דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


טקסט וקונטקס או דמגוגיה זולה- על ''גלולות האושר'' של אשרת קוטלר 

מאת    [ 31/08/2006 ]

מילים במאמר: 762   [ נצפה 5855 פעמים ]

תכניתה של אשרת קוטלר, "מדובר בתופעה", על הטיפול התרופתי בדיכאון הייתה, אולי, התכנית הדמגוגית ביותר שנראתה על מסכינו בעת האחרונה. הסכנה שבתעמולה מן הסוג הזה היא שכמעט כל משפט של קוטלר, כשהוא נשמע בצורה מבודדת מהאחרים, יש בו מן האמת ואולי הוא אף אמת צרופה בפני עצמו, אך הצירוף המגמתי של המשפטים לכדי כתבה אחת שלמה, הופך לא רק לשקר גס, אלא גם לנזק לציבור.

כמי שמתמחה בטיפול בדיכאון, אני יכול להעיד על כך שחלק ניכר מהטיפולים הפסיכולוגיים (שיחות) בדיכאון לא היו מתאפשרים אלמלא הטיפול התרופתי. למזלנו, כמעט כל מרואייניה של קוטלר גילו בתכנית זו תבונה גדולה לאין שיעור מזו של הכתבת הכריזמאטית עצמה. "אושר הוא מילה גדולה", אמרה, מהוססת-משהו, אחת המרואיינות, "אבל אני לא סובלת יותר". אכן הצגה פרופורציונאלית של תרומת הטיפול התרופתי בלי להיתפס לכותרת סוחפת רייטינג כמו "גלולות האושר".

אין, כמדומני, מי שיערער על ההון שעושים יצרני התרופות נוגדות הדיכאון. השאלה אם בהכרח הרווח שלהם הוא ההפסד של הציבור. כמעט כל משפט בתכנית הזו מפי מטפל או מטופל, ואפילו מפי הנציג הישראלי של חברת "לילי", יצרנית הפרוזאק המקורי, היה מדויק להפליא, אך דברי הקישור של קוטלר והפסיפס שרקמה ממנו לצורך הכנת הכתבה, מהווה נזק של ממש לציבור.

קוטלר, ישובה עם המהדורה הרביעית, עבת הכרס, של מדריך האבחון DSM של ההפרעות הנפשיות, טוענת שעוביו ההולך וגדל ממהדורה אחת למשנה הוא עדות חיה למה שמתואר במילותיה כמעט כ"מזימה", יד אחת של יצרני התרופות המתגמלות את הפסיכיאטרים והפסיכיאטרים המחברים את ה-DSM ורושמים את התרופות. הטענה חסרת השחר שהפסיכיאטרים מוסיפים אבחנות של דיכאון ממהדורה למהדורה כדי להגדיל את רווחי חברות התרופות ולקבל את התגמולים שמעניקות להם אותן חברות היא על גבול הפרנויה. מולי נמצאת דווקא המהדורה השלישית של המדריך, שכלל אינה דקה יותר מהמהדורה הרביעית. האבחנות הנוספות ממהדורה למהדורה מחליפות, לרוב, אבחנות קודמות ואינן נוספות אליהן. יתר על כן, רוב השינויים באבחנות אינן קשורות להפרעות מצב רוח, ובהחלט לא לדיכאון. עיקר השינויים נערכו בתחום הפרעות האישיות, שניתן הרבה פחות להערכה ומדידה, מאשר דיכאון. יתר על כן, חלק גדול ממחברי ה-DSM הם פסיכולוגים, שאינם מתוגמלים ע"י חברות התרופות.

נושא נוסף, מקומם לא פחות, הוא היחס לרופאי המשפחה ולעובדה שהם מוסמכים להנפיק מרשמים של נוגדי דיכאון. גם ההשתלמויות שהם עוברים לצורך כך בקופות החולים הוצגו ע"י קוטלר כחלק מהקונספירציה של חברות התרופות והרופאים להלעיט את הציבור בתרופות במקום בשיחות. כמנהל פורום פסיכותרפיה באתר דוקטורס מזה למעלה משלוש שנים, אני יכול להעיד על מאות מטופלים שלא היו מוכנים לראות פסיכיאטר, אך בהחלט היו מוכנים לקבל טיפול תרופתי נוגד דיכאון מרופא המשפחה. אם צריך לבחור בין חוסר טיפול כלל לבין קבלת טיפול תרופתי נוגד דיכאון מרופא המשפחה, ברור שהאופציה השנייה עדיפה.

כבודם של הפסיכיאטרים, כמו כבודם של הטיפולים האלטרנטיביים, במקומו מונח. קל מאוד להמליץ על פעילות גופנית אירובית, למשל, הגורמת להפרשה מוגברת של אנדורפינים ומשפרת את מצב הרוח למספר שעות לאחר האימון. אין מי שיתנגד לכך. בריאות צרופה לגוף ולנפש כאחד. קל מאוד להציע אימוני כושר לכדורגלנים ולכדורסלנים, למשל, אך הרבה יותר קשה להציע אותו לחולה דיכאון. מי שראה חולה דיכאון, שמסוגל לסחוב את עצמו לחדר כושר, שיקום! לעומת זאת, יש גם יש חולי דיכאון שלא הצליחו לסחוב את עצמם לחדר כושר או לכל פעילות גופנית אחרת ללא הטיפול התרופתי והצליחו גם הצליחו אחרי הטיפול התרופתי, ואז הם נהנו מהתועלת שבשני האמצעים.

לעיתים קרובות מוצג בימינו הטיפול ההתנהגותי-קוגניטיבי כחלופה לטיפול תרופתי. גם במקרה זה מדובר בטיפול שיכול בהחלט להועיל וקיימות עדויות לכך. אלא שטיפול כזה מצריך מאמצים כבירים מצד המטופל, הרבה מעבר לשעה השבועית אצל הפסיכולוג. זהו טיפול המבוסס על שיעורי-בית לכל דבר ועניין, תרגול מחשבות, רישומים אין קץ, עריכת תכניות ומדרגים - משהו שמקביל להכנת עבודה סמינריונית. רוב חולי הדיכאון יכולים להפיק ממנו תועלת, אך תעצומות הנפש שלהם מדולדלות מדיי מכדי להתחילו. רוב המחקרים מעידים על שילוב בין הטיפול התרופתי (שהוצג בכתבתה של קוטלר כקונספירציה של ממש) ובין טיפול התנהגותי-קוגניטיבי (או טיפול פסיכולוגי אחר) כשילוב המנצח.

בורות שאין כדוגמתה הפגינה קוטלר כשכרכה תחת אותה קורת-גג תרופות ממכרות כמו קסנגיס (קסנקס), שיוצגה בתכנית ע"י הזמר אבי ביטר, ואכן גורמות נזק בשימוש קבוע וממושך ותרופות בלתי ממכרות המיועדות לשימוש ממושך, המעכבות ספיגה חוזרת של סרוטונין במוח, כגון פרוזאק, ציפרלקס ועוד. במקום להצביע על ההבדל המהותי בין שתי הקבוצות ועל הנזק שעלולות לגרום אלו לעומת התועלת שעשויות לגרום אלו - כיאה לתכנית הסברה - הוצגו השתיים באותה מגירה של בית-מרקחת כמושא תשוקתם של הגנבים שנלכדו בעדשת מצלמת האבטחה הנסתרת.

"מדובר בתופעה" היא תכנית המציגה תופעה אחרת, הראויה לא פחות להתייחסות: כוחה של התקשורת להוציא את הטקסט מהקונסטקס ולעוותו בצורה כזו שיהיה בבחינת נזק לציבור לכל דבר ועניין. אין לי ספק, קל שבקלים, שאלפי - ואולי עשרות אלפי - צופים שמתלבטים אם ליטול או לא ליטול טיפול תרופתי, שאחרי מאמצים כבירים כבר קבעו את הפגישה הראשונה אצל הפסיכיאטר ויבטלוה לאחר התכנית, שתכננו ללכת לרופא המשפחה ויגנזו את הביקור במגירה.
ד"ר גידי רובינשטיין הוא פסיכותרפיסט בעל קליניקה בת"א ומרצה בכיר לפסיכולוגיה בביה"ס למדעי ההתנהגות במכללה האקדמית ובתכנית ללימודי תואר שני בפסיכולוגיה קלינית במכללה האקדמית תל-אביב-יפו.

שאלון דיכאון מקוון באתר הבית של ד"ר רובינשטיין.

כתובת אתר הבית : http://giditherapy.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב