דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הצילו את דבורת הדבש - דבש וחיי דבורה 

מאת    [ 20/08/2009 ]

מילים במאמר: 886   [ נצפה 5246 פעמים ]

הצילו את דבורת הדבש - חיי דבורה
מי לא מכיר את דבורת  הדבש. הייצור הצנוע, החרוץ והחברתי שעמל יום ולילה ללא לאות וללא פחד על-מנת לקיים את ממלכתו. כולנו נהנים פעם אחרי פעם מהנוזל המוזהב, הטבעי והבריא, עם הטעם המתוק והעשיר, ועם הניחוח המגרה. שנה אחרי שנה אנו טובלים את התפוח בדבש הטבעי הטהור ומברכים את כל הסובבים אותנו שנה טובה. הפעם הזאת שנת 2009 בכול פעם שנטבול את חתיכת התפוח שלנו בדבש הסמיך והמתוק נחשוב על דבורת הדבש, על התועלות שהיא מביאה לנו ועל הסכנות האורבות לה בדרך.  
חיי דבורה
דבורת הדבש והממלכה בה היא חברה מהווים פלא טבע של ממש. חיי הדבורה מתנהלים במסגרת חברתית מתקדמת של ממש. הדבורים מנהלות תהליכי ייצור מורכבים, ועושות זאת בצורה יעילה להפליא. ממלכת  הדבורים (הכוורת) מונה  כמה עשרות אלפי דבורים. הרוב המכריע הן פועלות בגילאים ובתפקידים שונים, כמה מאות זכרים ומלכה אחת. כל אחת ואחד מדרי הכוורת מבצע תפקיד ברור ומוסכם.
הפועלות
הפועלות מהוות את הכוח העיקרי של הכוורת.. עשרות אלפי הפועלות עובדות ללא הרף בכדי לדאוג לניקיון הכוורת, לתקינותה, להתפתחות הדור הצעיר, לאיסוף חומרי הגלם ולייצור של עשרות סוגים של מוצרים הנדרשים בממלכה, למזון, לחומרי בנייה ועוד.
ימים ראשונים
מייד לאחר הגחתה מהתא עוסקת הפועלת בניקיון התא ממנו הגיחה, ובהמשך גם בניקיון התאים האחרים. הפועלת מנקה כל פינה בכוורת ומכינה את הקרקע להטלת הדור החדש. לאחר שצברו ניסיון בניקיונות מקבלות הדבורים הצעירות תפקיד חדש.
ימי הנעורים
לאחר שבגרה מעט (מספר בודד של ימים) מקבלת הפועלת את האחריות על הטיפול בזחלים במלכה ובכוורת. במסגרת תפקידה החדש מאכילה הדבורה את הזחלים הקטנים שבקעו מהביצים, בדבש, בצוף ובאבקת פרחים. הפועלות ברות המזל זוכות להאכיל גם את המלכה (את הזחל שגדל לו בתא המלכון ויהפוך בעתיד למלכה). זחל זה מקבל כמובן מקבלת מזון מלכות. זהו מזון מיוחד שמייצרות הפועלות מצוף ואבקת פרחים, על ידי אנזים מיוחד שנמצא ברוק שלה. בהמשך מקבלות הפועלות הצעירות אחריות על איטום הכוורת ועל ביצוע תיקונים בכוורת בעזרת הדונג שהן מייצרת ובאמצעות פרופוליס. במקביל עסוקות הדבורים העמלות באמונים לקראת צאתן לשטחי המרעה. הן מתאמנות בהכרת הסביבה, בניווט (בכל גיחת אימון הן מתרחקות עוד ועוד מהכוורת) בתעופה ובהבנת סימני התקשורת השונים. הדבורים יודעות לסמן האחת לשנייה באמצעות ריקוד מיוחד (ריקוד השמניות) שהן מבצעות ועפ"י קצב הריקוד וגודל השמיניות הן מלמדות את הדבורים האחרות על; מרחקים משטחי מרעה, גודל השטחי המרעה על איכות הפריחה ועוד.
כבר בוגרות
לאחר שהסתיימו האמונים יכולה הפועלת הבוגרת לצאת אל שטחי המרעה ולאסוף אבקת פרחים, צוף ופרופוליס. את אבקת הפרחים ואת הצוף היא שולפת מהפרחים אותם פוקדת. הפרופוליס נאסף משרף העצים. אותו נוזל שנשפך מהפצעים בגזעי העצים. הפועלות עובדות ללא הפסקה משעות הבוקר המוקדמות ועד הלילה. התפקיד האחרון שמקימות הדבורים מלמד על התכונה המדהימה של בעל חיים נפלא זה.
המתאבדות המבוגרות - בימיה האחרונים של הדבורה, כשכוחותיה לאט לאט עוזבים אותה, מקבלת על עצמה דבורת הדבש המבוגרת את תפקידה האחרון בהחלט. בימיהן האחרונים עסוקות הפועלות בהגנה על הכוורת. מזיקים כמו הצרעה ואחרים, המאיימים לחדור אל תוך הכוורת זוכים בהתקפה של עקיצות המבוצעות ע"י קבוצה מאורגנת להפליא של "דבורים קמיקזות". כך ביעילות מדהימה תורמת הפועלת במהלך כל חייה ללא לאות ולפי יכולותיה לכל צרכי הממלכה.
הגברים שבחבורה
תפקיד הזכרים להפרות את המלכה. הזכר מגיע לבגרות מינית לאחר כשבועיים, ואז הוא מתחרה על הזכות להגיע אל המלכה ולהפרות אותה. ההפריה מתרחשת מחוץ לכוורת בתהליך שנקרא מעוף הכלולות ואחריה מסיימים הזכרים את תפקידם. הם אינם מורשים עוד לחזור לכוורת. הזכרים גם לאחר שהגיחו מהתאים תלויים לחלוטין בפועלות שמאכילות אותם. (לזכר אין עוקץ והוא אינו אוכל בעצמו. הקשב הרב והדאגה בה מטופלים הזכרים במועדי השיא של הכוורת ובמועדי ההפריה נובעים מהחשיבות רבה שיש לאיכות הזכרים על איכות הכוורת כולה. 50% מהגנטיקה של הכוורת תלויה בזכרים שהפרו את המלכה. בתקופות קשות של הכוורת להבדיל, ובתקופות בהן אין הפריה של המלכה מגורשים הזכרים מהכוורת על מנת למנוע בזבוז אנרגיה מיותר.
מלכת הדבורים
בכל כוורת מלכה אחת בלבד. המלכה היא דבורה נקבה שבקעה מביצה זהה בכול לביצה של כל אחת מהפועלות האחרות. אך התמזל מזלה להיות מוטלת, ובהמשך לבקוע בתא מיוחד. תא מלכון. הזחל שיוצא מהביצה בתא המלכון, מוזן במזון מלכות שמכינות לו הפועלות הצעירות. כאשר מגיחה המלכה החדשה מתא המלכון, היא דואגת לחסל מלכות מתחרות שנמצאות בשלב שלפני הגחה. (למלכה עוקץ חלק והיא יכולה לעקוץ מספר רב של פעמים). לאחר שהבטיחה לעצמה את הממלכה והמלוכה יוצאת המלכה הצעירה במעוף הכלולות (המלכה תתרחק מהכורת מספר מאות מטרים על-מנת לצמצם את הסיכוי להזדווגות בתוך המשפחה ותשחרר ריח מיוחד). הזכרים הבוגרים מהכוורת שלה ומכוורות שכנות פותחים במרדף עד שברי המזל משיגים אותה ועושה בה את זממם (הפריה איכותית היא הפריה שבוצעה ע"י מספר זכרים מכוורות שונות).
מכאן ואלך תהיה המלכה עסוקה למשך כל ימי חייה בהטלת ביצים בתוך תאי הדונג שהוכנו לכך ע"י הפועלות. מספר צאצאיה של מלכה אחת יכול להגיע לעשרות אלפים. כאשר עולה הצפיפות בכוורת נדרשת פעולה. הפועלות במקרה כזה יגדלו בהסתר מספר מלכונים. כאשר הזחל שגדל בתא המלכון המוסתר יהיה בוגר מספיק תגיח מתא זה מלכה צעירה חדשה. לפני ההגחה יעזוב נחיל את הכוורת בראשות המלכה הבוגרת ויתור אחר קן (כוורת) חדש. כך נוצרים נחילים חדשים וקמות ממלכות נוספות. נחיל דבורים הוא שם שניתן, למלכה וחבורה של פועלות המקיפות אותה ומגינות עליה. לאחר שהנחיל יתמקם הוא מייצר לעצמו כוורת.
בגידול המודרני מבוצע התהליך של ריבוי הדבורים ופיצול הנחילים באופן מלאכותי. הדבוראי עושה זאת ע"י גידול מלכונים והכנסתם לכוורות מהן נלקחה המלכה (מלכון הוא זחל בן יום שהוכנס לתא מלכון בכוורת ללא מלכה?).

בבליוגרפיה
על דבורת הדבש תקציר מאת יהושוע שטרן
אתר מועצת הדבש
וויקיפדייה הישראלית
- Great Plains Nature http://www.gpnc.org/honeybee.htm
- Science dailyhttp://www.sciencedaily.com
- New York times magazinehttp://www.nytimes.com

זיו פורת
מנכ"ל משותף
http://www.aop.co.il
http://www.45c.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב