דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


האם וועדה רפואית בשל נכות מתאונה,או מחלה יכולה להיות אירוע של מפנה בחיים? 

מאת    [ 07/08/2009 ]

מילים במאמר: 1323   [ נצפה 3791 פעמים ]

הקדמה -


מאמר זה הינו אחד מסדרה של עשרות מאמרים שכתבתי, שמטרתם לתת מידע מקצועי לחולים ונפגעים, כיצד לממש את המגיע להם, כצעד חשוב בשיקום ובחזרה לחיים. חלק מהמאמרים דן בפרוצדורות השונות, כיצד לגשת לוועדות רפואיות בביטוח הלאומי, מס הכנסה, משרד הביטחון, קרן הפנסיה, חברת הביטוח. מאמרים אחרים, חשובים אף יותר, מתארים את התהליך האפשרי של חזרה לחיים, מתוך כוחות פנימיים. כיצד להפוך את המצוקה הבריאותית, לנקודת הזדמנות?


הנני רופא ומשפטן. לאחר שחליתי מאד בעצמי; ולאחר שאחד מילדי נפגע קשה בפיגוע התאבדות, כחייל - הבנתי מקרוב את עולמם של החולים והנפגעים. הבנתי עד כמה יש צורך בהקטנת הנזק הכלכלי, שמתלווה תמיד לנזק הבריאותי. עד כמה קשה לחולה להשתקם, כאשר יש לו אי נוחות, או אפילו מצוקה כספית. הבנתי גם עד כמה קשה להתמודד מול הוועדות הרפואיות השונות, המנוכרות ולעיתים אף מזלזלות.  נרתמתי לעניין, שכן כרופא ומשפטן יש לי את כל הכלים הדרושים על מנת להצליח לקבל את מה שמגיע בוועדות הרפואיות. לקבל את מה שמגיע לפי החוק והדין. מה שמגיע כדי לסייע לו להשתקם, או לפחות לא להידרדר. לאחרונה התחלתי לכתוב את הידע שלי ולפרסמו באינטרנט, כשירות עבורך. בנוסף הנני פועל בחברת בר מדיקס - למימוש זכויות רפואיות  הפועלת מתוך הבנת החולה והנפגע, בצורה מקצועית ובגישה מאד אכפתית    > http://www.barmedics.co.il <


 


נכות מתאונה,או מחלה יכולה להפוך לאירוע של מפנה בחיים


אירוע רפואי המותיר מגבלה של ממש, גורם לסבל ואי נוחות. פעמים רבות הדבר מאפשר צעדים חשובים, שקודם לא היו במרכז תשומת הלב. האבדן הבריאותי מאפשר מספר תהליכים. האחד - בדיקת הזכאות הכספית הנובעת מהנכות. פעמים מדובר בסכומים ניכרים עם השפעה של ממש על המצב הכלכלי האישי. השני -  הפנמת האבדן הבריאותי, מאפשר הערכה טובה יותר של מה שיש. כלומר פותח את הדרך לשיקום. השלישי -  וועדה רפואית, לפניה הנפגע צריך להופיע, הינה אירוע מיוחד. תוך דקות יש להציג את העניין, בשפה בהירה לאנשי מקצוע הרפואה, כלומר בתחום בו אין לנפגע כל מומחיות. האירוע הינו קובע ופעמים אין הזדמנויות נוספות. צריך לבוא מוכן, לדבר נכון בדרך כלל אפילו פחות מדקה, לשדר מסר שיבדיל אותך מהניבדקים האחרים. הצלחה באירוע כזה, יכולה לאפשר עמידה במבחנים אחרים בחיים.   


 מאות אלפי אזרחים נפגעים מידי שנה מתאונות ומחלות. פעמים רבות נוצרות לנפגע זכויות כספיות שנועדו להקל ולסייע לו כלכלית. רוב הזכאים אינם מודעים כלל למכלול זכויותיהם ורבים מהם אינם מצליחים להתגבר על סבך הבירוקרטיה ועל היחס בדרך למימוש זכויותיהם. כ 350,000 אשה ואיש מתעתדים להתיצב בשנה אחת בפני ועדות רפואיות לצורך הכרה בנכותם. נכה בן 40, שהוכרה לו נכות של 25% יזכה עד לגיל 65 לגימלה של כ 450,000 שח'. על פי חשבון פשוט, חברות הביטוח, קרנות הפנסיה, ביטוח לאומי ומשרד הביטחון (אגף השיקום) משלמים כל שנה סכומי כסף שיכולים להגיע ל 15 מיליארד שח'. אולם למרות הגידול בפניות חל ב 6 השנים האחרונות קיטון מבהיל של כ 40% במספר האנשים שנכותם אושרה.


 האירוע הרפואי שעברת יכול לתרום למפנה שלילי בחייך ויכול להיות אירוע חיובי, למרות האבדן הבריאותי.


הפאן השלילי-




    •  נזק בריאותי. ייתכן השפעה על תוחלת החיים.

    •  ירידה ביכולת תקודית בבית, בעבודה, בחיי חברה. נכות.

    •  דכדוך ואבל בשל "מה שהייתי לעומת מה שאני היום".

    •  סבל פיזייום יומי.

    •  שבר כלכלי -  הוצאות חדשות - ההידרדרות הרפואית, יוצרת צרכים כלכליים חדשים - ביקורי רופא, תרופות, טיפולים, ייעוצים - שאף פעם לא מכוסים באופן מלא על ידי קופת החולים והמבטחים. בנוסף - ירידה בהכנסות - כושר העבודה והפניות לעבודה נפגעים, כך שיש פחות הכנסות ברוב המקרים. 

    •  מעגל העוני - על פי מחקרים של גופים חברתיים, של המוסד לביטוח לאומי ושל מחלקות מדעי החברה באוניברסיטאות רבות - אדם חולה נעשה יותר עני! אדם עני נעשה יותר חולה! וחוזר חלילה - מעגל שהולך ומתגבר.

 איך מפסיקים את המעגל הזה?


לשם כך חוקקו החוקים ותוקנו התקנות שנועדו לפצות את החולים והנפגעים - שחלק ממעגל הנזק הכלכלי יופסק, על מנת שתוכל לחזור ולטפל בעצמך. לחזור לחיות. לחזור לתפקוד ברמה זו או אחרת.


 הפאן החיובי-


האבדן הבריאותי, לעיתים בפעם הראשונה בחיים, מחייב את החולה, או הפצוע, להסתכל על חייו ממקום ומזוית חדשים. פתאום סדרי העדיפויות משתנים. לפתע צריך לעצור את מירוץ החיים חסר הפשר. פתאום צריך להסתכל על דברים אחרת. הניסיון האישי שלי לימד אותי, שניתן לראות פתאום את המציאות סביבי אחרת לגמרי. לדברים חדשים יש חשיבות. לקשרים עם המשפחה בפרט ואנשים בכלל יש פתאום חשיבות עליונה. המירוץ הופך להיות אחרי דברים עמוקים ואיכותיים.


 


הוועדה הרפואית הופכת להיות האמצעי המרכזי להסגת כסף הדרוש לך לשיפור איכות החיים ולחזרה לתפקוד איכותי יותר-


הנכות הופכת לאירוע כלכלי מרכזי ודרמטי בחיו של אדם ובחיי משפחתו. מאידך, פרנסתם של נכים מקופחת לרוב בגלל מגבלתם והם מתקשים למצוא מקור פרנסה, מעסיק או ג'וב איכותי.


משהוכרה נכותך - בתהליך מורכב ובלתי נהיר בוועדה, נוצרות זכויות שונות. הזכויות אינן זהות. תלויות בנסיבות האירוע ובגובה הנכות הנקבעת על ידי וועדה רפואית. רשימת הזכויות הכספיות הינה ארוכה.


מידי שנה מוגשות לועדות הרפואיות כ 200,000 דרישות להכרה בנכות עקב תאונות עבודה, תאונות דרכים, מעשי איבה, תאונות כלליות, בעיות בריאות ומחלות. על פי נתוני המוסד  לביטוח לאומי, בין השנים 1996 - 2002 חלה ירידה דרמטית של כ 38%, במספר האנשים שהוכרו כנפגעי עבודה. הנתון ממחיש את הקושי הגובר בקבלת המגיע לנכה בביטוח לאמי ובוועדה הרפואית. ירידה זו אינה מוסברת, אלא בהקשחת  התהליך מול הביטוח הלאומי, שכן לא היתה ירידה בכמות התאונות בין השנים הללו, ההיפך - היתה עליה בכמות התאונות. בחודש יוני 2003 צומצם ב 38.5% היקף תשלום הגימלה לנכות של עד 19%.


 


ההופעה בפני הועדה הרפואית


לרבים ממאתיים אלף (200,000) הנשים והגברים המתעתדים להופיע בפני ועדות רפואיות ב 12 החודשים הבאים, תהיה זו הפעם הראשונה בחייהם בה יצטרכו להתיצב ללא כל הכשרה מוקדמת וללא הדרכה, מול "סוללה" של רופאים מומחים ולשכנעם שנכותם אמיתית, מגבילה וכואבת. לוותיקים,שכבר הופיעו בפני וועדה רפואית, הדבר זכור כאירוע לא נעים. התגובות-"הושפלתי", "לא הקשיבו לי", "קיבלתי פחות ממה שמגיע לי" הינן שכיחות אצל רובם!  בניגוד למצב הרגיל כאשר החולה מתיצב בפני "רופא מטפל" - הרופא בועדה אינו פועל כרופא במרפאה ועל הנכה מוטלת כל האחריות "להציג ולגלות" את כל המידע על נכותו ומכאוביו. נוסף לכך- התהליך קצר. לפי מאמר שהתפרסם בכתב העט הרפואי "לנצט", הרופא נוהג לקטוע את דברי החולה בתוך 20 שניות. כן 20 שניות. כך זה במרפאה, כשהחולה בא על מנת לקבל עזרה. בוועדה הרפואית פעמים רבות זה עוד יותר קיצוני. לרוב המופיעים בפני הוועדה תינתן הזדמנות אחת שתמשך פחות מדקה.


 הסטטיסטיקה מלמדת שבשנים האחרונות, חלק גדול מאד מהניגשים לועדות הרפואיות - נכשלים -  ונכותם אינה מוכרת.


 


 להלן מספר עצות כיצד להתכונן כהלכה למעמד ההופעה בפני הועדה הרפואית:




    • 1. וועדה רפואית הינה אירוע בו, במשך דקות בודדות, יכול להיקבע עתידך הכלכלי. חשוב לבוא מוכן ולא לחסוך במאמצים.

    • 2. בוועדה הרפואית יושבים רופאים המצפים ממך להגיש את החומר בצורה מסודרת ומקצועית למרות שאינך רופא.

    • 3. הרופא בועדה אינו פועל כרופא מטפל במרפאה ועליך מוטלת כל האחריות "להציג ולגלות" את כל המידע על נכותך.

    • 4. הרופאים בוועדה מצפים ממך לתאר את הבעיות הרפואיות בבהירות, בקצרה, ללא הפלגה בתיאורי הסבל ואי הנוחות. למעשה הם מצפים ממך לדבר ממש "רפואית".

    • 5. הרופאים בוועדה מסתמכים בעיקר על בדיקות המהוות הוכחה למידת הנזק. הם מסתמכים פחות על התיאור שתמסור בפניה בע"פ.

    • 6. יש לך בדרך כלל 20-30 שניות על מנת להציג את דבריך, לכן עליך להתייעץ עם איש מקצוע מה לומר באותן 20-30 שניות, על מנת להציג את העניין שלך בצורה הטובה ביותר. אל תציג מסמכים בעלי חשיבות משנית או זניחה.

    • 7. יש לאסוף את כל התיעוד הרפואי ולשמור אותו בתיק מיוחד.

    • 8. חשוב לזכור, שאין מקום לשקר להגזים מול רופאי הוועדה, משום שבדרך כלל יש להם את הכלים המקצועיים לדעת שהתמונה שאתה מציג איננה נכונה. יש חשש שתגובתם תהיה להמעיט באחוזים הנקבעים כתגובה לכך.

    • 9. בעת פגישה עם אדם לא מוכר, כמו פגישה עם רופאי הוועדה, נוצרת דינמיקה החוזרת על עצמה בין בני אנוש. הבנת הדינמיקה במפגש שכזה, תסייע לך בעמידה מול רופאי הוועדה, ובייצוג עצמך ביתר יעילות. ניתן ללמוד כיצד לשדר אמינות והחלטיות ללא תוקפות וללא קולניות. לכן מומלץ לתרגל שוב ושוב את הצגת העובדות מול אדם אחר, להכיר טוב ולשלוט במסמכים שאתה מגיש.

 יש לזכור שאחרי הוועדה הרפואית החיים ממשיכים. חשוב מכל הוא, לתכנן כיצד לשקם עצמך ולהגיע לתפקוד המיטבי ולאיכות החיים הגבוהה ביותר שניתן.


 

עודד שראל - רופא, פיזיולוג ומשפטן.
משמש כמנהל רפואי בחברת
בר מדיקס - החברה הראשונה למימוש זכויות רפואיות
טלפון: 1-700-702-707
המסייעת לחולים ונפגעים לקבל מה את מה שמגיע להם בוועדות הרפואיות - ביטוח לאומי, מס הכנסה, משרד הביטחון (קצין התגמולים), קרן הפנסיה, חברת הביטוח.
בר מדיקס מסייעת בהצלחה מרובה בהליכים לקביעת זכאות כספית, כתוצאה מהבעיה הרפואית - כושר עבודה, נכות רפואית, נכות תפקודית, נכות כללית, שירותים מיוחדים, תקנה 15, נכות מעבודה, מחלת מקצוע, נפגעי איבה, ניידות, פנסיית נכות, פנסיה מוקדמת, מחלות קשות, פגיעה בשירות ביטחון, החמרת מצב, נכות נובעת



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב