דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


דחיית עתירה בטענה כי בית הדין השרעי לערעורים חרג מסמכותו עת נדרש לערעור על החלטה אחרת 

מאת    [ 01/09/2009 ]

מילים במאמר: 511   [ נצפה 2230 פעמים ]

בג"ץ 5575/09 , פלונית נ' בית הדין השרעי לערעורים

כב' השופטים א' פרוקצ'יה, א' רובינשטיין וס' ג'ובראן


26.08.2009

העובדות:
העותרת והמשיב התגרשו זה מזו במסגרת הסכם גירושין שקיבל תוקף של פסק דין בבית הדין השרעי בבאקה אל גרביה ביום. לשניים שני ילדים משותפים, בני 5 ו-6 שנים. ביום 9.11.08 הגיעו הצדדים להסכמה בדבר משמורת הקטינים, שקיבלה אף היא תוקף של פסק דין. על פי ההסכמה, יישאר הבן הבכור, עאדל, במשמורת אביו, ואילו עז-אלדין אייבק, הבן הצעיר, יישאר במשמורת אמו. הסכמה זו מחליפה הסכם אחר שקיבל תוקף של פסק דין, לפיו שני הילדים יימצאו במשמורת אימם. בחודש דצמבר 2008 עתרה העותרת לבית הדין לקבל משמורת על בנה הבכור, ואילו המשיב עתר לבית הדין לקבל משמורת על בנו הצעיר. בית הדין הורה להכין ולהגיש תסקיר אודות הילדים והוריהם, אשר יתייחס לטובת הילדים בהקשר להליכי המשמורת. בתסקיר שהוגש, הומלץ כי שני הקטינים יוחזקו יחד במשמורת האם לתקופה של שישה חודשים, עם הסדרי ראייה לאב, וזאת עד להגשת תסקיר משלים. בית הדין אימץ בהחלטה מיום 5.4.09 את המלצות התסקיר וזאת בעקבות ישיבה במעמד העותרת בלבד, כאשר המשיב נעדר מן הדיון בלא שקיבל היתר לכך. בעקבות זאת, הגיש המשיב ביום 7.4.09 בקשה לבית הדין לביטול ההחלטה שניתנה בהיעדרו. בד בבד, ביום 13.4.09 הגיש ערעור לבית הדין לערעורים על החלטת בית הדין שניתנה בהעדרו. בית הדין לערעורים דן בערעור, קיבל אותו, והורה על החזרת המצב לקדמותו בענין משמורת הקטינים, כפי ששרר לפני החלטת בית הדין, והורה על החזרת הבן הבכור למשמורת האב. כן הורה לבית הדין לקיים דיון במעמד הצדדים, ולהזמין את פקידת הסעד להתייצב בפניו באופן דחוף. החלטה בבקשת ביטול ההחלטה שהוגשה לבית הדין לא ניתנה עד עתה. על החלטת בית הדין לערעורים משיגה העותרת בעתירתה. היא טוענת, כי בדונו בערעור, חרג בית הדין לערעורים מסמכותו על פי חוק, המאפשרת לו לדון אך בפסק דין סופי.

החלטה:
א. ההליך בין העותרת למשיב נסב על בקשות לשינוי הסדרי משמורת בין האב לאם. הליכים אלה תלויים ועומדים בפני בית הדין השרעי בבאקה אל גרביה, אשר אמור לבחון את טובת הקטינים בשים לב, בין היתר, לחוות הדעת המקצועיות של השירותים הסוציאליים.
ב. בית הדין לערעורים ביטל החלטת ביניים של בית הדין בערכאה הדיונית, אשר ניתנה ללא נוכחות האב, ואשר במסגרתה הורה על שינוי הסדר המשמורת שהיה נהוג עד אותה עת בדרך של שלילה זמנית של חזקת המשיב בבן הבכור והעברתו לרשות האם. בית הדין לערעורים סבר, ובצדק, כי שינוי משמעותי מסוג זה, הכרוך בהעברת ילד ממשמורת הורה אחד למשמורת הורה אחר אינו יכול להיעשות בדרך של החלטת ביניים במעמד צד אחד, וכי יש מקום לבחון בעומק וביסודיות את סוגיית משמורת ההורים על בסיס כל הנתונים והנסיבות, בשיתוף הגורמים המקצועיים. בחינה מעמיקה כזו חייבת להעשות במעמד שני ההורים, כדי שניתן יהיה לעמוד על מלוא המשמעות של שינוי אפשרי במשמורת. לא יתכן להורות על העברת משמורת מהורה אחד להורה אחר, ולו באופן זמני, בלא שתינתן זכות טיעון להורה שממנו מבקשים לשלול את המשמורת, אלא בהתקיים נסיבות חריגות שאינן מאפשרות דיון במעמד הצדדים.
ג. מאחר שגם בלא החלטת בית הדין לערעורים, היה על בית הדין בערכאה הדיונית להמשיך ולקיים בירור במחלוקת במעמד הצדדים לצורך קבלת הכרעה, אין מקום להיכנס לבירור שאלת סמכות בית הדין לערעורים לדון בערעורים על החלטות ביניים.

העתירה נדחתה



את פסק הדין המלא תוכלו למצוא בתקדין, המאגר המשפטי הטוב ביותר בישראל, הכולל במנוי אחד מעל ל-500,000 מסמכי פסיקה וחקיקה וכחצי מיליון כתבות עיתון גלובס !!!
http://www.takdin.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב