דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הטרדה משפטית - ע''י היועץ המשפטי לממשלה 

מאת    [ 27/08/2006 ]

מילים במאמר: 783   [ נצפה 4006 פעמים ]

העמדתו לדין של השר חיים רמון בנימוק שמדובר ב"גרסה מול גרסה" - המחייבת כתב אישום - היא תמוהה, שגויה, מסוכנת, ומהווה הטרדה משפטית. ההחלטה של היועץ - עומדת בניגוד להצהרתו עם כניסתו לתפקיד שכתב אישום יוגש רק אם יש 110% ראיות בטוחות וההרשעה וודאית. לתקן את החוק - ובהקדם האפשרי. התנהגות מיותרת של השר שהביאה להחלטה מיותרת של היועץ.

* מאת: עו"ד אברהם פכטר


והיה אם השר רמון יזוכה - מי יפצה אותו על עגמת נפש, סכנה לאבדן קריירה פוליטית ועננה של חשד מיני - היועץ המשפטי, החברה, המתלוננת או בית המשפט.
הטרדה מינית, או מעשה מגונה בכפייה, הן עבירות פליליות מוגדרות, עם כוונה פלילית או מינית מוכחת ולפעמים אף מתוכננת ומתוזמנת מראש.
הטרדה מינית - אינה אקט מיני חד פעמי קצר, פרט אולי למקרה של שליחת ידיים גסה וביצוע מגע גופני בכוח בכפייה, תוך התנגדות הצד השני - מקרה שיכול לחול גם על נשיקה כפייתית בלתי רצונית (לעניין זה ראה את מאמרי - "הטרדה מינית - מה זה?")
לאור העובדות שפורסמו והודלפו לתקשורת, בשתי הגרסאות הידועות לציבור, אין בסיס מוצק להגשת כתב אישום, על כל המשמעויות ותופעות הלוואי הנלוות.
גרסה מול גרסה - אינה בהכרח בסיס ראייתי מוצק להוכחת אשמה. העברת הכדור לידי בית המשפט, מנוגדת לקונצפציה, עליה הצהיר היועץ המשפטי, מני מזוז, עם כניסתו לתפקיד. בראיון שנתן לתקשורת סמוך לחילופי התפקידים, כאשר עדיין היה אנונימי, הודיע מפורשות, כי מה שהיה לפניו בנושא זה עומד להשתנות. הגישה של פרקליטת המדינה, הגב' עדנה ארבל ששלטה בפרקליטות משך שנים- היתה כשיש ראיות לכאורה, בעבירות הנוגעות לענייני ציבור או מבוצעות ע"י אנשי ציבור - מי שיחליט על גורלם יהיה בית המשפט.
היועץ מזוז החליט לשנות גישה זו, עליה קיבל שבחים ממשפטנים רבים, וקבע כי היועץ והפרקליטות המדינה ישקלו את התיקים לגופם, וההחלטה לא תועבר על ידם לבית משפט, אלא בכל מקרה תישאר בידיהם. פירוש הדבר, שהגשת כתב אישום והגשתו לבית משפט, תיעשה רק אם יש וודאות גבוהה להרשעה - וראיות לכאורה או שתי גרסאות שוות במשקלן המשפטי ראייתי - לא יועברו להחלטת בית המשפט שפירושן, התמשכות דיונים התקפות תקשורתיות עם תוצאות לא צפויות מראש.
גישה זו של היועץ באה לביטוי עם סגירת תיק "האי היווני,, בצירוף חוות דעת ארוכה ומנומקת התוקפת את עמדתה של גב' ארבל פרקליטת המדינה, ותומכיה ובשרה על מדיניות חדשה בתחום.
לאחר תיק זה, נסגרו גם התיק נגד גלעד שרון וספיחים נוספים לפרשה. מזוז - היה נתון עקב סגירת התיקים האלה, להתקפה תקשורתית מאסיבית, אך עשה רושם שהוא עמד איתן על דעתו.
בפרשת רמון, נראה לי, שיש נסיגה מהעמדה הרשמית של מזוז עליה הכריז עם כניסתו לתפקיד. מעט מאד עבירות פליליות מתבצעות בנסיבות שהיו במקרה זה, כפי שנודעו לציבור.
המתלוננת ביקשה להצטלם עם השר - ויש גם תמונות המוכיחות זאת לפני הנשיקה ואחריה. המתלוננת התרגשה מכך שהשר הסכים לצילומים ולשיחה קלה שביניהם ואולי אף פלירטטה ופיזזה סביבו בתום לב. אם השר רמון היה יוזם את כל האירוע, הזמנת המתלוננת, צילומים חיבוקים נשיקות, היה מקום לדון אותו לחומרה. אך מאחר ומדובר באירוע מקרי לא מתוכנן - ונשיקה לא מתוכננת ורצויה (עפ"י המתלוננת) לשלוש שניות, כלומר בחטף, קשה לראות ולהבין - איפה ההלם, הטראומה, איבוד כושר הדיבור וכל יתר הקלישאות הנבובות המתלוות למקרה שהושמעו הן ע"י המתלוננת והממונים עליה.
מדובר בבחורה בוגרת, רצינית שהחלה במהלך ואולי נגררה בלי רצונה לסיטואציה מביכה במקצת, יתכן מאד, מה עוד שהתלונה הוגשה רק כעבור 10 ימים וע"י הממונה על המתלוננת.
מה יש לנו אם כן - התנהגות טיפשית ומיותרת של השר רמון, שנסחף כנראה עם האירוע מעבר לרצוי ולנדרש.
כשר רציני ואדם רציני - אסור היה לו להיגרר ולהימצא בסיטואציה שעלולה להתפרש כהתנהגות לא הולמת, על כך צריך להיענש ע"י העיתונות והציבור. היועץ היה מיטיב לעשות אם היה גוער בו ונוזף בו - משפטית וציבורית ואולי שולח אותו לוועדת האתיקה של הכנסת.
המעניין בדבר שכנספח לפרשה זו יצאו פמיניסטיות מובהקות בהתקפות רושפות אש, כנגד רמון ודומיו, המאמצים דפוסים מעוותים של התנהגות עם נשים, של בכירים המנצלים את שררתם לרעה מבלי להבדיל בין מקרה למקרה ומבלי להעביר ביקורת על המתלוננת ודומות לה, שמעוררות פרובוקאציה בהתנהגותן, מפזזות ומפלרטטות וכשלא נוח להן - מתלוננות.
טוב שהיו גם קולות שונים מבין ציבור הנשים שרואות בהחלטת היועץ המשפטי חדירה מיותרת ליחסים שבין גבר ואישה בוגרים, כל עוד אין סטייה בולטת ובוטה - ויש לתת משקל הולם גם לדעות אלה.
המצב הנוכחי לפיו עומדת גרסה מול גרסה - היא לא בריאה ולפעמים מביאה לעיוות דין - וכבר היו מקרים בעבר שהוכחו כנטולי בסיס, כרצון לנקמה, סחיטה ואיומים.
הפתרון המתבקש - תיקון החוק, כך שתלונה שתבשיל לכדי כתב אישום, תחויב בעדות נוספת חיצונית, תומכת ומסייעת.
על הצורך בתיקון החוק, כבר הצביעו משפטנים בעבר, והגיעה העת לזרז את התיקון - לפני שיביא נזקים בלתי ניתנים לתיקון.
אז מה היה לנו? התנהגות מיותרת של השר חיים רמון, תלונה מיותרת של הממונה על החיילת - והחלטה מיותרת של היועץ המשפטי על העמדת שר המשפטים לדין.
נקווה שהנשיקה המיותרת והמדוברת הזו לא תהיה "נשיקת מוות" ציבורית לשר המשפטים.
הכותב הוא עורך-דין, המתמחה במשפט פלילי, צבאי וציבורי, והיה בעבר פרקליט צבאי, יועץ משפטי, שופט צבאי בדרגת סא"ל, סגן פרקליט מחוז ומשנה ליועץ המשפטי של מועצת העתונות ופרשן משפטי בהווה.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב