דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מדוע צמיחה בת קיימא וחוזה חכירה לדורות תלויים זה בזה? 

מאת    [ 14/08/2009 ]

מילים במאמר: 446   [ נצפה 2541 פעמים ]

מעצבי המדיניות אימצו את עקרון "הצמיחה הבת קיימא", ואין ספק שמדובר בעיקרון חשוב על רקע הצמיחה הפחמנית של העולם המערבית בארבעים השנים האחרונות. המגזר החקלאי יושב בלב ליבו של עיקרון זה כמי שמביא למקסימום את התועלות האקולוגיות וכמי שאמון על שמירת האדמות והשטחים הפתוחים - וחשוב להדגיש שגם עפ"י התפיסה הקפיטליסטית נוסח מילטון פרידמן, זוכה פרס נובל לכלכלה, מדובר במוצר ציבורי בעל חשיבות יוצאת דופן בעבור כלל תושבי המדינה.

כאשר מנתחים מה דרוש בכדי להגיע ליעד הקיימות בהקשר החקלאי, מגלים שישנם שני תנאים מקדימים כדי להגיע ל"קיימות" - יציבות שנובעת ממדיניות ארוכת טווח, ו-וודאות. שני אלה מייצרים אופק עבור החקלאי בכמה היבטים שהעיקרי שבהם הוא היכולת לתכנן לטווח הארוך. כאמור, אין ספק שתכנון לטווח הארוך הוא תנאי מקדים לכל צמיחה בת קיימא אשר לוקחת בחשבון את סך התועלת החברתית.

במצב הקיים, בו מרבית המושבים במעמד בר רשות עם חוזים קצרי טווח ואין עבורם חוזה חכירה לדורות ולחקלאי אין שום וודאות אפילו לא באשר לחלקת המגורים שלו, אין אפשרות למגזר החקלאי, כמגזר וכפרטים בודדים, לייצר תוכנית ארוכת טווח, כזו שמתחשבת באופן אופטימאלי באילוצים השונים, מהשימוש הנכון במים, דרך שיטת ההדברה ועד המחשבה על העלויות הסביבתיות שיש בהובלה ליעדים שונים בעולם.

חוזה חכירה לדורות הוא תנאי ראשוני אך בודאי אינו מספיק, נדרשת גם מדיניות חקלאית עם תקציב תלת שנתי לפחות אשר נגזר מתכנון של עשרים וחמש שנה, נדרשת רשת ביטחון עבור החקלאי אשר מבטיחה לו שגם במשברים כלכליים, שבהם לעיתים קרובות העשירים בסופו של דבר הופכים להיות עשירים יותר והחלשים פשוט נעלמים, תמשיך המדינה לתמוך בו מתוך תפיסת עולם שאותו חקלאי שמר שומר וימשיך לשמור על המשאב הלאומי היקר ביותר - אדמות המדינה.

מתוך דיאלוג עם רשות המים אפשר לומר בביטחון שיש הבנה עמוקה של הנושאים הללו, במנהל מקרקעי ישראל (מה שיהפוך בקרוב יהפוך להיות רשות מקרקעי ישראל) לעומת זאת, עדיין לא הבינו את תפקידם ואת גודל האחריות ביחס לעתידה של מדינת ישראל דרך התמיכה במגזר החקלאי. והתמיכה במקרה של ממ"י היא יצירת תשתית משפטית כזו שתאפשר חכירה ארוכת טווח בעבור המגזר החקלאי.

על מנהל מקרקע ישראל מוטלת האחריות לייצר פלטפורמה משפטית אשר מתבססת על התפיסה הבין דורית ומכמתת בתוכה את כל רעיון הקיימות. החקלאים, דור אחרי דור, מעבדים את האדמות, ואל לה למדינה לתפוס את המגזר החקלאי בנקודת זמן כזו או אחרת ולהתייחס אליה כאל המצב הטבעי, המצב הטבעי הוא שהאגודה השיתופית דואגת לעיבוד מלא של האדמות או באמצעות עיבוד משותף או באמצעות ניוד חלקות חקלאיות בין החקלאים.

הגיעה העת שמדינת ישראל תתייחס לעצמה לא כאירוע חד פעמי אלא כישות שרירה וקיימת, ישות שמעיזה לקבל החלטות, שמבינה שמגזר חקלאי הוא נכס, מוצר ציבורי שיש לשמרו כשמורת טבע, כאי של שפיות. החקלאי "נופל וקם נופל וקם" אבל בכדי שהחקלאי יוכל להמשיך את השיר ו"לא להפסיק ללכת" הוא חייב לדעת שבכל נפילה מחכה יד תומכת ולא רגל מכשילה.
מאת: עו"ד עמית יפרח יו"ר אגף קרקעות ואגודות שיתופיות ויוחאי עתריה-כלכלן



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב