דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


חובת הגשת דוח למס הכנסה לשכירים המשקיעים בשוק ההון ובעלי הכנסות גבוהות 

מאת    [ 22/08/2006 ]

מילים במאמר: 571   [ נצפה 6361 פעמים ]

ביום 31.5.06 חל המועד להגשת דוחות למס הכנסה ביחס לשנת המס 2005. לא רבים מודעים לכך, כי עצם העובדה שהם שכירים, אינה שוללת את החובה שלהם להגיש דו"ח שנתי למס הכנסה במקרים מסויימים, ובפרט לגבי משקיעים בשוק ההון ובעלי הכנסות גבוהות. אי הגשת דו"ח מהווה עבירה על החוק, וכן עשויה להתחייב בקנסות ההולכים וגדלים בהתאם לאיחור. בטרם אדגים מקרים בהם קיימת החובה, שתי הערות הרגעה: אחת, אף שמועד הגשת הדו"ח הינו 31.5.06 ניתן בהחלט לקבל ארכות, ובמקרים בהם הדו"ח מוגש ע"י רו"ח ניתנות אלה בד"כ באופן אוטומטי. השניה - על אף הטרחה הכרוכה בכך, להגשת דו"ח עשויים להיות גם יתרונות (ועל כך בהמשך).

מתי שכירים חייבים בהגשת דו"ח?
קיימות מספר חלופות רלוונטיות לענייננו שכל אחת מהן מחייבת בהגשת דו"ח. להלן מספר דוגמאות (שאינן ממצות):

א. תיק השקעות בחו"ל - אם שווי כל נכסיכם בחו"ל עלה במועד כלשהו בשנת המס על סכום של כ - 1.5 מיליון, חלה חובת הגשת דו"ח. הדבר רלוונטי במקרים רבים ביחס להחזקה בחשבונות בנק ותיקי השקעות בחו"ל בסכום זה, אך גם במקרים אחרים בהם מוחזקים נכסים בחו"ל - לרבות מקרקעין ונכסים לא סחירים אחרים.

ב. הכנסות בשוק ההון - החובה חלה על כל מי שמכר ני"ע סחירים בתמורה העולה על 1.55 מיליון - (הסכום מתייחס למחזור ולא לרווח!). כמו כן חלה חובה על מי שקיבל במהלך השנה הכנסות ריבית בסכום כולל (בישראל ובחו"ל) העולה על 534,000? .

ג. בעלי מניות - אם הנכם בעלי מניות בחברה כלשהי אתם חייבים בהגשת דו"ח במקרה של החזקה של 10% או יותר בחברה ישראלית, או בהחזקה בשיעור כלשהו בחברה זרה (למעט מניות סחירות). החובה חלה גם אם החברה אינה פעילה כלל.

ד. שכר גבוה - שכירים ששכרם עלה בשנת 2005 על סכום שנתי של 539,000? חייבים בהגשת דו"ח. החובה חלה גם אם השכר הבסיסי נמוך יותר, אך עקב בונוס חד פעמי או מימוש אופציות ברווח הוא עלה על התקרה הנ"ל.
חשוב להדגיש - בכל החלופות שהוצגו (ובמקרים נוספים) החובה חלה גם אם בגין ההכנסות או הנכסים נוכה מלוא המס והועבר למס הכנסה. אם לא נוכה מלוא המס, ממילא קיימת חובה להגיש דו"ח, גם ללא קשר לתקרות שהוצגו.

חצי הכוס המלאה
אם ננסה להסתכל על חצי הכוס המלאה, החובה להגיש דו"ח עשויה לעיתים גם להיות משתלמת ולהוביל להחזרי מס. מצ"ב מספר דוגמאות:

א. הפסדים מני"ע שלא קוזזו - לעיתים נותרים בסוף השנה הפסדים מני"ע שלא נוצלו על אף שהיו רווחים שעליהם נוכה במקור מס ע"י הבנק/ברוקר. סיטואציה כזו עשויה לקרות בין מאחר שההפסדים הופקו לאחר הרווחים, ובין בסיטואציות שבהן תיק השקעות בבנק/ברוקר אחד הניב רווחים ובמקביל תיק השקעות בבנק/ברוקר אחר הניב הפסדים. כאשר לא מוגש דו"ח ההפסד שנוצר יוותר לשם קיזוז מרווחים בעתיד (באופן פעולה שתתבצע ע"י הבנק/הברוקר בערכים נומינלי). עם זאת, כאשר מוגש דו"ח, הוא יקוזז כנגד הרווחים והמס ששולם יוחזר כבר באותה שנה צמוד ובתוספת 4% ריבית מתום שנת המס ועד קבלת ההחזר.

ב. הפקדות לקופות גמל/ביטוח חיים - החזרים ממס עשויים להתקבל במקרה של תשלומים לקופת גמל או לביטוח חיים באופן עצמאי (לא כעמית שכיר) - לרבות בגין הפקדות לטובת בן הזוג.

ג. ניכוי הוצאות עבודה מהבית - בניגוד לדעה הרווחת, גם שכיר העובד מביתו זכאי לנכות מהכנסותיו חלק יחסי של הוצאות הבית - כל עוד ההוצאה היא הכרחית וחיונית לעבודה וניכויה לא נשלל במפורש בתקנות. במסגרת זו ניתן לדרוש חלק יחסי (לדוגמה בגין חדר אחד המוקצה לעבודה) של הוצאות טלפון, ארנונה, חשמל, משכנתא/שכ"ד וכו'.
ישנם מגוון מקרים נוספים בהם עשויה להיות זכאות להחזרים, כגון עבודה רק בחלק מהשנה, הקלות מס ביחס לריבית לגבי מי שהגיעו לגיל פרישה, ועוד. מוצע לבדוק את הנושא בכללותו עם יועץ מס או רו"ח.
דר' אברהם אלתר, עו"ד avi@altertax.co.il
ניר הורנשטיין, עו"ד
משרד דר' א. אלתר ושות' - ייעוץ בנושאי מיסים www.altertax.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב