דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


זבוב גורם עיקרי להעברת מחלות ונגיפים-ניתן להתגברעל ידי שואב בזבובים של חברת MOEL 

מאת    [ 31/08/2009 ]

מילים במאמר: 775   [ נצפה 4070 פעמים ]

מאפיינים
הזבוב הינו סוג במשפחת הזבוביים, הסוג הנפוץ ביותר בישראל ובעולם הוא זבוב הבית. ישנם כאמור עוד מספר מינים מסוג זה, אך הם אינם נפוצים. סוג זה, זבוב הבית (Musca domestica), הינו הנציג המוכר ביותר של משפחת הזבוביים. הוא נפוץ כמעט בכל העולם. חי בסמוך לבני האדם. מאפייניו הבולטים: צבע אפור, ארבעה פסים כהים הנמשכים לאורך החזה. בד"כ אורך גופו נע בין 5 - 7 מ"מ, עיניו מופרדות זו מזו.
נקבת הזבוב מטילה ביצים לבנות בקבוצות של 100 - 15- הישר למזונם של הזחלים שיבקעו. קורה לפעמים שההטלה מתרחשת סמוך לזרימות של ביוב. נקבה בודדת מסוגלת להטיל במהלך חייה מעל 1,000 ביצים.
רימות מתפתחות בעיקר במצבורי אשפה למיניהם, בגללי סוסים ופרות, ובצואת אדם ובעלי חיים אחרים. הרימות לבנבנות, והקצה האחורי של הגוף קטום, וניכרים בו שני פתחי נשימה חומים. אורך מחזור החיים של זבוב תלוי בגורמים שונים, כאשר הגורם הבולט ביותר הוא טמפרטורה. בתנאים הטובים ביותר מחזור החיים מביצה לבוגר יכול להמשך שבעה ימים. בקיץ זמן זה מתארך,ועשוי להגיע ל 10 - 20 יום. זבובים בוגרים חיים כחודש עד חודשיים. מזונם העיקר של הזבובים הוא מזון נוזלי או נוזלי למחצה, ועם זאת הם מסוגלים גם לגרד ולהמס מזון מוצק כמו גבישי סוכר. הזבוב הינו מטרד במקומות המאוכלסים בבני אדם. הבוגרים נמשכים לחלקי גוף חשופים של בני אדם והם מעבירים מחלות שונות. הם נושאים חיידקים ונגיפים על פני כל גופם, ובעיקר ברגליהם, בחדקם ובמעיהם. קורה לא מעט שעל זבוב אחד נמצאים מיליוני חיידקים.
גורמי המחלה מועברים אל המזון או אל הגוף במגעם של הזבובים, הקאותיהם וצואתם. המחלות העיקריות המועברות דרך זבובים הן מחלות מעיים, כמו טיפוס, שיתוק ילדים, שחפת, ומחלות עיניים. זבובים מעבירים גם חד-תאיים שונים, כמו אמבות וביצים של תולעים טפיליות.













הזבוביים (Muscidae) הם משפחה גדולה של חרקים מסדרת הזבובאים (DIPTERA). בעוד שלרוב מיני החרקים בעלי הכנפיים (PTERYGOTA) יש לבוגרים שני זוגות כנפיים, לבוגרים בסדרת זבובאים יש זוג כנפיים אחד. לסדרה זו משתייכים גם היתושים (Culicidae) ועוד משפחות רבות מבין החרקים המציקים ביותר לאדם. במשפחת הזבוביים ישנם כ-4,000 מינים. תפוצתם הינה כמעט כלל עולמית. בישראל מוכרים למעלה מ-150 מינים שונים של זבובים. הזחלים הינם רימות (זחל ללא קופסאת ראש וללא רגליים) החיות לרוב בתוך מזונן עד להתגלמות.

הנציג הבולט והמוכר ביותר במשפחה זו הוא זבוב הבית (Musca domestica). למעשה כולנו כבר ראינו זבוב אפור באורך של עד 7 מ"מ עם ארבעה פסים שחורים לאורך החזה (רק שלא שמנו לב לפרטים). הבטן אפורה עד צהבהבה בעלת קו כהה החוצה אותה לאורכה (יש תמונות בלינק שבסוף הכתבה). העיניים אדמדמות ומופרדות זו מזו. בישראל רוב התלונות הם על זבובים (ולרוב זה זבוב הבית), בהשוואה ליתושים, צרעות ושאר מזיקים. הקשר בין מגורי האדם והחיבה למזון האדם הם כניראה הגורם להיותו של חרק זה מטרד נפוץ. בארה"ב, 98% מהזבובים הנלכדים בתוך הבית הם זבוב הבית. גם בארץ המצב אינו שונה בהרבה. הזבובים הבוגרים נכנסים לבתים, נחים על קירות ורהיטים ומלכלכים אותם במגעם ובצואתם. הם נמשכים גם למזון האדם, מזהמים אותו ועלולים להעביר מחלות (ראה/י בהמשך). זבובי הבית גם נמשכים לחלקי הגוף החשופים, וגם בתכונה זו הם מהווים מטרד המציק לאדם.

הרימות (לבנות, גלליות ומאורכות) מתפתחות בתוך מצבורי אשפה ובצואה של מגוון רחב של בעלי חיים. מבין בעלי החיים הגדולים, מעדיפים זבובי הבית גללים של סוסים, בעוד מין דומה, זבוב הפנים (Musca autumnalis) מעדיף גללי בקר. מה הפלא שניתן למצוא על זבוב בית אחד מיליוני חיידקים. המעבר מבית גידול זה (גולם שרק הגיח, נקבה ששבה מאתר הטלה) אל מגורי האדם בחפשם אחר מזון, הוא כניראה דרך הפצת המחלות לאדם. קולטני הטעם של הזבובים נמצאים בריכוז גבוה על רגליהם. לכן זבובים מהלכים על המזון טרם האכילה, כך הם טועמים את מזונם. הזבובים גם פולטים מתוכם מיצי עיכול על האוכל לפני שהם אוכלים אותו. ובנוסף גם מפרישים את צואתם על המזון תוך כדי הסתובבות עליו ואכילתו. דפוסי התנהגות אלו עוזרים בהפצת החיידקים על מזוננו. מבין המחלות שזבובי הבית נמצאו מעבירים אנו מכירים את הטיפוס, הכולרה, דיזנטריה, שיתוק ילדים, שחפת, מחלות עיניים, מינים שונים של תולעים טפיליות ואמבות. הזבובים נחשבים לאחת מקבוצות המזיקים המסוכנות ביותר לבריאות הציבור.

כיוון שבית הגידול של הרימות הוא בצואה ובערימות אשפה, ריכוזים לא מטופלים של אשפה וצואה מהווים בתי גידול לזבובים רבים. לא פעם משקים חקלאיים מהווים מדגרות גידול לזבובים. מדובר כמובן רק באותם משקים שאינם מקדישים זמן לטיפול בצואת בעלי החיים שהם מגדלים ובאשפה שהם מייצרים (למשל עודפי ייצור המושלחים בערמות לצידי השדות). במעבדה הצליחו לגדל על גרם אחד של צואת עופות 5 זבובי בית מביצה עד בוגר. כמה גרם צואת עופות יש בלול שאינו מנוקה באופן תדיר...? ההתפתחות מביצה עד בוגר בתנאים אופטימאליים אורכת שבוע. לכן משק מטופל הוא כזה שכל הפסולת שלו מטופלת לפחות פעם בשבוע. טיפול יכול להיות כימי, קבורת פסולת באדמה או קומפוסטציה (פירוק החומר האורגני ויצירת תרכובות הטובות לדישון. בתהליך נכון הפירוק האורגני פולט חום רב וזבובים לא יכולים לחיות
חברת החוויה מציע כפתרון להשתמש בשואב הזבובים -כנסו לאתר WWW.YATUSHIM.CO.IL
03 9031346
מצנני אוויר ומיים -מהיבואן תוצרת ארה"ב למכירה והשכרה-25 שנות ניסיון ביבוא מוצרים לקהילה ולתעשייה
0505341356 - http://www.avishushan.jobi.co.il
www.port a cool.com
אבי-עיקרון הצינון העברת אויר קר לחלל המבוקש חברת החוויה חוגגת 25 שנות פעילות הן במכירה והן בהשכרה



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב