דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


טיפול פסיכולוגי קוגניטיבי התנהגותי בהפרעות חרדה - האם זה עובד ומה אומר המחקר? 

מאת    [ 12/08/2009 ]

מילים במאמר: 487   [ נצפה 3448 פעמים ]

הפרעות חרדה הן משפחה של מצבים נפשיים הכוללת בתוכה חרדה כללית (דאגנות), חרדה חברתית, התקפי חרדה, OCD, פוביות (כגון פחד מטיסות, פחד ממעליות, פחד מגו'קים ופחד מבעלי חיים) ופוסט טראומה (PTSD). הפרעות אלו נפוצות מאוד, כ - 10%-30% מהאנשים סובלים בשלב זה או אחר בחיים מהפרעת חרדה.


הטיפולים הנחשבים כיעילים ביותר לטיפול בהפרעת חרדה הם טיפול תרופתי וטיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT). טיפול קוגניטיבי התנהגותי הוא טיפול פסיכולוגי המתבסס על שינוי דפוסי חשיבה לא יעילים העומדים בבסיס החרדה, הפוביה, האובססיה או הטראומה. בטכניקה זו מלמדים את המטופל לזהות מחשבות שליליות על העבר ההווה והעתיד, לבחון אותן ולייצר פירושים אחרים - ריאלים ואדפטיביים יותר. הרכיב ההתנהגותי בטיפול כולל חשיפה הדרגתית וממושכת לדברים מהם האדם חושש (על פי מדרג קושי) והפסקת השימוש ב"פטנטים" שאומצו לשם הפחתת החרדה. כשהאדם נשאר במצב הקשה לו מבלי לברוח, הוא לומד שלא קורה לו דבר רע ומתחיל להתרגל אליו כך שאינו מעורר חרדה יותר.


טיפול קוגניטיבי התנהגותי הוא טיפול שנחקר רבות ונמצא כיעיל בהפרעות חרדה. אולם, המחקרים לא תמיד משקפים במדויק את התנאים בעולם שמחוץ למעבדה ולכן לא ברור עד כמה מסקנותיהם תקפות לגבי טיפול אמיתי. לדוגמה, אחת הטענות היא שמצבם של המשתתפים במחקרים הוא פחות חמור  ממצב מטופלים בקליניקות לא מחקריות. טענה נוספת היא שבמחקרים המטפלים נצמדים בקפידה לפרוטוקול הטיפול שנקבע מראש וכי בעולם האמיתי מטפלים נוטים שלא להישאר נאמנים לחלוטין לפרוטוקול שנבדק במחקר. כתוצאה מגורמים אלו טיפול במעבדה עשוי להיות יעיל יותר מטיפולים אחרים.


טיפול פסיכולוגי ב"תנאי מעבדה" לעומת טיפול פסיכולוגי "בעולם האמתי"


בשנים האחרונות חוקרים וקלינאים בתחום הפסיכולוגיה ערכו מחקרים רבים הבודקים את יעילות הטיפול הפסיכולוגי בשטח. ממחקרים אלה אמנם קשה יותר לדעת בוודאות כי השיפור במצב המטופל נובע רק מהטיפול שקיבל, אולם יתרונם בכך שהם משקפים בצורה טובה את המציאות ולכן ניתן להכליל אותם אל העולם האמיתי.


במחקר שהתפרסם לאחרונה, ונערך על ידי סטוארט וקמבלס*, נאספו 56 מחקרים "נטורליסטים" (כלומר, שנערכו בקליניקות אמיתיות) שבדקו את יעילותו של טיפול קוגניטיבי התנהגותי בהפרעות חרדה אצל מבוגרים. כל המחקרים שהוכללו בניתוח התייחסו לטיפולים קוגניטיביים התנהגותיים באורך 6 פגישות לפחות, בהם לא נעשה כל שימוש בתרופות. מתוך 56 המחקרים 17 עסקו בטיפול בהתקפי פאניקה, 11 בטיפול בחרדה חברתית, 11 בטיפול ב-OCD , 11 בטיפול בהפרעת חרדה כללית ו 6 בטיפול בפוסט טראומה.   


המחקר השווה בין מצב הנבדקים לפני הטיפול ואחריו. נמצא כי טיפול קוגניטיבי התנהגותי הביא לשיפור משמעותי בהפרעת החרדה והדיכאון של המטופלים. בשישה מהמחקרים שנבדקו הייתה קבוצת ביקורת - בעוד מצב הפרעת החרדה של המשתתפים בקבוצת הביקורת השתפר ב 22%, מצב הפרעת החרדה של המשתתפים שעברו טיפול קוגניטיבי התנהגותי השתפר ב- 78% . מחקרים אלו מחזקים את הבסיס המחקרי החזק עליו נשען הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי ומראים כי טיפול זה הוא טיפול פסיכולוגי יעל בהפרעות חרדה גם בחיים האמיתיים.


עוד על הפרעות חרדה והטיפול בהן בקוגנטיקה - המרכז הישראלי לטיפול קוגניטיבי התנהגותי www.cognetica.co.il 


 


* המאמר מתבסס על המחקר הבא:


Stewart, R. E.; Chambless, D.L. (2009). Cognitive-behavioral therapy for adult anxiety disorders in clinical practice: A meta-analysis of effectiveness studies. Journal of Consulting and Clinical Psychology; 77(4) 595-606.

מרכז קוגנטיקה הינו מרכז טיפול קוגניטיבי התנהגותי המספק טיפול יעיל וקצר טווח בהפרעות חרדה, OCD, פוסט טראומה ופוביות במבוגרים, בני נוער וילדים.
http://www.cognetica.co.il
03-6390191



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב