דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


בחירת פסיכולוג, פסיכיאטר או פסיכותרפיסט לטיפול פסיכולוגי 

מאת    [ 15/08/2009 ]

מילים במאמר: 589   [ נצפה 4183 פעמים ]

בחירת מטפל לטיפול פסיכולוגי- פסיכולוג, פסיכיאטר, או פסיכותרפיסט היא משימה לא פשוטה, ובוודאי אין חוקים או כללים ברורים לכך. הטיפול הפסיכולוגי הוא מסע אישי לתוככי נפשנו, על כן רוב האנשים חשים כי הקריטריון החשוב ביותר לבחירה הינו האמון והביטחון כי האדם שממולנו הוא זה שיוכל לסייע לנו לעבור את הדרך ולהתמודד עם הבעיות. קשה מאד להעריך זאת מבלי להכיר את המטפל, ולכן ניתן להסתייע בקריטריונים הבאים, טרם הגעה לפגישה ובמהלך הפגישות הראשונות.


1. דרך הטיפול - ישנם מטפלים מסוגים שונים, חלקם דינאמיים (רגשיים) מאוד וחלקם דוגלים בשיטות טיפוליות אחרות כדוגמת טיפול קוגניטיבי התנהגותי (פעמים רבות נעשה אצל פסיכיאטר מומחה). כמובן יש כאלה המשלבים שיטות שונות. לכל אדם יש דרך טיפולית שמתאימה לו יותר, דינאמית יותר או פחות. חשוב שהמטופל יבין את סוג הטיפול המוצע לו.


2. משך הטיפול - האם אתם מחפשים טיפול קצר מועד לבעיה ממוקדת (דוגמת טיפול קוגניטיבי התנהגותי לפחד טיסות) או מעוניינים בטיפול רגשי עמוק לטווח ארוך (במקרים של חוסר בטחון עצמי או בעיות בין אישיות). מטפלים שונים מתמחים בשיטות טיפול שונות ועם אורכים שונים. לכן כדאי כי תבוצע התאמת ציפיות בתחילת הטיפול, בדרך כלל בפגישה הראשונה.


3. תחומי התמחות ספציפיים - יש כיום מטפלים שהתמחו בבעיות שונות, לדוגמא: דיכאון, חרדה, פוסט טראומה, קשיים במציאת בן/בת זוג, טיפול באוכלוסיה מסוימת (ילדים ונוער) וכדומה, חשוב להיעזר במטפל שמומחה בטיפול בבעיה ממנה אתם סובלים.


4. התאמה לגבי פרטים טכניים: מיקום הקליניקה (האם הקליניקה ממוקמת במרכז תל אביב ללא חניה), זמינות בשעות והמחיר אותו גובה המטפל עבור פגישה. עניין המחיר בעייתי- מטפלים הנחשבים טובים יותר, לרוב עמוסים יותר ומחיר השעה הטיפולית גבוה יותר.


5. פרופיל המטפל - לכולנו חשוב להרגיש כי המטפל יוכל להבין אותנו ואת הבעיות שלנו, אך חלק מאמינים שדמיון משמעותו אמפטיה טובה יותר, ולכן חשוב להם הפרופיל של המטפל, למשל האם הוא גבר או אישה וכן גילו, ("הוא יודע מה עברתי"). אמפטיה היא דבר חשוב בטיפול, אבל לעיתים רבות דווקא מי שלא עבר חוויה דומה יכול לתת פרספקטיבה חיצונית ומעמיקה יותר, מבלי לוותר על האמפטיה. יש אנשים שרוצים מטפל מבוגר - "כי הוא עם ניסיון" או אישה - "כי היא רגישה" וכו'. מומלץ לא לדבוק בדעות קדומות, לעיתים במציאות זה קורה בדיוק הפוך מהציפיות.


6. האם המטפל עובד עם מטפלים אחרים (מכון? מרכז?). ברוב המקרים, מטפל שמעורב בקהילות מטפלים מוזן באופן תמידי בגישות טיפוליות חדשות אותן יוכל לשלב במסגרת הטיפול, ומכונים או מרכזים נוהגים לערוך השתלמויות. יתרון נוסף הוא: אם בפגישה הראשונה מסתבר שבעייתכם אינה תחום ההתמחות של מי שהגעתם אליו, הוא עדיין יוכל להפנות אתכם למישהו מתאים, ובאותו מקום. אגב, מטפל שהוא גם פסיכיאטר יוכל לשלב טיפול תרופתי במידת הצורך.


7. מקצועיות - במידה ויש למטפל אתר והוא מפרסם חומר מקצועי: באם אתם חשים הבנה עם התכנים שהוא מפרסם או אתם סובלים מבעיה דומה- סימן שהמטפל מתעסק בבעיות דומות לשלכם. כמו כן, כדאי לבחון את הרקע המקצועי של המטפל באמצעות עיון בקורות החיים שלו.


8. המלצות של חברים - הדבר הכי שכיח. שתי בעיות- הראשונה, לעיתים זה מביך לשאול חברים או פשוט לא רוצים שהחברים ידעו. והשניה- מטפל שמתאים לחבר לא בהכרח מתאים לנו, לפעמים אפילו מאד לא מתאים לנו...


9. הכלל הכי חשוב: תקשיבו לקול הפנימי ולאינטואיציות שלכם לגבי המטפל- פסיכאטר, פסיכולוג או פסיכותרפיסט- איך היה בפגישה הראשונה? האם הוא שותק או מדבר? האם הוא נותן תחושת חמימות או מרוחק? כיצד התייחס לבקשות שלכם (אופן ההתיחסות ולאו דווקא הענות לבקשות)? כל אלו חשובים ביותר.


כאשר אנו כבר בטיפול, כדאי לזכור שחלק מהטיפולים עשויים להמשך מספר שנים, ואפשר לעיתים לעצור ולהבין עם עצמנו האם הדרך המשותפת שנוצרה עובדת עבורנו והאם אנו מרוצים מהתוצאות של הטיפול. בכל מקרה של התלבטות מומלץ לשתף את המטפל בכך, זה תמיד מביא לתוצאות חיוביות, כאלה או אחרות.

ד"ר אילן טל

פסיכיאטר מומחה, טיפול בחרדה, טיפול פסיכולוגי, אורח חיים פסיכולוגי בריא, חוות דעת פסיכיאטרית



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב