דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הגנה על קשישים בעסקאות שירותי רפואה 

מאת    [ 31/08/2009 ]

מילים במאמר: 673   [ נצפה 2521 פעמים ]

הלשכה המשפטית במשרד התמ"ת הפיצה לאחרונה תזכיר חוק הגנת הצרכן- עסקה מתמשכת בעניין שירותי רפואה - הכוללת שירותי מוקד מצוקה, מוקד רופאים ואמבולנסים וכדומה.
 
מטרתת הצעת החוק זו הינה הסדרת זכויות הצרכנים, בדרך כלל קשישים וחולים, הנקשרים בעסקה מתמשכת לרכישת שירותי רפואה, לרבות התקנת לחצני מצוקה, התקנת מכשיר א.ק.ג, הזמנת אמבולנסים ועוד
 
הלשכה המשפטית במשרד התמ"ת הפיצה לאחרונה תזכיר חוק הגנת הצרכן -  עסקה מתמשכת בעניין שירותי רפואה, התשס"ט ? 2009.
 
מטרתה של הצעת החוק הינה הסדרת זכויות הצרכנים, בדרך כלל קשישים וחולים, הנקשרים בעסקה מתמשכת לרכישת שירותי רפואה, לרבות התקנת לחצני מצוקה, התקנת מכשיר א.ק.ג, הזמנת אמבולנסים ועוד.
 
יצויין כי מדובר בעסקה, לגביה קיימות תלונות רבות המעלות חשש להטעיה וניצול חולשתם של הצרכנים הנקשרים בה, לרבות הפעלת לחץ שיווקי אגרסיבי. העסקה נעשית עם אוכלוסיה של קשישים או חולים הנזקקים למעקב וטיפול רפואי תמידי, החוזים הינם חוזים אחידים שאינם ניתנים למשא ומתן וכמו כן, מדובר בשירות, שעבור אוכלוסיית היעד כאמור, נחשב שירות חיוני עד כדי תלות בו.
 
יצויין כי, הצעת החוק תועבר לאישור הממשלה ולאחר מכן תובא לאישור הכנסת.
 
סגנית שר התמ"ת אורית נוקד אומרת כי "הצעת החוק תעגן את זכויותיהם של אוכלוסיות מוחלשות כמו קשישים ועולים אשר לפעמים מתקשים בקריאת חוזה בעברית ותשים סוף להטעיות ומניפולציות שחברות רבות מבצעות כלפי אוכלוסיות אלו". עוד אומרת נוקד כי בהיותה יו"ר השדולה למען הגמלאים קיבלה תלונות רבות על ניצול ומצוקה של קשישים ולכן החליטה להילחם בתופעה.
 
להלן עיקרי החוק המוצע:
 
·          על מנת למנוע הטעית הצרכן, מוצע לקבוע כי העסקה תהיה בחתימה על חוזה בכתב. כמו כן מוצע לקבוע כי העוסק ימסור לצרכן, עד למועד חתימת החוזה, טופס גילוי שיימסר בנפרד מהחוזה ובו יפורטו התנאים המהותיים של העסקה כגון, פרטי העוסק, פירוט השירותים, המכשירים והציוד הכלולים בעסקה, לרבות פריסתם וזמינותם. אם מדובר בעסקה קצובה ? משך העסקה ומועד סיומה וכן פרטים לגבי הארכת העסקה. פרטים בדבר זכות הצרכן לבטל את החוזה תוך 30 ימים מיום עשיית העסקה, פרטים לגבי אפשרות ביטול העסקה קודם למועד סיומה וכן פרטים לגבי מחירה הכולל של העסקה. עוד מוצע לקבוע כי העוסק יצרף לטופס הגילוי טופס ביטול לפיו לצרכן עומדת זכות ביטול של העסקה.
 
·          אחת הבעיות המרכזיות בתחום היא החתמת הקשישים והחולים על חוזים ארוכי טווח, לתקופה של 3 עד 5 שנים, ללא אפשרות לסיים את ההתקשרות בין הצדדים או לחלופין סיום ההתקשרות תמורה תשלום "קנס" כספי גבוה עד כדי תשלום מלוא התמורה. לכן, מוצע כי במקרה שהעוסק מחתים את הצרכן על עסקה לתקופה קצובה ואשר לא ניתן להשתחרר ממנה בכל עת בהודעה מוקדמת, הזמן הסביר לכבילת הצרכן לא יעלה על שנה אחת.
 
·          עוד מוצע לקבוע כי הארכת העסקה תהיה הארכה בכל פעם לתקופה נוספת של חצי שנה ובלבד שלא ישונו תנאי העסקה. אם ישונו תנאי העסקה העוסק יחויב לקבל הסכמה מפורשת של הצרכן.
 
·          מוצע להעניק לצרכן המתקשר בעסקה מתמשכת בעניין שירותי רפואה זכות לבטל את העסקה בתוך 30 ימים מיום החתימה על החוזה או מהיום שבו אישר הצרכן את קבלת טופס הגילוי, לפי המאוחר. בחר הצרכן לבטל את החוזה כאמור, העוסק לא יגבה ממנו דמי ביטול כלשהם.
 
·          בחר הצרכן לבטל את העסקה לפני תום התקופה הקצובה (ולאחר 30 הימים), העוסק יהיה רשאי לגבות דמי ביטול רק אם הללו נקבעו מראש בחוזה. כדי למנוע מצב בו יגבו דמי ביטול מופרזים ובלתי סבירים מוצע לתת לשר סמכות לקבוע הוראות המגבילות את סכום דמי הביטול.
 
·          על העוסק להודיע לצרכן בתקופת ההודעה כהגדרתה בחוק, על מועד סיום העסקה וכן, הארכת העסקה באופן אוטומאטי תהיה לתקופות קצרות של חצי שנה בלבד ובתנאי שתנאי העסקה לא שונו.
 
·          מוצע כי בעסקה מתמשכת בעניין שירותי רפואה שנעשתה באמצעות כרטיס אשראי, המנפיק לא יחייב את כרטיס הצרכן בסכום המחייב לפני שחלפו 30 ימים מהיום שבו הופקד בידיו מסמך המעיד על עסקה בין הצרכן לעוסק.
 
·          קיימות תלונות רבות לפיהן כאשר חולה נפטר, מסרבת החברה לסיים את ההתקשרות בטענה כי בן הזוג או יורשיו ממשיכים להיות קשורים בעסקה ומחויבים לשלם את תמורתה. לפיכך מוצע לקבוע התניה בחוזה הקובעת במפורש או במשתמע כי לאחר פטירת הצרכן או מעבר לדיור מוגן או בית אבות או אשפוז סיעודי, יחולו החיובים על אדם אחר, לא יהיה תוקף ויראו את החוזה מאותו מועד כבטל מאיליו.

מרכז המידע המקיף בישראל לגיל הזהב. באתר מידע רב, כתבות, טיפים המלצות וקישורים לגיל השלישי. ניתן למצוא שאלות ותשובות ממומחים בתחום גיל הזהב, סיעוד וטיפול סיעודי, נושאים שמעניינים פנסיונרים




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב