דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מהי אוסמוזה הפוכה? 

מאת    [ 31/08/2009 ]

מילים במאמר: 594   [ נצפה 3162 פעמים ]

 

 

אוסמוזה הפוכה היא מושג המתאר הנעת ממס מתמיסה בעלת ריכוז גבוה של מומסים אל תמיסה בעלת ריכוז נמוך שלהם על ידי הפעלת לחץ נגדי ללחץ האוסמוטי.

בפועל אוסמוזה הפוכה היא תהליך ובו עוברת תמיסה דרך מסנן אשר לוכד את המומס בצידו האחד ומאפשר מעבר של ממס טהור אל צידו השני. זהו תהליך ההפוך לתהליך של אוסמוזה רגילה שבה תמיסה בעלת ריכוז מומסים נמוך עוברת בתנועה טבעית דרך ממברנה לתמיסה בעלת ריכוז מומסים גבוה ללא הפעלת כוחות חיצוניים. המומסים הם למעשה מרכיבים הנמצאים בחומר מסוים אך אינם מהווים את החומר הראשי המרכיב אותו.

הממברנה בה משתמשים בתהליך של אוסמוזה הפוכה אינה נקבובית כמו באוסמוזה הרגילה. הסינון בה נעשה בשכבה שעובייה הוא עובי מיקרוסקופי של פולימד דחוס. ברוב המקרים החומר היחיד שיכול לעבור דרך הממברנה הוא מים אשר מצטרפים לפולימר שעל הממברנה ועוברים בדיפוזיה לצידה השני.

 

הפעם הראשונה בה הודגמה אוסמוזה הפוכה באופן רשמי הייתה ב-1959 באוניברסיטת לוס אנג'לס. הפיתוח המסחרי הראשון להתפלת מים בעזרת אוסמוזה הופיע בקליפורניה ב-1965 ומאז עבר פיתוחים רבים שרובם משמשים להתפלת ולטיהור מים.

 

שימושים של אוסמוזה הפוכה

 

אוסמוזה הפוכה מיושמת היום בשלושה תחומים עיקריים: הראשון הוא התפלת מים. בעזרת התהליך של אוסמוזה הפוכה ניתן להתפיל מי ים ומים מליחים ולספק מים לחקלאות או מי שתייה. באזור אילת לדוגמה מי השתייה המסופקים לתושבים הם מים המופקים באמצעות אוסמוזה הפוכה ממים מליחים. כמו כן ישנו מספר רב של משקים חקלאיים המשתמשים במים מלוחים יחסית שהותפלו באוסמוזה הפוכה עד לרמה שתענה על צרכיהם של החקלאים.

באשקלון פועל היום מתקן התפלה הגדול מסוגו בעולם, המנפק מים מותפלים במחירים נמוכים.

 

שימוש נוסף לאוסמוזה ההפוכה ניתן למצוא בטיהור מים ביתי. מטהר מים בייתי מורכב היום משלושה מסננים: מסנן מכני החוסם חלקיקים מעל גודל מסוים, מסנן פחם פעיל הלוכד כלור ותרכובות אורגניות ומסנן אוסמוזה הפוכה. מתקנים ביתיים אלו של טיהור מים המתבססים על אוסמוזה הפוכה משתמשים בכבידה לצורך יצירת הלחץ החיצוני ולכן אין להם צורך במשאבת מים.

 

תעשייה נוספת המשתמשת באוסמוזה הפוכה היא תעשיית המזון. השימוש באוסמוזה ההפוכה בתעשייה זו הוא לצורך יצירת תרכיזים שונים כמו למשל מיצי פירות למינהם. זהו שימוש שנחשב זול יותר מהשימוש בחום ומקל על הטיפול במוצרים הרגישים לחום כמו אנזימים וחלבונים.

גם בתהליך ייצור היין ניתן לראות שימוש בתהליך אוסמוזה הפוכה לצורך העלאת ריכוז היין, סינון חומרים שונים והפחתת ריכוז האלכוהול.

 

שימושים נוספים אך שוליים יותר בטכנולוגיית אוסמוזה הפוכה ניתן למצוא במתקני שטיפת מכוניות. בעזרת התהליך תכולת המינרלים הנמוכה של המים מפחיתה את כמות המים שנשארים על הרכב וכך מפחיתים את העומס הנדרש ממתקני הייבוש של כלי הרכב.

 

 

 

אורן שץ הוא מנהל אס.אי.או ישראל, המספקת שירותי קידום אתרים מקצועי במנועי חיפוש ושירותי שיווק באינטרנט.
http://www.seoisrael.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב