מבחן בעל פה) והן בידע המעשי שלו (מבחן מעבדה). המבחן התיאורטי בנוי משאלות בדרגות קושי עולות מן הקל אל הכבד ומבחן המעבדה בנוי מתסריט מוכן מראש.
במבחן התיאורטי רוב המועמדים עונים נכון על השאלות הקלות בסגנון מהו פרוטוקול CDP? מהם ההבדלים העיקריים בין OSPF ול-EIGRP? ומה זה Access-list? בשאלות מדרגת קושי הבאה המועמדים נדרשים להראות את רמת ההבנה שלהם ב-Access-list, Subnetting ופרוטוקולים בסיסיים. הם מתבקשים לכתוב Access-list שמאפשר תעבורה בפרוטוקול ספציפי מ-Source מסוים ליעד כלשהו. בשלב זה מתחילים הדברים להסתבך - מועמדים נתקעים על Subnetting פשוט, לא מכירים את ה-Syntax של Access-list שלא לדבר על Wildcard-mask. ככל שהשאלות של המבחן מכוונות יותר לאזור ה-"Make it work" שדורשות ידע יחסית ממוקד, רוב המועמדים לא צולחים את השאלות. אני משתמש בשאלות ברמת CCNP כמו: "תן דוגמא ל-Routing-loop, למה משמש Router-id ב-OSPF או איפה משנים את ה-Timer-ים של Spanning-tree. כשהמועמד לא יודע לענות על שאלות אלו, אני מבקש ממנו להסביר את אופן הפעולה הבסיסי של אותם פרוטוקולים - גם כאן, רוב ההסברים הם שטחיים שלא תואמים את הרמה שעליה הצהיר המועמד בקורות חייו. בהמשך היום, המועמד מתבקש להרים מעבדה פשוטה שמורכבת מ-3 Router-ים ו-Switch שכבה 3 אחד. בדומה למבחן התיאורטי, גם תסריט מבחן המעבדה בנוי מיסודות פשוטים בהתחלה שהולכים ונעשים מורכבים יותר לקר את הסוף של המבחן. המראות שאני רואה ברוב המקרים לא מעודדים כלל. יש תחושה שאנשים לא נגעו בחייהם בציוד אמיתי, לא הגדירו פרוטוקולים מעבר לפקודות בסיסיות בלבד. מתקשים לבצע Troubleshooting בסיסי לבעיות שצצות במהלך המעבדה. אחרי 10-15 המועמדים הראשוניים התחלתי לשאול את המועמדים כבר בשלב המבחן התיאורטי אם יוכלו להגדיר X ו-Y במעבדה - אני חייב לציין שרוב המועמדים הינם כנים עם עצמם ואומרים שלא!
מניסיון שלי אני יכול לומר שסטטיסטית 1 מתוך 12 מועמדים עובר את המבחנים הטכניים. השאר נשארים הרחק מאחור.
עם סיום המבחן, אני מתעניין איפה הם למדו את מה שלמדו, כמה זמן ואיך התכוננו למבחני ההסמכה. הנה המסקנות:


    • מועמדים שהגיעו מיחידות תקשוב (תקשורת) בצה"ל מצליחים לרוב לעבור את המבחן הטכני באחוזים גבוהים.

    • מועמדים שלמדו את החומר באופן עצמאי (Autodidacts) מצליחים במבחנים הרבה יותר מאשר מועמדים שלמדו במרכזים ומכללות במסגרת קורס. מדובר במרכזים ומכללות שנתפסות כמובילות בישראל.

    • כמעט כל המועמדים נעזרו ב-Pass4sureTestkingActual-test על מנת לעבור את מבחני ההסמכה. המדריכים במכללותמרכזים כיוונו ואף דחפו את התלמידים בצורה ישירה לשימוש ב-Pass4sure כבר בשלבים מוקדמים של הקורס, זאת לעומת מועמדים אוטודידאקטים שהשתמשו ב-Pass4sure ימים ספורים בלבד לפני המבחן.

    • כמות שעות תרגול רטוב (Hands-on) לקורסיסטים הייתה מזערית לעומת האוטודידאקטים שמצאו פתרונות יצירתיים לתרגול Hands-on. בקורס התלמידים מתרגלים בקבוצות על כל ציוד לעומת תרגול solo של אוטודידאקטים.

    • תלמידי קורסים "למדו" ותרגלו את החומר אך ורק בשעות הקורס, לעומת האוטודידאקטים שלמדו בסה"כ מספר רב יותר של שעות והיו מכוונים יותר להבנה מלאה של כל החומר שנמצא ב-Scope של המבחן. חומר הלימוד בקורסים מכוון יותר ל-Pass4sure מאשר למציאות.

    • מספר מועמדים אף ציינו כי חשו שהרמה של המדריכים בקורסים לא הייתה גבוהה מספיק.

מבחני הסמכה ו-Pass4sure
היום זה כבר לא סוד שרוב האנשים שניגשים למבחני הסמכה עושים זאת עם Pass4sure. זה קל, זה נגיש,  זה "עובר" בטוח.  נראה שכולם רק מרוויחים מזה:


    • הנבחן - הוא הולך לעבור בוודאות את המבחן. צריך כשרון נדיר כדי להיכשל במבחן עם Pass4sure.

    • CiscoMicrosoft - הם המרוויחים הגדולים מכל העסק. כל מבחן עולה באזור ה-100 פאונד. ככל שיעשו יותר מבחנים, ככל שהחברות הללו ירוויחו יותר. לחברות אלה כדאי מאוד להציף את השוק בכמה שיותר מוסמכים מטעמן - זה תורם למכירות.

    • מכללותמרכזי לימוד - הם מבטיחים לנרשמים 100% הצלחה במבחני הסמכה! באמת קשה להיכשל במבחן שכל השאלות והתשובות שלו ידועות מראש לנבחן.

אז איפה ה-Catch?
כמו שהנבחנים עלו על קיצורי הדרך של Pass4sure, כך גם המעסיקים. היום המעמד של הסמכות ה-Associate וה-Professional ירד לרצפה מפני שברוב המקרים אין להן כיסוי והמעסיקים יודעים זאת. כשהם רואים קו"ח של מועמד שרשם CCNP ,CCIP ועוד כמה תארים, הם מניחים לרוב שהמועמד הזה מומחה ב-Pass4sure ולא יותר. זאת הסיבה לכך שכל חברה שמכבדת את עצמה דואגת לעשות מבחנים טכניים מקיפים למועמדים.מיותר לציין שלמבחנים האלה אין Pass4sure! ההסמכה היחידה של Cisco שנחשבת לאמינה היא הסמכת ה-CCIE. הסמכת ה-CCIE כוללת בתוכה מבחן עיוני ומבחן מעבדה מורכב מאוד אשר ניתן לעשות אותו רק במספר מרכזים של סיסקו בעולם. רק עשרות בודדות של מהנדסי תקשורת בארץ מחזיקים בהסמכת ה-CCIE.
למה בכל זאת צריך לעשות הסמכות?
להסמכות יש תפקיד עיקרי אחד - למשוך את תשומת לבו של המעסיק. קורות חיים של מועמד עם הסמכות כגון: CCNP, CCIP נראים יותר "סקסיים" מאשר קורות חיים של מועמד ללא הסמכות או עם הסמכות בסיסיות יותר. ההסמכות יביאו אותך בסופו של דבר לשלב הבא בתהליך המיון שבו תצטרך להוכיח את רמת הידע שלך - בשלב הזה הכל מתגלה!
אז מה עושים? איפה כדאי ללמוד תקשורת?
לפני הכל תנסו לראות אם אתם מצליחים ללמוד באופן עצמאי. יש היום מלא חומר באינטרנט שיכול לעזור לכם בלימודים. מעט משמעת עצמית ואתם יכולים להצליח יפה מאוד. תנו לעצמכם צ'אנס!
אם בכל זאת החלטתם ללמוד את התחום במסגרת קורס מסודר, חפשו קורס על פי מדריך ולא על פי שם של מכללה או מרכז לימוד. בסופו של דבר המדריך הוא זה שמעביר לכם את הידע ואת הניסיון שלו אליכם, לא המותג של המכללה! חפשו בגוגל מדריך עם הסמכה הכי גבוהה בתחום, לדוגמא: אם אתם רוצים ללמוד CCNACCNPCCIP או כל הסמכה אחרת של סיסקו, חפשו מדריך עם הסמכת CCIE. כנסו לגוגל ורשמו: "מדריך CCIE". הסמכת CCIE נחשבת להסמכה הגבוהה ביותר של סיסקו ולאחת ההסמכות הקשות ביותר בעולם ה-IT. מומחים ברמה של CCIE יעבדו לרוב בחברות אינטגרציה (נטקוםטלדורבינת), יצרנים (Juniper/Cisco) או בחברות תקשורת מובילות (כגון ספקיות סלולראינטרנט). מומחים ברמה של CCIE מובילים פרויקטים מאוד מורכבים עם טכנולוגיות חדישות.
ישנם היום מספר מצומצם של מדריכים ברמת ה-Expert שמעבירים קורסים לקהל הרחב במסגרת פרטית. תשתדלו למצוא מסגרת עם שם של מומחה שעומד מאחוריה.


    • כאשר שם של מומחה עומד מאחורי הקורס, השם שלו זה המותג. הצלחה שלכם היא אינטרס אישי שלו.

    • לפני שאתם נרשמים לקורס, יש לכם את כל המידע על המדריך שלכם, מה הרמה שלו, אילו הסמכות יש לו, נסיון בתחום ועוד. אתם לא מקבלים חתול בשק.

    • מומחה יעביר את חומר הלימודים עם הרבה יותר ערך מוסף מאשר מדריך במכללה. הוא ייקח אתכם הרבה מעבר לחומר התיאורטי שנדרש למבחן, ישתמש בדוגמאות מהשטח ויביא אתכם לרמת הידע האופטימאלית מבחינתכם.

    • מומחה אשר נמצא בשטח, עובד ביום יום עם הרבה לקוחות. למילה שלו יש משקל רב אצלם. הרבה פעמים לקוחות מעדיפים לחפש מועמד מתאים אצל מומחים שעובדים איתם לפני הם שפונים לאפיקי גיוס אחרים.

    • לרוב, מחיר של קורס אצל ממומחה יהיה נמוך יותר מאשר קורס במכללהמרכז לימודים.

למה לא כדאי ללמוד במכללות במרכזי לימוד?


    • המטרה העיקרית של מכללות ומרכזי לימוד היא רווחיות! מינימום הוצאות מול מקסימום הכנסות! הם מוכרים לרוב את המותג שלהם ולא את המדריך.

    • מדריך - אתם מקבלים ברוב המקרים חתול בשק - אין לכם מושג מי המדריך, מה הרקע שלו, רמת הידע והניסיון שיש לו (או אין לו). אתם תופעתו לגלות שרוב המדריכים שלהם הם במקרה הטוב בעלי אותה הסמכה שאליה אתם שואפים (הם פשוט זולים יותר). רוצים לנחש איך הם עברו את מבחני ההסמכה? אני מכיר אישית מדריכים שלא נגעו ברשת תפעולית אמיתית בחייהם. היזהרו ממדריכים כאלה!

    • קשה מאוד למצוא מומחים עם ניסיון במכללותמרכזי-לימוד בשל הסכומים הלא גבוהים שמוצעים להם עבור ההדרכות. במקרה הטוב, ניתן למצוא מומחים אחדים שמעבירים שעורי העשרה בודדים וזהו.

    • במכללותמרכזי-לימוד לא מלמדים אתכם את התחום לעומק, אלא רק איך לעבור את מבחנים בתחום!

    • תעודות סיום קורס של מכללותמרכזי-לימוד חסרות כל ערך בשוק. אישור על ישיבה של 180 שעות בקורס לא מהווה אינדיקציה לרמת הידע. הדבר היחיד שכן מעניין את המעסיקים זה ההסמכה הרשמית שלכם מטעם היצרן (CCNA,CCNP,CCIP,CCIE,MCSE וכו') וגם זה בערבון מוגבל.

    • הקורסים במכללותמרכזי-לימוד מאוד יקרים!

    • ההבטחות של מכללותמרכזי-לימוד לעזור לכם למצוא תעסוקה בתחום תואמות ברוב המקרים את הרמה של הקורס. במקרה הטוב יפנו אליכם מאחת החברות תקשורת בניסיון לגייס אתכם למוקד תמיכת אינטרנט פרטי.

חלק ב' יפורסם בקרוב
טימור שרף (CCIE#23544)
מאמר מאת: טימור שרף
מהנדס רשתות IP, מדריך קורסים ודסנאות בתחום תקשורת נתונים.
מייסד NET-PEOPLE
לתגובות כנסו לפורום שלי



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב